Funderar på om det kanske är värt att trycka in krängningshämmaren innan man svetsar dit ny plåt (på ena sidan)eller går den att få dit ändå. Jag tror den gick ur just för att det var så lite kvar PGA rosten? Eller är den lättare att få in än ur?
Funderar på om det kanske är värt att trycka in krängningshämmaren innan man svetsar dit ny plåt (på ena sidan)eller går den att få dit ändå. Jag tror den gick ur just för att det var så lite kvar PGA rosten? Eller är den lättare att få in än ur?
Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw
K-hämmare är jävligt dryga att få in även med motorn ur
så lägg in den!
Sådär då nu börjar man komma en bit på andra sidan också. Kika på sista bilderna om jag fått in krängningshämmaren åt rätt håll, kollade på många bilder på nätet men lite svårt att se tyckte jag, men jag tror det är rätt. Bra att veta innan jag "stänger igen" för sen blir det nog jäkligt svårt att få in den, var rätt jobbigt med alla bitar borta på ena sidan. Finns det något ställe att få fram de tunna låsbrickorna till länkarmens muttrar? Letat lite men inte hittat så jag har köpt en tunn(0.5mm) plåt för att göra egna. Hoppas helt på att slippa göra egna då det nog är rätt svårt. Har en bångstyrig frihandsfräs men den är väldigt svår kontrollerad.
20230610_154312.jpg
20230610_154320.jpg
Framdelen av nya biten ska in där. Den där balken är ganska förskjuten på andra sidan så det är lite olika men bra o veta grej. Sågade lite högt här så jag kommer få lösa det med nya biten på något sätt, blir säkert en 2mm glipa. Eftersom jag är en svetsnovis tänker jag ett en liten plåtbit på baksidan kan hjälpa. Lite finslipning kvar.
20230610_154333.jpg
Från sidan. Tyget är en brandfilt jag la runt bränsleledningarna. Dom ska ha gummigenomföringar som ruttnat bort. Får se hur jag löser det.
20230610_154346.jpg
Krängningshämmaren, den är inte fastsatt utan bara ligger där om vinkeln ser lite underlig ut på den. Är den rätt eller ska den vändas om?
Höger
20230611_175440.jpg
Vänster
20230611_175502.jpg
Med inga svar på om krängningshämmaren sitter rätt så tar jag det som ett ja
Har inte svetsat utsidan än. Ska omsorgsfullt bädda in bränslerören så de inte får gnistor på sig eller smälter. Det ska sitta gummigenomföringar i hålen, hittade rester av en till rören så det måste fixas, antar att det inte finns nya så jag får bygga egna?
Funkar, hoppas jag.
20230612_172331.jpg
20230613_112854.jpg
Funkar rätt bra om man spänner fast denna och frihandar med det som ska sågas istället märkte jag.
20230612_165207.jpg
75-90 nm så jag tog 80. Lite blå klen locktite på som en extra säkerhet också. Tanken med låsbultar var nog god från min sida, sedan att gängorna inte kom fram till låsnings plasten är en annan femma.
20230613_135414.jpg
Före och efter bild. Den blev väldigt mycket starkare. Såhär i efterhand så kanske det kommer bli problem med balken som går under motorn, men det finns ju inget som hindrar mig från att såga ut en passande bricka till den i sådant fall.
20230612_161200.jpg
20230613_124559.jpg
Bara den del av genomföringen som är kvar. Vi andra hålet finns det inget alls. Dessutom ser jag utmärkta linoljekandidater.
20230613_142815.jpg
Nu något som jag vet att ni längtat efter, linolje party i hinken.
20230613_140546.jpg
Finns inte gummigenomföringarna att köpa ? borde inte kosta så mkt ?
Annars kan man ju ta vanliga kabelgenomföringar men det blir ju inte lika bra.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Tänker att det kanske inte är någon standard modell och saabs egna och sådana där detaljer känns inte som det är något de lär ha i lager, kanske inte ens görs längre? MEN det är bara vad jag tror, det där kanske är jätte vanliga genomföringar också? Får googla lite och se vad som kommer upp.
Så har man börjat svetsa. Denna sida blir inte lika fin så var bereddaDen förra sidan hade dålig passform, denna var horribel måste jag ändå säga. Fortfarande mycket bättre än att göra själv. Trodde jag skulle bli klar med svetsningen idag. Otroligt varmt så det bara sprutade svett efter ett tag så det blir nog ett par dagar till i den här hettan. Öppnade upp garaget för ventilationen och det var en bit över 26 grader. Märks att man inte är 20 år längre man blir snabbt slö och lätt irriterad = bäst att avbryta innan man gör något dumt. Dessutom så är det bensin ledningar som jag har lindat in i en brandfilt som jag även pillat in genom hålen så dom ska vara väl skyddade. Men man vill ändå få värmen att hålla sig till ett minimum så man får svetsa ett par punkter och sedan vänta eller ta en svets en bit bort och vänta lite till. Utanför garaget har jag vattenslang så skulle det bli en eld jag inte kan hantera så har jag vattenslang och pulversläckare nära till hands.
Nu när jag gått heta arbeten kursen så vet jag att jag även ska stanna med bilen efter svetsning, eller i alla fall ha bra uppsikt över den minst en timme efter svetsning.
Översikt. Väldigt tydligt i nederkant hur sned den faktiskt är. Så vet ni vart jag nog bör ha en plåt på baksidan, nåja man lär sig så det är ju bra.
20230614_135305.jpg
Baksidan, inte mycket nytt där, blir dubbelplåt som på andra sidan. Har skrapat bort mycket mer underedsmassa så det bör brinna mindre. Ser även att styrleden blir "rolig" att byta sen.
20230614_135312.jpg
Längst fram med den fina glipan och här ser man även hur sned den är i nederkant. På förra sidan var den nästan kant i kant hela vägen, tyckte det lilla den avvek var dåligt, nu vet jag bättre.
20230614_135316.jpg
Genomföringen, googlande gav inget kanske ni har bättre koll?
20230614_140438.jpg
20230614_140445.jpg
Senast redigerat av Akathebarf den 2023-06-14 klockan 19:35.
Nu börjar det ta sig. Nu är det nog bara den linoljeindränkta balken kvar att svetsa, samt slipa ned svetsfogen så att balken kan ligga mot ordentligt. Ska låta den ligga och dra lite någon dag till och sedan göra tvätta bort så mycket linolja runt svets fogen det går.
Nu är det snart dags att sätta tillbaka skruv plattorna. Problemet är att plattorna måste vara skruvlösa, enda anledningen till att vi fick ut den första plattan var för att det var så rostigt att det var bara böja sönder det som var kvar av plåten för att få ut den. Så dom kommer läggas tillbaka med bara en yttre skruv kvar för det är den enda som får plats. har funderat på hur jag ska få tillbaka dom på plats och insåg att jag kan ju "dra" fast dom. Alltså lägga in dom i hålet. Gänga på en mutter en bit och sedan på något sätt använda en avdragare för att dra i muttern så att dom glider in i hålen igen? Lägger upp en bild på hur jag tänker.
Nu känner man sig sugen på att få ihop den igen men jag får skynda långsamt så jag inte gör någon dum miss. Tripod hålen är nog rätt skitiga trots papper i dom så det kommer nog ta sin lilla tid att få dem helt rena igen.
Ser ni hur jag tänker? Finns det någon sådan avdragare så jag jag dra fast bultarna i sina hål igen? Visar med kolvpressen hur jag tänker.
20230615_093234.jpg
Balken under kvar, lite slipande och ett par ställen där jag missat lite men annars ser det rätt bra ut tycker jag. la små bitar på ett par ställen där det glipade och sågade till biten litegrann.
20230615_091131.jpg
Nu är jag klar med all svets...för ett tag. har börjat lägga in plattorna och bultarna. Nu behöver jag en bra idé på att dra in bultarna i plattorna så de sitter på plats. Så alla tips är välkomna. Antar att har man motorn ur så kan man helt enkelt låta bultarna sitta kvar i plattorna och bara lägga tillbaka dom. Den lyxen saknar jag här. De fram kan jag möjligen hitta något långt och slå på dom men då känns det bättre att dra dom på plats istället. Dels blir det nog rakare och de bakåt är helt dolda och kommer jag omöjligt komma åt med någon pinne eller hammare. Det är så trångt att dom kommer bli bökiga att bara få in igen.
Känns som något som kan fästa runt en hand gängad mutter som sedan pressar sig mot chassit och på så sätt drar i bulten...frågan är vad, finns det sådana "avdragare"?
Dom behöver nog inte åka in hela vägen, bara så de sitter lite så dom inte snurrar. De kommer ju automatiskt pressas in hela vägen när man drar åt sen.
20230616_123047.jpg
Svetsningen slipad och klar och lite skruvar som dinglar i vinden. När man kapar av något försvinner ju lite material och det missade jag så de passade först inte men fick slipa upp hålen lite så passade de, verkligen millimeter passning.
20230616_122556.jpg
Efter tips härifrån köpte jag sån där färg, antar att man blandar den i en separat burk, smälter den plast? Tänkte köra ett tunt lager zinkfärg och sedan ha sådant där utanpå som skydd och sedan body/underedsmassa på det sedan. Där det finns rost kommer jag inte måla alls men istället dränka i linolja.
20230615_121532.jpg
Jag rekomenderar att du lägger lite primer o hålen innan du för ner skruvarn, rostskydd är alltid bra.
fasen, jag läser inte noga och missade färgtipset..
jag hade lagt hagmans CA primer direkt på plåten typ 2-3 varv och sen lagt underredsmassa på det utan nån mer färg.
1K primer är dömt att misslyckas tyvärr.
jag hänger inte med på vad du ska med avancerade avdragare till.
är det så att du ska montera skruvarna igen? och vill få dom ner pressade i plattorna?
i sånnafall är det 3 muttrar och 1 rörbit som gäller.
först på med kort rörbit så att översta muttern inte bottnar i gängorna. går använda en/flera större muttrar.
sen tar du och skruvar det så långt du kan genom att hålla emot skruven med handkraft.
när de tinte går så tar du 2 muttrar och skruvar på skruvan, drar åt dom mot varandra så dom låser.
sen är det bara skruva på den övre muttern tills skruven är fastpressad.
är det så lite utstick att du inte får tag med handen att hålla emot muttern så sätter du en kil eller ett bräckjärn ovanfför muttern och trycker ner den, gängar up muttern, trycker ner osv.
jag rekomenderar ändå metoden med att gänga upp muttern istälelt för att använda kofot eller bräckjärn eftersom det går att få mycket kraft och även kontrollerad sådan med en mutter.
EDIT (nr 2)
ang genomförignen so googla på "kabelgenomföring gummi" och hitta en med rätt mått. bara ta och skära in till centrum så kan du kläd den på bränslerröen och sen montera.
Senast redigerat av M.Broberg den 2023-06-16 klockan 17:40.
Tänkte att använda en avdragare att få ned bulten men din ide kan nog fungera även om 3 bultar + några brickor eller en bit rör blir ganska mycket på en bult. Köpte bräckjärn och en avdragare jag ska lämna tillbaka då den var rätt värdelös då gängorna iden är special gängor för ett special tillbehör som jag antog att biltema inte körde sådana fasoner.
Ditt trick är nog det jag kommer pröva mig på och blir det för mycket med 3 bultar och brickor så får det bli gaffelbräckjärnet jag köpte som hjälp.
Köpte biltemas genförings kit och det är en bra början. Kan jag leta reda på riktiga sedan. Det viktigaste är att dom inte ligger och nöter mot metallen som nu.
Man ser tanken, men gängorna är fel så då hade jag behövt svetsa på bultar på andra sidan för muttrarna.
20230616_185404.jpg
Dom jag tänkt ha sedan är lite långa så det får bli utan låsning för det jobbet så kan det gå, i värsta fall kan man ju alltid kapa av en mutter. Synd att det var fredag då sifversskruv har halvmuttrar för just låsning. Satt sådana på dämparna i toppen fram, fast annan storlek.
20230616_203736.jpg
Sådär nu sitter bultarna. Det var lättare än jag trott. behövdes bara 4 brickor och en bult. Gjorde rent gängorna med en sån där gängtapps grej så bultarna rullade på utan motstånd. Så fort "splinsen" fått grepp vilket inte kräves mycket alls för så satt dom där och lät sig pressas ned i sina hål.
Tar längre tid än man tror och jag fick lite problem med dom längst fram på passagerar sidan. för att få in dom så måste dom först in i balken och sedan resas upp och föras in, tog ett tag innan jag fattade det.
Det som är kvar nu är väll att fästa krängningshämmaren, styrväxeln och diverse småbultar och såklart länkarmarna. Göra rent tripod hålen kan vara bra också.
När jag borrade till hålen råkade jag slitsa upp styrväxeldamasken på förar sidan så det kom ut lite olja. 32års läckage. Det tar vi nog nästa år tror jag, eller i vinter. Får ta och byta damaskerna då dom har en del hål fast upptill. Dom byter jag nog när allt är monterat igen, tror det blir enklare att få av styrlederna om man kan fästa dom i något.
Något speciellt jag bör tänka på nu innan jag börjar montera ihop allting, kanske något man missar eller inte tänker på så man får ta ned allt igen, det vore dumt?
Mer än det där behövdes inte, hålla fast den de första varven med fingerkraft från ovan sidan bara.
20230617_134910.jpg
Det som ser blött ut är ny zinkfärg. Zinkfärg är väldigt känsligt. Oljan från styrväxeln spolade ganska snabbt bort färgen, trodde den satt lite bättre än så faktiskt. När jag sanerade oljan med "Breakecleaner" så spolade även den bort zink färgen lekande lätt.
20230617_152508.jpg
20230617_152535.jpg
Tack för dessa detaljerade böcker. Jag är van vid haynes där man verkligen får leta och gissa vart alla moment är, kolla bilden nedan, det är så det ska vara, lätt enkelt och överskådligt. Vet inte om detta är verkstadshandböcker men jag har ett par sådana till mina andra bilar men dom är rätt krångliga. Den till damens lilla IQ är "halvinteraktiv" eller vad man ska kalla det och extremt jobbig att hitta i.
20230617_152827.jpg
Det är zink färgen jag menar.
generellt så är ingen 1 komp färg användbar som grundfärg.
dom burkar helt enkelt inte tåla ett skit och inte fästa bra nog.
Zink färg innehåller de flesta grundfärger och ska väll fungera men dom fäster inte alls. Fast det är väll därför dom är grundfärger, dom klarar sig inte ensamma? Får hoppas 2 komponenten fäster bättre men den ska ju klara sig själv.
Har använt zinkfärg med gott resultat förut. Volvons dörr är fortfarande fin efter snart 2 år men där använde jag även fosforsyra så jag vet inte riktigt om det är zinkfärgen eller syran som håller rosten borta?
Måste nästan göra något test och se hur det verkligen ligger till. Har ju lite rostiga småbitar kvar av saabens gamla plåtar(de lilla som var kvar av dom). Där kan man experimentera lite.
Fast detta handlar om orostiga plåtar och där tänker jag att allt som täcker borde fungera, när det väl har börjat rosta så krävs det mer procedurer om man inte vill skära bort hela området.
Tyvärr...(eller det är väll bra) så började det regna idag så det blev mest städning, jag vill inte måla eftersom då måste jag ha öppen dörr och port för ventilationen och då släpper jag in 99% fuktighet = obra. Så jag väntar tills det iallafall slutar regna. Imorgon efter jobbet eller i övermorgon får det bli. Under tiden behövs det verkligen städas och en saab människa som jag känner kom förbi med en gåva...eller flera.
Låg även med offerter på bilar och olika tillval, rätt intressant.
20230618_180155.jpg
Fick med en likadan "gör det själv bok" med volvon och dom brukar vara bättre än haynes tycker jag.
20230618_180336.jpg
Köpte mig en målnings mask så man inte blir förgiftad också. Har ett par masker men vet inte om de är bra mot målning, onödigt att chansa med hälsan.
20230618_130024.jpg
Nu har jag målat det jag kom åt med 2 komponents färgen, får se om den sitter bättre än zinkfärgen som inte var mycket att hänga i granen vad gäller vidhäftningsförmåga. Försökte komma åt på insidan men det är mer eller mindre omöjligt på vissa ställen. Som tur är går linolja och blomspruta bra ihop för att inte tala om den lite sämre kokade varianten jag har med sprut rör. Så den får jag ta senare, kanske när den är ihopsatt om den börjar brinna så man kan putta över den till grannen
Kan rekommendera masken från claesohlsson. Ska tydligen hålla i ca 6 månader om man stänger in den i en påse efter varje användning, den påsen man får med går att stänga/öppna flera gånger. Jag kände INGEN lukt från 2 komponentsfärgen och tänkte att jag hört att det ska vara stark men tänkte att den var fjuttig, så jag tog av masken, då kom det som en smäll i ansiktet så på med den igen fort som f-n. 379kr är som hittat om man bara tänkt måla lite som jag. Enkel att ställa in och bra passform. https://www.clasohlson.com/se/Skydds...3-RD/p/40-2053
Sitter det fast så skyddar det nog. Ska tydligen fästa på mer eller mindre allt möjligt. Rengjorde gängorna så gott det gick får ta gängrengöraren jag har sen. Tänkt ha bitumen medel på och det vill jag inte ha på gängorna så då kan jag nog ta en gammal vatten slang och trä på som skydd. Detta får först torka över natten.
20230619_164151.jpg
20230619_164200.jpg
20230619_164234.jpg
20230619_164240.jpg
Tänkt använda denna imorgon om ingen tycker jag ska ta ett annat alternativ?
20230619_165647.jpg
Det där är min lilla mätare som håller koll på klimatet i garaget, torrt och fint ska det vara. Undrar vad den tycker om alla kemikalier den får smaka på.
20230619_165835.jpg
alla gör som dom vill, men standard är att man slipar ner svatsarna å det blir jämnt.
spelar la inte jättestor roll kanske, men det ser ju bättre ut.
and underredsmassa, ta nått. allt är bättre än inget och skad en inte rulla vinter så![]()
Jag tänker att det är bara besiktningsmannen och jag som kikar där under, eller bakom däcken. Jag är väldigt inriktad på funktion än hur det ser ut. Jag kommer få svetsa kaross på denna i framtiden och då så kommer jag såklart slipa bort dom men under känns det inte så noga då det är väldigt få som ser det ändå känner jag.
Denna kommer på sin höjd få stå ute på vintern men inte köras i slasket och då brukar det inte vara någon större fara faktiskt, speciellt inte om man håller efter med lite linolja ibland.
Blir sprut massan men kommer nog inte spruta något runt fästena för länkarmarna, nog onödigt om det är massor av svart klet i vägen. Så just där tar jag nog och prutar på lite efter jag monterat dit lite saker. Men sidorna kan jag ju ta.
Ja det är nog dags att börja skruva dit lite saker imorgon. Får vi hoppas inget jävlas, som det tyvärr brukar göra på gamla rostiga bilar.
När allt sitter så är det lite småfix och sedan testa att besiktiga och se vad dom säger. Borde slippa spansk flagg i alla fall. Så får man inte säga, ta i trä
Min bror är FD besiktningsman och han sa att han tror den kommer gå igenom, möjligen kan dom slå ned på att bromsslangarna ser lite slitna ut men inget han skulle klaga på men kanske en väldigt nitisk besiktningsman. När den är fixad fram så ser han inget som den skulle kunna fallera på om den funkar i övrigt.
Är väll en lite större sak kvar och det är styrväxels damaskerna och då kommer det säkert krävas en framvagns inställning eftersom att det nog blir lite svårt att hålla koll på vart styrlederna satt, eller som det blev på volvon att den nya styrleden jag bytte var längre än den gamla, blev riktig pannkaka där och den käkade däck. När jag lämnade in den för framvagns inställning sa dom att det är nog den värsta bil de haft inne. Den blev tyst och riktigt trevlig att köra efter det. Får hoppas det rullar på hyfsat problemfritt.
Läst på lite om aluminium, tänkte på fästena för länkarmarna har korroderat lite. Aluminium är blir "offeranod" åt stål så jag bör nog måla aluminiumet litegrand och sedan lägga underedsmassa över bultar och allt eftersom det krävs vätska för att starta processen.