Sidan 15 av 37 FörstaFörsta ... 5131415161725 ... SistaSista
Resultat 281 till 300 av 723

Ämne: Ett fåtal av många frågor om min OG900 turbo.

  1. #281
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Senast jag fyllde gas i min 5 liters mison 18flaska så ostade det 900 kronor.

    Sen dess har ryssland invaderat ...

    min gas är slut nu men jag drar mig lite för att fylla..

  2. #282
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    415
    Medlem#
    -
    Håller mig nog till orginal planen och väntar tills det kommer en begagnad flaska som kan fyllas på.

    Blir nog en begagnad tändspole tror jag. Den jag vill ha är slut överallt och en begagnad är nog bättre än den jag har och även bättre än biltemas modell, vågar inte ta speedparts modell om ingen kan gå i god för den, eller någon annan modell som ni vet fungerar? Sen får jag väll helt enkelt experimentera lite med de gamla delarna om det inte fungerar med ny tändspole?

    Dessvärre slutar det aldrig snö här i stockholm så att provköra är uteslutet ett par veckor till. kanske man får maila autodoc om när de får in den?

    EDIT: mekonomen har dessa 2 är de något att ha?https://www.mekonomen.se/tandspole-ngk-14247199 och https://www.mekonomen.se/tandspole-beru-12644883
    Senast redigerat av Akathebarf den 2023-03-13 klockan 18:23.
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw

  3. #283
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    193
    Citat Ursprungligen postat av Akathebarf Visa inlägg
    Fick du någonsin något svar på varför de inte ville fylla den eller kunde de inte göra det? Kan det vara någon ny lag eller regler?
    Minns inte om jag fick någon exakt orsak, tror det var mer svar av typen "Nej vi fyller inte kolsyra längre".
    Saab 9-3 Aero cab -00
    Tidigare: Saab 96 -64, -74. Saab 900 -84, -88. Saab 9-5 -01

  4. #284
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    415
    Medlem#
    -
    Dålig förklaring men när man letar runt verkar det svårt att hitta påfyllning av just kolsyra. Kanske är så billigt att det inte är värt i större mängder. Eller så blev det rusning av sodastream kunder?

  5. #285
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    415
    Medlem#
    -
    Tryckte upp den där plast grejen mot uttrampnings lagret. Ska hitta någon fin beggad tändspole att beställa och knacka ihop stiften lite och se vad som händer. De gamla stiften verkade vara ihop knackade till hela 0.5mm, riktigt lite men den gick bra ändå.

    Där blir nog bra, värsta med kopplingen är det där jävla plast skyddet
    20230317_165643.jpg

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw

  6. #286
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    415
    Medlem#
    -
    Ibland är man bra klantig, riktigt klantig till och med. Får se om detta löser mina tändnings problem. Jag knackade ihop gapet på stiften. Satt stiftet i skruvstädet och tryckte in bladmåttet i mellanrummet och knackade tills det slutade glappa. STOR miss som ni kan se på bilden. Beställde en begagnad tändspole till bilen också får se när den kommer. spolen kostade 95 kr och frakten 200 kr.

    Slog så klart IN elektroderna, så jag fixade till de gamla stiften så får vi se om det fungerar bättre när det blivit lite torrare ute. Tur att det inte var finare/dyrare stift. 350kr i läropengar helt enkelt
    20230319_170037.jpg

    Enda problemet jag har med speedparts kablar är att längden inte riktigt stämmer så bra som jag skulle vilja. 1an har lite lång kabel och 2an har lite kort kabel. Vet inte om det går att få tag i original till dessa bilar längre?
    20230319_170645.jpg
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw

  7. #287
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Boungicord är märket på kablarna som saab sålde som org/hade org monterade.

    det kanske finns fortarende, tror det.

  8. #288
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    415
    Medlem#
    -
    https://webshop.saabparts.com/produc...parts/32022023

    Måste vara denna som jag hittade som verkar vara en hyfsat svensk sida, annars verkar dom vara rätt vanliga på utländska sidor för saab, dessvärre är priset väl tilltaget fast det kanske det kan vara värt?
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw

  9. #289
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    684
    Medlem#
    116
    Jo den är det, är du medlem i STCS så blir det lite billigare.

    Ha det gött, Sven
    Senast redigerat av Sven den 2023-03-20 klockan 19:08. Anledning: Kunde inte stava
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  10. #290
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    saabparts.com är en Orio-sida, dvs. det där är originaldelar från varumärkesinhavaren, när det står Saab Original.

    Orio säljer dock även Saab-delar som de inte anger som Saab Original.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #291
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    415
    Medlem#
    -
    Så det är enbart de saker det specifikt står saab orginal på som gäller. Ska jag hålla koll på när jag beställer något. STCS medlemskap blev just mer intressant. Tråkigt att dom inte hade en tändspole också.
    Finns det fler så kallade orio sidor för saab?

  12. #292
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Tänk på att såväl speedparts som maptun kan plocka hem alla orios prylar om du har numret (bara att knappa in i sökrutan på webshopen), dessutom har dom ju "egna" grejer också, och STCS-rabatten kan vara rejäl ibland (och väldigt liten på andra saker).

    Det är praktiskt att ta med grejer från orio när man ändå beställer från maptun/speedparts tycker jag.


    Folk har f.ö gett exempel på enskilda prylar där rabatten är högre än vad STCS-medlemsskapet kostar per år

    Jag tror f.ö aldrig jag fått mindre rabatt hos dessa på ett år än vad medlemsskapet kostar, men jag har ju iofs tre saabar också :/

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #293
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    415
    Medlem#
    -
    Väldigt intressant att speedparts/maptun kan ta hem orio i samband med annat hos dem. Kommer nog testa detta och dra ihop en lista på lite saker jag kan behöva.

  14. #294
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Ska du spara pengar så är det Svenska Saabklubben du ska gå med i.

    dom har rabatt på Speedparts och maptun rabatt på samma sätt som STCS. samt en webshop med mängder av bra delar som inte finns nån annanstans. nackdelen dyr frakt.

    går även beställa från orio av dom med lite rabatt om jag inte minns fel.

    jag är SSK medlem men jag är med i STCS också eftersom det är en bra klubb. hade jag valt 1 klubb för mest egen vinning hade det varit SSK hands down

    SSK är bättre om man har en og900 om så bara för alla delar dom nytillverkar.

  15. #295
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    415
    Medlem#
    -
    Ska kolla upp om SSK fungerar med rabatt hos orio också. Den låter ju bättre om man även får tillgång till deras egen webbutik med nytillverkade delar.
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw

  16. #296
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    415
    Medlem#
    -
    Fick min "nya" tändspole idag så jag satte in den och åkte på en test tur. Den misstände lite på låga varv men fungerade bra på höga varv. Turbon har hittat hem igen och laddade självsäkert upp till 1 bar. Den går väldigt bra när den vill. Ivrig att visa damen i huset att "rosthögen som aldrig kommer rulla igen" faktiskt rullar så bra att hon blev både rädd och chockad. Hon erkände till och med att det var roligt. På andra test turen hade den slutat misstända nästan helt, kan det vara så att den bara behöver "blåsa ur sig" lite? Jag tror att kopplingen kanske slirar lite men det kanske ger sig? CE lampan tändes efter senaste turen precis när jag parkerat, som den brukar. När man kör verkar den inte vilja tändas alls, märkligt?
    Laga lite mer rost, bakluckan har lite fina hål som jag bankat in och limmat dit nät på. Ska blir lite fint spackel på den snart och lite andra små hål i reservhjulsbaljan bland annat men efter det kanske man ska testa att besiktiga den och se vad dom säger? Jag kommer säkert få någon 2a men då har jag en månad på mig att fixa det och jag kan ta den på en långtur utan att vara rädd att bli stoppad. Att bara köra den lite vardagligt gör den säkert också gott.

    Inte så mycket att se kanske men den är "ny" iallafall.
    20230321_174937.jpg
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw

  17. #297
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    415
    Medlem#
    -
    Nu börjar den likna något. Köpte "spridarrensning" på biltema, mestadels fotogen men ofta något lite extra också så trots att den var dyr tog jag en. Lite annorlunda rost lagningar då jag inte gillar att svetsa nära tanken, sen att jag dessutom suger på det gör nog sitt till. Tänkt byta ut låskolvarna till "nya" i dörrarna, något jag bör tänka på eller är det ganska rätt fram? av med dörrsidorna och ge sig på att skruva loss kolven?
    Eftersom motorn börjar gå bättre och bättre så börjar det nalkas besiktning snart, alla tips är välkomna. Motor lampan lyser än och framtill är bilen hel o kollad hur mycket rost det finns. Vet att länkarms infästningarna är det man ska hålla koll på och senast(15 år sen) fick jag en muntlig på dom så jag antar att man kanske bör slipa lite rent och ja dränka allt i linolja så det iallafall inte blir värre. några andra punkter som kan vara intressenata när man ändå är där och pillar?
    Vill undvika det som hände min brors fru med hennes honda civic när hon åkte till besiktningen. Killen skrek till alla sina kollegor "grabbar kom och kolla det här" sen gick dom lös med hammarna på bilen och den var REJÄLT kexig så det var knytnävsstora hål överallt på väg till skroten.

    Finns speciellt plåtlim som de limmar bland annat flygplan med som hämmar rost och allt annat ont MEN när jag såg det oheliga priset fick det bli PL400 istället, sätter min tillit till linoljan som tar sin lilla tid på sig att oxidera klart så jag kan täcka allt med underredsmassa. Man måste våga experimentera lite och kan man limma flygplan borde detta inte vara ett problem. I annat fall får jag helt enkelt ta bort tanken och svetsa ändå.
    20230325_121437.jpg

    Inte min bästa lagning men som sagt är inte det yttre prio ett just nu men det är bättre än rost hål. Det jag undrar över är vad de 2 stora hålen som befann sig bakom regskylten är som var tejpade med silvertejp? Antar att de ska täckas för att inte läcka on vatten men inte med silvertejp den här gången.
    20230326_172843.jpg

    Titta vad fint det blir, även den svetsade klarar av trycket.
    20230326_172311.jpg

    20230326_172332.jpg

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw

  18. #298
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    193
    Har inte så många tips annat än att se det hela som ett sätt att få en arbetsorder om vad som absolut måste fixas och vad som kan vänta till senare.
    Se till att du har med varningstriangel, att batteriet sitter fast, att alla lampor funkar, att däcken är ok, att spindel- och styrleder är ok, att motoroljan är fräsch (avgastest) och att bilen bromsar rakt så har du gjort vad du kan tänker jag. Funkar växelspakslåset förresten, det är dom visst noga med.
    Vart ska du åka och besiktiga? Jag tycker stationen i Tumba har funkat bra till mina kojor.
    Saab 9-3 Aero cab -00
    Tidigare: Saab 96 -64, -74. Saab 900 -84, -88. Saab 9-5 -01

  19. #299
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    415
    Medlem#
    -
    Min bror är inne på samma linje som du, åka dit och få en "arbetsorder". Tändningslåset är "nytt" och backlåset fungerar. ska byta ett dörr lås som är sönderbrutet annars är alla lås hela nu och fungerar(tidigare stöldförsök). Alla lampor fungerar, alla däck är nya, bromsarna bör vara okej(lagt en del tid på dem speciellt bakoken som är nyrenoverade), nyservad. Lagt mycket tid på bakdelen så jag har tänkt ta framdelen denna vecka. Slipa rost under och eventuellt laga lite som ser viktigt ut och rucka på leder och se om jag kan avgöra om de behöver bytas. Lambda lampan tänds lite då och då men aldrig under körning men när man stannat, lite udda. få se om jag lyckas ta fram koderna på den. man kan ju alltid "fuska" med lite e85, är väll bara co2 dom mäter och det bör minska med e85? hur känslig är denna bil för e85? Min något äldre 740 brukar klara runt 80% innan den börjar bete sig underligt. Är denna lika tålig? Brukar köra igenom en halva av tanken med e85 lite då och då för renings effekten.
    beställt nya skyltar också då den fram är trasig.
    Bogseringsöglan fram är bort kapad i förmån för intercoolern så därför fick det bli kofångaren den bogserades i vilket inte var jätte bra, inga stora skador dock. Vart är en bra punkt för en ny ögla att fästas, blir ett framtidsprojekt?
    kanske blir tumba även om jag brukar köra opus sätra för att det var nära mitt förra jobb och att dom alltid missar att absen på volvon är trasig år efter år
    Damen har kört tumba ett pr gånger och det brukar kännas rätt bra och seriöst och det är nog det jag är ute efter nu så man kan få ett vettig diagnos.
    opus i sätra missade min slitna spindelled 2 gånger på volvon trots att jag verkligen sa att dom skulle leta efter det som klonkade. Fast dom var mest uppspelta över att den nästan är helt rostfri. Så åk dit om ni vill ha igenom en bil, speciellt en äldre fräsch bil går igenom direkt för dom blir uppspelta och tappar focus direkt.
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw

  20. #300
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    415
    Medlem#
    -
    Fått hem nya reg plåtar i metall istället för de fula i plast. Beställde mattor och nya orginal stift. Har även kikat på briskas P9 från biltema. Men dom kanske är skit? Ingen vågat testa?

Liknande ämnen

  1. Många frågor om Saab 9000CSE
    Av lindengbg i forum Allmänt
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 14:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •