Sidan 23 av 37 FörstaFörsta ... 13212223242533 ... SistaSista
Resultat 441 till 460 av 723

Ämne: Ett fåtal av många frågor om min OG900 turbo.

  1. #441
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Just drivknutsfett är ju lite speciellt, drivknutar håller dåligt med "vanligt" fett. Det brukade dessutom vara väldigt mörkt redan när det var nytt förut.

    Men det borde funka bra med vanlig drivknutsfett iaf tycker jag.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #442
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    415
    Medlem#
    -
    Läst runt lite och man kan antingen blanda ut drivknutsfettet med lite olja eller köpa ett mer lösflytande fett, tex lager fett. Problemet är att de små nållagren inte får tillräckligt med fett för det kan inte krypa in tillräckligt. Hittar inget specifikt tripod fett heller, fanns tydligen förut lite överallt men nu kanske vanligt drivknutsfett fungerar bra ändå eftersom tripod fettet lyser med sin frånvaro nästan överallt. Speedparts hade tydligen det förut men inte nu. Vad har ni använt? Att köpa ett dyrt från saab(orio) undviker jag gärna om det absolut inte är ett måste.
    Som alltid på nätet så har alla använt olika typer av fett i sina tripod knutar utan problem. Bara läst om en som tog fel fett där hans tripod knut skar och hela driv axeln gick av.
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw

  3. #443
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    415
    Medlem#
    -
    Börjat måla lite. Dessvärre tog min zinkfärgsburk slut. Kör på hagmans då biltemas verkar vara lite snålt tilltaget med zink i. Där jag inte kommer åt blir det tjock underedsmassa jag kan kleta på med fingrarna. Behöver jag ens nämna vad som händer när allt det torkat? börjar på lin och slutar på olja
    Har nästan glömt bort krängningshämmaren som jag måste ta tag i också. Ska slipas ned och på med nya bussningar, det var bussningarna som var värst med att få ut hämmaren, dom fastnade i allt. Blir nog lättare att få in den när dom kan flyttas runt lite.


    Byggt in damasken som ska bytas på styrleden ser jag men det ska väll gå att fixa till även utan gigantiska rost hål till hjälp.
    20230525_173424.jpg

    Blir nog bra det här.
    20230525_173437.jpg

    Blir allt trevligare att ligga under bilen har jag märkt, förut var det förenat med 50 kg rost i båda ögonen bara man andades lite hårt. Nu finns rosten lite överallt istället.
    20230525_202703.jpg

    20230525_202720.jpg

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw

  4. #444
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    415
    Medlem#
    -
    Hade hoppats eller trodde att de nya drivknutarna skulle glida på lätt men det är ju en bil så jag börjar lära mig att ALLT sitter utav h****e och kräver lite våld för att få dit och av.

    Tror den sitter som den ska, frågan är om stopp ringen gör så mycket nytta med tanke på hur hårt den sitter utan någon ring. Muttern fick offras men jag har 3 till nya så det gör inget.
    20230526_171940.jpg

    Smetade in den med fettet som var nästan helt svart och satte dit damasken.
    20230526_173539.jpg

    "tripoderna" letar jag lite fett till men det verkar vara ont om det, blir nog att jag droppar lite olja på lagren och sedan smetar in fett så gott det går runt dom och hoppas på det bästa.
    20230526_181745.jpg

    De där grejerna och krängningshämmaren ska jag nog börja pilla på imorgon, jag är gräsänkling så jag kan göra vad jag vill
    Inte hittat några låsbrickor(böj typ) men de gamla bör gå att använda en gång till om jag böjer dem på andra sidan istället, inte optimalt men jag får väll köpa starkaste locktighten också så sitter de nog kvar.
    20230526_182210.jpg
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw

  5. #445
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Jag hatar att hålla på med drivknutar, det krånglar alltid :/ Det finns en anledning till att i många länder så finns det firmor som specifikt sysslar med sånt, du kommer dit och lämnar din drivaxel och frå en nyrenoverad tillbaka, eller om dom inte har en, hämtar din egen renoverade efter ett par dagar.

    När man postar om typ drivknutsjobb på tex brittiska forum får man alltid "men varför håller du på med det där, det är ju så billigt att bara byta mot en renoverad".. jo.. men inte i sverige då
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #446
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    415
    Medlem#
    -
    Lite drygt är det med drivknutar, kanske ska du starta en firma?

    Nu har det dykt upp ett nytt problem som jag inte vet hur jag löser alls. Hoppas på er expertis. Lossat länkarms fästena, i alla fall ett. Försökte pressa i ny bussning med ett skruvstycke men den vägrade gå in. Pressade en liten bit och pillade in kanterna med en mejsel men den vägrade fortfarande. Får beställa nya då en har blivit misshandlad till döds, pressade allt jag kunde med skruvstycket med hopp om att den skulle "ploppa" in men inte då. Givetvis smörjde jag med wd-40. Irriterande att fastna på en sån här sak.

    Så hur får jag in denna jäkel, bussningar kan vara lite tröga ibland men det här är på en nivå jag aldrig varit med om innan. Den gamla borrade jag ut.
    20230527_162233.jpg

    Funderade på om jag beställt fel men dom är nästan exakt likadana: den äldre är lite längre men det blir den säkert efter att ha suttit där rätt länge, finns det olika versioner?
    20230527_163944.jpg
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw

  7. #447
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    415
    Medlem#
    -
    Läst på lite och detta är tydligen de ökända scantech som ska vara riktiga AS att få in. Gängstång med ett rör som passar fint runt bussningen och sedan sakta pressa in den på plats med röret som styrning(som ett kolvverktyg). Går med skruvstäd men det är en långdragen kamp eftersom de precis som i mitt fall hamnar snett och går sönder. Vissa sågar helt enkelt av bussningen i 2 delar och då blir det lätt men inte rätt.
    Saab original ska vara lättare och så finns det delade bussningar. Speedparts har powerflex men då får man pynta 3000kr för båda sidor och dom är delade och lätta att få på plats men då sågar jag hellre av mina billiga.
    Finns saab original eller andra som är lättare än dessa scantech bussningar att få tag i?

    Bra att det inte bara var som tänkte "va i h****e är det här".
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw

  8. #448
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Har du smörjt ordentligt med typ såpvatten?

    Ang tripodfett så har jag kört vanligt drivknutsfett i över 15 år på massa olika bilar och med många mil utan havveri..

    att fettet är "bättre" stämmer nog. men det är så mycket mer avancerat än bara bra/dålig. ska va rätt bärighet, rätt nedbrytning, temperaturspann.... det är svårt att veta vad man ska leta efter när man har så gamla ramar att gå på. Det finns iiiiiinga genvägar till den perfekta smörjningen..

  9. #449
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    415
    Medlem#
    -
    Smörjde med wd-40 men det är nog för dåligt. Har silikon på burk eller såpvatten. Får testa lite mer med det och slipa insidan så den blir lättare att glida på. Kan man slå ut metall pinnen i mitten, det vore nog enklaste lösningen, fast den kanske är limmad eller sitter hårt pressad i bussningen den med? Sista utvägen är att såga av den eller försöka hitta original varianten då 3000kr för delningsbara är extremt.

    Kör nog på ett par droppar vanlig olja och fettar in så gott det går på tripoderna. Får den vanliga oljan vara där fettet inte kommer åt direkt så får det tid att krypa in. Att tänka på är ju att vi inte kör racing bilar direkt . DÄR är nog helt korrekta vätskor/fetter mer allvarligt. Kanske tripod specifika fetter försvinner för att vanliga drivknutsfetter idag fungerar lika bra som äldre tripodfetter? Kan du köra på det så går det nog lika bra för mig.

    Den tunna låsbrickan har sett bättre dagar, den var väldigt tunn så man kanske kan göra en egen om jag skaffar tunn plåt från tex biltema och sen leker med dremeln. Har en handfräs men den är extremt svår att ha kontroll på vid små arbeten som detta. Hittade inte dessa brickor på orio som jag tror att du M.broberg tipsade om. Hittar de inte på något annat ställe heller(kanske beror på fel sök namn)?
    Den tjocka är lätt att fixa den är väldigt tjock för en bricka så det är bara slipa, den tunna är tunn som en shims och det var den som var böjd som ett stopp.
    20230527_154028.jpg
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw

  10. #450
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Du har alltså inte slipat ur invändigt först ? det måste du nästan göra, gärna så blankt som möjligt så det glider lätt

    Ofta så SKA röret i mitten ut innan bussningen pressas i, sen pressar man in röret igen när bussningen är på plats, men i vissa fall är röret fastvulkat.

    Brukar väl stå att man ska använda vaselin, själv använder jag ofta ATF-olja, men egentligen är det nog bättre med nåt fett, eller tvål då som stannar på plats..

    Tycker ofta det är lättare att slå in med typ en liten handslägga om man kan hålla fast bärarmen eller vad det nu är man ska montera bussningen i stumt, enklare än att pressa med skruvstäd alltså, har man en riktig bussningspress med rör osv så är det väl enklast.

    Biltema säljer f.ö en sådan sats, men halvdyrt.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #451
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    415
    Medlem#
    -
    Jag har bara gjort rent den invändigt men inte slipat något. Ska undersöka hur röret i bussningen sitter och se om det går att få ut på ett enkelt sätt. Annars är det bara testa lite olika knep tills något fungerar. Silikon är väll ganska snällt mot gummi och plaster medan vissa oljor och fetter istället bryter ned dem?

    Vad är det för sats biltema säljer?
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw

  12. #452
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    415
    Medlem#
    -
    Irritationen växer allt större och jag tror jag kommer få ta det där till en verkstad eller alternativt köpa grejer för att få det på plats. Slipade rent hålet så det blev fint, tog fram silikon och det var INGEN skillnad. Så jag tänkte att denna bussning är ändå död så jag kan lika gärna såga den i två och se hur det blir då och gissa vad, inte ens då får jag in den. Hört att dessa är de värsta bussningarna men detta är nästan löjligt. Får jag inte ens in dom i avsågat tillstånd där dom är betydligt smalare så är det bara glömma i helt tillstånd utan någon form av special verktyg? Metallpinnen i mitten sitter fast och går inte att avlägsna.
    Tydligen hade saab ett special verktyg just för dessa bussningar enligt någon engelsk kille på ett forum men det lär ju inte finnas längre?
    Får väll köpa en lång bult eller något och testa på det andra sättet med gänga i mitten, inte för jag tror det ändrar något men man kan ju pröva.
    Hur har ni fått dit dessa, eller kör ni på en annan version?

    Lite sliten.
    20230528_172431.jpg

    Bara att glömma.
    20230528_172256.jpg

    Även i avsågad form gör den samma sak fast lite mindre. Tryckte på med en mejsel och försökte få in den men helt lönlöst.
    20230528_173233.jpg
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw

  13. #453
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Typ en sån här, men dom verkar inte ha den modellen jag tänkte på kvar, denna har nog ersatt.

    https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...lar-2000023831

    Tveksamt om det skulle hjälpa i ditt fall dock.

    När jag skulle byta bussning i en annan bil (toyota) fick jag tillslut låta specialtillverka ett pressverktyg :/
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #454
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    415
    Medlem#
    -
    Ja jäklar den var inte gratis. Får rådfråga min bror imorgon, han borde veta vad man kan göra. Ska kika på andra sidan om det kanske är mer öppet där? Ibland stöter man på oväntade hinder. Det här var inget jag ens reflekterade över som ett problem.
    Krävs det ett verktyg så kan en verkstad kanske bli billigare än 2200kr?

    Nåja gör ett par till försök när jag har tid i veckan om brorsan inte råder till annat.

    Var det inte billigare att ta delen från toyotan till en verkstad, eller satt den fast på bilen så du inte kunde ta bort den eller åka till en?
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw

  15. #455
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    har du fått rätt bussnignar...? Har du mätt innerdiametern på bussningshållaren och diameter på bussninge (dörinne, den yttre läppen ska täta)

    jag har aldrig haft några problem med dom, rikligt med såpvatten, skruvstäd och ett par hylsor funkar för mig. senast för 1 eller om det var år sen.

    har kört gängstålg med nån gång, det varierar.

    men har du nya bussningar igen och igen? ser ut som din brist på smörja förstörde bussningen och sen går det såklart inte.

    vaselin är nog riktigt bra, det är det man Ska ha men så mkt smörj har jag aldrigg behövt

    silikon känns inte som det skulle vara speciellt bra, inte WD40 heller.

    fett är det som gäller.

    men allt fett utom typ vaselin kommer äta sönder gummit.

  16. #456
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    415
    Medlem#
    -
    Ska mäta och se hur det är. Har bara förstört 1. Får väll försöka med vaselin. Hur gör du med hylsan? Är det för att guida in den eller lägger du baksidan av hylsan mot bussningen?
    Använder jag fel hål? Kanske går den in genom hålet som är försänkt?
    Ska nog pollera kanterna ännu mer. Det är där dom vägrar glida in. Dom bara "svullnar" vid tryck så dom hamnar rejält utanför.

    Finns eller fanns 2 varianter. Saab original som var rätt enkla och mina som är scantech och är riktigt bråkiga enligt andra på nätet.
    Vad jag sett verkar bara dessa scantech finnas kvar.

  17. #457
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    415
    Medlem#
    -
    Försökt igen utan framgång, den här gången testade jag gängad stång med bult. Svetsade ihop en egen men ingen skillnad med vaselin. Sågade då av bussning(en ny) och den kom in med mycket möda MEN ploppade snabbt ut igen då den inte satt sig ordentligt. Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare nu? Ultra våld fungerar inte för då går dom sönder då de bara fastnar på kanten och svullnar och vägrar gå in alls.

    Min hemma gjorda stång vek sig.
    20230529_163802.jpg

    Brickan har en dålig dag, det ser ut som den är inne men så är inte fallet, den är dessutom avsågad, man ser att den "bullar" upp sig lite på sidan. Jag skulle kunna såga av alla och pressa in dom på plats sådär och hoppas på det bästa?
    20230529_165026.jpg

    Det är dom jag har så det borde vara rätt?
    20230529_165316.jpg
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw

  18. #458
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Akathebarf Visa inlägg
    Ja jäklar den var inte gratis. Får rådfråga min bror imorgon, han borde veta vad man kan göra. Ska kika på andra sidan om det kanske är mer öppet där? Ibland stöter man på oväntade hinder. Det här var inget jag ens reflekterade över som ett problem.
    Det är ju ofta så, det man tror ska trassla funakr bra, sen stoppas man av nån detalj man inte ens reflekterat över.


    Krävs det ett verktyg så kan en verkstad kanske bli billigare än 2200kr?
    Beror väl på verktyget, mitt specialverktyg ovan gav jag 400:- för, då var det en kille på ett forum som tillverkade det på jobbet på lunchrasten av delar från skrotlådan

    Var det inte billigare att ta delen från toyotan till en verkstad, eller satt den fast på bilen så du inte kunde ta bort den eller åka till en?
    Ja, satt fast i bilen, och den var inte körbar pga nerplockad bakvagn..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  19. #459
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    415
    Medlem#
    -
    Ja alltid är det någon detalj som gör att man kör fast. Min brors tips var skrota skiten . Han blir mer och mer less på saabar och förstår allt hat mot dom ju mer han arbetar med den säger han. Han tyckte alltid alla klagade onödigt mycket, sakta men säkert börjar han förstå varför.

    Jag har ju till skillnad från dig turen att jag kan ta bort alla hållarna och lämna in dom. Ta bort alla idag och rengöra samt fundera om jag ska testa något mera innan jag kastar in handduken och börjar leta efter någon verkstad.
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw

  20. #460
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Det var väl någon här på forumet som klämde ihop bussningen med en slangklämma och sen
    pressade in den....

Liknande ämnen

  1. Många frågor om Saab 9000CSE
    Av lindengbg i forum Allmänt
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 14:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •