Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Vad är det som ger glykollukten i kupen ? OG9-5 '07

  1. #1
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 225
    Medlem#
    12120

    Vad är det som ger glykollukten i kupen ? OG9-5 '07

    Jag blir knäpp på det här.

    När jag köpte bilen så immade den igen lätt och hade dessutom en doft av glykol i kupen när man körde värmen,
    dessutom drack den kylarvätska.

    Jag diagnosterade detta som trasigt värmeelement, så det läckte ut kylarvätska i ångform där.

    Jag bytte elementet och termostaten samtidigt (av andra skäl) och fyllde ny kylarvätska i systemet.

    Tempproblemen försvann helt (av termostatbytet) och den verkade inte imma igen längre, kände lite
    svag glykollukt vilket jag trodde var kvarvarande i rör osv.

    Men nu har bilen gått ganska många hundra mil, och lukten är fortfarande klar och tydlig, och otrevlig.

    Ökar man fläkten till max blir det något bättre (luften späds ut ?), kör man kalluft så tror jag det blir bättre med,
    och kör man typ rakt fram så minskar lukten.. tills det kommer ett gupp eller en kurva, då kommer det en glykolpust igen.

    Vad f-n ? Det finns väl inget utom värmeelementet som kan läcka in glykol i ljuftsystemet ? eller ?

    Dessutom verkar den inte dricka glykol heller, ska kolla igen nu efter ytterligare några dagar dock.

    ..Imma då ? ja det är inte lika illa som förut, men nog immar det lite, framförallt längs A-stolpen på vänster sida av vindrutan, insidan förstås.


    Nån som har en ide ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #2
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 967
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Det finns väl inget utom värmeelementet som kan läcka in glykol i ljuftsystemet ? eller ?
    ...
    Nån som har en ide ?
    1. Värmeelementet!
      Det första man misstänker, som sagt. Visserligen har du bytt. Men det betyder inte med 100% säkerhet att det kan uteslutas.
    2. Dess anslutningar, slangar. Blev det 100% tätt efter bytet?


    Det är uppenbarligen en mycket liten läcka någonstans. Kanske bara läcker när systemet är varmt och har tryck. En spricka som öppnas av värmen?

    Det går ju att byta saker (igen). Bara för att man misstänker utan att veta.
    Alternativt (ev demontera) och kolla väldigt noga efter spår av ett läckage. Men det kan ju vara så att det tar ett tag för spår att uppkomma och synas. Så det kan vara svårt.

    Funkar det med sådant där färgämne som man har vid felsökning av AC? Att hälla i kylaren och sedan leta med UV-ljus.

    Verkligen irriterande när man inte hittar felet man vet finns.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 763
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    .Ökar man fläkten till max blir det något bättre (luften späds ut ?), kör man kalluft så tror jag det blir bättre med,
    och kör man typ rakt fram så minskar lukten.. tills det kommer ett gupp eller en kurva, då kommer det en glykolpust igen.
    Nu spekulerar jag bara, men kanske det finns en ficka någonstans som rinner ut ifrån när det skakar. Du kanske skulle kunna prova att placera bilen i mycket kraftiga lutningar, framåt bakåt och sidledes, och se om något händer.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 903
    Det är inte så att det läckt länge och det är blött under mattor och annat? det kan ta evigheter innan det torkar ur på naturligt sätt.

    2 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 225
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    1. Värmeelementet!
      Det första man misstänker, som sagt. Visserligen har du bytt. Men det betyder inte med 100% säkerhet att det kan uteslutas.
    2. Dess anslutningar, slangar. Blev det 100% tätt efter bytet?


    Det är uppenbarligen en mycket liten läcka någonstans. Kanske bara läcker när systemet är varmt och har tryck. En spricka som öppnas av värmen?
    Känns bara otroligt att ett helt nytt element skulle vara trasigt på samma sätt, jag valde dessutom ett nissens för att jag inte litade på noname.
    Anslutningarna tror jag är täta, jag körde lite utan mattan på plats efter bytet för att se om det läckte, men sen har jag ju monterar tillbaka allt.

    Det går ju att byta saker (igen). Bara för att man misstänker utan att veta.
    Alternativt (ev demontera) och kolla väldigt noga efter spår av ett läckage. Men det kan ju vara så att det tar ett tag för spår att uppkomma och synas. Så det kan vara svårt.
    Det är ju dock inget jättekul jobb att byta det där värmeelementet, kylsystemet ska tömmas till att börja med, man får blåsa rent slangarna in i kupen, och sen lite
    halvmeckigt att få loss och dit det.. sen ska allt ihop igen.

    Funkar det med sådant där färgämne som man har vid felsökning av AC? Att hälla i kylaren och sedan leta med UV-ljus.

    Verkligen irriterande när man inte hittar felet man vet finns.
    Japp, speciellt när man tror sej ha fixat det

    Vet inte om det finns UV-spårmedel för kylarvätska.. kanske skulle funka även om man förstås inte ser det som kommer igasform, men kanske på rutan och vid anslutningar.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Nu spekulerar jag bara, men kanske det finns en ficka någonstans som rinner ut ifrån när det skakar. Du kanske skulle kunna prova att placera bilen i mycket kraftiga lutningar, framåt bakåt och sidledes, och se om något händer.
    Har också funderat på det, typ ett "vattenlå" där det ligger kvar och skvalpar fram eller så.. :/

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Det är inte så att det läckt länge och det är blött under mattor och annat? det kan ta evigheter innan det torkar ur på naturligt sätt.
    Inte vad jag kan se, inte innan bytet heller, men visst, läcker det LIITE och rinner under mattan så är det väl möjligt..

    - - - Uppdaterad - - -

    ..Kollade f.ö kylarvätskenivån i morse, den var perfekt.. Har väl kört 3-4 tankar sen jag toppade.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 225
    Medlem#
    12120
    Idag luktade det inte glykol ALLS, varken till eller från jobbet.. oerhört märkligt, igår luktade det riktigt mycket.

    Tror dessutom det var mindre imma ?

    Jag hopppas på att det var kvar glykol i nåt rör som nu är "slut".. men jag har väldigt svårt att tro att det är så..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 967
    Medlem#
    ja
    Bra! Man skall vara optimist och njuta de korta problemfria stunderna

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #8
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 225
    Medlem#
    12120
    Hmm..

    Idag var det luktfritt till jobbet, tills jag svängde av sista kurvan lite snabbt, då kom det en pust igen som försvann snabbt.

    När jag skulle hem så var det också en skarp kurva i början = glykollukt, som sen försvann.. tills jag var nästan hemma och gjorde en till rejäl sväng och det kom en pust till.

    Det är stor skillnad mot innan när det luktade nästan hela tiden, så frågan är om det inte ligger/låg lvar glyykol i nån "vattenlåsliknande" böj nånstans ? Hmm..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 840
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Vet inte om det finns UV-spårmedel för kylarvätska.. kanske skulle funka även om man förstås inte ser det som kommer igasform, men kanske på rutan och vid anslutningar.
    Det finns, ex. ACDelco 10-5046/GM 89022219 Coolant system tracer dye, har dock inte sett detta säljas i Sverige men det går att köpa från ACDelco via Amazon för $5 + $11 i frakt och importavgifter.

  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 225
    Medlem#
    12120
    Nu kör jag denna bilen igen ett tag, och idag när solen låg på dumt såg man att det var en imma/hinna på rutan fast det inte var fuktigt, så nyss började
    jag putsa rutan invändigt vilket sällan är kul.

    Kändes som det var kladd som var svårt att få bort, så det kan ju ha varit en glykolhinna.

    Blir intressant att se hur det ser ut i morgon till jobbet.

    Lukten då ? ..kände inget när jag körde idag, UTOM ett tillfälle, när jag tog en rondell i halvhög hastighet.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 914
    Du får sluta svänga med den
    Jag köpte ett hållare för mirakeltrasa som sitter på ett kort skaft
    som funkar bra med att vifta runt med.

  12. #12
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 225
    Medlem#
    12120
    Jag har också köpt en sån, men mirakelduken (i specialformat) som fökjde med var HELT värdelös tyvärr :/

    Iaf, efter att ha kört bilen idag igen kan jag konstatera att det hjälpte att tvätta rutan på insidan, blev mycket bättre.

    MEN, glykollukten är tillbaka igen, mest hela tiden.. ställer man ner rattarna på kyla så slutar lukten, sen upp på typ 19-20 igen så kommer den tillbaka,
    extra mycket vid svängar förstås

    Idag var det lite småkyligt och fuktigt kan jag tillägga.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 763
    Medlem#
    8758
    Du får prova att ställa den så den lutar rejält och se vad och var det rinner.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 225
    Medlem#
    12120
    Tror inte det rinner, det försvinner ju ingen, eller möjligen mycket lite glykol :/

    Eller menar du om det är kvar i nåt rör ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 763
    Medlem#
    8758
    Jag gissar att anledningen till att luktar när du svänger är att det ligger i något dolt utrymme som det rinner ut från vid stora sidokrafter, dvs. lutning borde kunna göra samma sak.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 225
    Medlem#
    12120
    Jo, det är nästan enda förklaringen.. frågn är ju om det verkligen rinner när det lutar ändå :/

    Och var man hittar en sån lutning isåfall
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 914
    Du får nog börja plocka bort mattor mm. och se om du har kvar någon pöl med
    glykol sedan gammalt. Alt. köra en kupefläkt ett par dagar för att värma bort all fukt.
    Du får nyttja den som bastu samtidigt (hoppas du har fast pris på elen bara)

Liknande ämnen

  1. ACC -40 grader i kupén OG9-5 -06
    Av Marcus80 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-03-28, 15:19
  2. ?Avgaser? i kupén
    Av überfuzz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-10-08, 16:55
  3. blött i kupen
    Av valiant i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-29, 19:18
  4. Det ryker in i kupen?
    Av Denson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-16, 19:39
  5. Tjuter i kupén
    Av tuvor i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-02, 15:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •