Sidan 4 av 39 FörstaFörsta ... 2345614 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 774

Ämne: Ett fåtal av många frågor om min OG900 turbo.

  1. #61
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    447
    Medlem#
    -
    Nu är oljefiltret bytt och ny olja. Lät den stå på tomgång några minuter så oljan fick åka runt lite. Den börjar ryka vit rök när den börjar bli varm men jag tror att det är vatten i avgassystemet då det alltid är en stor pöl med rostigt vatten när jag testat den vid avgasröret. Oljan och kylvätskan är fina så jag hoppas det bara är kondens vatten. Blir ju lite varmare om ett par dagar så då har jag tänkt backa ut den ur garaget och låta den stå och puttra medan jag städar garaget lite så kan den bli lite varm så kan jag se hur instrumenteringen mår och förhoppningsvis kommer kondensvattnet i avgassystemet ut. Tänker även trycka på bromsarna för glatta livet när servot hjälper till så kanske dom rör sig lite och blir lättare att då dom att fungera igen. Har lagt lite nya kartong bitar under så får vi se om jag hittar någon läcka.
    Blev en liten omväg från det ursprungliga problemet som är startspärren, den är kvar och piper så glatt så den får jag snart ge mig på igen.

    Fin ny oljeplugg och den verkar tät också.
    20221217_164817.jpg

    Nytt oljefilter på plats, måste säga att det var lite bökigt att ta loss, säkert bara jag som är bortskämd med volvon för att inte tala om peugeoten där filtret sitter bredvid oljepluggen helt utan något i vägen.
    20221217_164837.jpg

    Ändå rätt "fin" gammal olja, hade varit lite jobbigt om den kommit ut vit som oboy eller som klumpig sirap.
    20221217_172636.jpg

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #62
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    447
    Medlem#
    -
    Nu har den fått rulla ut ur garaget och fick stå och puttra på tomgång medan jag borstade ur garaget på löv, spindlar, och alla andra små kryp som bilen tagit med sig in. Den fick bli varm och märkte då att värmen inte syns på instrumethuset men det tror jag är en fel koppling eller att jag glömt något kabel då den HAR fungerat innan jag började koppla ur saker för många år sedan. Kylaren har ett läckage så den ska bytas. Jag tror att fläkten har med instrumenthus givaren att göra(någon får gärna rätta mig här) för att den startade inte heller trots att bilen började bli väldigt varm(slangarna till kylaren kunde jag inte ta i). Den läcker väldigt lite olja från oljefiltret, säkert smuts eller att jag drog den lite för löst men läckan är minimal. En glad nyhet är att motorn med sin nya oljeplugg är helt snustorr under.
    Den ryker lite vitt men det verkade minska mer och mer när den började komma upp i temp så förhoppningsvis är det bara kondens i avgasröret. Min bror sa att jag borde få fart på bromsarna så jag kan ut och varva ur den lite så turbon får jobba för även där kan det ligga kondens.
    Annars går den väldigt fint i motorn nu. Precis som med volvon så gillar den inte att stå på tomgång för länge. Efter ca en kvart kom check engine light vilket jag nästan räknade med då volvon är precis likadan och från samma era. Dom vill röra sig och inte stå och hänga på tomgång i flera evigheter.
    Ska iväg och köpa en bättre OK press på biltema eftersom enligt min bror ska bak kolvarna skruvas in som på modernare bilar och med en riktig ok press kanske de främre oken vill samarbeta, annars får jag helt enkelt plocka bort dom och försöka med skruvstädet .

    Se så glad den är, den har ny blinkers och ny backspegel så den kommer bli ännu gladare sen när jag satt dit det också.
    20221220_104208.jpg

    En liten fråga, jag kommer behöva ny bromsvätska till denna, vilken ska man ha, och vilken ska man undvika?

  3. #63
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 160
    Medlem#
    8758
    Jg har inget schema, men jag gissar att det precis som på 9000 upp till -94 sitter en termokontakt någonstans som ska slå på fläkten.

    9000 fick avläsning via tempmätarens givare för att starta fläkten när den nya EDU:n kom -95, så troligen fick og900 aldrig något motsvarande.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #64
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NÖ Skåne
    Inlägg
    723
    Medlem#
    3309
    Vid termostathuset sitter givaren för tempmätaren.
    Termokontakt för fläkten sitter i kylaren.
    Du behöver kolla hur du justerar handbromsen, det är så du får tillbaka kolven i bakoken.
    Bromsvätska dot4 funkar.
    #3309 Andreas "Dea" Persson
    900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09

  5. #65
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 480
    Medlem#
    5254
    Givaren till fläkten sitter på kylaren, inte helt ovanligt att dom kablarna och stifen oxiderat så det inte blir nån kontakt. Givaren till mätaren sitter i framkant på toppen under kylarslangen som går till kylaren typ.. likadant där, säkert oxiderat.

    1 användare gillar detta inlägg


    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  6. #66
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Bromkolvarna bakskruvas inte in.

    det justerar du med skruven bak på bakoken, justerskruven för handbromsen

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #67
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    447
    Medlem#
    -
    Tack för alla bra svar. Blir nog till att gå igenom de flesta kontakter med en liten stålborste och wd-40 flaskan. Lyckades smita in på biltema mitt i klapp köpandet och köpte på mig deras största bromsoks kit. Enligt ett svar behövs det nog inte för att skruva in oket men pressen kommer nog väl till pass. Köpte även på mig en bromsvästske sug, gör det nog enkelt att både lufta och byta vätska.
    Kikade på deras broms ok de hade men det såg väldigt stort ut och efter egen erfarenhet är det alltid bäst att ta med sig delen som ska bytas till biltema så inget blir fel, för ibland kan dom ha väldigt fel trots regnummer sökning. Dom har billiga skivor också men även där får man ta med sig innan man köper om inte deras skivor är skit vill säga för priserna var det inget fel på. Oket fram(dom har bara till ena sidan) = 199kr. Skivor fram = 279kr styck. Skivor bak = 219kr styck.

    Mycket nu innan jul så skriver jag inte igen innan så får ni ha en riktigt god jul, förutsatt att ni själva har tid att titta in.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #68
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Troligen ännu billigare från tyskland dock, men det kan ju ha andra fördelar att stödja en lokal handlare.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #69
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    447
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Troligen ännu billigare från tyskland dock, men det kan ju ha andra fördelar att stödja en lokal handlare.
    Stödja lokala handlare gillar jag men även om något går fel är det ljusår lättare och snabbare med lokal handlare i de fall jag haft. Speciellt dom man kan fysiskt åka till då kan man ofta lösa problemet samma dag inom en timme eller mindre istället för att maila och ringa och ibland vänta veckor på att det ska fixas. DET är värt mycket för mig.

    var tvungen att laga avgasröret på min lilla bil så saaben fick vara ute lite och puttra runt mellan parkeringarna, det gjorde den säkert gott. Kikade även på däcken eftersom ena framdäcket är ett sommardäck för det blev punka på vinterdäcket som satt på. Däcken behöver nog bytas tror jag.

    Han fick vara ute i kylan och leka lite, batteriet som läcker syra var inte lika imponerad av kylan. Men nu är det slut kört innan bromsar och kylaren är bytt som börjat läcka rätt rejält.
    20221228_105521.jpg

    En anledning till att jag inte kör mer än max 5 km/h
    20221228_111624.jpg
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Akathebarf den 2022-12-28 klockan 13:35.

  10. #70
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    447
    Medlem#
    -
    Kikat på bromsarna och även lagt lite press på ena oket för att se om det vill samarbeta. Vred av damasken och såg att det såg riktigt fint ut men min bror tror att det kanske är rostigt i gången som gör att det kärvar och så kan det ju vara. Får se om lite press gör någon skillnad. Verkar som att den där speciella wd-40 som är till för fastrostade saker fungerar riktigt bra. Sprutade på lite på bromsokens bultar och gav dom ett par fina slag med hammaren för att skapa sprickor där det kan tränga in. Trodde att jag skulle få värma och vålda med dom där stackarna till dom var helt slut men dom lossnade förvånande lätt. Däcken sitter även dom såklart hårt fastrostade så jag lossade bultarna och vände mig om när däcket bara föll av och jag trodde bilen välte så jag höll på att skita på mig. Så hittills är jag väldigt nöjd med sprayen.
    Blir nog fram oket på biltema för 200kr och sedan hitta ett till andra sidan om det också är helt fast kärvat. Speciellt frambromsarna vill man ha i tipp topp form. Då kan jag renovera dom gamla i lugn och ro, man bör ju även blästra dom rena och min bror med ett stort garage är rätt nära på att handla en bläster, då kan ju alltid jag "pröva" den på oken så den funkar som den ska
    Bak har jag blivit varnad för att köpa nya så där får vi se hur illa det är. Finns ju blästringsfirmor men det kostar nästan lika mycket som ett nytt ok. Skulle blästra dragkroksanordningen till volvon och ringde lite firmor. Slutade med att jag köpte en helt ny dragkroksanordning istället för det var nästan samma pris som blästring och sen tillkommer ju pulverlackering också om man villa ha det riktigt bra.

    Får se om lite konstant press gör någon skillnad, tror inte det men man måste pröva.
    20221230_130759.jpg

    massor av spindelväv och stora kokonger, dammsög upp dom. Nu förstår jag varför bilen tycks vara uppbyggd av spindlar i alla fall
    20221230_133653.jpg

    20221230_133658.jpg

    Köpte även fel blinkershus(det spruckna är mitt), antar att det jag köpte är från en äldre variant av 900? Tänkt besöka lite skrotar nästa vecka för att jaga på en bättre begagnad, kanske hittar man något annat kul också.
    20221227_094407.jpg

    Gott nytt år så hörs vi nästa år

  11. #71
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Jag hade en gång två (av fyra) fastrostade kolvar i ett bromsok som bara inte gick att få loss på något sätt, testade typ allt, inkl att svetsa fast en lång stång för att dra loss dom..

    Tillslut ringde jag och skulle beställa ett nytt ok för 6000:- (fanns inga eftermarknades) men fick tipset att höra med en viss firma som renoverade bromsok, ringde dom och frågade
    och dom sa att dom säkertligen fixade det, åkte dit och dom hade en hyudralpump med en massa adaptrar, kopplade in mitt ok och kolvarna lossnade hur snällt som helst, sen tvättade
    dom oket åt mej och jag tror jag betalade 200:- plus moms för alltihopa.. sen nya kolvar och nya packningar för typ 500:- och oket var som nytt. (lättmetallok dock, så ingen rost)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #72
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    447
    Medlem#
    -
    Minns du vad firman hette? Googlade lite utan resultat. Renoverar man hemma om man kikar på youtube brukar tryckluft fungera bra och funkar inte det är sista utvägen en fettspruta eller motsvarande. Man får passa fingrarna bara när kolven flyger ut. När man lossar oket kommer ju oljan börja flöda ut och kan man hindra det på något bra sätt eller är det bara ta en plast påse över slangen och gummisnoddar för att hålla oljan från att rinna ut helt?
    Ja rosten är ett problem här dessvärre, kan säkert gå att slipa upp för hand men det blir nog ett jäkla jobb. Så i mitt fall blir det nog nya ok varav ett blir ett ful ok från biltema som säkert funkar bra i några år iallafall och andra sidan får jag försöka hitta på tex speedparts men har märkt att dessa ok verkar vara lite ovanliga, är det samma som sitter på 9000? Då ska man kanske söka på 9000 istället för att hitta rätt?
    Senast redigerat av Vfr den 2022-12-31 klockan 09:31. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  13. #73
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Segeltorps broms&toppservice vill jag minnas, låg mitt i ett villaområde. Detta avr nog en 15 år sedan dock.. kan möjligen vara denna firman ? https://bromsotopp.se/

    jag gillar inte att använda tryckluft till sånt, men jag frösökte förstås det med.. det man borde kunna göra är ju att bygga om en gammal domkraft eller liknande och använda pumpen där för att pressa in olja eller bromsvätska i oket.

    Du kan ju klämma slangen, antingen försiktigt med en tving eller svetstång, eller använda en slangtång:

    https://www.clasohlson.com/se/Slangt.../p/Pr407824000

    Tyvärr verkar den ha utgått från clas ohlson och hittade den inte hos biltema heller, men dom går säkert att köpa nånstans.

    Man kan också trycka ner bromspedalen lite med en pinne eller nåt så stängs hålet till behållaren, men det kommer fortfarande att sippra ut från slang/rör så jag föredrar att använda slangtång.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #74
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    447
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Segeltorps broms&toppservice vill jag minnas, låg mitt i ett villaområde. Detta avr nog en 15 år sedan dock.. kan möjligen vara denna firman ? https://bromsotopp.se/

    jag gillar inte att använda tryckluft till sånt, men jag frösökte förstås det med.. det man borde kunna göra är ju att bygga om en gammal domkraft eller liknande och använda pumpen där för att pressa in olja eller bromsvätska i oket.

    Du kan ju klämma slangen, antingen försiktigt med en tving eller svetstång, eller använda en slangtång:

    https://www.clasohlson.com/se/Slangt.../p/Pr407824000

    Tyvärr verkar den ha utgått från clas ohlson och hittade den inte hos biltema heller, men dom går säkert att köpa nånstans.

    Man kan också trycka ner bromspedalen lite med en pinne eller nåt så stängs hålet till behållaren, men det kommer fortfarande att sippra ut från slang/rör så jag föredrar att använda slangtång.
    Bromspedalen läste jag om men som du säger så läcker det nog ändå. Små svetstänger kan ju vara något och lite gummi emellan käftarna så skadas nog inte slangen av att hänga så ett tag.

    Den butiken ligger i min mormors villa område, jag brukar kasta hennes skräp i återvinningsstationen precis bredvid. Har aldrig riktigt reflekterat av vad som ligger bredvid, trodde att det kanske var ett café eller något. Där ser man då kan jag ju droppa in där och höra vad dom tar för ett ok och se om det är prisvärt, eller maila, Bak oken kan det definitivt vara värt om nya ofta krånglar. Slipper man även vanliga problem som att luftnipplarna går av och fastnar i oket. Älskar när man kan åka till butiker/affärer fysiskt.

  15. #75
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    447
    Medlem#
    -
    Försökte mejla broms renoverarna men dom har inte kvar mailen. Dom renoverar inte alla ok så dom vill se dom innan de kan avgöra både vad det kostar och om de kan göra det alls.
    Kollade oken på bakhjulen och båda hjulen rullar helt fritt så oken där kan vara okej, eller så tar dom inte alls
    Var på biltema och köpte broms oket de hade för 200kr och en ny kylare för 1000kr. Med en snabb undersökning verkar både oket och kylaren vara exakt likadana så det där ska nog bli bra. Hoppas att oket på andra sidan mår bättre än det det här, annars får jag punga ut med betydligt mer än 200 kr om kanske inte autodock har ett ok?

    Men nu är det nyår och jag har fått "blicken" av damen för att jag på nyår ränner ute i garaget

    Fin ny kylare och ett riktigt stiligt 200kr ok.

    20221231_1359342.jpg

  16. #76
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    447
    Medlem#
    -
    Sådär nu är man frisk igen, åldern gör väll sitt känner mig fortfarande sliten. Tror min bror kan ha fixat med bromssystemet eftersom viss saker var oheligt fina vilket bara gynnar mig. Ringde han men han mindes inte men att han kan mycket väl ha gjort det. Lossat "armen" som håller i röret på oket mellan det och slangen, har "fuskat" med min penetrating spray som verkar funka väldigt bra. Hittade söta små minisvets klämmor till slangen. Små och lätta så dom inte stör eller förstör.

    Slangklämman, liten och smidig som man kan med gott samvete lämna där en längre tid utan att den förstör slangen med sin tyngd.
    20230103_1351092.jpg

    Efter lite borstande kom den där fina fram, trodde jag skulle få ta den med en stor svetstång/rörtång eller såga av röret helt men det där ser ju faktiskt nästan fint ut. Dränka i penetrating spray lite då och då borde göra susen så testar jag att lossa imorgon, underlig storlek på 11mm.
    20230103_1352472.jpg

  17. #77
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Klämmer du slangen såpass att du stoppar flödet så har du förstört slangne.

    om den pajjar nu eller om ett år är svårt att säga men du har skapat ett problem.

    slangarna är nästan gratis, byt dom och sen ska bromsvätskan Definitivt bytas när den stått så länge (var 3dje eller 5te år säger dom flesta som absolut max)

  18. #78
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Alltså, sådär har bilmekar gjort i säkert 50 år eller nåt nu.. och gör säkert fortfarande.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  19. #79
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    447
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Klämmer du slangen såpass att du stoppar flödet så har du förstört slangne.

    om den pajjar nu eller om ett år är svårt att säga men du har skapat ett problem.

    slangarna är nästan gratis, byt dom och sen ska bromsvätskan Definitivt bytas när den stått så länge (var 3dje eller 5te år säger dom flesta som absolut max)
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Alltså, sådär har bilmekar gjort i säkert 50 år eller nåt nu.. och gör säkert fortfarande.
    Ja min bror som varit bilmeck i ca 10 år innan han bytte jobb säger att det är sådär alla uppenbarligen gör i branschen vid byte av ett ok. han och hans kollegor har alltid gjort så och det finns vissa typer av slangar man inte ska göra det på och han sa att det märker man eftersom de då inte fungerar efteråt men det är aldrig något han har märkt av under alla år han gjort det och fortfarande gör när han byter eller lagar/renoverar ok. Sen är det såklart sunt förnuft man ska inte dra åt dom där så att slangen blir platt som ett papper då får man skylla sig själv.

    Ja bromsvätskan känner jag såklart till, den blir ju full med vatten efter en tid och kan då börja koka vid varma bromsar = katastrof.

  20. #80
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    447
    Medlem#
    -
    Sådär då då var det gjort och slangen mår bra och det behövdes inte mycket tryck från svets tången innan det slutade droppa. Lilla tuben jag fick med oket var tom, trodde det skulle vara fett i den eller något men uppenbarligen inte. Så jag satte dit det som det var, luftar och byter vätska när jag gått igenom alla bromsar. Min bror har definitivt varit på bromsarna. Oket på andra sidan har jag höga förhoppningar om att få fungerande eftersom det verkar vara nyare(mindre rost) medan det jag bytte verkar vara original. En annan sak som sticker ut är att bromssköldarna är nästan nya och i jätte fint skick förutom ytrosten. Volvons sköldar var i princip bortrostade och den hade då gått ca 11 tusen mil medan den här har gått 27 tusen mil. Har även inspekterat bromsskivorna och dom är också "nyligen" bytta då slitaget är minimalt och "kanten" är obefintlig. Slipper jag det bekymret, av de forum jag läst så verkar det vara att klyva på mitten som gäller när dessa ska bytas

    Liten bild mitt i arbetet innan jag slipat ned glidytorna men när jag bytt bälgarna till glidpinnarna och fettat in dom
    20230104_100722.jpg

    Så fint, så ska det se ut. Funkar inte andra sidan blir det nog ett från autodoc, gillar när det ser nytt och fint ut.
    20230104_142052.jpg

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Många frågor om Saab 9000CSE
    Av lindengbg i forum Allmänt
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 14:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •