Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Visslande ljud NG9-3 B207

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2022
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Visslande ljud NG9-3 B207

    Jag har ett visslande ljud från motorn i min Saab 9-3 Biopower 1,8t 2009 som jag köpte i vintras. Jag har spelat in en video där ljudet hörs.

    https://youtu.be/Rg9nSxr-ud8

    Ljudet följer gaspådrag (inte varvtal eller hastighet), så jag är rätt säker på att det är turbon som tjuter. Ljudet hörs vid "bestämt" gaspådrag, och tonar sedan ut när man kommer upp på riktigt höga varv. Hörs inte alls vid tomgång. Hörs också mindre när motorn inte är under belastning (om man varvar stillastående). Jag har precis bytt olja och oljefilter, och det hjälpte tyvärr inte. Dock såg det gamla oljefiltret riktigt illa ut. Ser ut att ha kollapsat!

    oljefiter.jpg

    Om det inte är oljan - vad skulle det kunna vara då? Kan det vara själva turbon som är på väg att ge upp? Oilsludge? Någon läcka i turbosystemet?

    Jag har läst en massa liknande trådar och sett på många videos med turboljud, men än så länge inte hittat någon med samma ljud som min motor! Tacksam för all hjälp/vägledning jag kan få!
    Senast redigerat av isakmo den 2022-09-18 klockan 16:59.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2022
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Hej igen! Om någon kommer och läser denna tråden så kan det ju vara bra att veta vad som var orsaken. Jag hade in bilen hos mekaniker av orelaterad anledning och bad dem ta en titt på källan till ljudet. Ett böjt turboblad, visade det sig vara! Jag fick dock rådet att köra vidare med befintlig turbo. Kostnaden för att reparera var för stor, och mekanikern (som jobbar på Dahlgrens Auto i Uppsala) trodde inte det skulle vara några problem. Har ni kört kanske 2000 mil med ljudet, och än så länge inga problem relaterade till detta.

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Visslande ljud NG9-3 1,9TiD 120hk -07
    Av anders76 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2019-11-07, 15:05
  2. [LÖST] Tjutande/visslande ljud NG9-3 B284
    Av g0rgen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-03-17, 10:00
  3. visslande ljud vid acceleration 9-5 2,3t 170hkr my99
    Av 71jojje i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-04-08, 15:16
  4. Visslande/vinande ljud på femmans växel
    Av rallypacker i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-07-27, 18:26
  5. problem ,visslande ljud när laddtrycket passerar 1,5
    Av benson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-06-24, 22:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •