Hej,

Var ute och skulle testa bilen inför besiktning och bromsade till lite kraftigare. Pedalen kändes plötsligt svampig och vid närmare inspektion så läckte det bromsvätska ned via bakaxeln. Har bytt mkt annat på 9-5orna men första gången jag pillar med bromsrör så har några amatörfunderingar som jag inte hittat svar på i andra trådar. Tänkte att jag skulle passa på att byta båda rören när jag ändå håller på.

Var förbi biltema och beväpnade mig med:

IMG_20220827_142553.jpg

Var lite osäker på vad jag behövde och då biltema inte ligger precis granne köpte jag med mig både koppar- och kopparnickelrör, samt skarvar för båda typer samt nipplar (har läst om problemen med vad skarvarna är godkända för men autoexperten ligger nära). Jag har i efterhand läst mig till att man bör använda kopparnickel?

Köpte även det billigare koningsverktyget vilket jag i efterhand fått intrycket av att man även kan använda för att göra bubbelkona om man vänder på 'mothållet' och använder den 'plana sidan' .

Jag hittade skarvarna vid torpeden för rören:
IMG_20220828_100922.jpg
Den lägsta kopplingen för röret som går till VB har jag lossat och fått ned/bort hela röret hela vägen bak. Däremot den andra kopplingen vid torpeden sitter väldigt tight till - hur har ni gjort för att lossa den? Den kopplingen verkar även vara vänd åt andra hållet - om man skulle få loss den behöver man en annan 'koppling' än nipplarna - vad kallas den?

Jag har förstått att det även går bra att skarva under bilen, men tänkte att jag skulle byta hela vägen om jag mot förmodan får loss det andra röret vid torpeden.

Lyckades släppa på bultarna till tankbanden så tanken har kommit ned en bit så ska passa på att byta banden i samma veva.

Stort tack på förhand

Mvh