Sidan 40 av 40 FörstaFörsta ... 30383940
Resultat 781 till 783 av 783

Ämne: Ett fåtal av många frågor om min OG900 turbo.

  1. #781
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    451
    Medlem#
    -
    Så har nu varit ute och ryckt i slangar och sprutat startgas lite överallt utan resultat. Så den verkar vara tät. Tog mig en provtur och problemen kom som ett brev på posten. Började snabbt med för högt varv(ca 1500rpm). Efter jag drog på på en raksträcka dog motorn istället när kopplingen trycks in kort efter.
    Testade min nya tes hemma på parkeringen och varvade jag upp till runt 2000rpm snabbt så funkade tomgången bra. men höll jag in gasen lite längre vid kanske ca 3000rpm och sedan släppte pedalen så åkte tomgången i botten nästan varje gång. Är den hög så stabiliserar den sig vid ca 1000 rpm efter kanske 10 sekunder. Detta beteende var dock inte helt hugget i sten då den ibland fungerade helt normalt efter upp varvet till 3000 rpm men 9 av 10 så dog den. Nöp slangen till avlastningsventilen men inget ändrades, prövade även att blåsa och suga i slangen men det kunde jag inte så även den verkar tät.
    Får väll ta bort tomgångs motorn och göra ren den IGEN.

    Fan va surt att den pajar nu, jag som tänkte köra söderturen den 4 maj med bror och brorson. Ska maila dom och se om jag får anmäla mig trots att jag kanske inte kommer hinna fixa detta tills dess.

    Jag har ju väldigt lite diagnostik utrustning hemma, tex bensin trycks mätare. Vilken fungerar till denna? Funkar biltemas? Nått mer jag i sådant fall bör köpa på mig?

    Så vad kan jag gå vidare med? Annars funkar bilen som normalt, turbon laddar bra, går bra, allt känns bra.

    En bild på hur alla kablar ser ut. Kommer ta att ta bort och fylla dessa med WD-40 vilket kan vara en bra början. men jag tror inte det löser något men har man tur så.
    P_20240425_113724.jpg
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  2. #782
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 998
    Medlem#
    5849
    Ta en titt på spjället, att det faktiskt stänger som det skall och därmed också aktiverar tomgångsregleringen..
    Det sitter en sensor på spjällaxeln, det är viktigt att detta är i ordning.

    Har mätt upp signalen från lambdasonden?

    Ingen motorlampa som tänds, inga felkoder lagrade?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #783
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    451
    Medlem#
    -
    Hur vet man om det sitter rätt, kan man flytta sensorn eller ska man pilla på "Tomgånsskruven".
    Lambda kod ligger men funkade hela förra sommaren. CE lampan tänds enbart när motorn är varm och man står stilla på tomgång. Kör man tända den inte. Bytt lite saker ihop om att slippa byta lambda men kommer få göra det då inget hjälpt. Den har inte påverkat något förut. Om inget nytt hänt med den. Hur mäter man upp den?
    Har multimeter så finns det vilka värden det ska vara(lista) kan jag lätt kolla det.

Liknande ämnen

  1. Många frågor om Saab 9000CSE
    Av lindengbg i forum Allmänt
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 14:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •