Det är sånt där som är fin belöning efter hårt arbetegrattis
![]()
Det är sånt där som är fin belöning efter hårt arbetegrattis
![]()
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12
Grattis!
jag länkade faktiskt packning och olja i ett inlägg
https://saabklubben-reservdelar.se/9...r/packning-nt/ där är länken igen.
jag vet inte om nån annan än saabklubben säljer den
Ja det har varit hårt jobb och än är det inte över, men nu är det som det ska vara ett RULLANDE projekt.
Volvon får nog vila lite då denna är mycket roligare att köra även om traktorn har sin charm den också. Den behöver ändå lite garage tid då tomgången är väldigt svajig och konstig på kall motor, något som varit ett litet obetydligt problem tills nyligen när den nästan dog vid ett röd lyse.
Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw
Tänkte dra förbi biltema och köpa servo olja men kollade lite snabbt på nätet och denna tar inte vilken som helst (det är en fördel med volvon, den tar nästan allt).
Så vad ska man ha, alla säger olika saker verkar det som men det ska vara någon gammal eller kanske inte för efter 90 så bytte dom, så hur ligger det till?
https://saabklubben-reservdelar.se/s...servostyrning/
Tittade på denna? Ska jag maila dom och utöka min order med denna eller är det något annat jag bör ha?
Är det lätt att byta olja eller ska man kanske göra som jag gjorde med volvon? Hissa fronten och sug/töm ur all servo olja ur behållaren och fyll med ny, sväng fram och tillbaka med hjulen i luften och motorn igång tills oljan blir svart och upprepa tills oljan i behållaren är fin igen. Problemet här är väll att volvon fick någon noname olja som jag fick en 4 liters dunk för en hundra lapp så då kunde man slösa på detta sätt vid byte. Man kanske kan byta på denna på ett enklare mindre slös samt sätt?
Ni ska få en liten helg nöt att knäcka också. Jag misstänker bränslepumpen och/eller tomgångs motorn.
Min bror ville gärna se bilen så jag tänkte dra mig ditåt och hans barn har även fyllt år så det var en bra plan. Det är lite över 10 mil till honom så jag tänkte att jag tankar saaben och köper något till ungarna först.
Startade bilen och det jag märkte var att tomgången var nära 2000rpm. udda men alla bilar har sina "dagar" tänkte jag, speciellt denna har all rätt att ha sina "dagar". Kommer fram till macken och tomgången ser bättre ut nu, nere på under 1500rpm. Stannade för att tanka men inser att jag ställt mig på fel sida(länge sedan jag tankade denna). Startar den och den stendör direkt. Jahapp tänker jag att nu är det dags igen(som för 13 år sedan). Som tur var, var det "bara" tomgången som var helt borta. Vid varje rödlyse hem så dog den för att ibland ligga helt normalt eller för högt. Det är inte en bil jag vill köra en långresa med. Tyckte även att den misstände mer frekvent. Det som ändrats är ett kraftigt ösregn och små regnade jag körde i igår, kanske kom in vatten någonstans där det inte bör vara?
Känns som att det är tomgångsmotorn som "hoppar" upp och ned för den fastnar? Jag gjorde rent den för 13 år sedan så det kan vara dags igen, den hade lite liknade problem då men dog aldrig men det var ibland nära? En annan grej jag är orolig för är soppa pumpen, den har jag kört manuellt innan jag fixade problemet så den har gått rätt hårt speciellt när jag glömt den på ett par gånger lite länge utan att motorn varit igång, men returen med övertrycksventilen, regulatorn eller vad det heter fixade nog det men den är nog lite sliten trots det?
Det som talar mot pumpen är nog att bilen hade misstänt kraftigt/hela tiden och kanske inte startat alls om inte tryck finns.
Så bror och jag får nöja mig med volvon eller peugeoten.
Så vad säger expertisen här?
Servo oljan är lite komplicerad, den som är menad till og900 finns inte alls längre.
Snabb sammanfattning är att en vanlig ISO32 olja är så nära du kommer.
fördel är att det finns typ överallt.
är det 13 år gammal bensin?
Bensinen är bytt för ca 2 år sedan med ca 5 liter och i år har jag tankat i och kört upp ca 20 liter och fyllde på med ytterligare 20 liter innan besiktningen så den 2 år gamla bensinen är extremt utspädd och borde inte vara ett problem.
Då ska jag försöka leta upp oljor som är ISO32, alla tips är välkomna. Är biltemas det kan man ju ta den. Den är däremot säkert helt fel då det är en CHF olja
https://www.biltema.se/bil---mc/bilr...1-l-2000046374
iso 32 olja är en hydraulolja.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilr...1-l-2000047668
finns lite varsom som sagt![]()
Så jag kanske gör som på volvon. Ska fronten ändå upp för lådans oljebyte så blir det passande.
Sug ur allt ur behålalren.
koppla ur returen till burken och sätt den ner i en behållare där du ser färgen på vätskan.
plugga anslutningen på behållaren som returen satt på.
sen häller du bara i ny olja i behållaren i takt med att det rinner ut, motorn igång och ratta.
till slut har du kört igenom systemet, då suger du ut ur behållaren, tar bort pluggen och sätter tillbaka slangen.
fyller på på nytt och luftar systemet genom att ha motorn igång och vrida från ändläge till ändläge några ggr.
20230703_162053.jpg
Den stora bulten är påfyllningen till växellådan misstänker jag?
20230703_161732.jpg
Den ser hyfsat lätt att komma åt, kanske sätta bockarna lite högre bara.
20230703_162222.jpg
Finns dessa till säkringslådan att få tag på? Den ena ligger på "ett bra ställe" vilket kan innebära (när det gäller mig) att den kan dyka upp om 2 minuter eller 25 år. Tror dessvärre på det sistnämnda så jag behöver en ersättare, i alla fall temporärt.
20230703_164756.jpg
Lite härligt suddiga bilder på tomgångsmotorn. Sköljer ur den med WD-40 så den inte skadas. Köpte för många år sedan en begagnad att experimentera på och då hällde jag i läkarsprit, aceton och alla starka saker jag kunde få tag i...den höll inte. Finns det något annat än wd-40 man bör eller kan ha i? Vill ju inte döda denna då jag misstänker att dom inte är jätte lätta att få tag i längre?
20230703_163746.jpg
20230703_163751.jpg
Lite pillande med tops fick bort ännu mer skit.
20230703_170229.jpg
20230703_170238.jpg
Ska köpa lite mer wd-40 att skölja ur den med tills det som kommer ut inte innehåller svart sot eller vad det nu är.
20230703_170249.jpg
Jag får passa på att spraya på lite underredsbehandling innan det blir för skitigt. Först ska avfuktaren få suga fukten ur bilen...igen.
20230703_162306.jpg
Blev lite springande fram och tillbaka och bara ha motorn på korta stunder men det är drag i pumpen, oljan bara sögs ned direkt. Nu är det bara ny fin olja i systemet och på rätt nivå.
20230704_165048.jpg
När jag fixade med styrservo oljan hade jag ingen tomgång och även efter jag var klar så var tomgången helt borta, så endast att ha lite gas fungerade för att hålla den igång. Otroligt nog fungerade det att ta bort batteripolen ett tag. Behövde kanske nollställas? Det lilla jag testade efter så hämtades tomgången upp perfekt. Sprayade även kontakten med wd-40. kan ju även ha varit glappkontakt eller både och då det kom ut mycket skit ur motorn.
Passade på att torka ur insuget så gått det gick med det på plats också.
20230704_171718.jpg
Lite tajt med bockar men det ska nog gå. Mest tvättat lite eftersom oljan inte kommit, är det 2.7 liter som går i? Läst om allt från 1.8 till 3.7 liter. Verkar som folk gissar hejvilt? bultarna ser olika stora ut, stämmer det? Vilket moment ska det vara på dessa? Undviker att dra kåpor på "känn" då jag har en tendens att spräcka dom
20230704_175313.jpg
20230704_175309.jpg
Den stora hoppas jag är oljepluggen nu när det blivit så fint där.
20230704_175828.jpg
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Nu har man monterat tillbaka kåpan efter rengöring. Min bror rekommenderade att man skulle ha ett tunt lager med packningssilikon runtom för att minska risken för läckage. Hade lite gammalt från biltema så jag satte på lite sådant. En fördel var att packningen fastnade i det så att den gick lättare att få dit den. Den får väll torka över natten innan jag fyller på olja.
20230705_160117.jpg
Min första tanke var att det var ett konstigt ställe att sätta en kartongbit på.
20230705_160128.jpg
Nu ser man att det är en magnet.
20230705_165333.jpg
Kåpan med ny packning och silikonet. Hittade inte momenten för just de skruvarna men för växellådskåpan, tror det är den som oljepåfyllnads pluggen sitter i? 22nm så jag drog de jag kom åt med det och resten "på känn".
20230705_180145.jpg
Borde fungera att fylla på med ny olja sen.
20230705_175922.jpg
Sådär då alla vätskor helt bytta. dessvärre har jag upptäckt en läcka, tror det är växellådsolja men det är INTE från "min" lucka. Har inte noterat det förut då jag kikat under motorn men inte längre fram. Vad tror ni det kan vara, ibland kan ju läckan vara något helt annat men att det runnit så att det ser ut att komma från ett ställe. Ska kolla hur stor läckan är och anpassa mig efter det. Meckat mycket med bil fan så nu ska det köras över sommaren så får jag ta tag i det i vinter. Om det såklart inte läcker för mycket. Alla vätskor är nya så det är lite svårt att veta om det är växellådsolja men jag tror det.
Ni ser hur det verkar som det runnit ned på sidan och droppar från där en bult går in. Det verkar komma uppifrån eller från sidan då den är torrare lite länge bort. Hoppas ni vet källan så vet jag vilken vätska jag ska hålla koll på.
20230706_192619.jpg
Hittat läckan, det positiva är att det KANSKE är en enkel fix. Det är kåpan till kedjan vid kopplingen som läcker, den där lilla med en fjäderpinne över. Den gavs ingen focus på alls vid bytet av kopplingen och vid inspektion är oringen helt slut. går dessa oringar att få tag på eller är det packning på burk dom gäller? Det är en platt oring. Har gjort rent och ska ge mig ut och köra en vända och se om det läcker, kanske mindre i allafall för oringen var väldigt sliten.
20230707_151122.jpg
Har bytt stift till original stiften och efter en kvällsrunda till affären för vispgrädde (mmm irish coffee) med de nya stiften kunde jag inte märka någon misständning alls. Den gick mycket jämnare överlag. Ska testköra mer imorgon och se om misständningarna är ett minne blott. Att pressa den på låga varv lockade fram dom ganska så lätt.
Höll på att glömma att oljeläckaget slutade trots att packningen var så sliten, den blev helt tät. Jag masserade upp packningen med silikon tills den blev mjukare och det verkade som det räckte men en ny är nog bäst ändå.
Nya stiften ihop knackade till ca 0.6mm enligt skylten i bakgrunden.
20230708_201302.jpg
De gamla stiften, de ser fina ut även om de kanske är lite svarta på kanten men motorn är också väldigt gammal så det vore nog konstigt om den inte brände någon olja alls.
20230708_202846.jpg
20230708_202901.jpg
Damen tvivlade om jag skulle få ihop bilen alls men hon är nu väldigt glad över att vi har en kombi i hushållet. Tömde ut garaget på de gamla delarna sen fyllde hon upp den till bristnings gränsen såklart. Förresten vad är det för mått på högtalarna i bak på denna? Verkar som alla gamla bilar har sina egna mått, volvon är likadan. kräver adaptrar och speciella högtalare om man vill ha original utseendet kvar.
20230708_103422.jpg
Har nu tagit ut felkoder från bilen. fick första koden som: 1:3:2:2:1 = luftmassemätare felaktig/signal saknas, kan vara gammal kod när jag testade bilen i början med lite olika kablar hit och dit inkopplade. Nästa är 1:3:2:2:5 = Klassikern lambdan såklart.
Har nu "nollat" systemet från koder. Får testa igen när CE lyser igen för att bekräfta vilken det är(kan ju vara båda). Sätter pengar på lambdan.
Lambdan har jag lokaliserat till under turbon ungefär, hur kommer man åt den lättast? Den kanske inte sitter så jävligt med tanke på att turbon blir väldigt varm hela tiden? Spärrskaft med liten förlängare underifrån eller kanske en ring nyckel man kan trä sladden igenom?
Höll på att glömma lite om nya tändstiften. Där följer inget mönster och ibland misständer den rejält så pass att damen och jag avbröt en utflykt för att åka tillbaka en bit och sedan testa igen och då misstände den inte alls. misständer nästan enbart på låga varv när motorn är under last. Att CE lyser eller ej verkar inte spela någon roll på hur bilen går, kanske lite högre tomgång. Tomgångsmotorn kanske är bra att byta, den fungerar men hämtar inte alltid upp tomgången i tid, bilen dör inte men hamnar nedåt 500 rpm vilket är lite skakigt och så ska det inte vara.
Lite bilder på hur det kan se ut när man testar och vart kabeln kan sitta och ser ut. I den svarta plasten sitter det en kontakt, vanlig flatstift till en gul/vit kabel.
20230709_174428.jpg
Hittade en bra jordpunkt.
20230709_174411.jpg
Lite kludd och instruktioner. Koden med 4an är fel, trodde den som mest hade 3 blink men tydligen var det upp till 5 så jag blev lite "tagen på sängen" av det. Därför jag dubbel kollade ett par gånger till.
20230709_174407.jpg
Senast redigerat av Akathebarf den 2023-07-09 klockan 18:39.
Samlar på mig koder och har köpt sån här bensintillsats som ska rengöra systemet, en sådan varje gång man tankar kan ju inte skada. Mekonomen som jag nog ska besöka snart igen hade fått in ett stor parti och säljer dom för 24kr styck med medlemsrabatt blir det ännu lägre. Kan ju inte skada den verkar gå renare än innan. Lite mer fix i höst/vinter är att koppla ur startspärren helt eller i alla fall ha möjlighet att koppla sig förbi den. Trodde jag kopplat ur den så pass att den bara hade hand om pumpen men så är inte fallet då den även klipper tändningen.
Den har strulat förr. En vinter så ville den helt enkelt inte vara med och började pipa mitt under färd. Bogserade hembilen och lät den stå ett par dagar och sen gick den igen som inget hänt. På tal om det så har jag kapat bort bogser öglan när jag satte dit intercoolern. Mot vad som sägs så behöver man faktiskt bogsera bilen ibland, speciellt om man har en lynnig startspärr. Vart kan och bör jag fästa en ny?
24kr styck är ett bra pris, de andra låg på över 100kr. vissa "super" varianter låg på 300-400kr. Har jag förstått det rätt är det mest fotogen i dessa med ett par andra små tillsatser.
20230711_170059.jpg
Idag dog den vid en korsning, tomgångsmotorn tittade nog åt ett annat håll när jag tryckte in kopplingspedalen. Den startade lätt igen iallafall. Tog bort bakre högtalarna och jag undrade vad saab rökte när dom gjorde dom. Högtalarna är skit långa och smala och hålen är så små att nästan halva högtalaren är bakom plåt. Sen hade dom flera lager av tyg.
Det närmaste jag kan tänka mig är att saabs högtalare är 4x10 tum ungefär. Så jag tror att 4x6 passar bra, speciellt med tanke på att högtalarhålet är så litet att halva högtalarna är under plåt som det var nu. Får nog bygga en liten ram i tunn plåt eftersom hålen som ni kommer se nedan ser ut som ett litet barn har gjort, eller så var dom till för något helt annat från början?
Har hittat ett batteri jag tror passar rätt bra på biltema, det som sitter i nu läcker syra: https://www.biltema.se/bil---mc/ford...-ah-2000047878
Nära det gamla jag hade i både storlek och specifikationer. Det som sitter i nu är på 55Ah så lite lite och för brett(175mm) så det PRECIS går in. detta är lite smalare och mer korrekta värden och läcker inte syra. Vem vet, kanske fungerar bilen bättre med ett fräscht batteri? Startmotorn går runt men rätt tungt så det är tur att den är lättstartad.
Tyvärr gick högtalarna sönder när man tog bort dom, antagligen för att dom haft på 50kg lim på precis allt.
20230713_173646.jpg
Jag har byggt ljud i flera bilar, även denna när jag var ung med 99st 6x9or och 67 st 15 tums basar i skuffen. Jag gav mig aldrig på dessa. Har sett mycket men detta får mig att tänka: "what where they thinking????". hade dom en högtalare som var halvt 4 kantig och sket i det och bara kastade in dessa i ren panik i sista stund. eller är dessa inte original högtalarna, det står saab på dom men skruvarna var dåligt satta och av olika typ och dessutom var det inte skruvar på insidan eftersom det är jäkligt trångt där. Det var nog limmet som höll de på plats mer än skruvarna.
20230713_174020.jpg
Som ni vet har jag en annan bil från den eran, Visserligen en gle så jag HOPPAS att dom med aero hade något så påminner mer om detta. Dom är faktiskt riktigt bra vilket jag inte trodde då de flesta äldre bilar har högtalare som låter skit. Hoppas att aero saabarna hade något sånt här istället.
20230713_181721.jpg
Mitt gamla batteri som höll i ca 11 år och fick bo i 3 olika bilar. Senaste det gjorde var att hjälp starta en grannes bil och då märkte jag att det inte var så mycket liv kvar i det. Jag är en sådan som tar hand om batterier, springer ut i snöstormen och sätter dom på laddning lite då och då under vintern tex.
20230713_183612.jpg
Nuvarande batteri, remmen blev kvar om inte skölden fungerade som den skulle.
20230713_183703.jpg