Sidan 7 av 37 FörstaFörsta ... 5678917 ... SistaSista
Resultat 121 till 140 av 721

Ämne: Ett fåtal av många frågor om min OG900 turbo.

  1. #121
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    414
    Medlem#
    -
    Tack får jag hitta den och se hur plinten ser ut, så får jag följa kabeln så att den verkar hel och fin. Ja den säkringen är "dessvärre" hel.

    Jag har satt dom åt både rätt håll och i ordning. satt det fel så borde den gå dåligt hela tiden och det gör den inte. perfekt tomgång och fint varvregister olastad. går även att köra iväg med den lugnt och fint. börjar jag däremot peta på gasen för mycket eller att det kommer en uppförsbacke så så blir grova "ryck". Man kastas liksom fram och tillbaka i sätet så jag vet inte om jag vill kalla det ryck heller.

  2. #122
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NÖ Skåne
    Inlägg
    727
    Medlem#
    3309
    Kan det vara rejält luftläckage efter turbon? Påminner lite om när en tryckslang gått sönder på min 900 för många år sedan.
    #3309 Andreas "Dea" Persson
    900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09

  3. #123
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    414
    Medlem#
    -
    Hat tittat och även mätt lite här och där. Det går 12 volt fram till båda reläerna så huvudmatningen är det inget fel på. Är lite osäker på vilket relä som är vilket. Kopplade ur ett relä för att se om något lät. Det relät som är längst in(närmast motorn kunde jag bara höra något ljud ifrån ca 3-4 sekunder efter att jag stängt av motorn/tändning. Det andra relät som är närmast passageraren lät varje gång jag vred om nyckeln. Tror det är bränslepumps relät om jag kikar på hur kablarna ser ut(samma färg som kablarna till säkringen).

    Ja dea det kanske är så men borde den inte gå konstigt hela tiden då? Min gamla volvo 740 fick en spricka på en vacuum slang och den började pendla mellan 300rpm till 2000rpm oavsett vad jag gjorde, känns som saaben går för bra olastad men i vilket fall ska jag byta alla slangar och hoppas på det bästa.

    Relät längst in är lite blygt och kan enbart höras 3-4 sekunder efter jag stängt av motorn, relät närmast låter direkt när tändningen slår till.
    20230118_171638.jpg

    De röda kablarna är matning och där finns det 12 volt. Ska hitta något bättre sätt att peta in proberna från mätpennan så kan jag mäta resten också, rätt trångt där under.
    20230118_165453.jpg
    Senast redigerat av Akathebarf den 2023-01-18 klockan 18:46.

  4. #124
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Enkel tumregel är att det reläet som har en grövre (2,5mm2) Grå/Röd kabel ut, är reläet till bränslepumpen.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #125
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    414
    Medlem#
    -
    Det är relät närmast mig eller sätet. Mätte upp det och det kommer ju ut el därifrån. Mätte vid säkringen och både kort efter och före säkringen kommer det ut el. Så vart går kabeln från säkringen till kontakten bak i bilen(bild)? Kabeln från säkringen gick igenom ett litet hål med 3-4 andra kablar lite sådär avsides(bild), den är även skarvad med en vit kabel och det ser lite hemma gjort ut. Bak i bilen så är den gråröd som den är från relät. direkt eftersäkringen är den helgrå.
    Så vart går kabelstammen bakifrån bilen, i mitten eller vid någon kant? Är väldigt sugen på att kapa kabeln vid första skarven och göra det bättre och dra en helt ny kabel? kanske bäst, då slipper jag leta och rota efter kabeln som uppenbarligen gått av och kanske är skarvad på mycket fler ställen? har kollat båda kablarna bak mot jord när jag testade med en lampa emellan och ingen ström.

    Så ska det se ut när man letar.
    20230119_152214.jpg

    Kladdat lite små fult vilken kabel som går in och ut från säkringen.
    20230119_152842.jpg

    Den går lite själv vid sidan av, inte i kabelstammen, helt ensam så det är lite suspekt och den är skarvad.
    20230119_154732.jpg

    Den på högersidan jag är intresserad av att hitta, är det bara riva ut hela skiten i bilen eller ligger dom lite fint någonstans där man kan komma åt dom hyfsat?
    20230119_153457.jpg

  6. #126
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Bränslepumpens matarledning går enl;

    Relä -> Ut i motorrum via hö framskärm -> 6-polig grå kontakt i närheten av kupéfläktens intag -> På torpedväggen över till elcentralen -> Säkring -> In i kupén via den vita mångpoliga kontakten (29-polig?) -> Har sedan för mig att den följer stammen över till mitten och sedan bak till tanken.

    Jag har varit med om i några gamla 900:or med katalysator att dito blivit överhettad vilket lett till att kablage som är draget på "avgastunneln" smält och orsakat diverse kortslutningar, men är detta felet så borde man kunna förvänta sig ytterligare fel eller problem relaterat till detta...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #127
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    414
    Medlem#
    -
    Jag vet nu varför den inte får ström. Det satt ett gammalt bil larm i bilen som blivit inaktiverat, troligen för det krånglade. MEN det var nog satt i "av" läge så allt fungerade men efter många år så hände något när jag var ute och åkte helt oskyldigt för 13 år sedan. Kabeln slutar i kontakt donet för det gamla larmet. Jag måste nu hitta vart kabeln i samma kontakt kommer in bakifrån pumpens kontakt och skarva ihop dessa. kolla färg först och om det inte hjälper får man helt enkelt sätta en lång kabel från pumpens kontakt bak och ställa in mätpennan på kontinuitet eller vad det heter och börja jobba. Det tar vi imorgon. Det får en att undra vad för fler funktioner som "slutar" där?

    Kabeln är den gråa längst till vänster på kontakten.
    20230119_185654.jpg

    Bonus bild på boven och lite suddig på golvet ligger styrenheten till startspärren som jag är mindre arg på nu då den faktiskt fungerar.
    20230119_190051.jpg

  8. #128
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Vit och Grå kabel verkar gå emellan start motorn och tändningslåset... ?
    http://www.autoelectric.ru/autoalarm...g600/tg600.htm
    Men dom kanske ville bryta soppa pumpen istället.

  9. #129
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Det kan ju även vara fördelaren som ställer till det för pumpen.

    Tändsystemet skickar varvtalssignal till insprutningen som i sin tur styr bränslepumpen via relät.
    Dvs, saknas varvtalssignalen till LH-styrdonet kommer inte heller pumpen att gå.

    Ett sätt att felsöka om det verkligen är knas med matningen är att dra en ny tillfällig matning av pumpen direkt från batteriet.

    Bryter verkligen startspärren matningen till pumpen ?
    Tänker att man inte brukar vilja bryta stora strömmar på det sättet i ett styrdon.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #130
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    414
    Medlem#
    -
    Det sitter 2 olika system i bilen så därför har dom nog varit "kreativa". Larmet är urkopplat sedan länge. det verkar som det skötte pumpströmmen. Sen finns det en startspärr, den är fungerande och den verkar sköta styrsignalen till pumpen och bryter någon del i tändningen så bilen inte går(ECU'n kanske?). De flesta av alla omärkta kablar från den går till säkringarna men det går även in sladdar från den i generatorn vilket är mycket skumt. Antar att den hämtar signal därifrån att bilen är igång?
    Jag visste inte om att larmet ens var kvar innan jag började gräva efter vart alla kablar från startspärren gick, trodde till 100% att spärren var felet. Vill koppla ur att spärren klipper tändningen men har kvar den kanske för pumpen, en liten säkerhet och jag vet vad jag kan göra om den krånglar. systemet är endå 30+ år. Larmet kopplades nog ur innan då det säkert krånglade även det PGA ålder.
    Att larmet kan styra höga strömmar betyder nog att det sitter reläer i det, kablarna är definitivt tjocka nog in i det.

    manuell matning av pumpen är fixad sedan länge, det är så jag kan test köra den och fick bort den när den först stannade, har en knapp i passagerarsätet och en lampa om vanliga matningen börjar fungera, när jag testar saker.

    Knapp och test lampa.
    20230120_094523.jpg

    Hur det ser ut i där bak
    20230120_094616.jpg

    Den här är inkopplad och fungerar, du måste hålla brickan mot kontakterna en stund så lyser den blått i ca 10 sekunder och då kan du starta den, annars börjar den blinka blått igen och låter riktigt gnälligt om du inte håller fram brickan och försöker starta ändå.
    20221101_173043.jpg

    Styrboxen till spärren med alla ljuvliga svarta omärkta kablar som sprider sig som en svamp runt rötterna på ett träd.
    20221117_183836.jpg

  11. #131
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Skulle tro att man har kopplat bränslepumpen över den reläfunktionen som är tänkt till startmotorn, trots att jag instämmer i SaabAero's inställning om att bryta "större" strömmar i styrdon istället för över relä.
    I så fall bör man kunna följa upp VIT tråd från PIN 14, för att komma i kontakt med var man har valt att klippa Grå/Röd till pumpen.

    ALTERNATIVT, tillfälligt bygla PIN1 -> PIN 14 för att få klart för sig om man är på rätt spår.

    2023-01-20_10-12-28_2.jpg
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  12. #132
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Det borde ligga 12 volt på PIN 1 Grå kabel när tändningen är på.
    Och se att det inte finns 12 volt på PIN 14 sedan borde man kunna bygla
    PIN1 och PIN 14.

  13. #133
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    414
    Medlem#
    -
    Ja det är den vita som leder bak till soppa pumps uttaget. Men istället för att bygla så klipper jag nog de kablarna och löder ihop dom med en krympslang på, är både finare och bättre, 25A är endå 25A så ingen ful bygel där inte. Sätter nog en "blind" kabelstump för framtiden så blir det lättare att felsöka. Lödkolven ligger på "nått bra ställe".
    Dom har definitivt tagit sig friheter med hur de kopplat larmet men det måste ju bero på startspärren. När pumpen "dog" så började även startmotorn gå utan att man "kvitterat" startspärren. innan det så gick varken startmotor, soppa pump eller tändningssystemet till motorn.
    En annan "rolig" sak med hur dom kopplat är att drar man av instrument belysningen så börjar motorn gå sämre och sämre i takt med att man dimrar instrumenten, när dom är mer eller mindre helt släckta så dör motorn och vägrar starta tills man drar på lyset igen. Det blir kul att leta upp hur dom har tänkt där(kanske inte alls.)
    Tack för bilden på hur det borde vara kopplat men denna saab är uppenbarligen inte som andra, den är unik på riktigt

    Bild på spektaklet, nåja ett steg närmare mint kondition
    20230120_143655.jpg

    Köpte lite saker till kylarbytet också, lite nya klämmor är nog uppskattat när man ser hur de gamla ser ut(köpte klämmor för 300 så det finns fler än det paketet som ligger där), dom kanske bara ramlar av. Köpte bitemas billigaste förblandade glykol, man kan hälla i den fina longlife varianten när man vet att man är nöjd med kyl systemet, misstänker att det kanske kommer bli ett par sköljningar.
    20230120_143130.jpg

  14. #134
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    414
    Medlem#
    -
    ÄNTLIGEN så funkar den som en vanlig bil. nu skippar jag elen för ett tag eftersom den faktiskt funkar som den ska nu(tills jag hittar något nytt). Nu är det över till att byta kylare och alla gamla slitna vacuum slangar så kanske den går mer som den ska även under last.
    Det var trångt under tanken så jag får kolla på skoten efter en ny kontakt, den kilades fast och när den lossnade så försvann den, eller finns det nya att köpa? Lät den stå på tomgång länge för att se att ingen kabel eller koppling blev varm och det var ingen fara.
    Sakta men säkert blir det bättre och bättre.

    Delarna av kontakten, kontakten är bara som ett hölje som dessa trycks in i. Finns honor lite överallt på bilen som inte tycks ha något syfte, kanske för framtida installationer men inga hanar.
    20230120_191900.jpg

    20230120_190459.jpg

    Pumpen, det är inte bensin utan lite wd-40 jag torkat bort nu, slanglagningen fungerar bra.
    20230120_191723.jpg

    Helheten
    20230120_194205.jpg

    Under ratten, det blev en liten blindgångarkabel för framtida felsökningar.
    20230120_194435.jpg

  15. #135
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    414
    Medlem#
    -
    Sådär då, över till nästa del. Nu har jag fått bort kylaren, många slitna slangklämmor, klämman till turbon från returen på kylaren saknade helt skruv, rosten band den samman. Är det något jag ska tänka på nu när kylaren är borta, jag får mer utrymme därframme då kan jag ju byta/reparera saker som kanske kommer vara slitna eller dåliga. Fläkten fungerade inte för att kontakten var så ärgig att jag fick bända isär den med en mejsel innan den gav upp, kontakten klarade sig rätt bra. Den satt dessutom med en skruv och en stripe så den var rätt lös, vet att min bror bytte den ska se vad han har för ursäkt. Kommer byta alla slangklämmor och ta bort alla slangar och slipa rost, rosten kommer sedan målas med kallpressad rå linolja, bra grejer.

    Bilden säger nog allt, kanske finns det bättre sätt att tömma den på än att montera bort undre kylarlangen? Min avfuktare som jag satt den till att hålla 35% blev fullkomligt tokig när flera liter vatten/glykol rann ut på golvet.
    20230121_140420.jpg

    Finns det något jag kan göra för denna mer att att rengöra den utvändigt? tomgångsmotorn sköljde jag med wd-40 och den blev som ny(tomgången är fortfarande i topp 13 år senare) men magnetventilen kanske bara behöver göras ren på utsidan och inte ska sköljas med något?
    20230121_142806.jpg

    Har för mig att ni sa att denna startar fläkten, packningen ser lite trött ut och är spröd, funkar det med en oring som jag har några stycken av eller är det bäst att köra packning?
    20230121_151854.jpg

    Rost finns men som tur är så går det att slipa och få processen att stanna av rejält.
    20230121_150159.jpg

    Den bättre begagnade intercoolern ser rätt fin ut i alla fall.
    20230121_150147.jpg

  16. #136
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Jag brukar rekommendera nya slangar av silikon till kylsystemet baserat på dom driftstopp jag och vänner har haft pga dåliga slangar mitt i sommaren när det är sådär varmt o gott.

    https://www.do88.se/sv/artiklar/saab...arslangar.html

    jag Tror att STCS medlemmar har rabatt hos DO88 med.

    Sen är det inte alltid nödvändigt även om man aldrig vet hur länge 30+ år gammalt gummi håller och det går att byta med kylaren på.


    Ang att tömma så har kylaren en bottentapp längst ner på höger sida. den sitter dock helt skevt så för att tömma snyggt så behöver man en slang på den i större diameter som man leder ner längre brak under grenröret. Större diameter krävs så att man kan skruva ur kranen utan att snurra slangen. jag har använt en bit gammal cykelslang ibland som kan klippt till lagom längd. den är ju dock inte armerad så det kan leda till lite stressad situation när det blir ett veck och det kommer vatten överallt där det inte ska vara...

    Kola framför/under motorfästet efter rost. min förstabil verkar ha haft den sämsta balken i världshistorien men det kan rosta på hyllan som blir på balken.



    1984 års modell, 22000 mil, bild tagen 2009.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  17. #137
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    414
    Medlem#
    -
    Som en fattig student så får nya slangar vänta och dom jag kikat på verkar vara i rätt ok skick, dom där har jag kikat på men tänkt hålla mig till det mest nödvändiga. dom håller nog minst ett år till eller 2. Finns det nya damasker till kontakterna, många är spruckna. Bland annat till LMM och flera andra ställen. Eller får man bygga egna med en bit cykelslang, eller något annat bra material? Vilka packningar kan jag behöva när jag demonterar kylar grejerna, kanske inte så mycket? termostat huspackning är det enda jag kommer på eller tätar termostat packningen, alla rör kommer få sitta kvar men få linolja inmaserat där dom rostat.
    ja den där balken såg rejält sliten ut, inte mycket kvar. Jag kommer primärt hejda rosten där den är nu med linolja. Det får duga tills jag kan/har råd att fixa till det bättre.

    Tänkt byta bränslefilter på den också, vart sitter filtret och vad ska man tänka på?

    Vart är kontakten till instrument husets värme nål? är det den lilla bulten med en knopp på som är ärgig?
    20230122_152454.jpg

    Mindre bra för att ha bra kontakt, det där är en av flera som är i samma skick.
    20230122_151639.jpg

    Måla rosten med linolja är bra.
    20230122_143508.jpg

    Dom där är så dåliga att dom bara går av, de flesta sitter under övre kylarlslangen så det har nog läckt där och droppat ned på dessa.
    20230122_150634.jpg
    Senast redigerat av Akathebarf den 2023-01-22 klockan 17:37.

  18. #138
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Du bör väl försöka skrapa bort så mycket rost du kan innan linoljan.
    Och försök leta upp larmkablarna den vita och grå och skarva ihop där det är klippt.
    Onödigt med ampere i långa kablar.
    Gött jobbat och kul att den rullar.

  19. #139
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    414
    Medlem#
    -
    Jag skrapade av med en stålborste en del rost. Det är det som gör linolja så bra den lägger sig inte som en hinna utan sjunker in och täpper till alla små skrymslen där fukt och luft gärna gömmer sig. Så ett bra jobb behöver inte göras. Penslade stora rostiga sektioner under min volvo och första strykningen försvann in i plåten(rosten snarare) efter ett par dagar, den andra strykningen syns lite mer.
    Slipar du plåtrent så ska du inte använda linolja, men då ska det vara RIKTIGT plåtrent inga rostmaskar alls.
    I ett inlägg en bit upp har jag skarvat ihop den vita och grå för att pumpen skulle fungera.
    Ett par decimeter hit eller dit spelar liten roll. Volt dropsen i kabeln blir däremot markant när du börjar närma dig 50 meter med 2.5mm kablar. Men jag lät den stå rätt länge på tomgång för att se att dom inte blev ett uns varma.

    Förhoppningsvis rullar den bättre när jag bytt soppa filter och kollat igenom alla slangar och bytt dåliga slangar och dåliga klämmor.

    Läst lite om bensinfiltret och det ska tydligen sitta ovanför bakaxeln? hur tänkte dom där? Misstänker att detta nog inte är bytt på år och dagar som det brukar vara så det kommer vara mycket kraftigt rostat, så tips där välkomnas. läste som en som gav upp och klippte slangarna vilket låter som sista utvägen.

  20. #140
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Akathebarf Visa inlägg
    Men jag lät den stå rätt länge på tomgång för att se att dom inte blev ett uns varma.
    Börjar det att utveckla värme i kablaget, då har man passerat vad som är gångbart för längesen.

    Vad nog Timpa menar är nog snarare att det är "bättre" att rensa bort kablaget tillhörande det gamla larmet helt och hållet, om än så i omgångar.
    I alla fall tolkar jag det så, kanske för att det är exakt vad jag själv hade gjort.

    // A

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Liknande ämnen

  1. Många frågor om Saab 9000CSE
    Av lindengbg i forum Allmänt
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 14:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •