Sidan 8 av 8 FörstaFörsta ... 678
Resultat 141 till 146 av 146

Ämne: Ett fåtal av många frågor om min OG900 turbo.

Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2022
    Medlem#
    -
    Lite varmgång i kablar har väll aldrig skadat någon . Skämt åsido så beror det även på var kablarna går. Kör du vp rör i väggar finns det regler för hur många kablar det får gå och olika tjocklekar just för värmeutvecklingen. Du får brassa på med 13A säkringar på 1.5mm kablar som ligger ensamma och är utvändigt monterande just för kylningen skull. Sen vet jag inte om hemma el går att applicera på bilar rakt av men med lägre spänning så blir det högre ström.
    Den största anledningen till att jag kollade det var för att aluminium kablar som jag hade leder ström ungefär hälften så bra som koppar. Vill man ha sådana så får man därför dubblera arean. I detta fall var det bara ett par decimeter men jag gillar att vara noga för man vet aldrig om de kanske glappat vilket jag skulle märkt då för att jag även kände på kontakterna.

Är inte den där larm kopplingen standard på bilarna? Se har jag ju såklart start spärren som är allt annat än standard. Något som kanske förklarar varför det var konstigt kopplat var ju att startspärren som numer är helt ensam satt ihopkopplat med larmet med tunna vad jag antar är signalkablar. Så dom "snackade" helt klart med varandra i alla fall. Jag vill nog ha kvar delar av startspärren eftersom det är ett bra skydd för tjuvar, den blinkar dessutom som ett larm fast blått vilket kan vara avskräckande när man ser det. Kanske skiter dom i att bryta sönder mitt träningsslås då? Förra gången det hände tog jag med mig batteriet och ett par andra saker så de troligtvis inte såg eller noterade den.
    Men jag vill inte att den klipper gnistan utan bara pumpen men det får jag ta senare.

Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2022
    Medlem#
    -
    Man måste älska biltema...eller inte, termostaten är såklart lite för liten. Väldigt mycket "vitt" ärg, är aluminium va? Tomgångsmotorn borde vara i stål även det var väldigt vit av något. Kylar systemet verkar vara väldigt fint också, i min gamla volvo hade förra ägaren haft i kylarcement. DET var inte kul. jag har nog sköljt motorn säkert 10 gånger och nu börjar det bli bättre. Får se om tapp ventilen börjar fungera på blocket till den, jag kunde plockabort HELA ventilen och starta motorn utan att det kom ut något vatten. Som grädde på moset så började det spruta vatten från kylaren, förstod varför han gav mig en ny kylare så här i efterhand.

Vit tomgångsmotor(slangkopplingarna)
    20230126_152305.jpg

Sliten termostat, den undre skruven är lite sådär extrafräsch.
    20230126_153312.jpg

Gammal termostat och för liten ny termostat(har nog inte kvittot kvar dessvärre). Blir beställning på speedparts istället. Den glappar lite och den gamla har dessutom en gummikant på sin oring, denna kanske funkar men känns onödigt att chansa.
    20230126_155607.jpg

Hittade tempmätaren, det var den jag misstänkte.
    20230126_153943.jpg

Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Medlem#
    12120
    Svårt att se på bilden, men är den mindre då ? ofta ser nya termostater mindre ut pga att gummiringen inte är uttryckt. ..Däremot saknar den ju "luftventil", just termostater är något jag alltid brukar köpa hög kvalitet, och motorad är ganska billiga i tyskland.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2022
    Medlem#
    -
    Givetvis har du rätt, jag hade väll trott att gummit runt den gamla hade lite spänst kvar men fick plocka bort den i delar med en tång, kan mycket väl vara original termostaten. Utan gummit är båda 51mm med gummit är den äldre 56mm och den nya 53mm. Däremot så är det fel temperatur på den från biltema, säkert ingen jättestor grej men orginal är 82 grader och biltemas 88 grader så jag beställde en sådan från speedparts ändå och den här gången glömde jag inte ett nytt luftfilter heller. Eftersom kvittot är borta så får jag ha den som "bacup" eller om jag börjar köra bilen på vintern(knappast troligt).
    Måste börja kolla på andra ställen än biltema som blivit ganska dyra måste jag säga, däremot har faktiskt kvalitén på deras saker även ökat vilket är bra. Den jag köpte på biltema kostade 139kr och på speedparts kostade den 114kr som dessutom var rätt modell.

Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2022
    Medlem#
    -
    Nu har jag hittat bränslefiltret och när ni ser bilden så är det "lite" rostigt. Svårt att hitta utan att hissa bilen, lär bli ännu värre att få loss, har nya bultar men frågan är om de gamla delarna på slangarna klarar att sitta kvar, dom är väldigt rostiga. Just det, det är inte bensin på bilden jag stoppade in handen och sprayade vilt med min wd 40 penetration.

Nått att se fram emot, nästan så man vill puttra till broderns lyft 8 mil bort, fast det räknas nog knappast som närmaste väg till verkstad och hur den går nu skulle nog övriga trafikanter bli arga när jag maxar 30km/h utan att ha epa skylt på 120km/h väg.
    20230127_161749.jpg

Borde duga
    20230127_162611.jpg

Funderat lite på denna, kan den vara värd att byta kanske? Den har ju ändå suttit där ett tag och kanske börjar bli trött?
    20230127_162930.jpg

Ultraljudsbad är aldrig fel, se hur skiten virvlar bort i vattnet.
    20230127_165309.jpg

Köpte knäskydd för verkstads jobb på biltema, riktigt sköna för oss äldre när vi måste krypa runt på betong golvet jakt på ett bränsle filter till exempel.
    20230127_164113.jpg

Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2022
    Medlem#
    -
    Det blev i alla fall bättre av ultraljudstvätten. Behöver jag gängtejp för att täta till nippeln tro, eller ska man ha något annat?

före.
    20230127_160511.jpg

Efter.
    20230127_204638.jpg

Får nog leta fram ett 2000 sandpappers arg och slipa lite på den där tror jag.
    20230127_204647.jpg

Liknande ämnen

1. Många frågor om Saab 9000CSE
    Av lindengbg i forum Allmänt
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 14:39

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •