Sidan 6 av 36 FörstaFörsta ... 4567816 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 720

Ämne: Ett fåtal av många frågor om min OG900 turbo.

  1. #101
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    413
    Medlem#
    -
    Jag har läst lite om svetsande med 10A och med bilplåt och liknande tunna plåtar funkar det bra eftersom det kräver inte så stor effekt. Får pröva helt enkelt, hitta någon billig svets på ex biltema eller jula.

    Tack för tipset med gängtejp, det ska jag testa.
    Senast redigerat av flaset den 2023-01-11 klockan 11:43. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  2. #102
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Bromsoksfett är inte avsett att användas på kolven utan på de andra ytorna.

    Det är därför det finns bromscylinderfett. Rätt sak på rätt plats.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #103
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Jag har kört skitmycket med 10A säkring på min svets som "behöver" 16A, även tjockare plåt.

    min svets gillar dock inte att bli varm, alltså svetsa längre bitar, för då tappar den lite. punktning är det kanon med och korta bitar med. På tunnplåt spelar det inte sås tor roll, helsvetsar du låånga bitar riskerar du att tillföra värme och att plåten slår sig.

    jag har en 8-10 år gammal (tiden går fort och minnet sviker) verktygsboden svets som kostade 6000 då ungefär, kör alltid med gas och då riktigt gas och inte koldioxid för att minska ozonbildning.

    koldioxid är nog det billigare alternativet om man ska ha gas, nackdel är mer sprut och att dom fyller hälften så mycket gas i koldioxid flaskorna som tex AGA gör i sina.

  4. #104
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    413
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Bromsoksfett är inte avsett att användas på kolven utan på de andra ytorna.

    Det är därför det finns bromscylinderfett. Rätt sak på rätt plats.
    Det står på burken att det funkar till ALLA rörliga delar på ett bromsok förutom på själva beläggen såklart. Frågan är väll hur stor skillnad det kan göra? Säkert bättre än att inte ha något alls på.

    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Jag har kört skitmycket med 10A säkring på min svets som "behöver" 16A, även tjockare plåt.

    min svets gillar dock inte att bli varm, alltså svetsa längre bitar, för då tappar den lite. punktning är det kanon med och korta bitar med. På tunnplåt spelar det inte sås tor roll, helsvetsar du låånga bitar riskerar du att tillföra värme och att plåten slår sig.

    jag har en 8-10 år gammal (tiden går fort och minnet sviker) verktygsboden svets som kostade 6000 då ungefär, kör alltid med gas och då riktigt gas och inte koldioxid för att minska ozonbildning.

    koldioxid är nog det billigare alternativet om man ska ha gas, nackdel är mer sprut och att dom fyller hälften så mycket gas i koldioxid flaskorna som tex AGA gör i sina.
    Lite svårt att veta vilka billighets svetsar som är OK eller rent skit. Eller så är dom jag kikar på helt enkel FÖR billiga? Nackdelen är att jag även kör lampor i garaget på säkringen och luftpump, fast den behöver nog inte vara på när man svetsar. Kör på en 10A C alltså trög så den borde klara lite spikar.

    De svetsar jag kikat på är dessa 2: https://www.jula.se/catalog/verktyg-...isvets-016793/
    https://www.biltema.se/verktyg/svets...130-2000046655

    Båda fungerar med gas, båda verkar ha samma effekt också. Hur illa blir det utan gas? Min bror sa att är man rutinerad kan man svetsa utan gas men med gas är nästan ett måste om man är som jag och har svetsat typ 2 gånger, är tydligen likadant med flusstråd, ganska svårt som nybörjare.
    Alternativet är att jag helt enkelt besiktigar bilen med rosten i vår och sedan kör och fixar den hos min bror. Ska byta hela avgasröret på brukisen i helgen på hans lyft. Han har dessutom en riktig stor 3 fas svets och andra "verkstads" saker. Sen att han jobbat som meck i 10 år gör att han har rätt bra koll på saker och ting, han var även 3 år på bilprovningen så det är alltid bra att ringa han innan besiktningen

    Jag fick den här av honom men den verkar klumpig och den måste jag definitivt öva med om jag ska använda, dessutom trodde han att min lilla 10A inte klarar den där.
    20230110_141813.jpg

  5. #105
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Problemet med att smörja kolven med fel saker är att det kan bli nån form av reaktion framför allt när det blandas med bromsvätskan. I mitt fall blev kolven tvärstum och bromsen fastnade. Det var alltså oringen som blev lidande av den blandningen. Den sväller och bromsen blir riktigt anliggande.

    Nu gör ju alla precis som dom vill, men jag kommer aldrig mer smörja oringen på kolven i bromsoket med fel saker igen.

    Bara ett tips alltså.

    3 användare gillar detta inlägg


    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  6. #106
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Svetsen på bilden är en pinnsvets (aka elektrodsvets aka elsvets osv) och dom har ju sitt användningsområde, men dom är HEMSKA att svetsa bilplåt med.

    Jag vet inte om det eg är så mycket svårare att svetsa med flusstråd än gas, men det blir sämre och fulare, jag vill iaf ha gas, jag kör också med gasmix (mison, alltså mestadels argon+kolsyra)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #107
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    413
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Slave_joe Visa inlägg
    Problemet med att smörja kolven med fel saker är att det kan bli nån form av reaktion framför allt när det blandas med bromsvätskan. I mitt fall blev kolven tvärstum och bromsen fastnade. Det var alltså oringen som blev lidande av den blandningen. Den sväller och bromsen blir riktigt anliggande.

    Nu gör ju alla precis som dom vill, men jag kommer aldrig mer smörja oringen på kolven i bromsoket med fel saker igen.

    Bara ett tips alltså.
    Min bror har kört WD-40 i över 20 år, kanske det vore bättre, kollar på nätet verkar det vara väldigt poppis.

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Svetsen på bilden är en pinnsvets (aka elektrodsvets aka elsvets osv) och dom har ju sitt användningsområde, men dom är HEMSKA att svetsa bilplåt med.

    Jag vet inte om det eg är så mycket svårare att svetsa med flusstråd än gas, men det blir sämre och fulare, jag vill iaf ha gas, jag kör också med gasmix (mison, alltså mestadels argon+kolsyra)
    Ja dom ska vara lite knepiga man måste tydligen slå bort en beläggning som bildas på vid svetsning med en sådan. Därför är det nog bäst med en enklare variant som är nybörjarvänlig. Det kommer säkerligen bli fult i vilket fall men jag är nöjd om det håller.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #108
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    413
    Medlem#
    -
    Då har man rastat saaben i området hemma. De goda nyheterna är att bromsarna verkar fungera, dom är lite tröga men hugger om man bromsar hårt. Min bror sa att det är vanligt med nya belägg och rostiga skivor. När dom slitit in sig borde det bli bra. Har även köpt ny däck och däck killen gillade själv saab och lärde mig att turbofälgarna ska rotera åt ett speciellt håll vilket jag inte hade någon aning om, även om pilarna var rätt stora.
    De tråkiga nyheterna är att den går dåligt vid belastning. Tomgången är fin, den varvar fint i friläge. Belastar man motorn rätt lätt så händer inget men drar man på(det är en turbo klart man ska pröva) så börjar den hoppa som en tokig, som att den misständer någon över jävligt. Som att det är en nybörjare som kör så pass studsade den(discokoppling). Har inget med turbon att göra då den även gör det på relativt låga varv tex när en uppförsbacke kom så var det som att den tände på varannan cylinder.
    Så kom jag hem efter min korta tur och parkerade och la i friläge och tomgången är perfekt och varvregistret är nästan perfekt, är den kall så tvekar den lite om man sätter plattan i botten på tomgång. när den är varm gör den det inte. Jag har nytt soppa filter med tillbehör så det är såklart en bra början att byta det, min bror sa att jag skulle kika på nya fördelaren att den satt som den skulle. Jag har fina do88 slangar så när jag tar bort kylaren så kan jag byta ut alla vacuum slangar mot nya fina, kan ju vara en läcka någonstans?
    Det lustiga är att den går så fint obelastad. så vad säger ni proffs?

    Den ser så glad ut med sina nya fina däck och bromsar som inte ligger an, ni kan ana en annan projektbil som tittar fram bakom saaben.
    20230113_134109.jpg

    Passade på att binda upp avgasröret lite på lilla bilen, ska till min bror imorgon och byta det, han har lyft och det är riktigt skönt, förhoppningen är att saaben ska dit också i sommar.
    20230113_135746.jpg

  9. #109
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Turbon påverkar bilen så fort du belastar motorn, ju mer avgasflöde desto mer effekt får turbons tills att wastegaten stryper den.

    men så fort du gasar så bygger den upp så att du inte har undertryck.

    Nu är jag lite trött och för lat för att läsa allt (sorry)
    Har du kollat vakumslangarna, bytt tändstift, rotor, fördelarlock och tändkabklar?

    alla dom är vanliga orsaker till misständning, och Turbo bilar är känsligare än bilar utan turbo speciellt vakumslangarna kan orsaka roliga fel.

  10. #110
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    413
    Medlem#
    -
    Har bytt tändstift, rotor, fördelarlock och tändkablar. Kom även ihåg att knacka ihop stiften till 0.7mm så den inte misständer vid ladd.
    Så turbon ger alltid någon form av tryck vid belastning, tror ändå att det inte är den det är något fel på. Har dock hittat en vacuum slang som behöver kopplas in rätt under ratten då den är lös, hände säkert när jag plockade ned skyddet under instrumentbrädan. Tror eller är snarare säker på att det är till mätaren på instrumentbrädan. Längs in under ratten sitter det en metall färgad cylinder men en slang in i och framför den sitter det en plast...grej med 2 st utgångar i och slangen från mätaren ska nog in i denna plast grej, men plast grejen har 2 st nipplar där man kan klämma på en slang så det kan vara så att det gömmer sig en annan slang någonstans under instrumentbrädan som ska in i denna.
    Bilderna kommer nog visa mer.
    Hittade även en mystisk okänd kabel vid motorn fram som också fick en bild. Följde den lite men den åkte in i en kabelstam och sedan tappade jag bort den helt. Ska som sagt byta kylaren som jag har upptäckt har mer än ett hål och då kommer jag gå lös med nya vacuum slangar och stålborsten och byta alla äckligt rostiga slangklämmor som syns precis ovan turbon.
    Det var lördag kväll då är det klart man är lite seg

    Ringade in de 2 lite dåligt synliga ingångarna, bakom till vänster som inte syns sitter plåtcylindern med en slang in i, min fingrar täcker den. I förgrunden är slangen från mätaren som troligen ska in i någon av dessa nipplar. Behövs en till slang får jag leta hårdare eller dra en helt ny dit.
    20230115_160357.jpg

    Kabeln som smiter upp från stammen till fördelardosan. jag kommer verkligen njuta av att få bort all rost och sedan massera in linolja på alla delar och ledsna stålrör.
    20230115_161052.jpg

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #111
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Funkar temp mätaren i instrumentklustret?

    kan vara kontakten till den.

    jag menade inte att problemet hade att göra emd turbon i sig, mest det att turbobilar är väldigt känsliga för fel tändinställning MM.
    Plastgrejjen du har där är tryckvakten, jag tror inte det det ska in 2 slangar där men jag minns inte riktigt.

    hemsk sak, ta bort slangen och plugga den.

    det är en vakumventil som bryter strömmen till Motorstyrdonet om laddtrycket blir för högt.

    läcker ochj strular ofta.

  12. #112
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    413
    Medlem#
    -
    Nej temp mätaren fungerar inte så då är det säkert till den då.

    Få se om jag fattat det rätt nu, metall cylindern och "plastgrejen" är alltså tryckvakten(tillsammans) och därför så hämtar mätaren vacuum därifrån i en av plast nipplarna. Är det en problem enhet så kan jag helt enkelt ta bort slangen från metall cylindern och ta och skarva ihop den med kabeln till mätaren i instrument panelen?

    Vad för funktioner har tryckvakten, vad "klipper den" om trycket blir för högt, klipper den även soppa pumpen och den strular kan det vara en till plats att leta på varför pumpen inte får start ström om det inte är startspärren(som jag väntar lite med, tröttnade på alla kablar ett tag)? Kommer knack sensorn fortfarande fungera, det kan ju vara bra.

    Fixade en bild på båda så vi snackar om samma sak här.

    20230115_231628.jpg

  13. #113
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    tryckvakten bryter mycket riktigt pumpen, man kan lossa kablarna till tryckvakten och bygla dom för att kontrollera om det är felet.

    Metall grejjen med vakumslang är tryckgivaren till APC systemtet
    Tryckvakten har inget att göra med APC systemtet,
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  14. #114
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    413
    Medlem#
    -
    Då kan lika gärna det vara felet med att pumpen inte får ström, ju mer fel källor jag kan eliminera ju bättre och att den där inte påverkar APC systemet låter väldigt bra. Eftersom det inte sitter några slangar in från framsidan på tryckvakten så misstänker jag att dom kanske går från andra hållet, kanske från tryckgivaren eller har dom lossnat? Men nu är jag extremt sugen på att bygla förbi den där för att se om strömmen till pumpen startar upp. Hur gör jag detta, kanske finns det en guide eller något eller är det så enkelt att inget sådant behövs, vore dumt att koppla fel och förstöra något.
    Så metall cylindern till APC systemet behöver jag inte bry mig om alls med andra ord, den har inget att göra med tryckvakten, mer än att kanske dela lite vaccum/tryck?
    Senast redigerat av Vfr den 2023-01-17 klockan 10:07. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  15. #115
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Tryckvakten är enklast att bara bygla. Du behöver 2 flatstift hanar och en kabelstump. Brun/Vit kabel som ska byglas ihop.
    Tryckvakten bryter styrsignalen till pumprelät.

    Ryckningarna känns lite bekant. Prova om det blir skillnad med kabeln till LMM urkopplad.
    Kontroll av bränsletryck under belastning ger många bra svar. Är det ok vet du att pump, filter och btr är ok.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #116
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    413
    Medlem#
    -
    Då är det alltså väldigt enkelt att testa. Ska leta på 2 st flatstift. Då kan jag kika runt och se om jag ser några svarta kablar från start spärren som lurar i närheten.
    Nu har det såklart snöat en del här så får vänta tills det töat bort innan jag ger mig ut på en test runda, sommardäcken är visserligen nya men inte värt att riskera något. Hur kommer den bete sig med LMM urkopplad, antar att motorlampan kommer börja lysa omgående?

  17. #117
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    413
    Medlem#
    -
    Pumpen går inte men när jag mätte mellan byglingen så kommer det 12 volt men bara om startspärren är "aktiverad". Så startspärren bryter 12 volt signalen från ecun men det är inget fel på den vilket jag trott. Relät har jag testat och det fungerade så det kanske är huvudmatningen till relät det är något fel med? Eller brott på signal kabeln eller att relät är dåligt trots att det fungerade utmärkt när jag testade det?

    För nya som inte vill läsa hela tråden så har jag klandrat en gammal startspärr för att bränslepumpen inte går, foxguard CL4 heter den och det går kolsvarta kablar lite överallt. Visar sig nu att startspärren fungerar som utlovat. Kan jag mäta huvudmatningen till relät? Går den direkt till + via en säkring?

    Mycket enkelt att bygla, trodde det skulle vara massor av kablar man skulle sätta ihop rätt.
    20230117_163454.jpg

    ECU'n och bränslepumps relät(längst in va?) Är det den tjocka röda kabeln som är +?
    20230117_163533.jpg

    EDIT: Bytte plats på reläna och det var ingen skillnad. Så antingen är det fel på huvudmatningen till relät eller så är signalkabeln av någonstans på väg till relät eller att kabeln bak till pumpen är av.
    Senast redigerat av Akathebarf den 2023-01-17 klockan 18:30.

  18. #118
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    + Matning till pumprelät (och ECU) går direkt från batteriet, via en kopplingsplint utan säkring.
    Säkringen till pumpen sitter efter relät.

    Går motorn bättre med urkopplad LMM är sannolikt LMM dålig.
    Normalt sett ska den gå sämre utan LMM. Med urkopplat LMM brukar den bara gå hyfsat ok vid atmosfärstryck, dvs när du varken har övertryck eller undertryck.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #119
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    413
    Medlem#
    -
    Vart sitter denna kopplingsplint, kan ju vara så att en kabel ärgat av, har hänt förr på min andra bil, gammal volvo, faktiskt kabeln till tryck pumpen som ärgade av. Antar att det är säkringen i säkringslådan under huven? om det inte finns en till, vissa bilar har ju säkringar på flera ställen.

    Får helt enkelt ta en tur med inkopplad LMM och en till tur med urkopplad LMM och se om jag märker någon skillnad.

  20. #120
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Kopplingsplinten sitter mellan batteri och luftintag.
    Säkringen sitter i säkringsboxen.

    En sak till att kolla är tändkablarna. Har du satt dom i rätt ordning och åt "rätt håll" ? (gissa hur jag kom på att det kan behöva kollas )
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Många frågor om Saab 9000CSE
    Av lindengbg i forum Allmänt
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 14:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •