Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Startproblem, Nyckel accepteras ej OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2022
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Startproblem, Nyckel accepteras ej OG9-5

    9-5 2005, 2,3t 185hk
    YS3EF55E853

    Hej, 9-5an har fått för sig att strula;

    Det började med att jag kollade igenom samtliga säkringar i säkringsboxen efter att halvljus och dimljusen strulat. När jag skulle starta bilen efter detta dök meddelandet "nyckel ej accepterad" upp då tändningen vreds på. SIDen visar "check OK" när jag kopplat av och på batteriet, men efter ca 10 sekunder eller när jag vrider till start så kommer "ej accepterad" upp igen. Har provat alla möjliga kombinationer av att trycka på knappar samtidigt som tändningslåset vrids om utan framgång. Alla säkringar är hela och batteriet nyladdat, även nytt batteri i nyckel.

    Har även märkt att ACCn inte startar längre, vilket den gjorde innan. Har provat koppla in en fungerande ACC från en annan 9-5a vilken inte heller gick igång i min bil. Har konstant spänning från stift 22 i ACCns kontaktstycke och vad jag förstått ska stift 4 ge spänning när nyckeln vrids om men det stiftet är dött.

    Får meddelandet 2 remote key 2 transpondr om man klickar på bagageöppningen med tändningslåset på on, då kommer inte "ej accepterad"-meddelandet upp förrän man vrider på nyckeln.

    Kollat igenom felkoder och får följande:
    - P1460 Immobilizer Active, NOTE. If New T7, MIU Or TWICE Module, Program Code In TWICE
    - B2385-4 Transponder Key Missing

    Jag har tyvärr bara 1 nyckel till bilen så har inte kunnat testa med olika nycklar. Skulle vara tacksam för hjälp om någon har erfarenhet kring detta eller har tips på vidare felsökning. mvh

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Välkommen hit!

    Ur owners manual (http://www.vintagesaabmanuals.org/up...5_saab_9-5.pdf):

    Each time the key is removed from the ignition, the electronic immobilizer is activated. This means that the car cannot be started without the correct key inserted in the ignition and the immobilizer thus deactivated. If a fault is detected (e.g. in the transmitter) ”Key not accepted. Contact service.” will appear on the Saab Information Display (SID). In this case, you can still start the car if you turn the ignition key to ON and press one of the buttons on the key (providing that the receiver gets the right signal from the key). Take the car to an authorized Saab dealer to have the system checked. The LED double-flashes when the car is immobilized
    Så om du slår på tändingen och direkt trycker på upplåsningsknappen (kvitteras i LEDen under vindrutan) så bör det gå att starta sedan.

    Kontrollera sedan att larmmottagaren/antennen som sitter runt tändlåset är hel (kanske enklast att plocka upp en reserv på skroten på vinst och förlust, de händer men bara sällan att de går sönder).

    Sedan, du bör se till att alltid ha två fungerande nycklar, så skaffa en till. Det blir dyrt/jobbigt om sista nyckeln försvinner.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2022
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Tack för svaret!

    LEDen dubbelblinkar när jag slår på tändningen slutar blinka när jag trycker på upplåsningsknappen. Bilen går ändå inte att starta utan klickar då som att startmotorn försöker gå runt men inget mer händer. Borde inte detta utesluta att det endast är mottagaren runt nyckeln som strular, eller tänker jag fel?

    Provade även att rulla igång bilen efter att jag tryckt på nyckeln så LEDen slutat blinka och då hoppade bilen igång utan problem. Ska gå att rulla igång bilen även om den är immobiliserad? När jag sedan stängt av bilen gick den fortfarande inte att starta via nyckeln.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Problemet med att startmotorn inte går låter inte som ett larmproblem eftersom du hör ett klickande - och det går att rulla igång bilen.


    Glapp i tändlåskontakten inte helt ovanligt - prova att ruska på nyckeln när du försöker starta.

    Och finns ett relä för startmotorn och sedan kan solenoiden kärva - i dessa fall brukar problemet komma smygande och mer och mer "missar".

    Klickandet kan dock komma från något annat än startreläet.

    Känns något igen?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Nyckel accepteras ej OG9-5
    Av S.Hjerpe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2019-03-23, 16:45
  2. Nyckel / startproblem 93 SS -03
    Av m.samuelsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-02-17, 23:02
  3. Hur mycket glapp kan accepteras i turbon?
    Av Charlie33 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-02, 22:54
  4. [LÖST] Nyckeln accepteras inte längre NG9-3
    Av wikander i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-03-23, 18:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •