Jag blir knäpp på det här.

När jag köpte bilen så immade den igen lätt och hade dessutom en doft av glykol i kupen när man körde värmen,
dessutom drack den kylarvätska.

Jag diagnosterade detta som trasigt värmeelement, så det läckte ut kylarvätska i ångform där.

Jag bytte elementet och termostaten samtidigt (av andra skäl) och fyllde ny kylarvätska i systemet.

Tempproblemen försvann helt (av termostatbytet) och den verkade inte imma igen längre, kände lite
svag glykollukt vilket jag trodde var kvarvarande i rör osv.

Men nu har bilen gått ganska många hundra mil, och lukten är fortfarande klar och tydlig, och otrevlig.

Ökar man fläkten till max blir det något bättre (luften späds ut ?), kör man kalluft så tror jag det blir bättre med,
och kör man typ rakt fram så minskar lukten.. tills det kommer ett gupp eller en kurva, då kommer det en glykolpust igen.

Vad f-n ? Det finns väl inget utom värmeelementet som kan läcka in glykol i ljuftsystemet ? eller ?

Dessutom verkar den inte dricka glykol heller, ska kolla igen nu efter ytterligare några dagar dock.

..Imma då ? ja det är inte lika illa som förut, men nog immar det lite, framförallt längs A-stolpen på vänster sida av vindrutan, insidan förstås.


Nån som har en ide ?