Priset i Finland och Sverige ser ut att vara ganska lika varandra, och vi har inget specialdeal. Etanolen här är ju t.ex. dyrare än i Frankrike, så jag tror inte vi har nån specialdeal. Man brukar väl räkna 20-30% mera förbrukning.
Priset i Finland och Sverige ser ut att vara ganska lika varandra, och vi har inget specialdeal. Etanolen här är ju t.ex. dyrare än i Frankrike, så jag tror inte vi har nån specialdeal. Man brukar väl räkna 20-30% mera förbrukning.
Saab 900 T16 -1990
Idag kostar E85 15 kr/l och Bensinen 20,79 kr/litern.
https://tanka.se/?scroll=prislinjen
Ovanligt stor skillnad men det är lite jojo priser.
Mina gamla 9000 har dragit ca. 1,1 l/milen.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/e...-det-som-hande
https://www.motormagasinet.se/articl...e_an_bensin_nu
Var nog detta jag tänkte på och någon skatt som skulle införas men sverige "slapp" den ett tag, kanske andra också?
Nåväl nog om det, ingen etanol konvertering här inte, kanske någon halv tank ibland bara för att det kanske rensar ut något skit.
Mina drivremmar(fläktremmar) är över 25 år gamla, så jag tror dom börjar bli dags att byta. Vet att de sitter in mot torpedväggen och att generatorn spänner de 2 övre(varför är dom 2?). Sedan finns det en till som går till styrservot som jag tror spänns med servot? vevaxeln bör då ha en skiva med 3 remmar på? jag saknar AC.
Vilka remmar ska jag ha? Är alla lika långa? I nuläget tror jag att gamla redan slitna biltema remmar är bättre än de som sitter i då dom börjar gnälla en del och går säkert av snart.
Senast redigerat av Akathebarf den 2023-08-14 klockan 12:21.
Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw
En sökning på valfri reservdelssida ger följande förslag som för mig låter rimligt;
Servorem 10X825mm
Generatorrem 10X975mm (2st)
Något som kan vara värt att överväga i samband med rembyte är generatorns bussningar som inte sällan är helt slut, framförallt den nedre men med fördel även spännarens.
Kanske laddningsregulatorn också skall bytas när man ändå är där och grejar?![]()
Senast redigerat av flaset den 2023-08-14 klockan 20:08.
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Ja jag får nog leta runt på lite fler saker. Precis som du säger så är det lika bra när man ändå är där och pillar.
Laddregulatorn borde man kunna mäta ut volten på. Fast o andra sidan så känns det som en billig del.
var ett tag sedan jag skrev. har mest njutit av bilen och åkt på lite bilträffar. Det tråkiga på dessa träffar är att jag brukar vara DEN ENDA saaben där. Ett par gånger har någon ny saab även funnits. Skulle vara kul att veta hur många av just denna typ av saab det finns kvar idag. Även de gamla 900i är ju väldigt ovanliga idag. Har de senaste 5-10 åren enbart sett en enda 900 turbo som min i det vilda.
Lite kul att det är folk som vänder sig om och pekar eller huvudet vrider sig nästan 360 grader med förvånad min när man åker förbi
kollat lite delar på skrotar och jag börjar inse att dessa är extremt ovanliga idag, finns knappt några kvar, speciellt inte T16 varianten.
Nåväl lite nytt efter allt mitt körande är att tomgången har inget direkt mönster när den försvinner men ofta händer det efter motorbromsning men även slumpartat när man trycker in kopplingen. Händer nästan aldrig vid krypkörning eller om man hjälper den att "landa" mjukt. Alltså man släpper inte bara gaspedalen helt om man gasat på lite. ibland är tomgången hög, kanske 1.500 rpm och är så en längre period och den åker sakta ned om man stannar och väntar ett tag på tomgång. Skrapat med plast skrapa och alkohol för att få bort de gigantiska trätjärfläckarna från lacken. Den kommer behöva en polering vilket får bli till nästa år men den ser MYCKET bättre ut nu. Den går riktigt bra nu maskinellt så i vinter blir det mer el fix och fix med det hängande taket. Det är något jag stör mig allt mer på, speciellt när häftstiften lossnar och man med nöd och näppe undviker dom när man ska sätta sig.
Tror värme paketet läcker men med tanke på att det regnar nästan varje dag och jag vet att den läcker in lite vatten på förarsidan vid en list så är jag osäker. Den läcker i sådant fall väldigt lite då kylar nivån är kvar på mitten som den varit hela sommaren.
tvättat med avfettning efter borttagningen av all kåda/tjära
P_20230827_175645.jpg
Vad är ett bra ställe att hitta den där färgkoden, är det bara 213 och inget mer, ibland är det även en bokstav bakom?
20230514_140905.jpg
Med ett par rejäla träbalkar så kom den där med lyftpunker flera mil ifrån varandra upp han också.
P_20230824_174808.jpg
Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw
Kul att det funkar dugligt, en gammal bil som går 100% perfekt tror jag inte finns, kallas Karaktär
Det finns färgkoder med bokstäver men jag tror inte Rodonitröd har en bokstav.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Gamla bilar SKA ha egenheter och är charmigt. När det däremot påverkar grundfunktionen så man blir stående i en korsning och får "harva" sig bort på starmotorn eller dylika egenheter så blir det lite väl mycket. Eller som när min onda startspärr fular sig och inte ens start motorn går runt
Volvon har såklart även den egenheter. Är den kall och man startar den går den PERFEKT i nästan exakt 2 sekunder. Sedan börjar den gå på 2-3 cylindrar och petar man till gasen går den bra igen. Ju kallare ju blir ju sämre går den efter dessa 2 sekunder. vid 5-6 minus så stendör den efter dessa 2 sekunder om man inte petar till gasen. Skillnaden här är väll att den enbart gör det när den är kall och enbart vid start. Utöver det så går den bra.
Misstänker dock att volvon kanske har något annat bekymmer enligt volvo forumet är denna syn normalt om man bara vänder runt på parkeringen vilket jag gjort med volvon. Det vänstra stiftet är saabens 15 år gamla stift, det högra är volvons stift som knappt gått 1000 mil
P_20230903_101825.jpg
Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw
Sådär nu är man tillbaka igen och snart ska saaben in i garaget men det har dykt upp ett nytt problem, misstänker tempgivaren men kan även vara något annat så innan jag börjar byta delar så frågar jag såklart er. Har märkt den senaste veckan att tempen ligger lite väl lågt men inget jag funderade jätte mycket på då den verkade gå upp lite och ned lite men idag kom bekräftelsen. Tog en mcdrive frukost och där blir den alltid varm och slår på fläkten. Temp mätaren steg kanske 1 mm men inte mer, slog man på kupe fläkten kom det mycket varm luft. Så testade jag att stå på tomgång hemma tills att jag brände mig på inlopp och utlopp slangen på kylaren och då avbröt jag och mätaren hade knappt rubbat sig alls från det den brukar stå på.
Haft trevligt med bilen men nu verkar det som att jag får lägga i överväxeln på att storstäda garaget då jag tänkt använda bilen i alla fall någon vecka till eller två men med detta nya fel är det nog slutkört om det inte är en lätt fix?
Från detta läge kan den vandra både upp och ned med någon millimeter. Så är det mätaren i sig(då borde fläkten gå igång) eller helt enkelt tempgivaren? Har undersökt kontakten på givaren så den inte glappar. Kan man mäta upp denna? Är det ett vanligt fel?
P_20230927_094914.jpg
Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw
Jag tror på min 900 brukar den lämna vid 30-40% nivån om vi säger 100% är högst uppe. Litet högre än din alltså. Har aldrig märkt den blivit varmare än så. Jag har en ny temp. sensor inköpt för ett tag sen, men inte installerat den.
Ditt skrivande får mig att tänka att jag borde prova byta för att se om det blir nån skillnad för mig också.
Saab 900 T16 -1990
Eftersom det bara är en oisolerad flathylsa så brukar den ärga vid presssningen.
så bara klippa av hylsa och en liten bit kabel, skala och på med en ny samt en stålborste på givaren
väldigt vanligt fel.
mätarens givare har inget att göra med fläktens givare.
helt separata system
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Jag hänger ju lite på svenskasaabforumet också och skrev en separat tråd där om detta problem. Det finns såklart 3 olika givare, en på kylaren för fläkten, en på motorn för ECU'n och en vid termostaten för mätaren. Mätarens kontakt och flathylsa är rengjorda med stålborste och sedan använde jag batteripolfett som skydd. Jag bytte aldrig flathylsan så det kanske är kontakten där som blivit dålig om kabeln ärgat sönder. Fast då känns det som att mätaren kanske borde fladdrat mer?
Ska köra den varm imorgon, försöka få upp tempen så fläkten startar i alla fall, vilket den borde göra. Ska även byta flathylsa så får vi se hur den beter sig och se över kontakten på givaren till fläkten.
Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw
Är det bara jag som upplever att detta är "vanligt" på turbo-varianten? (Alltså, icke turbo instrument har inte problem på samma sätt..)
Aldrig orkat ta tag i att undersöka varför, men så har jag upplevt det på mina bilar genom åren.
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Fläkten startade efter en evighet och mätaren sölade sig sakta uppåt och fläkten startade lite innan halva skalan, förut startade den kl 2 ungefär nu ungefär vid 4. Så något är inte helt rätt eller så beter den sig så nu när det blivit lite kallare?
P_20230929_093611.jpg
Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw
Jag har ju som ni vet haft lite problem med att tomgången dippar ned ibland. Jag kan nog vara något på spåren nu. Idag på morgonen höll den sig stadigt runt 2000 rpm(4 grader kallt ute). Nu när jag skulle hem så dök tomgången vid nästan vartenda rödlyse. Den klarade sig precis utan att dö flera gånger. var säkert nere på runt 100 rpm innan den sakta repade sig. Minns att jag en vinter med den förut hade problem att få igång den på vintern vid en affär. Min bror misstänkte tempgivaren men efter ett tag gick den igen och ung och fattig så sket man i att byta den. Det kanske är den som spökar?
Så vilken ska jag ha, betalar hellre lite extra för en bra än att ta den billigaste.
Såhär ser den ut, om det är den annars får ni rätta mig(mellan cylinder 2 och 3). Är det en blå jag ska ha för att kontakten är blå eller något annat?
P_20231002_151006.jpg
Speedparts har denna är det rätt tro?
De har en blå men denna står det lucas på och det är lucas sprut jag har så de borde vara denna och inte den med blå kontakt? Tog bort kontakten och givaren är då svart. så jag är rätt säker på att denna är rätt.
https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...e/1085006.html
Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw
Varför är hela gängan oljeindränkt på Volvons tändstift i #569 ?
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Olja på gängorna är tydligen helt normalt. Kan bero på läckande ventilkåpspackning(precis som jag hade). Korta körningar, vilket jag gjort eftersom den gått väldigt lite i år. Eller att man dragit stiften för löst. Ser elektroderna fina ut är det inget att oroa sig för och om bilen/motorn går bra i övrigt. Frågade även på volvo forumet och veteranerna sa att det är helt normalt för den motorn.
Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw
Sådär ja nu är saaben inne i garaget igen. Jag har tänkt ge mig på det saggande tyg taket. Otrevligt att sätta sig på häftstiften som faller av titt som tätt om man bortser från att det dessutom ser förjävligt ut.
Så vad bör jag tänka på när jag tar bort det? Jag har aldrig fixat något sånt här förut så alla tips är välkomna.
Vart kan jag hitta ett passande tyg och lim(fungerar biltema spraylim eller lossnar det efter en vecka)? Tror svenskasaabklubbens butik har tyg har jag för mig men det kanske finns andra bättre tyger? Vill ha så mycket original som det går.
Har tvättat och skrubbat bilen rejält för att få bort all tjära och få den så ren det går, flera omgångar med olika avfettningar också. När jag fixat all rost finns det risk för en polering
P_20231023_133158.jpg
Här har vi taket. Känns som det mesta akuta att fixa. Lossa allt runtom och lirka ut det genom bakluckan misstänker jag?
P_20231030_151001.jpg
Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw
Jag skulle INTE chansat att använda biltemas spraylim.
För liten besparing för så mycket extrajobb om det inte håller.
Jag vill minnas att det finns speciellt spraylim (från 3M ?) för just detta ?
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01