Sidan 17 av 31 FörstaFörsta ... 7151617181927 ... SistaSista
Resultat 321 till 340 av 605

Ämne: Ett fåtal av många frågor om min OG900 turbo.

Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Medlem#
    5849

4 användare gillar detta inlägg

9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Medlem#
    -
    Bra jobbat, riktigt fint det blev flaset. Mitt kommer nog inte hålla samma fina nivå men hållbart kommer det vara i alla fall. Kommer ta en lite paus från saaben över påsk eftersom jag har även en volvo 740 gle och den är mer på nivån att den behöver tvättas och vaxas och plockar jag ned saaben så låser jag garaget och det kan ju dröja ett par veckor tills min bror kan komma och hjälpa till(han har svetsgas också ) så är det onödigt att låsa garaget på det viset.
    Eftersom jag är en student så kommer jag även att ställa av den lilla bilen som dessutom behöver besiktigas snart så då kommer volvon klättra upp som primär bilen.

Om vi inte hörs så får ni ha en riktigt glad påsk och tack för all hjälp jag fått med saaben, med lite tid och arbete så hoppas jag att den en dag kommer kunna matcha volvon. Då kanske dom blir vaxade sida vid sida.
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6k...AhiQQW46S4Jwjw

Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Det finns inget fjäderben på og900, det är 2 bärarmar

man gissar under spindeln sen lägger man 2 saker (tex träklossar) under övre bärarm där den går igenom hålet i hjulhuset. då hamnar fjäderns kraft på dom klossarna och det går lätt att lossa allt under bärarmen.

se till att ha så mkt anläggnignsyta det går bara, jag har (i min ungdom) testat med en hjulmutter men då gav sig plåten i bärarmen istället..

Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Medlem#
    -
    Det låter vettigt men går det inte att ta bort fjäderskålen och sedan fjädern så slipper man tänka på den alls? Har sänknings fjädrar nu så när jag lyfter bilen är fjädrarna lösa. Det är inte bra av flera anledningar så jag har faktiskt tänk köpa vanliga fjädrar och byta dämparna när jag ändå är igång(om de inte är friska). Eller tänker jag fel om hur man tar bort fjädern? Med den borta borde övre armen kunna hänga ganska fritt och enbart vara belastad av sin egen vikt? Sedan sätter man dit fjädern sist så ingen går sönder? När min bror hade den bytte han både skålar och fjädrar. har för mig att det var ganska så lätt men jag kan ha väldigt fel här. Han sket i bakdelen för att den var enligt honom väldigt krånglig.

Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    lossar du fjäderskålen utan att komprimera fjädern med fjädrarna så..

du lär inte få ut bulten, men får du ut den så kommer fjädern försöka fly med rätt mycket kraft eftersom den är i spänn.

Du får köpa fjäderspännare, hissa i bärarmen och försöka komprimera fjädern.
    dom är snorlånga.

jag brukar göra på fel sätt. jag komprimerar allt 1-2 varv längs ner. sen gör jag ett snitt med vinkelslipen nästan helt genom fjädern, ställer mig framför och ovanför hjulhuset och klipper till med ens tor slägga tills fjädern går av och flyger omkring lite.

lite plåtar för att skydda bromsslang och ben osv bara.

har även testat att kapa rakt igenom. då exploderar kapskivan och flyger åt alla möjliga håll. återigen väldigt mycekt skydd med plåter osv, men det är ju inte lite risky.

Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Medlem#
    -
    LITE risky, skulle nog säga livsfarligt att göra så. Har biltemas billiga spännare, funkade bra på volvon fram(bak behövs inga fjäderspännare bara man lossar k-stag och dämpare) där har man fördelen att man tar bort hela "benet" och kan fixa till det på bordet eller golvet. sådan lyx finns inte i saaben och jag har kikat runt lite och ser att vissa aldrig får det att fungera med "vanliga" billiga spännaren som jag nog har. Så vilken eller vilka spännare är lättare att få att fungera, läste om vissa som fått ut fjädrarna på under 5 minuter med rätt spännare, det låter som en spännare för mig. Tror jag kommer få brottas med andra roliga saker som tar tid ändå(rostiga bultar...mmm längtar)
    Jag har sänk fjädrar nu som sitter rätt löst när man hissar bilen, men den är lite väl låg(är ju inte 18 år längre, dessutom slog jag i underredet på ett gupp idag också) så jag vill sätta dit original fjädrar. Det kommer jag göra i samband med att vi svetsar rosten för så ska ju allt bort på båda sidor. Bak är standard fjädrarna.

Volvon fick åka in i garaget och saaben står på hedersparkeringen framför huset och håller upp stoltheten i området . Körde runt lite lätt i området och den går bättre och bättre för varje gång, oroa er inte jag tar det lugnt just pga av rosten, vill inte tappa något hjul. Den misstände knappt alls längre och motorlampan höll sig släckt. Får hoppas det är misständningarna som fått den att lysa förr.

2 användare gillar detta inlägg

Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Medlem#
    -
    Inga fjäderspännar tips? Ett par bilder som lockar alltid fram kreativiteten och minnena. Min bror oroar sig över att det är för rostigt för att laga överhuvudtaget? Är det en möjlighet? problemet är ju att det finns inga alternativ, för 20 år sedan kunde man köpt ett nytt chassi och kastat i motorn men det går inte nu dessvärre.
    Den ser ju helt OK ut faktiskt.

20230411_174122.jpg

20230411_174107.jpg

Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    problemet är att även om du hittar en ny 900 som är finare så kommer det vara rost.

ta bort 2/3 av rostarbete säger vi. sen allt jobb med att skifta över alla delar och sen regga med nya motorn osv.

och alla pengar detta kostar.

det är få bilar som är helt bortom räddning.

Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Medlem#
    12120
    Läser man veterantidningar så hittar man ju folk som renoverat upp helt bortrostade skogsvrak till toppfina bilar, allt går, men frågan man måste ställa sej är om det är värt det.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Medlem#
    -
    Jag tycker det är värt det, dessa gamla bilar hittar man inte längre men sen kan det bli ett för stort arbete överlag om precis ALLT är sönder och kostsamt. Jag tror inte det kommer bli så stora problem, vi får se när jag river ned allting men allt går att laga. Dessutom är jag lagt så mycket på bilen att jag kommer inte sluta nu. Är det rost högt upp så får man väll sätta dit en ny bit plåt som når ned till de plåtar jag köpt om det skulle vara så.

Jag har kikat på lite fjäderspännare och jag har en biltema modell som inte verkar säljas längre(just det den kallas ju window maker). Kikat på denna, billig och verkar smidig i trånga utrymmen:https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...dig-2000041102
    Den har jag nu och är klumpig, jag vill inte såga av fjädrarna då dom är i bra skick och jag kanske vill ha bilen sänkt ändå om original blir för dåligt.
    20230416_185600.jpg

Jag är inte en direkt "fanboy" av något märke utan uppskattar de flesta äldre bilar och tycker dom är värda att bevara, ju ovanligare ju bättre. Skulle saaben varit en vanlig 900i så hade jag nog inte lagt ned så mycket tid och arbete på den. Att det är en gammal turbo gör den speciell då dessa är extremt svåra att få tag på har jag märkt, är faktiskt en del som ringt på den. Dom har tagit ut fordonsregistret och sett att den varit avställd länge. Frågade en som ringde om varför, han sa då att dom går inte få tag på längre helt enkelt.

Vet att ni kanske inte gillar volvo men den här har jag lyckats rätt bra med faktiskt. Kanske en dag saaben kan bli såhär fin? Jag gillar att bevara allt så mycket original det går, kan sträcka mig till fabrikens sänksatser, eller att jag satt lastfjädrar på volvon bak för jag tyckte den hängde ned för mycket.
    20230415_202650.jpg

Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Medlem#
    12120
    Jag hade ju en OG900 turbo som första bil 1996, då var den 13 år gammal och utbudet var stort.. lite tråkigt att dom nästan är borta nu.

Jag har f.ö fjäderspännare från biltema som är från typ 90-talet, har aldrig vågat mej på att använda dom
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Medlem#
    -
    Ja, många bilar som försvunnit från gatorna på senare tid, saab 900 är en av dem.

Ja fjäderspännare är lite läskiga, går dom sönder så kan det gå riktigt illa
    Vad använde du istället?

Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    dom gamla fjäderspännarna är helt OK... utom att gängstången åker uppåt från övre klämman och är allmänt ivägen.

jag modiferade mina för 15 år sen, vände på dom så att den gängade klämman är längst ner. blir "felgängat" men det funkar fint.

som stopp så tog jag en fet mutter som passade OK på gängerna i änden, drog till den skar och sen svetsade jag fast den i toppen.

Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Medlem#
    -
    Så dom jag har fungerar om jag modifierar dom på ditt vis? Har du någon erfarenhet av de jag länkade till. Dom verkar smidiga och då slipper jag dessutom förstöra de jag har. Eller kanske någon av de dyrare modellerna på biltema eller annat ställe är att föredra?

Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Jag har ingen erfarenhet av dom du länkade men det ser ut att vara samma konstruktion men andra huvuden/klor.

på bägge modellerna så har du problemet att när du skruvar ihop klämmerna så kommer stången åka uppåt och med lite otur ta i hjulhuset och om inte annat vara jävligt ivägen för att få ut fjädern.

Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Akathebarf Visa inlägg
    Ja fjäderspännare är lite läskiga, går dom sönder så kan det gå riktigt illa
    Vad använde du istället?
    Blev aldrig av att jag bytte dämpare på den bilen jag skulle ha dom till, den står fortfarande och väntar på det

Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Medlem#
    -
    Dom jag har kommer de 2 sidornas stångar nog ta i lite överallt vad jag läst mig till. Den jag länkade till har en stång i mitten och ja den kommer nog ta i skålen MEN modifierar jag den, tex kortar av stången kan den fungera bra tror jag. fördelen med den är att det är en gängad stång i mitten där den för hoppningsvis inte kommer vara så mycket i vägen om den är tillräckligt liten...det är min teori iallafall.

Stackars bil som aldrig fick nya dämpare, fördelen med dom är att dom kan vänta i en evighet.

Jag hämtade nya däck till min lilla bil idag och tänkte att det var jobbigt att vänta 30 min så jag tog med mig och tänkte byta själv, på den lilla bilen är det så enkelt...tji fick jag. bakdäcken sitter där dom sitter. har lossat bultarna och hamrat HÅRT med slägga, jag har värmt med brännare, smörjt, ja skrikit lite, kört i skogen i gropiga stigar i hög fart, kört snabbt i kurvor så däcken skrikit, gett mig på kantstenar, hamrat in mejslar mellan fälg och trumbroms inget hjälper. Sista hoppet kommer jag försöka imorgon och det är att höja bilen precis så hjulen lättar och lägga en planka mot insidan och banka med stor släggan...går inte det då lämnar jag in den. Haft en kollega där däckkillarna sa: Tyvärr den släpper inte vad vi än gör vi har hållit på 2 stycken i flera timmar, vi måste spräcka fälgen för att få bort den.
    Det suraste är att jag bara hade kunnat vänta 30 minuter så hade det varit fixat, men jag tyckte det var så mycket folk att det inte var värt det och att det nog skulle tagit längre tid, dessutom var det gratis . Nåja nästa gång kommer jag glatt vänta ett par timmar då jag vet hur det gick nu, jag ville tjäna in en 20 minuter men har tagit hela dagen/kvällen utan resultat.
    När dom spräckt hans fälg så lossnade den, får se om jag sågar itu mina 2 eländen bak om inte jag eller däck killarna får bukt med dom. VÄRSTA jag varit med om. Saabens satt hårt men dom har suttit där i 15 år så förståeligt och det var ändå hanterbart. Dessa har suttit där inte ens 5 månader och sitter UTAV helvete.

Grundladd
    Reg.datum
    sep 2022
    Medlem#
    -
    Lite delar till saaben, högra nedre länkarmen var svår att få tag i så den borde komma imorgon. Blev en lyft också, mycket trevligare än vingliga bockar(trodde ni något annat? Klar att lill bilen ska linoljas kraftigt under).

20230419_161155.jpg

20230418_182019.jpg

Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Oväntat ändå att du ska behandla med linolja, den såg jag inte komma.

;-)

Trivsam lyft, den där kommer du ha mycket glädje av!

Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Medlem#
    12120
    Har sneglat på sådana lyftar ett antal gånger men har tyckt att det är för dyrt til förhhållande till vad man får så att säga, men efter att ha sett en del youtubekanaler där dom använder dessa hela tiden så.. hmm får se.

Liknande ämnen

1. Många frågor om Saab 9000CSE
    Av lindengbg i forum Allmänt
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 14:39

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •