Sidan 26 av 40 FörstaFörsta ... 16242526272836 ... SistaSista
Resultat 501 till 520 av 790

Ämne: Ett fåtal av många frågor om min OG900 turbo.

  1. #501
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    453
    Medlem#
    -
    Så där nu finns det lite undereds massa på. Har skyddat lite runt fästena för länkarmarna och trätt slangar över skruvarna.

    20230620_160757.jpg

    20230620_160806.jpg

    20230620_160822.jpg

    20230620_160828.jpg

    Ska väll måla lite sån där bland färg när aluminium grunden torkat lite.
    20230620_161251.jpg

    Hmm sitter denna längst in och länkarmen utanpå denna? ser så ut iallafall.
    20230620_161803.jpg

    Saknar en av dessa, får jag städa lite och hoppas den dyker upp, det är nu när man börjar sätta tillbaka man märker om man missat någon skruv eller mutter.
    20230620_162014.jpg

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  2. #502
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    453
    Medlem#
    -
    Mini uppdatering av länkarms fästena. Nu ska väll ändå inget kunna rosta mer igen, speciellt inte om jag dessutom dränker allt i linolja sen som pricken över i et. Tänkte att jag kanske inte behöver göra framvagns inställning om jag lyckas få styrlederna på samma ställe som förut när jag byter damasker...sen slog det mig att jag svetsat om hela framvagnen så det är nog minsta anledningen till att göra det

    Rikligt med färg som förhoppningsvis isolerar metallerna från varandra.
    20230620_214215.jpg

    Är lite "tuggat" där. Med all färg på båda delar så borde det inte kunna ske någon offring av någon metalltyp längre. Intressant är att balken som går mellan sidorna är också av lätt metall, den är inte angripen alls, kanske inte kommit in vatten och salt där?
    20230620_214230.jpg

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  3. #503
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Byt styrleder!

    det är SÅ lite pengar jämfört vad en ny hjulinställning kostar när dom går sönder. du kommer aldrig få dom helt 100 själv och Murphys lag kommer kliva in och ge dig glappa leder en månad efter att du gjort en hjulinställning.

    jag byter alltid bägge om jag ska göra en hjulinställning.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #504
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    453
    Medlem#
    -
    Var lite otydlig, jag kommer givetvis byta styrleder. Det jag funderade på var om jag kunde byta dom och undkomma att göra framvagnsinställning tills jag kom på att jag kommer få göra en framvagns inställning även om jag får på de nya styrlederna exakt som de gamla för att jag bytt så mycket.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  5. #505
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    453
    Medlem#
    -
    Hittade den andra bulten till styrväxeln så den sitter nu, fick borra lite i hålen där också, var verkligen "på håret" som man säger men det räckte inte riktigt så de blev lite borrning av hålet, bara väldigt lite som behövdes.
    gav mig på att försöka lossa styrleden utan något stöd och det gick inget vidare så jag kommer nog använda hålet den ska sitta i som stöd på lagerhuset sedan när jag fäster det. Alla tips för att få loss dessa är välkomna då de verkar sitta med 32 års beslutsamhet och jag kan inte använda min kära "mutterpicka" till detta.
    Planen är väll: Sätta dit undre länkarm---> Montera spindellederna så båda länkarmarna sitter ihop och krängningshämmaren---> Använda lyft under nedre spindelled så den övre länkarmen inte hänger på "kanten" och montera fjädern---> Hissa upp allt och montera stötdämparen----> Lossa styrled och byta damasker och styrlederna på styrväxeln = Njuta av en oinställd framvagn och se hur däcken slits extremt ojämnt

    Det där gick inget vidare. Så om jag sätter fast den när lagerhuset är på plats så kanske det blir lättare att få av låsbulten? Jag slant inte eller att någon av dom öppnade sig, fanns inget stöd för att kunna får rejält med kraft helt enkelt.
    20230621_180459.jpg

    Nya damasker och styrleder redo.
    20230621_170542.jpg

    Fint ska det va, bara fylla med fett och massera in nållagren med lite också. Kontakten till höger är motorvärmare va?
    20230621_161725.jpg

    Satt ihop dom där. Bromsskivorna och hållarna tar vi sen, ju mindre vikt ju lättare att styra in tripodlederna i sina hål.
    20230621_170435.jpg

    Håller den inringade lilla bulten i något eller är det bara att den ska hålla ihop plåten med vinkel järnet?
    20230621_171423.jpg
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  6. #506
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    sätt dit spindeln, stoppa i gamla styrleden i håle och säkra med en mutter 2-3 varv bara så den inte åker ur.

    sen är det betydligt lättare att lossa kontramuttern.

    Se till att slipa bort rost och lägga rostlösare på gängorna bakom kontramuttern, den kan behöva snurras en bra bit bakåt vid justeringen (alla leder är inte lika långa) så att ta bort all rost det går är bra.

    sen kommer du heböva en pappegojtång, svetstång eller polygrip att gripa tag i stången med för att lossa inre styrled.

    smörj upp allt när du bytt det så får dom på verkstaden lättare jobb, ibland kan det resulterat i lite rabatt. 2 minuter med kopparpasta har gjort 400 spänn som mest för mig och det är ju helt klart bra timpeng.

  7. #507
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    453
    Medlem#
    -
    Misstänker att du menar att jag behöver papegojan till den yttre styrleden efter jag tagit bort låsmuttern, men jag kan ha fel?
    Ja att smörja upp lite är alltid trevligt att göra.
    Att tejpa tätt bakom stoppmuttern kanske är ett bra sätt att få dit styrleden hyfsat rätt igen?
    För att byta damasker kräver väll att stoppmuttern måste bort också?

    400kr är väldigt bra rea.

  8. #508
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    polygrip eller pappegojj behövs för att snurra på gängstången/inre styrleden när du ska lossa den yttre eller skruva in låsmuttern. eller ja, behövs troligtvis.

    om du hittar exakt samma märke och tillverkningsdatum på nya styrleden som den gamla så funkar en markering till att få det körbart ungeför. det är finlir det där och typ alla styrleder verkar vara olika, nån millimeter mer ellermindre av gänghylsan. större diameter på kulan vilket gör att gänghjulsans ände i fårhållande till CC på kulan blir längre osv osv.

  9. #509
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    453
    Medlem#
    -
    Ja volvons nya skilde med ett par centimeter så det sket sig rätt omgående
    Satt på lite delar på ena sidan och stötte såklart på problem med de nya fjädrarna...eller snarare kanske spännarna. Eller både och?

    Vågar inte dra mycket mer än så där, mutter pickan går segt och att dra för hand är omöjligt om man inte spänner fast fjädern. Problemet är att jag behöver lite mer än den röda för att klara det. Som att det inte vore nog med problem så sticker gängorna till pressen så långt utanför att dom blir ett problem. Kanske låter en verkstad offra livet istället. Fast o andra sidan har det nog bättre saker än pressar för 379kr så dom slipper känna sig oroade även om de pressat fjädern helt platt.
    20230622_181024.jpg

    Fick bli en nöd lösning då de där bara behöver bli ihop pressade ett par centimeter så jag kunde såga av gängstängerna kort och få in den där. Oroa er inte, biltema lyften håller upp den så länkarmen den inte ligger på kanten. Tänkt försöka fixa med styrlederna innan jag fäster dämparen då jag misstänker att den kanske kan bli lite i vägen. det är väll den som sätter stopp för att den övre länkarmen inte bryts av mot kanten?
    20230622_182905.jpg

    Bultarna tog såklart slut för andra sidan så det måste jag köpa, helst idag.
    20230622_173510.jpg

    20230622_173500.jpg

    Får inte glömma sätta dit klämmorna, annars blir det jobbigt på fler än ett sätt. tog ett par droppar olja på pinnlagren och masserade in fett så gott det gick och tömde resten av tuben i damasken så den nästan blev helt fylld.
    20230622_173524.jpg
    Senast redigerat av Akathebarf den 2023-06-22 klockan 21:06.
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  10. #510
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    453
    Medlem#
    -
    Ni fick ju inga bilder underifrån. Satte dit nedre länkarmen på andra sidan idag.
    20230623_105421.jpg

    Blev rätt tajt där, så pass att jag fick böja ut plåten lite för att det skulle gå. När framvagns inställningen är gjord blir det lite mer underredsmassa.
    20230623_100934.jpg

    Bara gett mig på styrleden på ena sidan och där lossnade bulten lättare än jag trott. Dom är nästan lika långa så innan jag byter styrväxeldamasker kanske jag får göra någon liten markering så det inte blir helt åt helvete.
    20230623_092412.jpg

    Har inte kollat supernoga men slangen, eller nog kanske pinnen(med hål i) som ska vara mellan styrväxeldamaskerna, går den att få tag på eller finns det något substitut?
    20230623_112948.jpg

    Kan tex en sån där liten slang fungera, dom är ju inte hårda men kanske bättre än inget, eller att två stumpar hänger från vardera ände om de flyger ut av trycket med tanke på att de är rätt böjliga? Då blir det svårare för smuts att leta sig in?
    20230623_112704.jpg

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  11. #511
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    453
    Medlem#
    -
    Sådär nu är det bara bromsarna som ska monteras och byta styrleder och damasker. Lederna har lossnat vilket är trevligt. Vilket är lite mindre trevligt är att låsbultarna till lederna sitter som berget. Dränkt dom i wd 40 och knackat lite på dom. Har även gått lös med roterandestålborste på gängorna. Får se om de är medgörliga imorgon. Fästa en svetstång hårt som fan i axeln och sedan köra ring nyckel och hoppas dom ger sig. Ska väll även glödga dom lite med induktionsvärmaren. Får jag kanske äntligen användning för min fina bromsokspress jag köpte men klarade mig utan just då. De nya skivorna lär ju sätta tighta marginaler så kolvarna måste nog in helt i botten.
    Inget som läcker om det ser oljigt ut, det är jag som linoljar så fort jag ser något rostigt.

    Inga dubbelmuttrar som på de på de gamla dämparna, bara en låsmutter. Svetstång fick hålla i toppen medan man drog åt muttern.
    20230624_131436.jpg

    Sen såg jag andra sidan och tänkte hur fan ska det där gå till. Som vanligt så räddade mutter pickan mig, det är verkligen en mirakel maskin. Har man ingen bör man köpa en omgående.
    20230624_143146.jpg

    Lite bilder på hur det ser ut nu, tycker det ser bra ut om man bortser från styrlederna och dess damasker.
    20230624_150524.jpg

    20230624_151605.jpg

    En stor reva på ovansidan av damasken kan skymtas här, nått kan ha hänt denna, damaskfästet på axeln sitter helt snett. Misstänker att dessa är lätta att byta? Fick med stripes att fästa dom med. Vilket fett ska dom ha? Ska dom ens ha fett? Aldrig bytt sådana här eller sett en inre led förut så jag har dålig koll på vad man ska göra eller inte göra? kanske köra breakcleaner och sedan olja eller fetta in på nytt?
    20230624_150539.jpg

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  12. #512
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    453
    Medlem#
    -
    Lite små meck kvar och sedan testa att besiktiga. Tog en ganska lång och extremt olaglig sväng med den nu och CE lampan tänds inte under färd men står man still någon minut när den är varm så tänds den, vad kan det bero på? Får läsa på lite hur jag plockar ut koderna. Motorn går väldigt bra nu även om den laddade lite högt en gång, 1.1 bar. Hoppas det var en engångsföreteelse eftersom jag inte såg det igen sen. Märkte inga misständningar eller att den tvekar som den gjorde lite i början. ska nog bli folk av den här bara den får rulla några mil. Tomgången är lite låg ibland men det bör lite WD-40 i tomgångsmotorn fixa som det gjort förut.
    Inför besiktningen då. Jag har ett uppbrutet dörrlås(passagerarsidan), måste det bytas eller kan det vara så tills jag själv byter det(måste flytta runt lite lås tills jag får det som jag vill då jag har olika nycklar till låsen. Är det något inuti bilen jag bör tänka på då den är ganska så ned plockad. vad MÅSTE fungera inuti bilen. Dumt att få en 2 på en skit sak.
    Satte de nya styrlederna så bra jag kunde, 9.5 och 9.6 cm från gängans början. ratten står nu på klockan 11 när man kör framåt . Fredag är nog en bra dag att besiktiga på. Göra framvagnsinställningen går nog säkert på onsdag.
    har ett lätt "back" ljud när jag kör så oljan behöver nog bytas i lådan. Denna saknar dränage plugg hur gör man lättast då? Vet att vi sög ut den för 13 år sedan men det gick väll "sådär". Vilken olja ska lådan ha? Volvon verkar ändras lite från och till men allt från matolja till senap ska fungera i den i alla fall. Denna kanske har lite högre krav?

    Muttern lossnade lätt efter jag glödgat den och hällt kallt vatten på den ett par gånger.
    20230625_111738.jpg

    Själva kulleden verkar var någon form av plast liknade ämne och vanligt fett brukar inte vara så snällt mot det, så jag körde silikon och PTFE spray. Drevet smörjde jag med mos2 fett.
    20230625_112833.jpg

    Där ser ni även röret som var kvar om än lite rostigt, fast det är ju(nästan) allt på bilen så det matchar
    20230625_121145.jpg

    Fint blir det.
    20230625_130607.jpg

    Tänkte att jag avslutar med att sätta klämmor på inre drivknutarna, högersidan var inga problem, vänster sidan nära omöjligt så det fick bli stripes. Läcker det får plocka ned den sidan igen, får hålla lite koll. Bra o veta om någon håller på med samma.
    20230625_135441.jpg

    Den fick sig en välbehövlig tvätt också så den nu även är sommar fin och jag kan äntligen städa garaget. Just det backspegeln slog min bror av, den nya igen av misstag då han trodde den kunde böjas. Får limma den tillsvidare.
    20230625_154521.jpg

    Det behövs. Måste sätta ihop enduron också, fast den är en ganska bra klädhängare också
    20230625_171108.jpg

    20230625_171120.jpg

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  13. #513
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Gött att du fått ihop allt!

    jag och många med mig rekomenderar Quadrakube 75W


    Såvtt jag vet är det enbart saabklubben osm säljer den numera.

    https://saabklubben-reservdelar.se/s...lja-sae-75-1l/

    Saab hade motorolja + okända additativ och rekomenderade att man aldrig byter olja, vissa påstår att det då ska vara motorolja i vid byte vilket blir en logisk kullerbytta.

    vid renovering/reparation så rekomenderas en växellådsolja i verkstadshandboken och quadraluben täcker dom kraven fint.

    det är sk "gulmetaller" i synkringarna på og900 så det måste vara en olja som är snäll mot dom.

    Dränering är smidigast genom att hissa upp fronten och lossa difflocket. då krävs dock en ny packning.

    https://saabklubben-reservdelar.se/9...r/packning-nt/

    jag TROR att du har en magnet i difflocket på din, sitter 2 skruv då från insidan och ett filter samt magnet under där. Bra att plocka isär och göra rent det medans oljan rinner ur.


    jag kopierade lite bilder ur verkstadshandboken för lucas felsökning, felkoder och hur man får fram dom.

    https://photos.app.goo.gl/q77k5QLYaeixtqKJA

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #514
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    453
    Medlem#
    -
    Den ska besiktigas imorgon så då får vi domen.
    Difflocket, är det det som sitter snett nedåt i en enkel och bra vinkel?
    Får undersöka noga så man inte lossar saker man inte får ihop igen utan att plocka ur motorn.
    Hur många liter tar lådan?

    Är det bara fylla tills det rinner ur fyll hålet som på de flesta lådor?

    Tack. CE lampan tänds inte alltid och försvinner om man startar om bilen. Vid körning lyser den inte alls. Egendomligt. På alla andra bilar jag haft så lyser den tills du fixat problemet eller gjort bilen strömlös ett tag.
    Så det verkar vara nått som händer vid tomgång.

  15. #515
    Grundladd DrKasslers avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    206
    Härligt, bra jobbat. Hoppas det går bra!

  16. #516
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    du har en oljesticka på den här moderna bilen, ingen gammal sleten traktor

    Den sitter på sidan av lådan. under grenröret. antingen lång sak som sticker upp och dras ur enkelt. eller en kort. eller en skruvad. man lossar skruven, skruvar ur stickan och torkar rent. Sen skruvar man ner i bott, skruvar upp och kollar stickan på sista varianten.

    påfyllning är där stickan sitter.

    påfyllning och kontroll när bilen är ställd på plan yta såklart.

    difflocket är längst bak och längst ner på motorpaketet. precis vid styrväxeln. kallas även gavelkåpa. precis bakom drivklockorna (som drivs av diffen). drf är det bra att hissa upp bilen i framkant för att få all olja att rinna ut, lyft är inte att rekommendera.

    Du behöver 3 liter olja. det går 2.7 liter i en helt tom låda. lådan blir såklart aldrig tom men 2 liter räcker aldrig...

  17. #517
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    453
    Medlem#
    -
    Trodde inte den hade en oljesticka.

    Är det något jag bör tänka på, behöver jag ta bort något eller kommer jag åt allt detta bara om jag hissar upp bilen(i framkant)? Har ju tänkt spruta på mer underedsmassa för att skydda skruvarna och bultarna så om jag behöver lossa något är det bra om jag gör det innan.

    Finns difflockspackningen att köpa eller är det som på moppe tiden när man smetade olja på kåpan och tryckte den mot baksidan av ett flingpaket och klippte till efter oljefläcken ?

    Imorgon 9.20 kommer domen. Varningstriangeln i bilen och sista vaccum läckan fixad, CE lampan tändes ändå tyvärr. Men håller sig CO under gränsen är det lugnt.
    Oavsett hur det går är oljan i lådan nästa del att byta ut och sedan eventuella 2or.
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  18. #518
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    603
    Medlem#
    6833
    Citat Ursprungligen postat av Akathebarf Visa inlägg
    Vilken olja ska lådan ha?
    De här har vispat runt i mina og900-lådor:
    Quadraluben

    Motul Gearbox 80W-90
    https://www.oljemagasinet.se/index.p...facturer_id=31

    Castrol Manual EP 80W
    https://www.mekonomen.se/castrol-man...strol-10159714

    Gemensamt för alla tre är att de har API-klassning GL3 eller 4, som väl är det som rekommenderas i instruktionsboken om jag minns rätt
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  19. #519
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    453
    Medlem#
    -
    Tack för tipsen.

    Idag är man glad då bilen gick igenom med rent papper. Killen tyckte allt såg riktigt fint ut.

    Nu kan man köra utan att vara rädd för farbror blå och såklart att bilen är säker.

    Får beställa olja och leta packning och ta det nästa vecka. Under tiden ska det bli lite längre åkningar så allt får rulla och bli riktigt varmt. Har jag tur försvinner ce lampan som nu tändes under körning på väg till jobbet.
    Kanske blåser man bort ett par myrbon i katten.

    7 användare gillar detta inlägg



  20. #520
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 941
    Medlem#
    12120
    Försök läsa ur felkoder, hur man nu gör det på den bilen
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Många frågor om Saab 9000CSE
    Av lindengbg i forum Allmänt
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 14:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •