Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 41

Ämne: En Rubinröd SAAB 9000 CS 2.3T 1993

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -
    Jag har kollat 15a säkringen på plats 5 i säkringsboxen vid batteriet som du ser på bilden. "Fog light"

    Vet inte riktigt vilken andra säkring du tänker på?

    Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -
    Efter att ha spenderat mycket tid på att få dimljusen att lysa tror jag att jag nu kan säga att jag löst problemet. eller problemen.

    *Jag har bytt relä för dimljusen. Relät sitter bakom handsfacket, lyckades jag "lyssna" mig till efter att ha hört klickande relän där bakom haha.... Väldigt svårt att komma åt. Du behöver dra bort handsfacket med hela "korgen" samt att utblås för fläktsystemet följer med. Det är där det sitter som tusan. Efter att ha lossat alla skruvar så tog jag hjälp av en insex nyckel som jag "hakade" fast bakom gallret och drog försiktigt rätt ut med samtidigt som jag vickade ut luckan. Du kan även behöva bända med en mejsel på höger sida. Det sitter clips där. Så gjorde jag om det är rätt vette tusan.

    Jag tror det var efter denna procedur jag kunde börja mäta 12v framme vid lampan... menmen det lös inte för det.

    IMG_20220913_113337_405.jpg

    *Nu har jag ström fram till lamporna men dom lyser ändå inte. Hmm dålig jord? Jag låter lampan hänga löst och drar jord direkt till batteriet och då först börjar det lysa.
    Jag rengör lamphållarna och alla kontaktytor. Lyser ändå inte. På vänster sida var även av någon anleding kontakterna kastade fel. Alltså plus hamnade på jord och vicecersa..

    IMG_20220914_114224_451.jpg


    *Nåväl det var först efter att ha rengjort dessa jordpunkter på bilden nedan det börja lysa som det skulle.
    IMG_20220914_142950_432.jpg

    IMG_20220914_143439_709.jpg

    Nästa är att byta packning till "termobrytaren" på kylaren som var sönder. Hoppas det slutar läcka då.
    Samt ge sig på att byta övre motorfäste som är sprucket på denna. Ska försöka lista ur hur jag lossar spännaren för multiremmen bara. Ser inte ritkigt ut som på 9-5.
    Senast redigerat av SkrotSaaben den 2022-09-15 klockan 10:25.

  3. #23
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 251
    Medlem#
    12120
    LED-lampor alltså ? blir samma sak med dimljusen på 9-5, dom får fel polaritet om man inte fulfixar själv.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -
    Vanliga lampor inga led.

    Alltså jord(svart kabel)som skruvas fast i "hållaren i metall" som lampan spännes fast emot var kopplad mot bilens plus matning till lyktan.

    Kablarna var kastade om av någon anledning på vänster sida.

    Mig veterligen ska det inte vara så.

    Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

  5. #25
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 251
    Medlem#
    12120
    Fast på vanliga glödtrådslampor spelar det ju ingen roll, även om det förstås är vanligast att man kopplar minus på sockeln.

    Men jag vet inte om det brukar vara så på 9k.

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 774
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av SkrotSaaben Visa inlägg
    *Jag har bytt relä för dimljusen. Relät sitter bakom handsfacket, lyckades jag "lyssna" mig till efter att ha hört klickande relän där bakom haha.... Väldigt svårt att komma åt. Du behöver dra bort handsfacket med hela "korgen" samt att utblås för fläktsystemet följer med. Det är där det sitter som tusan. Efter att ha lossat alla skruvar så tog jag hjälp av en insex nyckel som jag "hakade" fast bakom gallret och drog försiktigt rätt ut med samtidigt som jag vickade ut luckan. Du kan även behöva bända med en mejsel på höger sida. Det sitter clips där. Så gjorde jag om det är rätt vette tusan.
    Det blir lättare nästa gång...

    Som original verkar det sitta det upp till 4 st clips som ser till att hålla ramen på plats, När man tar ut handskfacket första gången (och ja, det är dra/bända som gäller, bakom ramen är nog säkrast för att inte knäcka något) så brukar en eller två vara motspänstiga då de hoppat in för långt och fastna, så man får knäcka dem genom att dra ut. När man återmonterar justerar man lämpligen hakarna så det inte händer nästa gång. Om man nu har några hakar kvar, det är ganska vanligt när man lyfter bort handskfacket på en gammal bil att det saknas handskar - fungerar ändå, men risken för att det blir en glipa och vibrerar finns. (Sedan hakar fjädern i luftjusteringen oftast i, individberoende, man får lirka förbi den.)

    Citat Ursprungligen postat av SkrotSaaben Visa inlägg
    Ska försöka lista ur hur jag lossar spännaren för multiremmen bara. Ser inte ritkigt ut som på 9-5.
    Om du menar att slacka spännaren för att lyfta av remmen så vrider man upp den med ett spärrskaft på den VÄNSTER-gängade bulten för dess spännrull, sedan behöver man ett enkelt verktyg med två bultar (sök) för att hålla spännaren i öppet läge.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det enda uppdateringen av betydelse som saknas av vad som finns i 96-98 som man skulle vilja ha är den nya EDU:n som kom -95 som även sköter fläktstyrningen för motorn - temperaturen vinglar en hel del i varmt väder annars, och termostatkontakten i botten av kylaren som är ett litet sorgebarn eftersom den sitter så utsatt försvann - det är vanligt att det kommer in smuts i de vattentäta kontaktdonen så de inte tätar i samband med byte av termostatkontakten med result att en eller flera kontakthylsor i kabelstammen ärgar sönder (Saabs reparationsmetod är att man byter till ny hylsa med sladd och skarvar med en vattentät crimp med krympslang
    Jag märkte idag när jag varmkörde motorn med halva bilen i garaget, att när nålen stiger till 3/4 delar av tempmätaren, då slår fläkten igång och drar ner den till 1/2 mätaren.

    Sedan stiger den succesivt till 3/4 och börjar om.

    Är det detta du pratar om och anses det normalt för denna?
    Vet inte hur tempen beter sig under körning än.




    Skickat från min Armor X8 via Tapatalk
    Senast redigerat av SkrotSaaben den 2022-09-16 klockan 21:18.

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 774
    Medlem#
    8758
    Precis den typen av fenomen. Och du har ny kvitto på att din termostatkontakt i botten av kylaren fungerar som den ska.

    Du har samma typ av svängningar under normal körning också, men beroende på hur du gasar och stannar till kan det bli både större och mindre svängningar.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -
    Varit och rastat bilen lite idag då det fanns tid för det. Soligt och fint, härlig bil att köra.

    Helt otroligt vilket lyft lite "plastrenoverings-medel" kan göra för utseendet Efter första tvätten märkte jag att ägaren innan lagt på en hel del klet på plasten som försvann och en grå trist torr plast kom fram på framförallt sidokjolar.

    Lite bilder. Dock fel telefon så kvaliteten är usel. Men då ser man inte de mindre defekterna heller

    Tyget händer i dörrar.. Undrar hur man smidigt kan lösa det.. Spruta in något sprut-lim ? om det ens är värt...

    saaab snett bak.jpg

    saaab snett fraM.jpg

    IMG_20220920_100938_641.jpg

    IMG_20220920_100929_749.jpg

  10. #30
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 774
    Medlem#
    8758
    Det hängande tyget beror på att skumgummit på tygets baksida har desintegrerat, så lim löser det inte (och gör tyget stelt utöver att riskerar bara att missfärga tyget dessutom). Så, det enkla svaret är att leva med det.

    Men senare årsmodeller så verkar tyget klara sig bättre, så jag misstänker att man bytte material på skumgummit, så ett sätt är att leta upp nyare. Ändringen kan ha kommit när man justerade färgtonerna -94, så om man byter till nyare paneler så byter man lämpligen alla fyra samtidigt. Färgskillnaden (den nya är aningen varmare) syns knappt och märks inte om man inte har två olika paneler bredvid varandra.

    En annan variant är att byta till ett nytt tyg i alla dörrarna. Eftersom tyget bara finns i dörrarna så är det mest bara att se till att det inte skär sig med andra färgerna, så länge man byter tyget i alla dörrarna samtidigt.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #31
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 251
    Medlem#
    12120
    Det går ju att klä om innertaket med, men det är inte helt enkelt att göra själv.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -
    Gillar bilen men alla dessa småfel gör en lite trött.

    Farthållaren fungerar inte.

    Drog ut stiften på kontakterna nere vid broms och koppling men det hjälpte inte så det behöver djupdykas här

    Kan det ha ett samband med svajande laddtryck?
    Senast redigerat av SkrotSaaben den 2022-09-24 klockan 14:10.

  13. #33
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 251
    Medlem#
    12120
    Kontakterna är väl som sagt vanligast, men om du har trassel med ABS-givare eller om kopplingen slirar så dummar det sej med.

    Fungerar den inte ALLS ? eller hoppar den ur ?

    Sen kan jag tänka mej att den måste ha fått en signal från koppling/broms för att kunna aktiveras, har nåt svagt minne av det, isåfall funkar det inte om du kopplar ur kontakterna.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -
    Nej det händer ingenting.

    Tänds ingen "cruise" lampa heller. Antar det ska det?


    Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

  15. #35
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 251
    Medlem#
    12120
    Ja det ska det. Kanske dum fråga, men har du slagit på den med switchen på vänsterspaken ? ..på 9000 är den ju smart konstruerad så den är permanent på/av till skillnad från 9-5 där man måste slå på den varje start, när den är på ska cruise-lampan tändas, och då ska du kunna låsa hastigheten med tryckknappen på spaken.

    (med reservation för att det var typ 10 år sen jag körde 9000 senast tyvärr)

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #36
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -
    Ja det är väl en knapp för "on-off" sen längst på kanten "set" knappen ?

    Provat alla varianter stendött.

    Men då inte ens lampan tänds när den är i ON läge lär något va knas.

    Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

  17. #37
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 251
    Medlem#
    12120
    Ja, tänds inte lampan kan du ju inte låsa med knappen, jag skulle nog börjat med att mäta upp i kontaktstycket till vänsterspaken, att på/av fungerar först och främst.

    På 9-5 kan man läsa av det med tech2 också, vet inte om det går i 9000.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #38
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 774
    Medlem#
    8758
    Finns ingen lampa för farthållaren på en -93:a eller tidigare. Den kom -94 om jag minns rätt. Finns heller ingen diagnostikanslutning för dessa farthållare, det är mäta i kontaktstycket. Saab hade en testbox för dessa, som kopplades in på kontakten.

    När det gäller denna generation av farthållaren finns det några olika fel som förekommer.

    1)
    Halvvanligt fel (men det finns bilar där alla dessa håller bilens livslängd): Switcharna vid broms och koppling (sitter ovanför/framför pedalerna, omöjliga att missa) samt bromsljuskontakten (sitter ovanför/bakom bromspedalen). Mät med multimeter, kontrollera bromssljuset. För att ta loss alla dessa, trä en 12mm ringnyckel över låsklackarna, alla andra metoder har stor risk för att dels ha sönder låsklackarna - speciellt metoden met att försöka lösgöra hakarna en i taget med skruvmejsel är mycket riskabel..

    2)
    Relativt ovanligt: Fel i vacuumkretsen, så att det läcker någonstans. Har sett detta fel en gång, då vart det en slang som felplacerats vid en annan reparation, och placerats så den skavts av med tiden.

    3)
    Vad jag sett på alla 92-94 hittills, förr eller senare: Lödningarna i farthållarburken ger sig. Till skillnad från alla andra burkar som lödningarna ger sig på i 9000 är det dels inte några få enstaka utsatta lödpunker som ger sig utan alla ställen där ledaren inte är bockad i lödpunken, dels finns det en icke lödbar gjutmassa/skyddsfilm på den (som jag skulle säga är totalt misslyckad). Anledningen till att dessa burkar har problem är kombinationen att det är ett enkelsidigt kretskort utan genomplätteringar, hade det varit geomplätterade hål hade problemt inte uppstått, och man har inte bockat komponentbenen på lödsidan, vilket är hur man (normalt)- avlastar lödtennet mekaniskt på denna typen av kretskort.

    Att reparera detta, speciellt bra, är inte enkelt. Det finns två enkla sätt att handera problemet

    A) Lämna bort renovering av boxen till en firma som vet vad dom pysslar med (man måste alltså ta bort gjutmassan på båda sidorna av lödpunkterna, eller tillgripa andra trick, för att kunna löda om - sitter det gjutmassa på komponentsidan som blockerar lödpunkens hål så kommer uppvärmingen av luftfickan i botten av lödhålet dra in luft under avkylningen och normalt resultera i kallödning eftersom delar av lödtennet rör sig under avkylningen).

    B) Bygg om till den tidigare farthållarboxen som fanns 88-91 (de som fanns 85-87 fungerar visserligen likartat men är framför allt mekaniskt annorlunda). Det är relativt enkelt att göra en elektrisk adapter (resten av systemet är detsamma), utöver att det saknas passande kontakter som låtsas vara farthållaren 92-94 - det verkar lösas genom att skota en trasig farthållare.. Annars får man byta kontaktdon. Denna farthållare reglerar lite sämre men inget man inte kan leva med (har haft en sådan på en B234i -90), och dels är fel på denna farthållarbox mera ovanliga, dels har denna box inte samma gjutmassa och är lätt att löda om vid behov.

    Själv har jag, för min -93:a, gjort den jobbiga lösningen med att kontrollera alla lödhål individuellt, vid fel eller tveksamhet rengöra, bocka komponentben/förankra på virtråd och löda om, men jag pysslar även med elektronik professionellt. Och jag är inte helt nöjd med hur resultatet ser ur, speciellt med tanke på nerlagd tid, även om det nu fungerar bra. Skulle jag startat om skulle jag nog betalt ett antal tusenlappar på alternativ A så någon med rätt erfarenhet av renovering av dessa kunde gjort detta.

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Långmilare den 2022-09-24 klockan 15:25.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #39
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -
    Information jag (och läsare av tråden) fått genom dina svar långmilare är jag mycket tacksam över.
    (Tacksam för allas svar givetvis)

    Jag kommer gå vidare i felsökningen med att mäta upp switcharna, kolla över vakum-delen.

    Hursom vill jag hitta rätt på en äldre styrenhet som jag kan koppla in. Hittat instruktioner för detta jag tror stämmer, ska kolla igenom det nogare senare.

    Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

  20. #40
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 774
    Medlem#
    8758
    Om resten av systemet fungerar så kan man till stor del kontrollera vakuumsystemet genom att lyssna på det.

    Om man kör i jämn fart i 50km/h och slår på farthållaren så ska vacuumpumpen starta och gå någon sekund, och om det är tyst för övrigt är det inget problem att höra att den drar igång, trots att ljudet är mycket dämpat, i samma ögonblick som du slår på det, låter ungefär som en kylskåpskompressor som startar. Om systemet läcker fortsätter vacuumpumpen att gå, minns inte om den slår av automatiskt efter en längre stund.

    (Om den klarar att bygga vakuum känner man att gaspedalens motstånd ner till reglerpunkten sjunker när vakuumstyrningen tar över.)

    Har du inget ljud kan du vänta med den delen felsökningen. Jag skulle undvika att tvångsköra vakuumpumpen, arbetsvakuumet är mycket lägre än vad pumpen är kapabel att klara av.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Långmilare den 2022-09-26 klockan 02:44.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 Aero 1993
    Av Psyksten i forum Projekt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2019-05-07, 00:29
  2. Diagnosverktyg 9000 1993
    Av roian i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-02-20, 14:55
  3. Saab 9000 CD 1993 2.3 Shweden D. Russia
    Av Shweden i forum Projekt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-24, 04:31
  4. Saab 9000 koppling vad kan man ha? 1993
    Av pallander i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-28, 11:41
  5. Saab 9000 1993 Trim
    Av pallander i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-11, 13:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •