Va bra trodde gummit satt fast. Då borde fjädrsrna bli lättare att lossa. Antar att det är fjädrarna jag tar först av allt? Efter det är det ganska rätt fram eller är det någon ordning man bör ta det i?
Va bra trodde gummit satt fast. Då borde fjädrsrna bli lättare att lossa. Antar att det är fjädrarna jag tar först av allt? Efter det är det ganska rätt fram eller är det någon ordning man bör ta det i?
Börjat ned monteringen och det verkar som att min fjäder spännare är lite för klumpig. Blir nog till att beställa en smidigare som nån kille på saabklubbensforum alltid använde med gott resultat. Kanske kan lossa fjäderskålens mutter och på så sätt lyckas få in spännaren, får pröva det med. Fick bort stöd dämparen på passagerarsidan fram iallafall. Borrade bort gummit för hylsan såklart rostat fast.
Nu när jag sett dämparna vill jag nog ha nya sådana. Dom verkar vara slut på de flesta ställen men skruvat har som vanligt massor av varianter, finns det någon där som passar min saab, på saabklubbens reservdelssida har dom men det står att det är för bilar utan krängningshämmare, borde vara samma men vad vet jag? Jag har krängningshämmare.
https://www.skruvat.se/Stotdampare-C175.aspx
Fjäderspännaren som tydligen ska fungera.
https://www.skruvat.se/Fjaderspannar...-P1358828.aspx
Höjer upp med denna så slipper man snurra fjäderspännaren som en galning sen när man får dit den vill säga, antar att det är en bra ide?
20230426_175141.jpg
hmm inte helt rätt.
20230426_162633.jpg
Såklart så tar ju bulten och eller muttern i spännaren så den inte kommer åt.
20230426_170052.jpg
Nåja en liten vinst. Den var riktigt ful så den vill jag inte sätta tillbaka igen. Bra kamera fokusera på precis allt annat.
20230426_165935.jpg
Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw
Snyggt!
Spännaran måste inte sitta perfekt bredvid fjädern, joxxa in dom där det passar.
Förresten.
nedre muttern till stötdämparen får du INTE tappa bort. det är tumgänga.
jag TROR att Bilstein B4 funkar fint.
ganska billiga hos Maptun.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Ska försöka med spännaren igen imorgon. Man vill ju inte att spännaren lossnar , då kan det gå illa. Kan jag lossa bulten till fjäderskålen så kanske jag lättare kan få in den då det är där den inte kommer in. Tajt och kanske omöjligt att skruva på bultarna på spännaren så jag tror mitt sätt kan vara bra där bara spännarna håller fjädern hoptryckt medan jag sänker ned länkarmen sen.
Då måste jag såklart fråga, VARFÖR har saab satt en tum gängad mutter där? På saab:"hur ska vi jävlas med alla DIY därute?"" jag vet vi placerar lite tumgängade saker här och var där de minst anar det så de kastar bultarna och sedan undrar varför de drar sönder gängorna""perfekt den kör vi på"? Jag har muttern kvar men tänkte nog kasta den och sätta en ny men så blir det inte nu.
Ska kolla maptun och kanske beställa, ska söka runt lite och se om de verkar passa, eller bara maila dom?
Får kanske svetsa det själv i slutändan då min bror är väldigt upptagen. osäker på med vad eftersom det även blivit väldigt svårt att få tag i han överhuvudtaget.
Jag har börjat öva lite...
Lite slumpmässiga svetsar med gas, utan gas och lite olika inställningar men tror jag har på för lite kraft. 0.6 tråd. Dom med kratrar som ser hemska ut är utan gas.
20230426_194848.jpg
Baksida, lite mer tryck ska det vara va?
20230426_194857.jpg
Examen när jag känner mig redo
20230426_194729.jpg
Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw
Har kommit lite längre idag. Lyckades fixa in fjäderspännarna med hjälp av det lilla lyft bordet, bara köra upp och ned lite tills det gick vägen. Beställde dämparna från maptun, är det fel så har man ju distans köpslagen om inte annat. Men dom ska ju passa så vi får se hur dom ser ut när dom kommer fram.
Båda sidor.
20230427_184534.jpg
20230427_162820.jpg
Nog bra att jag köpte så mycket nytt.
20230427_163139.jpg
Riktigt bra sak som hjälper till mycket.
20230427_170158.jpg
Där ligger dom och myser, dom jävlarna
20230427_184517.jpg
De nya är lite längre men tunnare, de gamla är väldigt fina sänknings fjädrar så de kan sparas om jag inte är nöjd med de nya.
20230427_162750.jpg
Lite djupare rost på skivorna, men absolut inte mycket, hoppas det slipas bort efter ett par veckor.
20230425_193506.jpg
Dom 2 bultarna i orange ring får jag kanske spräcka bort, dom ser riktigt slitna ut, de som jag markerat i rött, måste dom också bort?
20230425_192749.jpg
Ja det går väll framåt i alla fall.
20230427_182553.jpg
För mycket effekt eller ska det vara sådär på baksidan?
20230427_182539.jpg
Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw
I stället för mutterspräckare är en induktionsvärmare bra att ha tex.
Induktionsvärmare - Biltema.se
En sån är användbar till mycket, muttrar till avgasklämmor med mera som är fastrostat.
Kul tråd för övrigt, om man inte försöker så lär man sig inte, inga frågor är för dumma
Ha det gött, Sven
VVFB (Våga vägra facebook)
99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007
En induktions värmare har jag redan men jag tror att muttrarna är så pass skadade att dom bara kommer bli rundade. Värmaren kan hjälpa till att få loss dom men dom är väldigt slitna och ser ut att vara ett med bult toppen. Loss kommer dom, på ett eller annat sätt.
Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw
Hittade lite muttar som passade på siverts skruv, de stora på sidan har lite grunda gängor så den går lite trögt på men de ska man inte skruva på hundratals gånger heller så det gör inget, jag kunde specialbeställa om jag ville ha exakta mått men det kändes overkill när det ändå var så lite som de "slog i". Får väll bli lite nya större brickor på biltema också så att bussningarna vid dämparfästena inte rymmer. Nästa mål är väll att ta bort Oken och hänga upp dom högt upp i fjädertornet, finns en lite "hylla" de kan sitta på där. sedan ta bort alla spindelleder, ser (nästan) fram emot den som satt fast som fan. De kan i värsta fall bli att borra ut den. Nu 15 år senare har jag bättre verktyg(hur klarade man sig innan mutterpicka egentligen?) och lite bättre erfarenhet som nog kommer hjälpa lite.
Idag och imorgon ska jag ta ledigt från meckandet och vara lite social ett tag...eller ja jag brukar tänka att jag ska det i alla fall.Just ja så är det amatörernas afton och då kanske man måste titta på någon eld och hålla på...jaja
Det där ser rätt och fint ut.
20230428_160751.jpg
Köpte lite olika, låsning och utan, kan vara bra och ha ett par extra, kom på att jag måste köpa ett par stora till vare sig jag vill ha låsning eller ej till andra sidan.
20230428_172815.jpg
Det där kommer se finare ut än rostiga jäklar på de nya länkarmarna.
20230428_173007.jpg
Där har ni namn/mått/typ om ni vill köpa egna i tex en lokal butik.
20230428_160831.jpg
Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw
Har du nya låsplåtar till bärarmarmarna?
kan kanske funka med låsmutter, jag skulle dock inte satt dit en vanlig mutter utan låsbrickorna.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Låsplåtar? Är det dom som går runt armarna och håller i länkarmarna på varje sida?
Är det låsbrickor så kan jag nog köra både låsbrickor och låsmuttrar eller är det några speciella brickor?
Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw
Det är små tunna plåtbrickor som man bockar över muttern för att låsa den.
dom är som stångne platta på 2 sidor så dom inte snurrar.
artikelnummer 7071939.
finns att köpa hos saab ÅF via orio (eller vad dom heter idag) rek pris 21,28 + moms, styck.
går 1 till varje mutter.
![]()
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Hittade nog låsbrickorna, sådana känner jag igen, har jag sett förut på lite olika ställen. Får väll bli sådana, dom var ju inte jätteblodigt dyra. Betalade engång 180kr för en mutter i en motor till en enduro(KTM'en som figurerar som klädhängare i mina bilder). Så har vi en envis jäkla bult som ni kommer se nedan.
Har hittat låsbrickan du talade om.
20230430_133350.jpg
Bromsoken har bästa läktarplats.
20230430_131951.jpg
20230430_131940.jpg
En sida börjar närma sig, den andra har problem som ni kommer se nedan.
20230430_141639.jpg
Dom där spindellederna kommer säkert bli skitkul att få loss, börjar redan fundera på att vinkelslipa bort dom om ingen annan har en bättre ide?
20230430_142907.jpg
Drivknutens damask är skadad men dessa är fina, kanske får sitta kvar om de är för bökiga att byta.
20230430_142913.jpg
Nu kanske minns att jag mumlade något om bultar som satt fast hårt, en lossnade av mutterpickan, efter en lång kamp med mutterpickan så gick denna av.
20230430_134633.jpg
Här har vi det största problemet, har värmt den till glödgat flera gånger och hamrat och sprutat wd 40 på den både glödgad och oglödgad. Den sitter där den sitter, vinkelslip? Funderar på att hamra den från sida till sida tills den går av, går den av djupt in så blir det inga problem.
20230430_142531.jpg
Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw
Antar att du inte kommer åt med mutterknack på spindellederna ? men ofta sitter det låsmuttrar på desa och det verkar göra att det kommer in mindre fukt i gängan, därför tycker jag ofta det går hyfsat att få bort även rejält rostiga muttrar på spindelleder, sen ska ju konan ur men det brukar inte vara så svårt om man ändå ska kassera leden.
Den du benämner som ditt största problem, vad finns på baksidan där ? ..jag är inte så hemma på OG900-anatomi, jag har bara haft en och det var sisådär 27 år sedan![]()
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Det är spindelleden i undre länkarmen, som jag skrev så drog mutterpickan av bultens huvud. Den bit som sitter kvar är där muttern satt på andra sidan och den var inga problem att lossa på. problemet är att resten av bulten sitter fastrostad i spindelleden. Så antingen kapa med rondellen och försöka komma så nära som möjligt eller dunka den fram och tillbaka och hoppas den går av en bit in för då blir spindelleden fri. Där bultens huvud lossnade är leden fri eftersom den gick av så långt in.
jag har en dremel kopia med små kapskivor kanske den är smidig att komma åt med, får väll testa imorgon?
Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw
när jag bytte spindelled på farsans bil i våras så gick bulten av på bägge sidor men så långt ut att den satt fast.
efter ett bra antal timmar med borr och banka saet med dorn samt tvinga isär bärarmen lite så lossande det.
får du bulten som är kvar att rotera är det en stor vinst, då Kanske det går att banka ut den med dorn
svetsa fast en mutter långt ut på resterande bult och dra med mutterknacken så kanske den snurrar och då släpper (värmen som bildas skadar inte)
har du induktionsvärmare så värm bulten så in i helvete och kyl ner den fort med tex vatten för att sen snurra på den.
antingen så lossnar den eller så går den av, då är du där du hade tänkt komma med vinkelslip.
då får man jobba sig upp med borr tills man har fått av allt material som är ivägen.
det går som sagt tvinga isär länkarmen en millimeter eller så och bända i spindelleden.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Jag sågade bort bulten med dremelkopian och slipade ned den med vinkelslipen, sedan så borrade jag i den men dessvärre var borren för liten. Så det slutade med att jag sågade av hållaren till krängningshämmaren som även höll ihop länkarmen och så bände jag isär den. Ska ändå byta ut nedre länkarmen så den kan man vara lite våldsam och destruktiv med. Hittar inte låsbrickan på orio till länkarmen. Annars köper jag bara såna där låsmuttrar och vill jag vara riktigt säker kan jag sätta en liten fin svetsloppa på kanten när allt sitter igen. Tänkte att rosthålen i bromsskivorna var lite djupa och rätt många på baksidan så jag köper nya skivor och hjullager när man ändå håller på. Riktigt onödigt att mecka järnet och sedan så märker man att tex ett hjullager är dåligt eller att skivorna inte duger när man tror man är klar. Nått jag bör tänka på när jag byter lager eller skivor fram, behövs press? Läst lite på nätet att dom kan sitta över jävligt(skivorna), en del brukar såga isär skivan för att få bort den, hoppas dom överdriver.
Inte nog med att jag ska laga rosten, verkar som det blir en helrenovering av hela framvagnen.
Detta blev lösningen när inget annat fungerade
20230501_170226.jpg
Äntligen borta.
20230501_170232.jpg
Hur får man bort dessa lättast? Kanske kan få in en ringnyckel med lite god vilja. På volvon hade dom enligt mig gjort det bättre då bulten var nedåt istället, så det var bara på med mutterpickan så var det klart. Eller missar jag något, dom verkar ha ett hål för insexnyckel på toppen för att hålla emot men det finns ingen chans att man får in en där.
20230501_172609.jpg
Rätt många sådana kratrar och de kanske kommer inifrån kylhålen, då riskerar hela skivan att spricka då den är genomrostad, bak skivorna verkar däremot vara fria från sådant.
20230501_191212.jpg
Senast redigerat av Akathebarf den 2023-05-01 klockan 20:14. Anledning: Ändrade till låsbrickan.
Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Komma åt att laga rosten. Har köpt nya plåtbitar som ska sättas fast. Nu när jag tänker efter borde alla hål finnas på de nya plåtbitarna.
Djupt besviken på bromsskivorna fram. Jag hade förväntat mig DAGAR av hamrande och minst en burk wd-40. Glömde lossa styrpins bulten så innan dess hamrade jag lite, men när jag lossade den så bokstavligen ramlade skivorna av. Samtidigt är det skönt när det går lätt, ibland behöver man lite medvind. Lossade även båda länkarmarna fram och tappade en i ansiktet, ibland är man smidig
Vad är det mer under jag behöver lossa för att kunna laga rosten utan hinder? Krängningshämmaren måste nog bort och kanske något mer? Hur blir det med hålen för bultarna, är dom fast på något sätt eller "höftar" man dit de nya plåtarna? tänker att framvagnsinställningen kan bli ohjälpligt fel om så är fallet? Då kan man spara lite gods vid de gamla hålen och ha var dom som styrning så det hamnar rätt? Bultarna som sitter där nu, hur lossar man dem? Hamrar bort dom eller är dom svetsade på något sätt? Eller ska dom sitta kvar då blir det lätt, bara sätta dit den nya plåten i dom och svetsa?
Sådär då, ingen bult gick av(men det finns fler, mindre kvar).
bild 8.jpg
Chockerande lätt att få av. Några djupa rost skador är synliga.
bild 7.jpg
lagren glappar inte men "knastrar" lite lätt när man vrider runt dom så de ska också bytas. Åker nog till min bror med dessa då han har en hydralisk lagerpress, antar att det behövs?
bild 9.jpg
Lite bilder på underredet.
bild 2.jpg
bild 3.jpg
bild 4.jpg
bild 10.jpg
bild5.jpg
bild6.jpg
Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw