Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Svårstartad + blinkande CE OG9-3 med okänt trimsteg

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det finns ingen korrekt returnippel som reservdel att tillgå. Dvs. rätt metod om man har en trasig är att plocka upp en begagnad från skroten.

    Ventilerna är inte pressade på normalt sätt, det man ska göra enligt verkstadshandboken om man har en trasig ventil är att byta slangpaket innehållande ny ventil:
    https://www.esaabparts.com/saab/parts/4396065
    https://www.esaabparts.com/saab/parts/4899621

    Det som finns att köpa nytt är vad jag skulle benämna piratventiler med lägre kvalité än Saabs original, så byt inte dessa om du inte konstaterat fel först. Det är stor risk för att du skapar problem som inte fanns till att börja med.

    Skarvar, vilket i praktiken krävs om man byter på annat sätt än verkstadshandboken säger, försämrar brandsäkerheten.

    Börja nu med att mäta.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2022
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Alright, finns det ett enkelt tillvägagångsätt för att mäta bränsletryck etc att jag kan skruva på en tryckklocks vid fuelrailen

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Ja, det går t.o.m. bättre än strömmätning att mäta med en tryckmätare i ditt fall eftersom du mycket väl kan ha för högt tryck pga. för högt flöde från pumpen (för om jag förstått det rätt har du inte gjort något på BTR:en)

    Strömmätning ger inte det exakta värde på bränsletryck som en tryckmätare ger men ger å andra sidan information om flödet är korrekt, då det mäter hur mycket arbete pumpen utför - dvs. det ger information om andra problem i systemet än bara trycket. Som att avslöja igensatt bränslefilter eller kapacitetsproblem i pumpen vilket annars bara syns när man börjar dra mycket bensin.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #24
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Hej,

    Du har fått många tips om att bla utföra en strömmätning som är ett enkelt sätt att se hur pumpen arbetar.

    Hade jag varit dig hade jag tagit till mig av tipsen jag får istället för att börja chansbyta delar och montera racekatt på en bil som inte går att köra.

    Detta är inte för att vara dryg utan i all välmening, jag tror dessutom folk ganska fort tröttnar på att tipsa om inget av det som du blir tipsad om används.

    Hoppas att det löser sig för dig!

    //Daniel

    3 användare gillar detta inlägg


    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2022
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Nej ska inte byta katt än då jag släppt på DP utan skillnad på gång, har redan förklarat med att jag behöver ta till hjälp för strömmätning, relativt billig peng att byta 2 backventilerna och vill byta dem eftersom jag varit nere i tankarmaturen 100ggr. Allt händer inte på en dag så ha lite överseende. Har fått många tips och gjort det jag kan själv,hade jag kunnat allt hade jag inte frågat, hade jag inte kunnat något så hade jag lämnat in den på en verkstad.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-24 klockan 13:42. Anledning: §1 Sundhet och "netiketten"

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Jag tror Turbo_Danne är orolig för att du mekar sönder bilen. Rent allmänt så är det lätt hänt om man byte saker som inte är trasiga till piratdelar med sämre kvalité, och riskerar sluta i tårar. Det är ingen här som vill dig illa.

    Specifikt så är byte av fungerande ventiler på bränslepumpen en klar försämring av bilen (om du nu inte köper Saabs slangsats), det ska sitta en backventil på trycksidan och en reducerventil på retursidan. Reducerventilen går såvitt jag vet inte att köpa ny utom i den hela slangsatsen, inte ens som pirat (det är en av anledningarna till att många plockar upp den på skroten istället). Anledningen till detta är högst sannolikt för att det inte finns något bra sätt att eftermontera en ny ventil i bil, och man därigenom får ett säkerhetsproblem.

    Plocka ner armaturen 100 ggr är inte ett problem för anslutningarna så länge man inte har sönder ventilerna.

    Det finns för övrigt en hel del detaljer på Saabarna där en 20 år gammal del från skroten (vilket lätt blir alternativet när delarna är utgångna) håller väsentligt bättre än en ny piratdel. En hel del (men naturligtvis långt ifrån alla) av de gamla originaldelarna är på en kvalitetsnivå som inte går att uppbringa idag.

    (Apropå det, bara en kontrollfråga, tändkassett du bytte till är väl en originalkassett och vevxelgivaren från Saab eller Bosch?)

    3 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #27
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Det här är första gången jag läser den här tråden, och efter att ha sträckläst den från början till slut kan jag inte göra annat än att hålla med Turbo_Danne och Långmilares senaste inlägg. Jag får också (i all välmening, även om det som kommer härnäst kanske framstår lite syrligt) intrycket att Magtai är lite väl triggerhappy och gärna chansbyter delar utan att egentligen ha någonting som styrker att just den delen skulle vara trasig. Och då är risken överhängande att man bygger in ytterligare problem i bilen istället för att lösa de problem som finns. Och ju fler problem/fel man har samtidigt i en bil, desto svårare blir det att särskilja dem och därmed åtgärda dem.

    Racekat-idén är ett sådant exempel: En racekat har sämre katalysatorprestanda, sämre hållbarhet och ger mindre tolerans för andra systemimpefektioner än en standardkatalysator. Det enda skälet till att stå ut med de nackdelarna och ändå installera en racekatalysator är att man har en perfekt välmående bil som man vill trimma ännu hårdare och man behöver det ökade avgasflödet som en racekat medger. Så om den som en gång i tiden trimmade din bil valde att behålla originalkatalysatorn har den inte trimmats så hårt att racekat behövs, och då medför det bara nackdelar att sätta dit en sådan.

    Utan det du behöver göra är grundläggande, klassiskt felsökning som går ut på att testa de olika grundläggande funktionerna i bilen för att utesluta välfungerande delar och till slut ringa in en eller flera delar som inte funkar som förväntat. Att läsa ut felkoder gör det jobbet mycket enklare.

    2 användare gillar detta inlägg



  8. #28
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Och bara för att späda på lite mera.

    Det råkar inte vara så att det bara är TK som är trasig?

    Går bilen att köra på bara grundladd?

    Borde ju finnas fler felkoder än bara P1300 om man kollar med Tech2?
    Tex 1312 & 1334 om man kollar i WIS.

    Vad använde du för att läsa ut felkoder?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2022
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Läste med nån biltema avläsare jag låna, fick bara fram p1300.

    TK var hueco eller något sådant, eftermarknad från mekonomen, "Hitachi"

    Vevaxelgivarn var från skruvat

  10. #30
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Innan du gör något mer så är det en original TK som gäller.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #31
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Magmatai Visa inlägg
    Läste med nån biltema avläsare jag låna, fick bara fram p1300.

    TK var hueco eller något sådant, eftermarknad från mekonomen, "Hitachi"

    Vevaxelgivarn var från skruvat
    Om det inte var ett konstaterat fel på den ursprungliga tändkassetten så bör du stoppa tillbaka den. Pirattändkassetter kan ge alla möjliga konstiga fel, och P1300 är just ett av de vanligare, Slutsatsen att P1300 tydde på helt fel blandning byggde originaltändkassett, så det är möjligt att den slutsatsen var fel och det istället var tändkassetten.

    Vevaxelgivaren behöver du byta ut (den kommer inte att hålla länge även om den skulle fungera just nu), samma sak där om det inte var konstaterat fel på den gamla. Konstatera fel gör man enklast genom att titta på varvräknaren vid start. Dock borde det inte vara ditt primära fel just nu eftersom motorn går att starta.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2022
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Hej här är ett videoklipp efter jag gjort rent spridarna, dem var igensatta men detta löste ej problemet https://youtu.be/l0nHdx3ByEg

    Har ännu inte hittat tid med farsan att kolla bränsletryck / spänning, då han ofta inte finner tid för detta. Jag ska på något sätt försöka mäta på bränslet med han.

    Bilen är dock väldigt mycket lättare att starta efter jag rengjorde spridarna.

    Har en fråga i videon, när jag körde förut stod Lambda på 0 i sid, men när jag filma stod den på 2500, ska denna pendla med varm eller vad indikerar detta? Tack i förhand

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2022
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Kört med orginal TK igen och gappat tändstiften till 1.1mm enligt ngks hemsida, ska ta och kolla om jag böjt nån bränsleplastslang när jag hållit på.

  14. #34
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Den säger att du har 2 st felkoder, så vad är den andra?

    Sedan så skippar du över de flesta intressanta värden på tomgång i videon, när den verkar gå ungefär som den ska.

    Dock är Lambda åt skogen, det betyder att den försöker korrigera maximalt för fel blandningsförhållande (2500 betyder att den fetar upp 25%). Jag gissar på att du läste 0 efter nollning innan du kommit upp till arbetstemperatur, lambdakorrigeringen används inte på kall motor.

    En av luft eller bränsle är det troligen fel på, det mest sannolika är att antingen har du en rejäl luftläcka eller så har du för lågt bränsletryck. Kan även vara avgasläckage som lurar Trionic.

    P1300 tyder på att felet sitter i bränslesystemet och att Trionics beslut att feta upp maximalt faktiskt är helt korrekt och beror på att det saknas tillräckligt med bränsle (och att det föreligger risk för, utöver uppeldad katalysator, brända ventiler/kolvhaveri om man kör så).

    Så de saker du behöver göra, utöver att läsa ut den andra felkoden, är dels att prova med urkopplad LMM (detta test har inte att göra med om du har hel LMM eller inte - syftet är att avgöra om nödalgoritmen som är okänslig för luftläckage ger annat resultat).

    Sedan kan du prova att koppla ur båda lambdasensorerna samt nolla därefter systemet, då kör du utan lambdakorrigering på grundvärden. Dess värden kan bli fel om du har avgasläckage, t.ex. om det läcker vid grenröret - är grenrörets alla pinbultar hela?

    Och huvudpunkten, kontrollera bränslesystemet - du behöver antingen en multimeter eller en tryckmätare (eller båda).

    Sedan går det ju inte säga om bränslebristen beror på att programvaran inte är anpassad till bilens hårdvara, som att det är fel spridare monterade,
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #35
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2022
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Inte läst ut vad koderna var, lånade från en kompis, men tror att det förmodligen var att jag testade utan lmm, den gick dock tyvärr sämre utan lmm inkopplad. Inte sett av någon pinnbult som varit av, luktar inga avgaser heller, kan kolla iaf. Ska se om jag kan få hjälp av nån med bränslet, enklaste för (mig) vore ju att skruva på en mätare på railen, men det är tydligen nån Schrader ventil, och fått läsa att det typ är sånt från AC system i storlek, så kanske inte går med en vanlig bränslemätare, hur som helst ska jag försöka mäta.

  16. #36

Liknande ämnen

  1. Ang SQR trimsteg
    Av Gerling i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-30, 19:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •