Sidan 18 av 31 FörstaFörsta ... 8161718192028 ... SistaSista
Resultat 341 till 360 av 605

Ämne: Ett fåtal av många frågor om min OG900 turbo.

Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Medlem#
    -
    Linoljan har redan efter bara ca ett dygn börjat tränga in djupt i rosten, bra grejer.

Lyften funkar riktigt bra det enda som jag stör mig på är att volvon inte kommer upp på den. lyften är ca 140cm lång och volvons lyft punkter sitter ungefär 145cm isär så precis förbi. men det är ju inget ett par rejäla plankor inte kan fixa? Alla andra bilar går upp på den inkluderat saaben som är den viktigaste just nu.

Ska städa garaget imorgon och sedan ställa in saaben, delarna hinner nog inte komma innan helgen men det är nog lika bra då jag måste förbereda allt för rost lagningen. köpa fjäderspännare och andra bra att ha saker.

Ser nog lite kärlek där endå
    20230420_165149.jpg
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw

Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Apropå det här med linolja, av nyfikenhet var köper du den och vad är den till för egentligen, trä är ju inget långskott men varför? Olja in hemslöjdat?
    Penslar du på den som den är på bilen och är den verkligen bättre än konventionellt tunnflytande rostskydd eller är det en prisfråga?
    Saab 9-3 Aero cab -00
    Tidigare: Saab 96 -64, -74. Saab 900 -84, -88. Saab 9-5 -01

Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Medlem#
    -
    Man vill ha rå kallpressad linolja då den är tunnast. Den används oftast till trä men är även populärt som rostskydd. Det är en prisfråga och det finns få produkter med lika små molekyler som linolja vilket gör att den tränger djupt ned till kärnplåten och skyddar. Finns andra saker som säkerligen är bättre men kostar desto mer och kan i många fall även kräva ett skydd för att inte sköljas bort direkt, linolja "oxiderar" och blir lite hårt och gummiaktigt och håller längre på så vis. Man bör ändå behandla bilen en gång om året, speciellt om den körs på vintern då mycket snö och salt kan skölja bort den bästa oljan. ACF-50 ska tydligen vara bland det bästa man kan hitta men kräver ett skydd för att inte försvinna direkt, dessutom kostar mycket mer än linolja gör valet enkelt, för mig allafall. linolja är ganska brandfarligt när det läggs i trasor och många bränder har börjat när folk kastat trasor eller papper de torkat linolja med i vanliga sopor. oxideringen som sker med luften skapar värme och i en hopknycklad trasa kan den bli rätt stor.
    Jag själv är lite i experimentfasen med linolja fortfarande. Jag lagde lite rost vid rutan på lillbilen och färg fäster inte så bra på linolja, får se om saabens undereds massa sitter kvar som skydd på linoljan. Ska man laga en skada man ska färga verkar det som att vanliga metoder fungerar bäst. är det däremot ett område som kanske inte syns väl och som man aldrig räknar med att får bort all rost så verkar linolja vara ett säkert kort.
    rostdoktorn kan sina saker: http://rostdoktorn.se/linolja.html
    hur en brand startar med olika oljor, däribland linolja: https://www.youtube.com/watch?v=3Gqi2cNCKQY
    Bra info att följa: https://www.brandskyddsforeningen.se...emmet/linolja/

1 användare gillar detta inlägg

Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Akathebarf Visa inlägg

Lyften funkar riktigt bra det enda som jag stör mig på är att volvon inte kommer upp på den. lyften är ca 140cm lång och volvons lyft punkter sitter ungefär 145cm isär så precis förbi. men det är ju inget ett par rejäla plankor inte kan fixa? Alla andra bilar går upp på den inkluderat saaben som är den viktigaste just nu.
    De flesta verkar ju strunta i lyftpunkterna och bara använda "skumbalkar" som bilen vilar på, så skulle jag också gjort.

- - - Uppdaterad - - -

Jag trodde inte att rå linolja var så farlig avd det gällde självantändning ?

Jag köpte rå linolja på jem&fix och har penslat diverse ställen på bilar med, billigaste jag hittade i småförpacknongar.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Medlem#
    -
    Skumbalkarna kostar 895 spänn så det är lite dyrt tycker jag. Kanske finns billigare varianter? Linolja får du vara varsam med just PGA brandrisken, plåt balja/hink fylld med vatten funkar bra som man kan lägga ned allting i eller elda upp det direkt om möjlighet finns.

Har allt utom dämparna nu tror jag, har jag missat något?
    20230421_153606.jpg

Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Medlem#
    -
    Biltemas invändiga fjäderspännare har såklart utgått så då funderar på på en annan, vilka spännare har ni haft mest lycka med?

finns en del här: https://www.skruvat.se/Chassiverktyg-C616.aspx

Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    ska du montera tillbaka samma fjädrar så funkar typ alla.

bara hissa så fjädern är så ihoptryckt det går sen sätt på spännare och spänn.

det jag har stött på patrull med är att få bort spännarna sen eftersom fjädern är så lång.

det går såklart lösa med andra medel, tex att sätta en stång igneom fjädern med nått i varje ände och släppa trycket på spännarna.

Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Medlem#
    -
    Jag ska ta bort sänk fjädrarna som sitter där nu och dom är så korta att dom kanske man kan få ut utan verktyg? Ska sedan ha in de nya som har original längd och där kanske det kan bli problem? Mellan detta så ska allt under övre länkarm monteras bort så infästningarna kan svetsas.

Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Medlem#
    -
    Blev mison 18 svets gas. Den neutraliserar tydligen en del av det skadliga ozonet vid svetsning, så det är ju bra. Så det jag behöver nu är en slang och lite ny svetstråd. Vad ska jag ha där? Slangen kanske en vanlig "akvarium slang" fungerar eller måste det vara något speciellt? Tråden jag har nu är 0.9mm flusstråd så vilken tjocklek och typ av tråd bör jag ha nu? Vilken är en bra "grundinställning" att ha på gasflödet? 5- 10 liter/min?

Glömde manualen till regulatorn hos affären så det blev 3 oringar över men hittade ingenstans att sätta dom och allt verkar tätt så de funkar nog bra. 10 liters blev det.
    20230424_165226.jpg

20230424_172302.jpg

Bilder på hur ett städat garage ser ut och en saab med skymtande lyft under, beställt större "lyftkuddar" då de jag fick med inte riktigt täcker hela lyftpunkten, bilen är ändå gammal och rostig så onödigt att utmana ödet.

20230423_145425.jpg

20230423_145412.jpg

20230423_131209.jpg

20230423_131242.jpg

4 användare gillar detta inlägg

Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    För bilplåt brukar jag använda 0,6 mm svetstråd men 0,8 mm är också dugligt.
    Du kan ha lägre strömstyrka med smalare tråd och då är både risken att du bränner igenom och att plåten slår sig mindre. Det blir också mindre svetsfog att slipa.
    Men i hjulhuset nere vid länkarmsinfästningen har ju sådant minimal betydelse.
    Glöm inte att byta munstycket till svetspistolen så att det har storlek för den svetstråd du väljer.
    5-10 l/min låter bekant. Du ser på fogen om du har för lågt flöde, den blir porig och ful.
    Hör av dig på dm om du vill ha lite hjälp att ställa in svetsen, jag bor ju nära.
    Saab 9-3 Aero cab -00
    Tidigare: Saab 96 -64, -74. Saab 900 -84, -88. Saab 9-5 -01

Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Medlem#
    -
    Köpte lite tråd på biltema både 0.6 och 0.8, även munstycken. Små rullar så dom var rätt billiga, alltid något att testa med i alla fall så allt funkar. Det blir nog lite pillande innan det känns dugligt. Går det åt helvete hör jag av mig.

Ja under bilen spelar det inte så stor roll, dessutom ska det på undereds massa och annat klet sen så fogen lär inte synas alls.

Får kanske öva och börja köra själv sedan då min bror är mer än upptagen just nu, men det blir bra övning för mig. Att svetsa kan vara bra i framtiden även arbetsmässigt. Kollade på maskin svetsade rör idag och gick med han som svetsade rören manuellt, maskin svetsningen är läskigt perfekt.

Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Medlem#
    12120
    Jag kör alltid med 0,8, men det beror lite på vad din svets stöder också, ibland är matarhjulen typ "0,8-1,0" eller "0,6-0,8" och man ska byta om man har större eller mindre tråd. Jag har även sett hjul med dubbla skåror,. eller olika inställningar på presslagret för olika dimension.

Jag brukar aldrig bry mej om de faktiska värdena på gasen, jag höjer tills det blir en bra svets helt enkelt, ska man gå efter tabellvärden blir det ofta ett väldigt högt gasflöde som dels kyler mycket men framförallt går det åt oerhört mycket gas, vilket såklart ockrarna i gasbranschen gärna vill.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Medlem#
    -
    Min svets stöder allt från 0.6 till 0.8mm enligt boken, men nu kör jag 0.9mm så jag tror inte det är helt rätt info, eller så är det vanligt att man kan "rucka" lite på reglerna? Ska pilla lite med det imorgon. Jag är mest ute efter någon form av "grund inställning" som jag kan ha som en grov utgångspunkt. Blir kanske lite lättare då om man tex kan bortse från gasen för tillfället och fokusera på matning och styrka och när det känns bra så kan man börja pilla och förhoppningsvis minska gasflödet för att maximera driftstiden. Det är väll min tanke iallafall.

Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    För mycket gas kan också ställa till problem.

lite intressant det.,,

Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Medlem#
    -
    Ja jag kikade på youtube på hur svetsen ska se ut och hur den ser ut med för mycket eller för lite gas. Blir lite experimenterande.
    När jag tittade på trådar finns det en mängd olika. För olegerat järn tog jag vilken verkade vanligast men det fanns även en mängd olika med olika kryptiska beteckningar bakom. Speciellt på swedol. Hur vet man bra från dåliga och vad man ska ha?

Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Det finns massa olika trådar.

dom ska inte heller förvaras (inkl svetsen) fuktigt, dom ska inte bli gamla osv osv...

Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Medlem#
    -
    Vilken tråd använder ni mer erfarna svetsare? Svets och tråd förvaras i garaget. Max fuktighet 40% men ligger oftast runt 35%. Minimum temp 10 grader men brukar ligga runt 12. Nu på sommaren kan jag ha det varmare men tummar aldrig på fuktigheten. Så både bil och maskinerna har det väldigt lyxigt hemma hos mig. Även lånat en ozon generator av en vän så jag kan döda eventuella otyg och annat levande i garaget. Ska låsa in den i saaben i ett par timmar så möglet dör.

Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Medlem#
    12120
    Jag kör vad jag kan köpa för tillfället, vilket blev julas 0,8mm senast, jag märker ärligt talat ingen skillnad.

Däremot märks det direkt om den blivit fuktig och fått ytrost. Det sägs ju att fettet på tråden härsknar med tiden men det har jag aldrig märkt heller, kanske efter mycket lång tid.

Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Medlem#
    -
    Då kanske det inte är så stor skillnad mellan trådar som vissa vill påvisa? Förvarar man den i bra miljö så kanske den beter sig bättre. Bilen är nu uppe på lyften och jag undrar lite vad jag ska börja montera bort? fjädrarna? Att lossa dämparen kanske gör att det blir lättare att ta bort fjädrarna? Bromsaoken antar jag att man tar bort helt eller kan dom få hängas någonstans? Lite fina bilder blir det såklart.

Kan ju börja med ett rosthål vid lyft punkten fram på förar platsen. Jag har hängt ruckat och levt rövare precis där utan att ha märkt något tecken på att det är dåligt annat än hålet. Hålet kan man kanske se som en möjlighet att fylla insidan med linolja?
    20230425_175400.jpg

Nästan sitt höjd.
    20230425_175714.jpg

Mina stackars(dom når inte riktigt upp) pallbockar kanske skyddar lite om olyckan mot alla odds skulle vara framme?
    20230425_180901.jpg

Lite bilder på Det som ska bort, kanske lättare att ge bra tips om man ser precis hur det ser ut då det kanske skiljer sig mellan olika årsmodeller?

Genomslags gummi som jag tror kan göra det mer bökigt att få ut fjädern?
    20230425_175808.jpg

Försökte få bort den spindelleden för 15 år sedan men det satt som berget, därför muttrarna är nästan nya. Till och med de gamla jänkar gubbarna jag delade garage med kliade sig i huvudet när dom skulle "visa grabben hur man gör", men nu ska den bort.
    20230425_180512.jpg

Andra sidan
    20230425_180517.jpg

Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Genomslagsgummit är löst (ish) sitter på en kort hylsa längst upp och använder fjädern för att hålla fast det.

så det kommer frölja med av sig självt.

Liknande ämnen

1. Många frågor om Saab 9000CSE
    Av lindengbg i forum Allmänt
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 14:39

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •