Aha skiter i att göra nått alls. Jag har redan börjat såga till en ny plåt jag ska sätta där. Korkat att inte göra nått när jag ändå har det öppet. Blir omöjligt att göra nått åt om jag bara sätter dit den yttre plåten
Aha skiter i att göra nått alls. Jag har redan börjat såga till en ny plåt jag ska sätta där. Korkat att inte göra nått när jag ändå har det öppet. Blir omöjligt att göra nått åt om jag bara sätter dit den yttre plåten
Nu börjar en lite plåt ta sig. Blir nog lite punkt svetsning högt upp på den slitna plåten och på ena sidan. Skruvhålet kan gott få hålla den på plats. Märkt att det blir smalare ju högre upp man kommer, det måste jag fixa till.
Notera fördjupningen där gamla plåten satt, smörjer dessa med wd-40 hela tiden. Blir nog lättare när de ska slås ut, styrväxeln är så pass i vägen att dessa inte kommer in som en enhet. Den gamla plåten var så rostig att den villigt böjde sig så man kunde lirka ut dessa, den nya är inte lika villig eller klen.
20230508_164834.jpg
Ja det syns att jag är en glad amatör i alla fall
20230508_165212.jpg
Tror jag böjer den andra delen av plåten åt andra hållet, bättre fäst yta där, inte lika ojämn.
20230508_165234.jpg
Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw
Måste klippa ur en kartong bit och använda som mall, att halvfri klippa blev inte så bra. Nåja det är ingen brådska så jag får göra en ny imorgon så kan denna misslyckade vara nödlösningen. Ska bli intressant att byta bälgar till styrväxeln, är det överjäkligt eller kan jag göra det när allt sitter på plats igen? osäker på om jag lyckas få av skruvleden när den inte sitter fast i något.
Jag har i alla fall ett "hum" om hur den ska se ut, fast med 2 ben och fäst i båda skruvarna.
20230509_170503.jpg
20230509_170512.jpg
tråkigt att det är så trångt på andra sidan, rosten där är verkligen minimal.
20230509_171039.jpg
Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw
Du behöver kapa en bit till där för att få bort all rostsjuk plåt.
det kan låta överdrivet men allt som är Lite rostigt ska bort. det är ett jävla sattygg till att sprida si om man bara lämnar lite.
jag brukar ta bot rostsjuk plt + 1 centimeter marginal. för att vara riktigt säker.
måla sen allt på insidan innan diu sätter på hjulhusbiten. lite färg kommer brinna när du svetsar men långt ifrån allt och det är lättare att bättra än att göra Allt genom hålen.,
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Ja plåten närmast där det "spruckit" är oanvändbar. Blir hagmans zink färg på det. Kallgalv är nog bättre än vanlig färg.
Man kan stoppa rost så det slutar att utvecklas. Det är där linoljan kommer in i bilden. Så jag ska måla och ha mig som vanligt, sen när allt är klart då kommer jag dränka hela skiten i linolja och riktigt låta plåten suga in skiten så djupt det går. Den rostfria plåten kommer inte få så stora fördelar men den rostiga däremot.
Har gjort en ny plåt eller ja 2 faktiskt då den första fastnade borren som vred sönder den. Borra med en planka eller något under och sätt dit plåten med tvingar, inte som jag i skruvstädet.
Inte perfekt men mycket bättre än inget alls.
20230510_191223.jpg
Drog dit den med 2 bultar så den böjer till sig lite(förhoppningsvis). Sen är det bara ta och måla alla ytor med zink, sedan borra, slipa lite och punkta fast den.
20230510_191230.jpg
Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw
Det var detta jag tänkte på.
när det har blivit såhär illa så är det att kapa bort en 2-3 mm från hålet minst för att slippa att det kommer tillbaka.
linolja är bra men när rosten väl har fått fäste så slöar linoljan ner processen men den botar inte grundproblemet
det finns inge genvägar till den perfekta rostlagningen![]()
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Linolja saktar ned processen rejält, snackar ibland med en kille på ett volvoforum och han tar linbaserad hydralolja(han får den gratis från jobbet) och sprejar under sin bil ca en gång vartannat år. Bilen har gått snart 60 tusen mil och den är extremt fin under, det är hans "daily driver" och bor i vårat rostbälte. Det var han som fick mig att intressera mig för linolja och dess unika egenskaper. Han gör det även på släktingars bilar med samma fina resultat. Hans volvo är 36 år om jag inte misstar mig.
Den här saaben kommer dessutom inte köras på vintrarna alls om annat än nödfall men eftersom den saknar vinterdäck så faller det jobbet automatiskt på volvon. så ny rost kommer vara ett litet, kanske obefintligt problem.
Slipar lite mer på rosten och kapat bort väldigt små bitar för att ha maximalt material kvar. Får se hur det ter sig. Använt dremeln och slipat kanterna tills det slutat "spruta rost".
Min svetsning måste finslipas men tänk att jag även fick bråka med zinkfärgen lite.
Målad med hagmans zinkfärg, burken väger betydligt mer än biltemas dito så jag känner att de extra 30 kronorna nog är rätt värt det.
20230512_172853.jpg
Fast satt och bortskrapad färg där jag tänkt svetsa.
20230513_180907.jpg
inte det vackraste så jag ska slipa och göra det finare, tror jag måste ha liter mer "kräm" då den nya plåten smälter inte så mycket jag vill att den ska.
20230513_182207.jpg
Märks att man slipat rost när dammet satt sig på magneten genom dörren på verktygsskåpet. Kollade även filtret på avfuktaren då den varvat ovanligt högt och verkat kämpa mer för att hålla låg nivå på fukten, filtret var helt igensatt av rost. Tur att jag är ganska så noga med andningsmasken när jag slipar.
20230512_174159.jpg
Senast redigerat av Akathebarf den 2023-05-14 klockan 11:12. Anledning: Tror auto sparningen(som är bra) gör att man "tappar" bokstäver när den sparar och man skriver samtidigt
Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw
har bilen skötts i 36 år och 60k mil på det viset så ser jag inga som helst kosntigheter med det.
men när man låter bli att sköta bilen i 34 år och sen börjar lägga på underredsmassa osv så kommer det rosta ändå.
Visst är det kul att alla har det hemskt med rosten!? jag snackade med några i Luleå, nu saltar man på E4 så du vet att dom vet nog vad det innebär att bo där det rostar mycket.
lite humoristiskt?
ja sen kommer nån från sundsvall o gnäller...
sen kommer det stockholmare...
sen kommer det smålänningar...
till sist så kommer man till Halland och Västra Skåne. här hinner vi inte gnälla för bilarna rostar bort så fort.
västkusten är brutal. det blåser konstant in salt från havet och man saltar under +4. min favorit var i vintras när plogbilen var ute och saltade när det låg 5cm snö på vägbanan. på dom stora vägarna. alltså ,plogan fanns där men användes inte.
men ja. alla har vi olika perspektiv![]()
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Men nu kommer jag stoppa rosten och förhindra att bilen hamnar i samma situation igen. Inga saltiga vägar igen, dom är till för ful bilar som min lilla bil, den börjar bli rätt rostig så den har också få smaka på linoljan. Den kommer behöva behandlas vartannat år för den sprayas av saltig slask under på vintern.
Nu till nästa bekymmer. Den nya plåten är inte perfekt så jag har ett litet bekymmer som kanske inte är ett stort sådant. Bilder kan nog förklara det bättre.
När jag håller den nya plåten mot "balken"(en av dom) den ska svetsas i så blir det ett mellanrum. Ska jag med svets tänger tvinga in plåten så nära att jag kan punkt svetsa nederdelen, eller svetsa vanligt eller ska jag göra på något annat sätt här, funderade även på små m5 eller m4 bultar med brickor emellan
20230514_180911.jpg
20230514_214215.jpg
Min inte jätte vackra svets, verkar vara stark iallafall, fäst "balken" fick en helt ny styvhet i sig från att ha varit lite sladdrig.
20230514_135441.jpg
Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw
Ekonomiplåt är väl alltid att betrakta lite som ett halvfabrikat, så man brukar ju behöva banka och pressa lite.
Angående din svetsning där så ser det ut som du har för låg effekt, svetsen lägger sej "ovanpå", kallas ofta hönsskit![]()
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Ja den har smält lite men lite lågt kan det vara, de i hålen blev bättre.
Ja då får jag nog helt enkelt klämma ihop med tänger så gott det går och fylla ut där det behövs. Med tanke på rosten i förra kanske ett par extra dränerings hål inte skadar
Slipa ner svetsen helt och kolla igen på den.
det ser ut som du har fått den att fästa OK i den nya plåten men inte speciellt bra i bilen.
jag har funderat på en liten bandslip (fingerslip kanske det kallas?) nu i många år men dom funderingarna började samtidigt som jag slutade ha bilar att laga rost på :P
vinkelslip med flapdisc kommer man långt med. annars kan sån liten roterande tryckluftsdriven sak (samma princip som en dremel) vara bra. Ja och en bra borrmaskin.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Ja jag kommer slipa ned dom där litegrand för att se men jag tror det är rätt OK ändå eftersom jag lagt lite lager på lager här och var, kändes säkrare med mer än mindre. Svetstängerna kommer nog hjälpa rätt bra när den nya sidoplåten ska dit. Märkt att den är lite felskuren men med tanke på att den gamla rostat bort HELT så kommer allt vara bättre än det.
Bara min fult svetsade plåt gjorde hela den där "balken" eller vad man ska kalla den mycket stabilare. Den flexade lite lätt längs ned förut, det gör den inte längre.
Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Flapdisp verkar bra men är i get för små och trånga utrymmen. Brukar köra mindre flapdiskliknande saker till borrmaskin fast fingerslip är nog bäst. Får väll kika pris på en sådan
Har ett liten fundering. Sågar jag ut plats för hela sidoplåten kommer jag såga in i cupen för passagerar sidan och där är plåten rätt fin så jag vill inte förstöra den i onödan. Vad är fördelar samt nackdelar att svets dom delarna "omlott" den gamla plåten, DVS att den gamla plåten är kvar en bit under där man svetsar(dubbelplåt)? Saab var ju specialister på denna ädla teknik så varför kan inte jag? Känns dumt att kapa i den nya plåten och lika dumt att kapa i bilen på det stället.
Röda området är där plåten som jag tror går in i cupen sitter och är ganska fin.
20230516_170712.jpg
Finplåt.
20230516_174353.jpg
Dremelns lilla kapblad är bra att slipa ur där rost bitit sig fast. Lite mer sådant jobb och sedan en ren slipning av alla plåt delar på svets ytorna sen kan det nog vara dags att fästa den.
20230516_170724.jpg
Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw
Dubbelplåt är oftast enklast att göra när man lagar, hållfastheten blir bra också, men det är en grogrund för rost och anses väl allmänt som "fusk".
Jag gör det ibland om det mer handlar om att komma igenom besiktningen.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Bara där bak jag tänkt göra det för att inte kapa in i kupen.
Kanske därför saab gillade det? Vet att dom gillar bra hållfasthet. Dom tog väll opel vectrans bottenplatta och förstärkte och sedan använde?
Nu har jag börjat med svetsningen. blir svårt att måla mellan plåtarna men försökte iallafall. Får svetsa allt och sedan ta biltemas lite sämre kokta linolja på burk och skjuta in i alla hålrum då den har en liten slang som kommer väl till pass i detta läge.
Svetsen tar väldigt bra i nya plåten men sämre i den andra plåten, ökade effekten men det resulterade bara i att jag brände sönder nya plåten. Får nog rengöra mer tror jag, gnugga ordentligt med brakcleaner. Däremot sitter den som fan, ryckt och slitit i den men den sitter.
20230518_121310.jpg
Sådana glipor blir det men det är bara klämma ihop med svetstänger så blir nog gliporna minimala.
20230518_121129.jpg
Ihoptryckt
20230518_121147.jpg
Tänkt punkt svetsa i hålen men kan man även svetsa lite på kanten också, eller räcker det att punkta? Antar att det är bra om vattnet kan rinna ut så man behöver ju inte göra det vattentätt överallt annars kommer det vara bassänger där efter varje regnfall.
20230518_121344.jpg
Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw