Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Broms ur funktion NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    87

    Broms ur funktion NG9-3

    Hej!

    Jag har sökt och Googlat men inte hittat något vettigt. Min 9-3 2.0T SC -09 vill inte riktigt bromsa som den ska.

    Helt plötsligt en dag när jag var på brädgården och handlade virke gav bromsarna upp helt, pedalen gick i botten och bilen gick knappt att få stopp på. Fick pumpa på pedalen och då gick det att få stopp på bilen, men knappt.

    Inget läckage någonstans, det försvinner inte en droppe bromsvätska från systemet. Ok och belägg ska vara i gott skick, varav bakre bromsarna är helt bytta för ett år sedan ungefär.

    Bilen lämnades in på verkstad som luftade bromsarna utan resultat, då valde de att byta huvudbromscylindern. Det blev något bättre att bromsa, nu tar bromsarna liiite. Man kan trycka ner pedalen utan att något händer till ungefär hälften, sen börjar den bromsa lite savg. Men pedalen går fortfarande i botten utan nämnvärt motstånd.

    Verkstaden "luftade som tokar tills ett bromsok gick sönder" efter bytet av bromscylindern, så de fick byta oket också. Nu har de gett upp.

    Någon som har någon ide om vad som kan vara tok?
    Saab 9-3 Vector 2.0t BioPower -09

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Låter ju lite märkligt men man lär nog ta till lite normal felsökning.......är det helt godnatt och obegripligt så får man väl börja med att plugga utgångar på huvudcylindern....med pluggar tillhands och lufta lite lätt vid dem så ska man ju kunna få stenhård pedal om allt är riktigt där. Sen får man väl koppla in rör för rör och se vad som händer. Jag har ju förvisso läst om väldeliga inre läckage i abs block men det är inte direkt vanligt.

    1 användare gillar detta inlägg

    dea


  3. #3

Liknande ämnen

  1. Fel på broms??
    Av fuhj i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-31, 22:17
  2. 0-0,1 bar vid Broms. :eek: ...9-5 2,3t -98
    Av Chrill i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-02, 19:35
  3. Stålomspunna broms slangar vs vanliga broms slangar!
    Av Fredrik.j i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2005-01-06, 20:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •