Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Trimma B204E till 300-400 hk

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -
    Funderade på en hx35 faktiskt och nå mega spridare för att köra E85 men vill höra med saab kunnig så det inte var något annat typ att man måste byta nå speciellt orkar inte med ett ras

    Citat Ursprungligen postat av VirreEriksson Visa inlägg
    Nu gillar jag också T5-sprutet- men det går ju inte ens jämföra med maxx. Max är såååå mycket mer lättarbetat och fler funktioner
    haha jo vill egentligen köra maxx men trots allt måste man se över ekonomiskt ganska dyrt med ett entry maxx

  2. #22
    Citat Ursprungligen postat av VirreEriksson Visa inlägg
    Nu gillar jag också T5-sprutet- men det går ju inte ens jämföra med maxx. Max är såååå mycket mer lättarbetat och fler funktioner
    Vilken funktioner vinner du på de speciellt på de motorerna?
    T5 är oerhört lätt lärt och jag ser inga fördelar över de med maxxecu, speciellt inte med den motorn

    Citat Ursprungligen postat av VirreEriksson Visa inlägg
    Till op.
    Om motorn inte ska sitta i en saab, kör lagom turbo typ gt28/gt30/hx35 osv samt lagom spridare 800-1200cc samt e85
    Det är alldeles för stor turbo för den effekten han är ute efter, samma med spridarna. Det är bara kasta pengarna i sjön för ngt som kommer ladda segare


    Något han behöver tänka på är att designa om oljesumpwn pg den är inte designad för bakhjulsdriven. Här går de köpa baic bj40 sumpen

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av VirreEriksson Visa inlägg
    Nu gillar jag också T5-sprutet- men det går ju inte ens jämföra med maxx. Max är såååå mycket mer lättarbetat och fler funktioner
    Vilken funktioner vinner du på de speciellt på de motorerna?
    T5 är oerhört lätt lärt och jag ser inga fördelar över de med maxxecu, speciellt inte med den motorn

    Citat Ursprungligen postat av VirreEriksson Visa inlägg
    Till op.
    Om motorn inte ska sitta i en saab, kör lagom turbo typ gt28/gt30/hx35 osv samt lagom spridare 800-1200cc samt e85
    Det är alldeles för stor turbo för den effekten han är ute efter, samma med spridarna. Det är bara kasta pengarna i sjön för ngt som kommer ladda segare


    Något han behöver tänka på är att designa om oljesumpwn pg den är inte designad för bakhjulsdriven. Här går de köpa baic bj40 tråget
    Senast redigerat av amazinjoey den 2022-09-17 klockan 15:57.

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  3. #23
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Boost by gear, anti-lag, launch control. Mängder med säkerhetsfunktioner såsom bränslekorregering efter EGT m.m. och dessutom är hårdvaran 30år modernare. Är ett stort fan av Trionic5 och hade personligen kört Trionic5 i ett sånt här bygge. Men att säga att Trionic5 har allt som Maxecu har är felaktigt..

    Valet av turbo beror helt på vad bilen ska användas till, i min värld duger inte en 740 till mer än att åka på bredden och bränna däck med. Därav kan det finnas en poäng med att åka turbo modell större så att den faktiskt orkar pumpa luft när man står och nöter på varvstopp.

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704
    Om jag får killgissa så kommer ett 19t storka rätt fort vid drifting så instämmer helt med att köra en snäppet snörre sturra och inte behöva stressa 2bar laddtryck.

  5. #25
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Boost by gear, anti-lag, launch control. Mängder med säkerhetsfunktioner såsom bränslekorregering efter EGT m.m. och dessutom är hårdvaran 30år modernare. Är ett stort fan av Trionic5 och hade personligen kört Trionic5 i ett sånt här bygge. Men att säga att Trionic5 har allt som Maxecu har är felaktigt..
    Exakt i detta bygget så behövs inte Maxxecu. Sedan om man vill ha ovanför så går e alltid konventera till T7, vilket är också billigare.

    Valet av turbo beror helt på vad bilen ska användas till, i min värld duger inte en 740 till mer än att åka på bredden och bränna däck med. Därav kan det finnas en poäng med att åka turbo modell större så att den faktiskt orkar pumpa luft när man står och nöter på varvstopp.
    19T räcker gott för det

    Citat Ursprungligen postat av BearStyle Visa inlägg
    Om jag får killgissa så kommer ett 19t storka rätt fort vid drifting så instämmer helt med att köra en snäppet snörre sturra och inte behöva stressa 2bar laddtryck.
    19T räcker gott och väl för det man behöver inte ligga i 2bar laddtryck om du får ner mottrycket.

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    19T räcker gott och väl för det man behöver inte ligga i 2bar laddtryck om du får ner mottrycket.
    Inte för att blaska ner tråden, men med tanke på hur självsäker du låter så blir jag nyfiken - vilken maskin har du kört 19t på som klarat av att piskas runt en bana med varvstopp säg.. 50% av körtiden och ändå klarar av att leverera effekten?

    Som referens så har ju tex VirreEriksson i tråden kört 19t#7 på sin maskin en gång i tiden men valde att uppgradera, han kan ju få fylla i varför.

    Jag körde 19t#6 på min bil back in the day och den började kämpa efter ett par gaspådrag. Som jämförelse så kör jag nu td05-16g big som klarar av att leverera 400whp rätt stabilt men skulle säkert även den börja storkna om den piskades som en driftingbil gör.

  7. #27
    Japp det har jag, och har man en bra IC, fått ner mottrycker m.m så går det bra
    Vi kan ju ta LJR tråd som ref, Han kör ju 450+ hk med sin 19T och håller sin effekt gott och väl stabilt:

    http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Senast redigerat av Moderator den 2022-09-18 klockan 16:09. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -
    Ja men just nu är fokus att få T5an att få en Steg 1 och framförallt få bort startspärr och dy likt sen bess nästa vår så får vi välja turbo sen

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    97
    Medlem#
    8831
    Som Bearstyle skriver har jag kört 19t med 430hk. Riktigt rolig motorvägskryssare men efter 5500varv så dog karaktären helt. Speciellt märkbart vid varvstopp och burnisar.

    Det LJR gör är sjukt coolt och helt klart lärorikt och fräckt. Mycket bra info där!
    Dock inget jag skulle rekommendera till någon som vill ha lite ös i sin 740 med saabspis, finns bra mycket enklare/beprövade metoder för stabila och roliga häst i lekbil.

    Joey, har du ägt ett maxx?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av IFakiezZ Visa inlägg
    Ja men just nu är fokus att få T5an att få en Steg 1 och framförallt få bort startspärr och dy likt sen bess nästa vår så får vi välja turbo sen
    Finns gott om folk här som kan hjälpa till med det! Släng iväg ett pm om du behöver hjälp med startspärr och så

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -
    Jo många Saab kungar finns här har jag märkt och det är kul att även min lilla tråd faktiskt har gett mycket svar!

  11. #31
    Optimalt ladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    185
    Medlem#
    9197
    Håller med om man ändå är på och göra något som en rakställning och möjligen åker på att bygga grenrör osv så kan man lika gärna kasta på något annat trevligare. Finns många bra alternativ till turbo!
    Men en viktig aspekt i frågan är ju också om bilen ska reggas med motor och växellåda med mer för gatbruk, då vill man ju ha det ändå rätt incognito så det bara ser ut som en ''swap'' för att underlätta så man slipper hålla på och byta grejer till besiktning hela tiden. I det perspektivet så är mitt tillvägagångsätt väldigt kostnadseffektivt och ger bra resultat med tillsynes väldigt lite saker som är gjorda.

    En av många stora poänger med mitt bygge är att framför allt visa folk att det går att ta mycket hög repeterbar effekt om man slutar skjuta övriga problemen framför sig och ger sig in på att förstå dom. Problem som egentligen inte blir löst av större turbo utan faktiskt ligger i grunden av hur turbos och turbomotorer fungerar med sina tryckförhållanden och vad dom påverkas av externt i följd. Med andra ord kan man skrota nästan alla dom generella normer som finns gällande trimning av turbomaskiner.
    Kan ju få min 19T#6 att gå i flera minuter på fullt ös utan att jag får heatsoak för att den kämpar inte emot sig själv av externa faktorer. 6500varv säger den stopp på riktigt och verkligen tappar orken då, men gör effekt hejdlöst hela vägen dit utan avbrott.



    Men var och en är herren över sitt eget bygge och allt är relativt för alla tänker olika!




    Enda anledningen varför man egentligen skulle gå T5 styrsystem som standalone är ju för att det är otroligt billigt att göra och fungerar, men det har ju helt klart sina bekymmer med både riktigt höga varvtal som i följd kan få processorn att nå överbelastning osv. Det är sofistikerat för sin tid som satan, men osofistikerat i modern tid.
    Är man ute efter allt som har med hjälpfunktioner och ett modernt system med bra säkerhetsfunktioner så är helt klart maxxecu riktigt trevligt och ett extremt lätt arbetat MAP-system, vilket vi många är enade om, men kostar därefter.

    4 användare gillar detta inlägg


    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.0T -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Går på GLT OG9-3 -99 T5 B204E uppgraderad till B204R
    Av SAAB90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2011-11-21, 17:21
  2. [LÖST] Passar ett spjällhus från B204E till B205R?
    Av MrDanger i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-24, 11:44
  3. Fanns B204E till den svenska marknaden?
    Av Fisherboy i forum Allmänt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-03-09, 20:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •