Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Solfilm till vindruta?

  1. #1
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399

    Solfilm till vindruta?

    Hej,

    Jag fick ju för några veckor sen 3 fönster sönderslagna i flerbilsgaraget där jag har Opeln stående. Två sidofönster och vindrutan totalpajade, det var flera bilar i garaget som slogs sönder så detta var ett vansinnesdåd... men, att få nya fönster gick snabbt och lätt, problemet upptäckte jag efter några dagar när solen sken i en olycklig vinkel:

    De har monterat en vindruta helt utan solskydd i ovankant. Så solen sken i ögonen på mig kring backspegeln, mycket irriterande.

    Finns det något snyggt sätt att lösa detta på? Jag har sett att det finns "boards" att köpa men dessa är väl för montering på utsidan och det kommer inte på fråga. Eller man får klippa till nåt själv för insidan?
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Tråkigt med pajad bil.

    Jag klippte/skar till solfilm själv och monterade på insidan av framrutan på min ng9-3 för väldans massa år sedan. Filmen sitter kvar och gör vad den ska. Det jag möjligen saknar är gradvis toning i nederkanten av bården.

    Gällande Vectran, snabb googling på "solfilm framruta" hittade som första ett träff företag som säljer färdigskuren främre bård. På bild ser den ut att vara monterad på insidan av vindrutan, men jag är inte helt säker. (I deras FAQ står det att barn och hundar gärna får slicka på toningsfilmen, men det nämns inte om bården monteras på in- eller utsidan. https://www.evofilm.se/solskyddsfilm/bard-till-vindruta Kostar 199kr + 79kr frakt till en Vectra.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    När jag bytte på "nya" aeron sist så sa tanten jag pratade med att det fanns rutor med och utan toningen och med och utan regnsensor, och sa även att det ska vara en med toning på min bil och frågade om det var det jag ville ha, jag sa ja.

    Frågan är om det är samma på din, men att dom bara tog första bästa ruta som inte hade toning.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #4
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    När jag bytte på "nya" aeron sist så sa tanten jag pratade med att det fanns rutor med och utan toningen och med och utan regnsensor, och sa även att det ska vara en med toning på min bil och frågade om det var det jag ville ha, jag sa ja.

    Frågan är om det är samma på din, men att dom bara tog första bästa ruta som inte hade toning.
    Ja det är skitstörigt att de inte frågade. Jag tog för givet att alla vindrutor har nån form av solskydd, åtminstone kring backspegeln. Men inte. Aja, lär väl bli att jag klipper till nåt själv.

    En fråga till; en inre backspegel som är monterad på rutan, är den bara att bända loss? Dubbelhäftande tejp antar jag?
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 253
    Den här finns.
    https://www.biltema.se/bil---mc/bili...-cm-2000032293
    försök att montera utan att ta loss innerbackspegeln.
    Man vill inte att den lossnar vid en krock.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Färdigskuren solfilm till en 9-3 1999
    Av bomsing i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-02, 04:28
  2. Vad kostar en ny vindruta till en 93 -99?
    Av Foued25 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-04, 20:34
  3. Vilket lim till vindruta?
    Av weeeman i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-06, 16:51
  4. Solfilm till 9-5 kombi -00
    Av adj i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-30, 09:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •