Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Tjutande från motor och förmodat vakuumläckage OG9-5 B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2022
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Tjutande från motor och förmodat vakuumläckage OG9-5 B2x5

    Hej.
    Bil: Saab 9-5 2,3T 2003

    Som rubriken lyder tror jag att jag har en vakuumläcka under huven.
    För någon vecka sedan började ett tjutande höras från motorn.
    Tjutet hördes vid tomgång, vid lätt belastning av motorn ändrades tonen för att sedan försvinna vid helt vid större belastning.
    Efter ett par dagar försvann tjutet och tomgången blev väldigt ryckig.
    Jag tog en titt under huven och hittade där en lös slang 15 cm bakom topplocket, till höger om oljelocket.
    Alla vakuumslangar är bytta i vintras. Jag följde Trionic Sevens video där han byter alla vakuumslangar och jag kontrollerade att de var hela och satt fast. endast vakuumslangen till kylvattenventilen hittade jag inte.
    En vakuumslang satt lite löst på nippeln och jag satt fast den med buntband. Tomgången är oförändrad. Ett starkt susande hörs vid motorn, men det går tyvärr inte att höra varifrån.
    Ett möjligt fel kan såklart vara sista vakuumslangen jag inte hittade.
    Jag har också hittat 2 ställen där jag förmodar att slangar ska sitta, se bilderna.
    En precis innan spjällhuset
    Nippel spjällhus Liten.PNG

    och en precis intill topplocket.
    Nippel topplock Liten.PNG

    Jag är tacksam för all hjälp jag kan få

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2022
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Andra bilden är en nippel till vevhusventilationen. Ska gå till en vit backventil och sedan vidare till en annan nippel under spjällhuset. Skulle rekommendera att få den ditsatt pronto för att undvika oil sludge. https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303437 här finns en bild på hur det ska se ut.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2022
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Hej. backventilen är trasig. Slangen som låg löst passar i både längd och brädd. Det får bli en sväng till Mekonomen imorgon. Oljan ska bytas snart ändå. Tack för rådet och peppar peppar att rishögen börjar bete sig.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Den före spjället är bara en plugg i en push-in koppling. Bilar med manuell växellåda har en vakuumförstärkare ansluten här, bilar med automat har vakuumpump och anslutningen är då bara pluggad.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2022
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Hej SaabJoahn. Jag hittade det du sa om pluggen. Backventilen är bytt. Bilen går bättre på tomgång, men inte bra, så jag förmodar att det finns en till läcka. Om jag "duttar till" gasen vid tomgång händer det ibland att varvtalet ökar och stannar på närmare 2000 rpm. Har detta också med vakuumläkage? Jag har hört att ibland kan luftspjället gå trögt och behövas rengöras?

Liknande ämnen

  1. Knackande ljud från motor samt spån i oljetråget OG9-5 B2x5
    Av Jonas.hksusa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2022-08-31, 19:03
  2. [LÖST] Felsökning av vakuumläckage B2X5
    Av SAAB96-V4 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2020-06-22, 11:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •