Sidan 1 av 36 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 720

Ämne: Ett fåtal av många frågor om min OG900 turbo.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    413
    Medlem#
    -

    Ett fåtal av många frågor om min OG900 turbo.

    Hej!

    Har en gammal Saab 900 turbo och den har MASSOR av bekymmer men vi börjar med de akuta och arbetar oss nedåt. Hade denna Saab som nytagen körkortstagare för ca 15 år sedan. Efter ny intercooler och ett ladd tryck på 1 bar så blev den rätt trevlig. Sedan så stannade soppa pumpen (relä, tryckvakt?). Den blev då stående i ett dåligt område och det var inbrott i den. Jag hade tagit ut nästan allt inklusive soppa pumpen så det blev inget bus åka då inte. Tyvärr förstördes flera lås, baklucke låset slog de bort för de ville ha hatthyllan med billiga 6x9or, passagerardörrslåset och såklart tändningslåset. Pumpen var hel och jag drog en direkt kabel till den och körde den till ett garage där den blev stående i ca 10 år. Efter det köpte jag mig ett hus, UTAN garage såklart så Saaben fick stå ute på en presenning på gräsmattan i ca 5 år. Nu är den inne i mitt nästan nya garage och volvo 740n(nu svor jag i kyrkan) som nu ser riktigt stilig och fin ut får stå ute denna vinter.

    Ni som inte vill läsa Saabens historia kan börja här. Den har stått ute länge och MYCKET är rostigt och slitet, ett under att den startade. Tändningslåset är uppbrutet så jag behöver hjälp med hur jag kan koppla in lite provisoriska knappar jag kan ha under tiden jag meckar med den och dyker ett nytt lås upp sätter jag in det. Behöver även hjälp med vad för typ av broms system och många andra delar jag behöver som passar just min Saab. Skivor och broms oken är slitna runtom, nya är dyra så alla olika renoverings kitt som finns där ute kanske fungerar? En fjäder har hoppat ur sin plats och glidit förbi sitt stopp och min bror som hade den innan satte sänknings fjädrar på den men jag har tänkt göra den till original igen men då är det väll bästa att byta dämpare och hela köret? Så vi kan börja där: bromsystem,fram och bakvagn och tändningslåset. Såklart ska ni få lite bilder på liket(pärlan).
    Angående tändningslåset har jag tänkt sätta ditt lite knappar om ni inte har en bättre ide?

    20221029_163119.jpg
    20221029_162408.jpg
    20220924_135357.jpg
    20220924_135341.jpg
    20220922_172747.jpg
    Mvh: Adam och hans saab

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Välkommen hit!

    Du behöver originallås om den ska gå igenom besiktningen, så du behöver troligen hitta en bil på en självplock eller om möjligt skaffa en donatorbil.

    Jag tror du behöver original verkstadshandbok också om du inte redan har det, ett sätt är att skaffa Saabklubbens inskannande verkstadshandböcker på CD-skiva: https://saabklubben.se/norrland/annonssidacd.htm (du behöver dock vara medlem i Saabklubben för att kunna köpa dem, eller något överhuvudtaget i deras klubbshop.) Jag vet dock inte hur komplett denna är, men jag förväntar mig att den har den det mesta du behöver.

    Sedan skiljer det en del mellan årsmodellerna, så vilken årsmodell är det? Om du anger ort eller så i din profil blir det lättare att peka på lokala resurser.

    Varför inte lägga upp det hela som en projekttråd, det låter som du kommer att göra många inlägg om bilen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Akathebarf Visa inlägg
    Så vi kan börja där: bromsystem
    Vad bilden säger mig är att din bil är en 1988->1993, i alla fall är frambromsarna det.
    88-> har 900 ventilerade skivor och lite modernare glidande 1-kolvsok.
    Ang. de bakre bromsarna, 1988-> återfinner man handbromsen bak och 900 delar då bromsok med 9000.


    fram och bakvagn
    Om frågan är om det är lämpligt att byta stötdämpare samtidigt som du byter fjädrar så är väl det "vanligaste" svaret ja.

    tändningslåset.
    Som redan nämnt, utan fungerande spakställ/tändningslås blir det problem på besiktningen, men som tillfällig lösning kan du mycket väl sätta in någon typ av strömbrytare.

    En ON/OFF brytare som ansluter Grå(direkt +) mot Vit-Grön & Vit/Vit-Grå (& Röd om du vill, tror att den är till radion)
    En med fördel återfjädrande knapp som ansluter Grå(direkt +) mot Gul/Gul-Röd som är till solenoiden på startmotorn.

    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Kan för lite om dessa för att svara på nåt (även om min första bil också var en 900 turbo, dock äldre), men jag hejar glatt på och önskar lycka till
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    413
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Välkommen hit!

    Du behöver originallås om den ska gå igenom besiktningen, så du behöver troligen hitta en bil på en självplock eller om möjligt skaffa en donatorbil.

    Jag tror du behöver original verkstadshandbok också om du inte redan har det, ett sätt är att skaffa Saabklubbens inskannande verkstadshandböcker på CD-skiva: https://saabklubben.se/norrland/annonssidacd.htm (du behöver dock vara medlem i Saabklubben för att kunna köpa dem, eller något överhuvudtaget i deras klubbshop.) Jag vet dock inte hur komplett denna är, men jag förväntar mig att den har den det mesta du behöver.

    Sedan skiljer det en del mellan årsmodellerna, så vilken årsmodell är det? Om du anger ort eller så i din profil blir det lättare att peka på lokala resurser.

    Varför inte lägga upp det hela som en projekttråd, det låter som du kommer att göra många inlägg om bilen.
    Då får jag nog försöka skaffa mig ett tändningslås om det är ett krav, hade hoppats kunna skippa det just för att den har en startspärr. Trodde det kunde räcka med fint placerade knappar. En donator bil vore fint, det hade jag en gång till denna för att byta riktigt slitna delar men det var på den tiden då jag hittade en saab 900 S för 800kr där enbart kopplingen behövde luftas ibland för att den skulle vara fullt fungerande, dom börjar bli rätt dyra idag.

    Missade årsmodellen som är en 91 och jag själv bor i tullinge utanför stockholm. har en haynes bok (bifogar bild på den) den borde duga, verkar som de har med det mesta i den?

    Behöver inte en projekttråd ett visst tempo? Jag är student med dam, hus och 5 bilar med damens så det kan ta en del tid innan jag kan göra vissa saker på bilen PGA pengar. sen har vi också dagens elpriser som verkligen kan få en projekt tråd att bli totalt avstannad ett bra tag. är det en bättre ide så kan jag göra nästa tråd där, även om det kommer gå segt.

    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Vad bilden säger mig är att din bil är en 1988->1993, i alla fall är frambromsarna det.
    88-> har 900 ventilerade skivor och lite modernare glidande 1-kolvsok.
    Ang. de bakre bromsarna, 1988-> återfinner man handbromsen bak och 900 delar då bromsok med 9000.




    Om frågan är om det är lämpligt att byta stötdämpare samtidigt som du byter fjädrar så är väl det "vanligaste" svaret ja.



    Som redan nämnt, utan fungerande spakställ/tändningslås blir det problem på besiktningen, men som tillfällig lösning kan du mycket väl sätta in någon typ av strömbrytare.

    En ON/OFF brytare som ansluter Grå(direkt +) mot Vit-Grön & Vit/Vit-Grå (& Röd om du vill, tror att den är till radion)
    En med fördel återfjädrande knapp som ansluter Grå(direkt +) mot Gul/Gul-Röd som är till solenoiden på startmotorn.

    Mvh
    Du har helt rätt det är en 91 och det är det som gör det lite förvirrande på vissa sidor där bilden finns men det står bara passar saab 900 utan årtal, det kanske menas att den passar alla årsmodeller? Vilka sidor kan vara bra att beställa ifrån för att få rätt delar? beställer hellre något som kostar ett par hundra lappar mer än att bråka med autodocs retyrsystem i ett halvår. Gillar autodocks priser men inte mycket mer dessvärre. Speedparts är nog den enda saab sida jag känner till och dom saknar vissa saker jag skulle behöva(om jag inte kollat helt fel) tex soppa pumps relät som är kaputt, om det inte är tryckvakten?

    Berätta mer om spakställ och vad det innebär, tror att ett tändningslås kan bli svårt eller ta tid att hitta och då kan ett spakställ om den kan gå igenom med det vara en perfekt lösning.

    Tack för uppklaringen kring de olika kablarna och vilka som behövs och hur de ska kopplas.

    Nu är det bara börja leta upp rätt delar till bromssystemet främst och hoppas du har någon bra sida till mig där det är enkelt att hitta rätt . Bor i tullinge utanför stockholm om du känner till någon fysiskt butik då jag föredrar att köpa saker fysiskt.

    Hur fungerar forum bilder på detta forum, jag försökte ladda upp forumbilder med Imgur och deras forum länkar vilket fungerar bra på alla andra forum jag testat. här blev bilderna gigantiska? så tills jag listar ut hur man gör där använder jag forumets inbyggda bildsystem.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  6. #6
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Roligt att se ett projekt med en 900 ang tempo på projekttrådar så är det absolut inget krav, man gör allt i sin egna takt.

    antar att du ska laga rosten oxå, det är det bästa som finns
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  7. #7
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    STCS har en ganska gedigen lista med samarbetspartners i många olika kategorier som medlemmar har rabatterade priser hos.
    Vi brukar säga att medlemsavgiften betalar sig själv redan efter att man har köpt reservdelar och/eller tillbehör till sin Saab för några tusenlappar.
    Vilka dessa är kan du läsa om stcs.nu, men ett axplock för dig med avseende på vilka delar du behöver är t.ex Bildelslagret Trollhättan, MapTun Parts, Speedparts & Stemeck.
    (SSK har också reservdelsförsäljning...)

    Med Spakställ/tändningslås menade jag egentligen samma sak, men;

    Att byta "bara" tändningslåset" (då syftar jag på endast låscylindern) är aningen svårare än att byta hela spakstället som då är hela "klumpen" som spaken och låscylindern sitter i.
    Efter stöldförsök så är det inte ovanligt att backspärr m.m inuti spakstället tagit stryk vilket talar för att byta hela rasket..
    Om låscylindern är trasig så kommer du ju antagligen oavsett få lov att använda två olika nycklar tillsvidare, en till dörrarna och en till tändningslåset.

    Om du vid inköp av reservdel är osäker på om det passar din bil eller ej så hjälper vi gärna till här, vi är ganska många og900-kunniga som tittar förbi här med olika långt mellan besöken.

    2 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  8. #8
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Akathebarf Visa inlägg
    Då får jag nog försöka skaffa mig ett tändningslås om det är ett krav, hade hoppats kunna skippa det just för att den har en startspärr. Trodde det kunde räcka med fint placerade knappar.
    Så var det för några år sedan, sen skärpte man till kraven, nu måste originalgrejerna fungera.

    Behöver inte en projekttråd ett visst tempo? Jag är student med dam, hus och 5 bilar med damens så det kan ta en del tid innan jag kan göra vissa saker på bilen PGA pengar.
    Nejdå, jag har flera projekttrådar som spänner över flera år och kan ha pauser på många månader.

    Du har helt rätt det är en 91 och det är det som gör det lite förvirrande på vissa sidor där bilden finns men det står bara passar saab 900 utan årtal, det kanske menas att den passar alla årsmodeller? Vilka sidor kan vara bra att beställa ifrån för att få rätt delar?
    Själv föredrar jag maptun, men även de andra sponsorerna är bra.. och som nån redan skrivit, ett STCS-medlemskap betalar sej snabbt, ibland kan rabatten på en enskild del överstiga årsavgiften.

    Nu är det bara börja leta upp rätt delar till bromssystemet främst och hoppas du har någon bra sida till mig där det är enkelt att hitta rätt . Bor i tullinge utanför stockholm om du känner till någon fysiskt butik då jag föredrar att köpa saker fysiskt.
    Orio har en lista på återförsäljare, så i dessa butiker kan du gå in och beställa delar, många har dock inte ens en saabskylt på fasaden och säljer numera kia eller opel, dessutom brukar påslagen ofta vara ganska höga,
    jag föredrar att handla på nätet, antingen maptun/speedparts eller autodoc, lite beroende på vad man ska ha.

    Ska man tex ha en plastlist eller nåt sånt är inte autodoc ett bra alternativ.

    Sen har ju tex mekonomen det mesta med, både original (via orio) och alternativ, men då föredrar jag att handla från tex maptun.


    Hur fungerar forum bilder på detta forum, jag försökte ladda upp forumbilder med Imgur och deras forum länkar vilket fungerar bra på alla andra forum jag testat. här blev bilderna gigantiska? så tills jag listar ut hur man gör där använder jag forumets inbyggda bildsystem.
    Rent allmänt bör du använda forumets eget uppladdningssystem av flera skäl, ett är att många kommer att gnälla på dej annars
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Rent allmänt bör du använda forumets eget uppladdningssystem av flera skäl, ett är att många kommer att gnälla på dej annars
    Jo, det finns goda skäl till det. Det har funnits bilduppladdningstjänster som börjat lite smått, blivit populära, och sedan uppköpta och nedlaggda. Geting är väl det största exemplet på detta. Uppköpet av Geting har gett många forum huvudbry över trådar som saknar bilder. Och det är inte lätt att åtgärda. Om bilderna ligger på vårt eget system så har vi själva kontrollen över dom och behöver inte råka ut för något sådant.

    8 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866
    En del delar kan du nog få fatt på hos Enköpings bildemontering. Dom har självplock och där finns en hel del äldre bilar bla 3-4 og900 observerade jag sist jag var där.


  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    413
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Slave_joe Visa inlägg
    Roligt att se ett projekt med en 900 ang tempo på projekttrådar så är det absolut inget krav, man gör allt i sin egna takt.

    antar att du ska laga rosten oxå, det är det bästa som finns
    Ja den här hamnade under projekt så då kör jag vidare här.

    Ja rosten tar jag där det måste lagas och stoppas, du kära länkarmsinfästning. Senast jag besiktiga och den har inte blivit så mycket värre sen dess så fick jag en muntlig på länkarmsinfästningarna så lite uppfräsning där borde lösa det. ställen där jag inte orkar laga(just nu) blir det kall råpressad linolja.

    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    STCS har en ganska gedigen lista med samarbetspartners i många olika kategorier som medlemmar har rabatterade priser hos.
    Vi brukar säga att medlemsavgiften betalar sig själv redan efter att man har köpt reservdelar och/eller tillbehör till sin Saab för några tusenlappar.
    Vilka dessa är kan du läsa om stcs.nu, men ett axplock för dig med avseende på vilka delar du behöver är t.ex Bildelslagret Trollhättan, MapTun Parts, Speedparts & Stemeck.
    (SSK har också reservdelsförsäljning...)

    Med Spakställ/tändningslås menade jag egentligen samma sak, men;

    Att byta "bara" tändningslåset" (då syftar jag på endast låscylindern) är aningen svårare än att byta hela spakstället som då är hela "klumpen" som spaken och låscylindern sitter i.
    Efter stöldförsök så är det inte ovanligt att backspärr m.m inuti spakstället tagit stryk vilket talar för att byta hela rasket..
    Om låscylindern är trasig så kommer du ju antagligen oavsett få lov att använda två olika nycklar tillsvidare, en till dörrarna och en till tändningslåset.

    Om du vid inköp av reservdel är osäker på om det passar din bil eller ej så hjälper vi gärna till här, vi är ganska många og900-kunniga som tittar förbi här med olika långt mellan besöken.
    tack för alla tips! fick ett tips nedan om gamla og i enköping, min bror i bålsta så han kanske får åka dit och ta bort ett spaktställ, han är gammal bilmek och har redan bytt ett på denna så han vet hur man gör också.

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Så var det för några år sedan, sen skärpte man till kraven, nu måste originalgrejerna fungera.



    Nejdå, jag har flera projekttrådar som spänner över flera år och kan ha pauser på många månader.



    Själv föredrar jag maptun, men även de andra sponsorerna är bra.. och som nån redan skrivit, ett STCS-medlemskap betalar sej snabbt, ibland kan rabatten på en enskild del överstiga årsavgiften.



    Orio har en lista på återförsäljare, så i dessa butiker kan du gå in och beställa delar, många har dock inte ens en saabskylt på fasaden och säljer numera kia eller opel, dessutom brukar påslagen ofta vara ganska höga,
    jag föredrar att handla på nätet, antingen maptun/speedparts eller autodoc, lite beroende på vad man ska ha.

    Ska man tex ha en plastlist eller nåt sånt är inte autodoc ett bra alternativ.

    Sen har ju tex mekonomen det mesta med, både original (via orio) och alternativ, men då föredrar jag att handla från tex maptun.




    Rent allmänt bör du använda forumets eget uppladdningssystem av flera skäl, ett är att många kommer att gnälla på dej annars
    tack för alla bra tips.


    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Jo, det finns goda skäl till det. Det har funnits bilduppladdningstjänster som börjat lite smått, blivit populära, och sedan uppköpta och nedlaggda. Geting är väl det största exemplet på detta. Uppköpet av Geting har gett många forum huvudbry över trådar som saknar bilder. Och det är inte lätt att åtgärda. Om bilderna ligger på vårt eget system så har vi själva kontrollen över dom och behöver inte råka ut för något sådant.
    då kör jag på forumets system.



    Citat Ursprungligen postat av Puttel Visa inlägg
    En del delar kan du nog få fatt på hos Enköpings bildemontering. Dom har självplock och där finns en hel del äldre bilar bla 3-4 og900 observerade jag sist jag var där.
    sätter min bror på det där då han bor i bålsta och han är gammal bilmek och bilprovare så han har lite koll, inte nyaste reglerna men övergripande iallafall.

    2 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    såhär.

    jag gillar STCS, dont get me wrong.

    MEN

    Svenska Saabklubben (Förkortat SSK) har den största shoppen för reservdelar til dessa. Dessutom har dom rabatt på Maptun och Speedparts vilket är 2 andra aktörer du kommer behöva.

    har du det kärvt så är ett medlemskap i SSK att föredra över STCS när det kommer till rabatter och delar.

    med det sagt så ger STCS annat, framförallt så har dom sveriges näst bästa saabträffar (Saabträffen i Gävle är bäst) som tex bankörning med bra fokus på nybörjare men även för dom som är mer vana (vansinnigt kul)

    att komma åt SSK reservdelsshop och den kompetens dom har, delarna dom har och delarna dom tar fram eftersom är rätt värdefullt som og900 åkare idag nu när bilarna börjar försvinna totalt och biltillverkaren är borta så är det lite knapert om delar rent generellt.

    4 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Däremot verkar det finnas betydligt mer kompetens på STCS forumet än på SSK dito när det gäller nyare saabar (säg 1985-), och med turbo i synnerhet. Det är många som är medlemmar i bägge klubbarna. Inga stor kostnad och man får absolut valuta för pengarna, fast på olika sätt.

    5 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #14
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Jag skulle säga att 9000 och nyare så finns helt klart den största kunskapen på STCS forum.

    og900 så finns det flertalet extremt kunniga på SSK forumet. Svarstakten är dock inte i närheten av densamma.

    och forumet är rent usel tekniskt sett.

    Men det finns mängder med trådar, information osv lagrat på SSK forumet. tex uppgick 900klubben i SSK forumet och där fanns det tonvis med fakta om og900, projekttrådar och annat kul.

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    413
    Medlem#
    -
    Ska nog hålla koll på både STCS och SSK. Huruvida jag blir medlem i någon får jag kika på vad dom har och erbjuder. Har inte kikat i de olika shopparna än eller de bra sidor ni rekommenderat men det är mycket på praktiken jag är på och idag rullade jag in volvon i dess tält där den får sova i vinter. Efter nästa vecka så är jag tillbaka i skolbänken och då har jag 2 "lediga" dagar extra i veckan så förhoppningsvis blir det bättre fart då.

    Min bror har nog lokaliserat lite gamla OG900 saabar som ska skrotas inom en snart framtid och killen som ägde dom sa att jag får komma och plocka delar om jag vill. Han bor en bra bit bort (ca 20 mil) så jag vill vara väl förberedd med rätt verktyg när vi väl åker dit(helgen blir det nog). Det viktigaste är tändningslås som är hela och han har nycklar till. "muttrarna" om man kan kalla dom det är lite specialare som håller i hela tändningspaketet, ni vet säkert vilka jag menar och jag bifogar en bild på dessa också. förut tog vi en hylsa 12 mm och sågade ut så det gick att få av dessa, är det enda sättet eller finns det nycklar som passar att köpa? Blir ju extremt jobbigt om man gör en egensågad hylsa som går sönder när man ska lossa på dom.
    Ni får en bonusbild på när volvo säger godnatt för denna gång
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  16. #16
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Saab lär väl ha haft ett specialverktyg, men den enda gången jag gjort jobbet tog jag också en hylsa och modifierade med vinkelkap och fil tills den passade

    ..Sen bytte vi till vanliga muttrar.. om jag inte minns fel var det tumdimension dessutom ? ..fast det var möjligen på en saab 99..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #17
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Hur gjorde du med vanliga muttrar? då går det nu inte skruva åt dom.

    därav dom 3 kantiga

    slipad hylsa eller tex mejsel + hammare och slå bort dom.

    vissa lyckas med diverse tänger med,

    fantasin får flöda helt enkelt :P

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    413
    Medlem#
    -
    Jag får helt enkelt experimentera lite med mina muttrar tills jag hittar ett par bra sätt. får nog ge mig i väg till biltema och köpa på mig ett par billiga 12 hylsor jag kan gå lös på med vinkelslipen. kanske hittar någon näbbtång som ser vettig ut också.

  19. #19
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    om jag inte minns fel så använde jag en modifierad 11mm långhylsa till 1/4 spärrskaft. Den passade perfekt..
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  20. #20
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Hur gjorde du med vanliga muttrar? då går det nu inte skruva åt dom.
    Bra fråga, det ser onekligen för trångt ut, men jag vet att vi letade muttrar med rätt gänga :/

    möjligen var det så att vi aldrig fick dit dom pga det, det var ett tag sen, 1992 tror jag

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Många frågor om Saab 9000CSE
    Av lindengbg i forum Allmänt
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 14:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •