Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Startproblem OG9-3 B205E

  1. #1
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626

    Startproblem OG9-3 B205E

    bilen är en RHD og9-3 cab från 2001 med B205E (tror jag?) som gått med steg 1 biopower sen september 2013.

    Kortfattad historia.

    testkörde bilen pga hjulbyte, tryckte på varvid det small till och det kändes hur bilen fick mindre och mindre soppa för att sen dö helt.

    om man skakade bilen fram och tillbaka en lite/medel-mycket så hoppade motorn igång liite.

    efter massa felsökning så landade det på att eventuellt för-pumpen till bränslepumpen kunde vara dålig. så tanken åkte ner och hela pumpen med armatur byttes.

    vid teststart så gick den ruskigt fett. visade det sig att den tryckslang hade hoppat av med. med slangen på plats så gick bilen kanon. jag körde en runda på 2 mil med olika moment och parkerade.

    Sen dess har den inte startat.

    Av nån anledning drar inte bränslepumpsreläet när man vrider på starten och spridarna öppnar inte.

    reläet drar nån sekund när jag vrider på tändningen för att prima men inte när startmotorn går.

    jag har byglat reläet men bilen startar inte ändå.

    jag har tvångsöppnat spridarna med Tech2 i 0.5 sekunder var. då hostade bilen till lite = den tänder

    Så vilket fel på en T7 bil uppkommer plötsligt och gör så att ECU inte drar bränslepumpsrelä eller spridarna men ändå tänder?

    Det som är bytt är
    *Pump med armatur
    *Vevaxellägesgivare (trots att Tech2 registrerar ca250 RPM när jag kör på starten med bägge)
    *Tändkasett (testat 3 olika)
    * Motorstyrdon är testat ett annat med samma program såklart (Adapteringen på E85 ligger på 8%, det är E10 i tanken)
    * Alla säkringar märkta ECU på sidan av instrumentbrädan. (även upmätta)

    Det enda jag hittar är att när jag drar på startmotorn får jag 11 volt över säkringarna till ECU och i T7 handsken, men så lätt kan det inte vara? batterit har svtt på laddning/underhållsladdning med en Ctech mellan idéerna
    Senast redigerat av M.Broberg den 2022-09-12 klockan 22:55. Anledning: msisade årsmodell

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Prova att koppla ur kontakten till LMM (så den blir okänslig för luftläckage), om det nu skulle vara fel slutsats om bränslet. Tryck i schraderventilen på fuel-railen (använd oömma kläder), mätt strömförbrukningen på bränslepumpen (˜6A vid test med avslagen tändning)?

    Annars ligger väl något som har med startspärren att göra nära tillhands. Har du kollat alla säkringar, och du kan kontakta alla enheter på alla bussarna med Tech2, inga konstiga sensor värden?

    En sak som stoppar bränslet är fullgas (inte för jag förstår hur det skulle uppkomma), och har du utslag på varvräknaren som seglar upp en aning efter 5-10 sekunder när du vevar startmotorn?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    koppla ur LMM ska jag testa.

    Alla säkringar (innanför förardörren) är kollade och jag har kollat så att båda sidor på säkringen har spänning

    Schrader ventilen är tryckt på, bränslet kommer fram när jag vrider på nyckeln och/eller byglar reläet.

    Tech2 kan läsa alla värden mm jag kan komma på att kolla och jag har inte ett några konstiga värden. det är dock 200 nått värden som visas så om jag vet vad jag letar efter så är det ju jobbigare. jag har inte kollat gaspedalsläget så det lägger jag på listan.

    RPM signal finns i tech2 och även då i opensid för den sakens skull.

    Ska kolla varvräknaren, men jag tror den är som den ska.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Ingen felkod i t7 eller twice på immobilizer?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    När du trycker på schraderventilen ska det spruta bränsle med rejäl fart även om tändningen är av beroende på kvarstående tryck - och är allt rätt ligger det kvar i månader. Annars har du inte rätt tryck - strömmätning med avslagen tändning avslöjar enkelt om trycket är borta, om det blir internläckage i armaturen kommer det ofta en aning bensin men den bygger inget vettigt tryck.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Inga felkoder alls.

    dra ut LMM gjorde inte ett skvatt. startmotorn går men thats it.

    fick avbryta lite och sätta på batteriladdaren.


    Om det är den helt nya armaturen så är bilfan snart billig ska jag säga.

    och varför funkade den tills jag stängde av sen funkar den inte?
    och varför öppnar inte spridarna? alls?

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Prova med startgas för att se om du har bränsle eller tändproblem och fortsätt felsöka efter det.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Fast det är lättare och mer informativt (om man har en multimeter) att mäta strömmen: Favorit i repris: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1401399
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Prova med startgas för att se om du har bränsle eller tändproblem och fortsätt felsöka efter det.
    som jag skrev så när jag öppnar spridarna manuellt med tech2 och sprutar in bensin. då tänder den till och hostar till några varv.

    den tänder alltså men det kommer inte in bränsle genom spridarna.

    spridarna öppnar inte

    bensin finns i fuelrail

    spridarna öppnar inte och bränslepumpsrelä drar inte när startmotorn går.

    alltså är det inte bränslerelaterat ELLER tändrelaterat utan snarare Trionic - relaterat där problemet är att styrboxen inte reagerar som den ska.


    Långmilare; Hur tänker du nu, är det bättre att mäta strömmen till pumpen än att kontrollera fysiskt att det kommer bensin till fuelrailen?

    Hade bilen hostat till lite eller nått och bränslepumpsrelät dragit så hade jag kunnat tänka mig att det skulle vara fel i armaturen men nu drar inte ens ECU reläet till pumpen och ja, en pump som inte går bygger såklart inget tryck.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Ja, strömmen du mäter till pumpen speglar arbetet som pumpen gör. Så om du mäter c:a 6A (för en standardpump) så är det ett kvitto på att systemet levererar rätt flöde och tryck, så behöver man inte tänka mer på det.

    Köra utan LMM betyder att det inte är tjuvluft.

    Varvräknaren rör sig lagom mycket betyder att fel på vevaxelgivaren är ganska osannolikt (det finns udda felfall som visar sig på att varvräknaren visar orealistiskt högt varv).

    I den beskrivningen fuel cut i T7 ser det de intressanta punkter ut så här (alla punkterna härhttps://saabwisonline.com/a4/9-3/200...iagnostics-30/):

    +15 saknas
    gaspedal nertryckt.
    immobilizer-fel.
    gasspjället vridet för hand - ger även P1263 men ingen CE, men detta ska inte aktiveras förrän 5 sek efter start.
    allvarligt fel i spjällregleringen - oklart vika felkoder som är inblandade, men det borde finnas några.
    ingen spänning till tändkassetten.
    samt ett antal villkor som alla kräver varvtal på 1600 rpm eller mer - troligen inte aktuellt här.
    Eftersom den hostade till så gör det ett antal saker osannolika, men jag skulle kontrollera gasspjället.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Trimma OG9-5 B205E
    Av Minba i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2018-04-03, 17:21
  2. Bränsleförbrukning B205E
    Av Smurfen83 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-04-08, 16:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •