Sidan 5 av 38 FörstaFörsta ... 3456715 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 759

Ämne: Ett fåtal av många frågor om min OG900 turbo.

  1. #81
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    "man har alltid gjort så"
    och
    "det är helt ofarligt och grejerna är designade för det"

    ja, det är 2 meningar som faktiskt inte betyder samma sak.

    jag ids inte ge mig in i den diskussionen riktigt men om man hanterar saker på ett sätt som dom inte är byggda för så är chansen att dom pajjar betydligt högre.

    med tanke på att gummit är gammalt så är en bromsslang (som kostar 119 kronor styck på Speedparts Utan klubbratt) en väldigt billig försäkring mot framtida haverier oavsett om man har klämt den eller inte. har bilen stått är det änn viktigare

  2. #82
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Om nu proffsen gör så, och har gjort det i princip i alla tider så kan man nog anta att det inte är speciellt skadligt.

    Sen är det väl sällan fel att byta slangarna då och då förvisso, gummi åldras, ofta blir mina bytta om man ska byta ok eller rör för då köper man slangar "för säkerhets skull" och så byter man dom när man ändå har dom hemma.

    Speciellt numera när dom kostar nästan gratis.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #83
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    I WIS står det att man ska plugga slangen, inte att man ska klämma den.

    Av det kan man dra slutsatsen att Saab inte tyckte att klämma slangen var en bra metod (de lär ju ha känt till att mekar använt metoden).

    Alldeles oavsett detta, så bör det vara uppenbart att man stressar slangen utanför dess specifikationer, så man kan förvänta sig att det kortar livslängden.

    När jag tänker på det, detta skulle kunna vara anledningen till att bilprovningen inte helt sällan hittar bromsslangar som har separerat vid armeringen och utvecklat blåsor, jag hade det på en 9000, slangen såg inte så dålig ut för övrigt - och på den andra slangen fram hittade vi små mekaniska yttre skador - bakre slangar var bytta tidigare av oss i samband med bromsrörsbyte).

    Detta hittades på besiktningen varvid besiktningskillen berättade att han sett detta många gånger. Slangen var var aldrig bytt i min ägo och upptäcktes knappt 4 år efter köpet, vi har inte sett slangar som gått sönder på det sättet på bilar vi servat själva eller av min mek.
    Senast redigerat av Långmilare den 2023-01-07 klockan 02:30.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #84
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    438
    Medlem#
    -
    Givetvis är det alltid bäst att byta slangen men de är i ganska bra skick eftersom det verkar som min bror varit på och bytt mycket av det där. Mycket man kan stressa utanför specs, turbon på bilen är tex uppvriden till 1 bar och satt att hålla fullt tryck upp till max varv, helt klart utanför specs men det det kan hålla länge trots det. Man kanske bör ta upp frågan med tillverkaren av slangen, dom brukar veta bäst. Den kanske har specs även för tryck?

  5. #85
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Det är ganska uppenbart att klämma en armerad slang är utanför spec, för trådarna i armeringen kommer att vikas oelastiskt, så om man upprepar det tillräckligt många ggr så kommer trådarna i armeringen att gå av från utmattning - och om så sker på ett enstaka ställe är en blåsa när man trycksätter slangen ett rimligt resultat.

    3 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #86
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    438
    Medlem#
    -
    Hörde om min bror om detta och han sa att det är helt riktigt att det KAN hända men han och hans kollegor har bytt hundra om inte tusentals av dessa slangar och eller OK och aldrig varit med om att det hänt så risken är minimal och han sa att det dessutom är lätt att kontrollera genom att titta på slangen när test bromsar hemma i garaget som man ska efter montage. Med startad motor så man får full kraft med bromsservot.
    Han sa även att vore det ett stort problem skulle väldigt många verkstäder få klappa igen då alla han varit på har gjort exakt på det sättet.
    Man vet heller inte om det är utanför spec, det kan ju vara så att dom är konstruerade för att klara ett par klämningar men för att få veta det måste man nog kontakta tillverkaren.

  7. #87
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Det är möjligt att det inte blir någon märkbar försämring om man gör det ett fåtal gånger, och gummit är fräscht - när gummit hårdnar kommer påfrestningarna i slangen att göra det också.

    Men det är garanterat utanför specen på slangen, minimum krökningsradie är typiskt specificerad någonstans runt 5 gånger slangdiametern. Även om man antagligen kan vika en slang några gånger och den fortfarande fungerar så betyder det inte att det är Ok. Även om böjning delvis är en annan typ av deformation, så ger det en indikation på hur mycket deformation slangarna klarar av utan att börja ta stryk.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #88
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    på alla bilar men främst dom som stått stilla ett tag så kan vatten tränga in genom att bromsvätskan suger åt sig vatten vilket den alltid gör.

    detta kan ge fel i att presskopplingarna rostar på insidan och en dag släpper det helt sonika från presskopplingen.

    det går inte se om det är skadat/rostigt på insidan av slangen.

    allt hänger egentligen på hur bra bromsvätskan är och hur länge bilen har stått. på bilar som körs blir det värme i vätskan när man bromsar vilket hjälper till att sakta ner förloppet lite.

    det är en smaksak. jag brukar vara extra noggrann med bromsar just pga att det är den sista saken jag vill ska sluta fungera.
    jag har tappat bromsförmåga på ena kretsen i en og900 efter att ett bakok gick sönder och läckte genom handromsmekanismen, jag kan meddela att det drog duktigt snett när jag bromsade. jag hade tur och fick gradvis försämrad bromsverkan och upptäckte det när jag bromsade mjukt. hade det kommit plötsligt vid en tvärnit så hade jag med lite tur suttit i ett dike, med lite mer otur i en mötande bil.

  9. #89
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Jag har också varit med om bromskretsbortfall under körning, fast på 9-5, teoretiskt sett försvinner ju 50% bromsverkan, men det kändes som typ 80% försvann, inte roligt alls.

    Jag ser dock inte att klämma bromsslangar skulle göra varken till eller från där, jag killgissar att >99% av alla bromskretsbortfall beror på sönderrostade rör. (och då är det ju ändå nåt bilprovningen försöker kolla.)

    F.ö så skulle jag kunna tolka "plugga" även som klämma dom, om det bara sår så i WIS, eller står det specifikt hur man ska göra ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #90
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    438
    Medlem#
    -
    Jag litar på min bror så jag kommer lyssna på hans råd i detta fall.

  11. #91
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    438
    Medlem#
    -
    Efter som det andra oket satt hårt som *** så hade jag låga förhoppningar men chockerande nog så gick kolven in. Så nu har jag en liten fundering. Det är nog bra om jag såklart gör rent det så gott jag kan från rost men jag tänkte även att det säkert är en bra ide att försöka få in lite fet under skydds bälgen. Kikade in som hastigast och det är snustorrt. Jag har allround fett och högtemperatursfett. Funkar högtemperaturs fettet eller är det något annat jag behöver? Vet att biltema har minituber med bromskolvsfett som kostar massor för det lilla man får så funkar högtemperaturs fettet lika bra kan man ju ta det?

    Det andra oket har överlevt sin långa "vila", fast det verkar vara nyare. Domkraften är bara extra säkerhet bilen är upp pallad så ni inte tror jag är helt från vettet.
    20230108_143420.jpg

  12. #92
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    F.ö så skulle jag kunna tolka "plugga" även som klämma dom, om det bara sår så i WIS, eller står det specifikt hur man ska göra ?
    Det står bara just "plugga". Jag skulle säga att det inte är rimligt att tolka det som att man på något sätt auktoriserar att klämma dem, det måste varit känt för upphovsmannen till texten att klämning förekom, så om klämning (vilket är lättare att utföra, om man har en klämtång) bedömdes vara Ok skulle metoden säkert stå där.

    Speciellt som det finns ett Saab specialverktyg, 3007739, som man instrueras använda för att klämma kylarslangar samt den slangen från bromsvätskebehållaren till huvudcylindern när man plockar ut växellådan. Detta tyder på att man på Saab gjort en bedömning av huruvida skadorna eller skaderisken är acceptabel i de olika fallen.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #93
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    akathebarf: jag skulle inte använda något annat än bromskolvsfett där, men så länge det är torrt och fint så behövs det inte nåt fett egentligen, ja utom när man monterar då.

    långmilare: Då skulle jag inte tveka att klämma bromsslangarna heller iofs, speciellt inte eftersom slangen till kopplingen lär vara exakt samam typ.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #94
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Kopplingsslangen ser inte ut att vara samma sort, ser inte ut att vara armerad:

    90490763.jpg

    Dock var min egentliga poäng att Saab med största sannolikhet redan bedömt vilka slangar som är Ok att klämma och vilka som inte är det.
    Senast redigerat av Långmilare den 2023-01-08 klockan 23:32.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #95
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    685
    Medlem#
    116
    Biltema har ett bromsoksfett på sprej som jag tycker funkar bra.
    Bromsoksfett, spray, 250 ml - Biltema.se

    Jag brukar använda en lagom lång bräda som jag sätter mellan stolen och bromspedalen, man trycker ner pedalen lite grand med den.
    Nackdelen är att bromsljuset tänds

    Klämma bromsslangar känns inte rätt för mej.

    Jättekul med Og900 projekt, lycka till

    Ha det gött, Sven

    1 användare gillar detta inlägg


    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  16. #96
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    438
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Sven Visa inlägg
    Biltema har ett bromsoksfett på sprej som jag tycker funkar bra.
    Bromsoksfett, spray, 250 ml - Biltema.se

    Jag brukar använda en lagom lång bräda som jag sätter mellan stolen och bromspedalen, man trycker ner pedalen lite grand med den.
    Nackdelen är att bromsljuset tänds

    Klämma bromsslangar känns inte rätt för mej.

    Jättekul med Og900 projekt, lycka till

    Ha det gött, Sven
    Det där ser ut att kunna funka till det mesta som har med bromsar att göra, jag kikade på bromskolvsfett fast det där funkar säkert lika bra.

    Har tänkt köpa nya luft nipplar när man ändå är på biltema till alla ok så jag tänkte loss det den på det gamla oket. Börjar med min penetrant spray och knackar lite försiktigt på den under något dygn så borde det börja lossna. hört att dessa brukar gå av. Jag undrar vilken storlek det är på nipplarna, en 8 går inte på men en 9mm går på men verkar lite för stor istället(glappar mycket), är det något special mått?

    Börjar ta sig (sa pyromanen )
    20230109_162905.jpg

    Luftarnippeln, kanske bara är lite för rostig för att 8an ska gå på?
    20230109_164116.jpg

  17. #97
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    Jag tror det är en 9a som har fått bantningsmetod modell rost..

  18. #98
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 301
    Ang att klämma bromsslangar... det har jag slutat med.

    När jag byter t.ex. bromsok eller bromsslang brukar jag låta vätskan flöda fritt medan bytet sker. Visst det blir lite söligt men det blir inte många sekunder ledningen står öppen så det brukar gå enkelt att samla upp.
    Tar inte så många sekunder att förbereda med något som hanterar sölet. Plocka fram alla saker man behöver ska ju ändå göras.

    Vid lite större ingrepp kan man även plugga ledningen med tex en kasserad bromsslang som man dubbelviker.
    Vid större renoveringar ska ändå bromsvätskan bytas så då kan man låta den rinna ut istället

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #99
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    438
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Jag tror det är en 9a som har fått bantningsmetod modell rost..
    Testade på nya oket och där passade varken 8 eller 9. ena för liten och den andra för stor. Så där fick det bli polygripen. Använde biltemas sug för att lufta och problemet är att det läcker in luft vid nippeln, så jag testade att smeta på fett på gängorna vilket inte fungerade alls(sett på youtube). Så jag sög väll ut någon deciliter(eller rymmer et OK mer?) innan jag kände mig nöjd med 1 miljard bubblor. sedan lät jag det självrinna upp i slangen och då var det bubbelfritt så jag hoppas det fungerade. Toppade givetvis upp behållaren för bromsvätska.
    Gamla okets nippel kom loss med lite svetstångs hjälp, den gick som tur var inte av. Tog fälgarna till däckkillen så det blir nya sommar däck, tog näst billigaste däcken, är man student så är man.

    Efter ingreppet, får se om det fungerade, annars blir det svampbroms
    20230110_160803.jpg

    Fick av ena bakhjulet som satt fast hårt som ***, men med en stor slägga och en bastant regel emellan så kom hjulet tillslut och bakom väntade detta fina. Nästan nytt inget behöver göras
    20230110_130352.jpg

    EDIT: Höll nästan på att glömma att det blir nog lite svetsning, ena fästet till avgasröret såg inte så hett ut. Funderar på att köpa en minisvets eller se om bror kan komma över någon dag med sin som har gas. Blir dyrt om jag ska full kitta en egen. Har bara enfas 10A i garaget.
    20230110_140431.jpg
    Senast redigerat av Akathebarf den 2023-01-10 klockan 17:48.

  20. #100
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    När jag ska ta bort luftnipplar som ser risiga ut brukar jag först spraya på rostolja så ofta jag kan några dagar innan, sen slår jag ett par hårda slag på nippeln med hammare (nedåt alltså) och sprayar lite till, sen bankar jag på en så liten sexkantshylsa man kan få dit, och lossar försiktigt..

    Men bromsnipplar går av, så är det bara.. då brukar jag lossa dom med migsvets, brukar nästan alltid funka, men jag har misslyckats några gånger. Jag brukar också alltid byta dom om dom inte ser typ nya ut, dom kostar så lite och det underlättar så mycket nästa gång.. lägger även alltid liiite fett på gängorna för att dom inte ska rosta fast.

    En klassiker om man ska lufta med sug (vilket jag aldrig gör själv) är att linda nipplarnas gängor med några varv gängtejp först så blir det tätt.

    Inga problem att svetsa allt på en bil med bara enfas 10A, men det underlättar ju att ha en MIG/MAG-svets med gas.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Många frågor om Saab 9000CSE
    Av lindengbg i forum Allmänt
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 14:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •