Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Drivaxel bak går ej in NG9-3X

  1. #1
    Sugmotor tyxtoxs avatar
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    59
    Medlem#
    -

    Drivaxel bak går ej in NG9-3X

    Hej!
    Hoppas någon har varit med om detta eller har något tips för jag blir galen.
    För 1 månad sen kanske så hjälpte jag min pappa byta inre damask på hans vänstra drivaxel bak. Sen monterade han ihop bilen själv.
    Idag märkte vi att det var en pöl på marken och konstaterade att det kom ifrån bakaxeln, såg att drivaxeln inte var riktigt inne i bakaxeln så packboxen inte tätat därmed läckage. Demontering av spindel osv för att försöka få in axeln men vad vi än provat så går den inte in. Är ca 1 cm kvar om man jämför med vart packboxen tätat runt axeln tidigare.

    Drivaxeln har 2 st olika splines, en finare i ändan där låsringen sitter och en lite grövre ut mot själva knuten. Vår teori är att vi inte lyckas få in de yttre grövre splines. Vi provade att smeta lite fett på splines för att se ifall vi fick in splines eller inte, och fettet hade inte rört sig. Vi har provat vrida axeln långsamt och slagit in den som fan men inget verkar hjälpa, vet inte om något gått sönder av att han kört med den lite lös i någon månad som gör att den inte vill in längre.

    Har någon varit med om detta? Vet inte riktigt hur man ska centrera splines så de passar och vi blev lite smått galna.
    9000 2.0 t gt2864

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Pratar du två splines så har du väl elsd då? har den gått in så långt du beskriver så är det nog inte splinesen som bråkar utan den har bara inte gått in ordentligt så låsringen har gått i läge. Kan vara lite bråkigt ibland. Är låsringen det minsta ful och repig så kan det bli så att den inte vill alls utan bara fastnar och inte glider ihop och medger att axeln går in i läge. Det är därför det oftast följer med nya i damasksatser.

  3. #3
    Sugmotor tyxtoxs avatar
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    59
    Medlem#
    -
    Exakt, har konstaterat att det är eLSD på bilen och antar att der är något pumpdrev som drivs av den splinesen. Kan prova ta bort låsringen och trycka in axeln men det känns som låsringen går i en bit innan det tar stopp, och när det tar stopp känns det stumt. Har lossat en del drivaxlar så jag vet hur det känns när låsringen tar emot och det känns inte så. Vi har slagit med slägga på änden av axeln men utan resultat.

    Men det kan vara värt att ta borr ringen och prova, ska kanske förbi farsan idag
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-10 klockan 15:01. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Tänk på att det inte är så lätt att få tag på just den drivaxeln.......så ni inte förstör nåt menar jag.

  5. #5
    Sugmotor tyxtoxs avatar
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    59
    Medlem#
    -
    Var förbi farsan idag och kollade lite mer på bilen. Konstaterade att splines fasktiskt går in i drevet i eLSD, alltså är det inte därför som axeln inte går in. Det betyder att det måste vara något som tar emot, någon skada eller något. Försökte känna på splinesen i bakaxeln med en mejsel för att se om det är någon skada där, det verkade ok. Kollade då lite närmare på axeln och då tror jag att jag hittade en anledning, det är skador på splines efter låsringen (se bild 1), troligen efter att vi försökt få in axeln.

    IMG_20221010_173311.jpg

    Då undrar jag varför det kan ha blivit skador där, och min teori är att axeln bara var inne med den korta delen spline som är innan låsringen och när man kört med bilen har endast den korta delen av spline drivit hjulet som orsakat att spline/axeln blivit vriden. Drog en linje parallellt med spline och de matchar inte efter låsringens spår, så detta är högst troligt, väldigt jobbigt men det verkar inte ha tagit skada i bakaxeln, vilket är bra.
    IMG_20221010_173318.jpg

    Min pappa ska se om han kan slipa upp spline på den korta delen så de matchar så axlen går in, annars får han börja leta efter en beggad axel eller ifall det går att köpa en ny drivknut bara och byta bara den.
    9000 2.0 t gt2864

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Tyvärr är det ju inte så lätt att bara köpa ny drivknut eller hitta beg axel..............Då får man köpa axel till nån annan modell med elsd, tex opel eller nyare 9-5 och se om knuten är lika.

  7. #7
    Sugmotor tyxtoxs avatar
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    59
    Medlem#
    -
    Ja det märkte jag idag när jag kollade runt lite. Jag tycker inre knuten borde vara samma på ng 9-5 med eLSD så ifall det inte går att rädda så är det nog det bästa alternativet. Återkommer med resultat

  8. #8
    Sugmotor tyxtoxs avatar
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    59
    Medlem#
    -
    Hej igen! Min pappa köpte en begagnad ng 9-5 drivaxel med eLSD och sen bytte inre knuten och det verkar som det har fungerat. Han kör med med bilen i varje fall. Tack för all hjälp och tips!

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Byte av drivaxel NG9-3
    Av BasRutten i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-07-08, 15:11
  2. Drivaxel NG9-3 manuell 6-vxl
    Av joskin7373 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-06-12, 09:59
  3. Drivaxel 2,3 turbo 03'a
    Av Alex082 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-09-12, 11:30
  4. Ang drivaxel
    Av fabbebock i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-12-16, 22:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •