Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Svårstartad + blinkande CE OG9-3 med okänt trimsteg

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2022
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -

    Svårstartad + blinkande CE OG9-3 med okänt trimsteg

    Hejsan börjar med lite info

    Saab 9-3 2.0t 2001 med T7(150hk)
    Miltal kring 23k om jag inte minns fel
    Gt1752 turbo, och någon okänd flashing laddar 1bar så säkert nån 225hk tune

    Symptom: Bilen går på tomgång utan problem, men är väldigt svårstartad och tvekar / dör när man trycker ner på gaspedalen (se video)
    https://youtu.be/nD2T3HIScls

    Bytt: Tändkassetten,tändstift, vevaxelgivare, bränslepump, bränslefilter, gt1752 turbo som gått ca 1000mil.

    Tänker mig att bästa vore att få ut en felkod från en verkstad, men tänkte höra om någon haft liknande symptom.

    Har ej kollat efter hål etc i intercooler osv, men sprayat startgas överallt och ingen skillnad på tomgången

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Välkommen hit!

    Hur inträffade det?

    Har du kollat kompressionen? Katalysatorskadliga misständningar (blinkande CE) på tomgång betyder att den går rejält illa, går den verkiligen på alla cylindrar? En bidragande anledning till att jag tror det kan vara en kolv är bl.a. 27000 mil och trim.

    Hur som helst, läs ut felkoderna. ska gå att göra med en ELM327 på din bil. En ELM327 kan dels vara billigare än ett verkstadsbesök, dels skulle jag undvika att försöka köra med den så där (du riskerar att elda upp katalysatorn, och det blir inte billigt). Eller lägg in din ort i din profil så kanske någon i närheten kan hjälpa dig läsa ut dem.

    Sedan finns några enkla grundkontroller att göra:
    1) Koppla ur kontakten till LMM så den använder nödalgoritmen för att beräkna luftmassa eftersom den inte är känslig för luftläckage, och se om den går bra.
    2) Mät strömförbrukningen till bränslepumpen, detta avslöjar ofta om du har allvarliga fel i bränslesystemet eftersom strömförbrukningen beror på tryck och flöde genom fuelrailen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2022
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Ja det började med att den började smårycka ibland, bytte pump och gick bra, sen hade problem med slangvalet så dem gick av, men fixade det tillslut, jag kör 100% E85. Jag kan ju varva upp motor när jag har lite gas bara, men om jag trycker fullt börjar den smattra och dör om jag bara håller ner. Det är inget med magnet ventilen eller den andra lilla saken vid torpedväggen med 3 vacuumslangar?

    Gällande katalysatorn så har jag beställt en ny 100cell race kat, fick för mig att det kanske var igensatt.

    Hur som helst alla tips mottages

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 156
    Medlem#
    2555
    Felkoden först.

    Dumt och dyrt att byta delar slumpvis.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2022
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Yes ska höra med verkstan om dem har en tid för att läsa felkoder en snabbis. Uppgraderingar är alltid fint, vill bara utesluta saker eftersom jag har den som lite projektbil.

    Återkommer med update gällande felkoder

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Magmatai Visa inlägg
    Ja det började med att den började smårycka ibland, bytte pump och gick bra, sen hade problem med slangvalet så dem gick av, men fixade det tillslut, jag kör 100% E85. Jag kan ju varva upp motor när jag har lite gas bara, men om jag trycker fullt börjar den smattra och dör om jag bara håller ner. Det är inget med magnet ventilen eller den andra lilla saken vid torpedväggen med 3 vacuumslangar?

    Gällande katalysatorn så har jag beställt en ny 100cell race kat, fick för mig att det kanske var igensatt.
    Läs ut felkoderna!

    Du har ett stort problem, vänta med finliret som magnetventiler, och om du har igensatt katalysator testar man genom att lossa avgasröret från turbon - men som den beter sig verkar det vara osannolikt att det är ditt huvudproblem (men de där katalysatorskadliga misständningarna är just vad som kan få en katalysator att rasa). Du vet att originalkattar är värdeföremål, och om du inte kommer igenom besiktningen med racekatten kan det bli riktigt dyrt att reparera?

    Lossnad/trasig slang i bensinpumpsarmaturen är högst misstänkt med den bakgrundshistorian, mät strömförbrukningen: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1401399
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2022
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Går det läsa allt med den appen? Eller är verkstad mer föredraget?

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 156
    Medlem#
    2555
    Var bor du?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Magmatai Visa inlägg
    Går det läsa allt med den appen? Eller är verkstad mer föredraget?
    Allt går inte att läsa ned den, men alla felkoder i motorn går att läsa, och med tanke å din beskrivning skulle jag inte vilja köra den till verkstad. Och en ELM327 kommer du säkert att ha mer nytta av i framtiden. Om du kan vänta några dagar så går den att få billigt, kan man vänta en månad kan man få den från aliexpress för runt 20:- inkl frakt.

    Dock kan du med fördel mäta bränslepumpens strömförbrukning på en gång, felkoderna ger inte den information om bränslesystemet som strömmätningen ger.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2022
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    RZ: Bor i Örebro, men skruvar med bilen i Nora

    Långmilare: Ja jag tänkte skruva lite mer på Fredag-ish, väntar på lön med. Jag såg en tråd på Facebook där dem föreslog en med liknande problem att ta bort antingen bara första lambdasonden eller hela downpipen och kolla så det inte var igentäppt, I den personens fall såg var det hans problem.

    Angående bränslepumpen så är det denna jag satt i

    https://www.mrtuning.se/universal/br...-style-340l-h/

    Tänker du att något blivid fel i och med det, eller att problemet har uppstått separat från bränslepumps bytet?

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Har du en multimeter så mät enligt ovan.

    Det vanligaste problemet när man byter pump inne i armaturerna är att det blir något problem relaterat till slangarna. Och ditt problem låter som det kan vara just det, och i så fall kommer mätningen att avslöja det.

    Har du uppdaterat bränsletrycksregulatorn? Om pumpen ger det flöde det står i länken tror jag att flödet blir lite för högt för regulatorn, du kan nog behöva nog mäta trycket på fuel-railen för att se att den kan reglera (ner) ordentligt.

    Om det är igentäppt kollar man genom att lossa efter turbon och provköra.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2022
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Nä har inte kollat på nån annan btr, får se om jag kan testa allt på Lördag här nu, har 100 cells race kat från mrtuning hemma nu. Testar släppa på downpipen, om det är samma problem ändå så kollar jag på btr och mätvärden tråden du skickade

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Vad jag menade med BTR var inte att den var trasig som sådan, utan att det höga flödet (om det stämmer) troligen bli för mcket för den så man får för högt tryck om man inte modifierar den. (Vilket i sin tur skulle kunna resultera i att någon slang hoppar av eller spricker inne i pumparmaturen.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2022
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Läste felkoder nu och fick P1300 unknown dtc,

    Läste lite i denna tråden och dom menade på att backventilen kärvade och gav fel bränsletryck, värt ett försök?
    http://forum.saabturboclub.com/showt...od-P1300-OG9-5

    Ska lyfta bilen och kolla katten med.

    Långmilare jag förstår inte riktigt hur jag ska mäta med länken du skicka (helt efterbliven gällande el är jag haha) kan fråga om hjälp när farsan väl är hemma.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    P1300 tyder på att blandningen är helt fel, t.ex. pga. bristande bränsletryck. Har du prövat att koppla ur kontakten till LMM (för att kontrollera luftläckage) och provköra?

    Har du bytt några ventiler i bränslesystemet? Jag får intrycket att samtliga ventilproblem som nämns i den länkade tråden beror på att det blivit problem med de ventiler man bytt till. Jag har aldrig sett något problem med svullna originalventiler, men kanske kan man få problem om man konverterar till och kör E85.

    Om det är korrekt så ska det vara en backventil på trycksidan och en reducerventil på returen. Det är inte ovanligt att någon monterar fel ventiler, speciellt eftersom reducerventilen bara fanns att köpa ingående i ett slangkit - med resultat att det fuskades med modifierade backventiler för trycksidan på retursidan med varierande resultat.

    Om man tar ur anslutningarna från bensinpumpen på rätt sätt (sök) går varken de eller spärrarna som håller dem sönder, men om man drar i toppen och inte kilar spärrarna är det inte ovanligt att de går sönder, så låt bli det.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2022
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Ja när jag har tagit loss bränsleslangarna så har vikit undan plasthållarn och dragit ur dem men en polygrip, har jag självorsakat detta bränsleproblem kanske?

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Det som ofta händer när man plockar ur anslutningarna på fel sätt är att man knäcker ventilerna så de går i bitar, så felet blir uppenbart. I något fall har backventilsfunktionen utgått vilket förlänger starttiden. Så om du inte märker något uppenbart problem så har du nog klarat dig, om du dragit rakt uppåt från rakt ovanför anslutningarna så blir det inte så dåligt. Men själv bänder jag upp dem med kanterna på den undre, gjutna delen så det inte blir några krafter på ventildelen.

    Kontrollera dels att koppla ur LMM och mät strömförbrukningen (samt göra en tryckmätning/åtgärda bränsletrycksregulatorn om du kör med omodifierad BTR och pumpen verkligen ger det utlovade flödet), troligen kommer en av dem att avslöja problemet.

    Vad jag skulle kunna gissa på är en mer sannolik händelsekedja är att BTR:en inte klarat att reglera ner trycket vilket resulterat i högt tryck inne i armaturen som i sin tur tryckt sönder något.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2022
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Har kollat inne i armaturen och haft allt ute, allt är helt och sitter bra, beställde ny backventil för trycksidan, är den svarta för returen också en backventil? Isofall köper jag den med. Det enda jag funderar på då är hur jag får över plasten till dom nya "nipplarna" hade för mig att dom var pressade?

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2022
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Sätter förmodligen klorna i bilen och fortsätter på Onsdag då jag bör ha båda tryck och retur nippeln, jag kör vanlig slang över, verkar som många gjort det, det enda jag behöver ett svar på är om man behöver "ta ur ett stift i nippeln?" en som skrev det i den länken jag skickade, stämmer det eller kan jag bara sätta i dem direkt som det är?

Liknande ämnen

  1. Ang SQR trimsteg
    Av Gerling i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-30, 19:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •