Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Frågor kring bromsrörsbyte OG9-5 SC 2005

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    268
    Medlem#
    9929

    Frågor kring bromsrörsbyte OG9-5 SC 2005

    Hej,

    Var ute och skulle testa bilen inför besiktning och bromsade till lite kraftigare. Pedalen kändes plötsligt svampig och vid närmare inspektion så läckte det bromsvätska ned via bakaxeln. Har bytt mkt annat på 9-5orna men första gången jag pillar med bromsrör så har några amatörfunderingar som jag inte hittat svar på i andra trådar. Tänkte att jag skulle passa på att byta båda rören när jag ändå håller på.

    Var förbi biltema och beväpnade mig med:

    IMG_20220827_142553.jpg

    Var lite osäker på vad jag behövde och då biltema inte ligger precis granne köpte jag med mig både koppar- och kopparnickelrör, samt skarvar för båda typer samt nipplar (har läst om problemen med vad skarvarna är godkända för men autoexperten ligger nära). Jag har i efterhand läst mig till att man bör använda kopparnickel?

    Köpte även det billigare koningsverktyget vilket jag i efterhand fått intrycket av att man även kan använda för att göra bubbelkona om man vänder på 'mothållet' och använder den 'plana sidan' .

    Jag hittade skarvarna vid torpeden för rören:
    IMG_20220828_100922.jpg
    Den lägsta kopplingen för röret som går till VB har jag lossat och fått ned/bort hela röret hela vägen bak. Däremot den andra kopplingen vid torpeden sitter väldigt tight till - hur har ni gjort för att lossa den? Den kopplingen verkar även vara vänd åt andra hållet - om man skulle få loss den behöver man en annan 'koppling' än nipplarna - vad kallas den?

    Jag har förstått att det även går bra att skarva under bilen, men tänkte att jag skulle byta hela vägen om jag mot förmodan får loss det andra röret vid torpeden.

    Lyckades släppa på bultarna till tankbanden så tanken har kommit ned en bit så ska passa på att byta banden i samma veva.

    Stort tack på förhand

    Mvh
    Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 225
    Medlem#
    12120
    Jag har skarvat under bilen varje gång, så jag kan inte svara på det med kopplingen.

    Det går bra med koppparrör, men kopparnicke är väl bättre, dock jobbigare att böja.

    Har inte testat biltemas bromsrörskonare, men har du en liten "extragrej" så brukar det gå bra att göra bubbelkona.

    Tankbanden behöver du inte lossa, men ska du ändå byta dom så.

    Det är något enklare att göra bytet på kombin än sedanen tycker jag.

    Ett problem man kan få är att bromsrörsfästerna blir smulor när man lossar på röret, då får man lösa det på lämplig sätt, byta dom eller improvisera.



    Tänk på att hålla reda på vilket rör som går vart så du inte korsar dom, det blir dåligt med både ABS och ESP då.

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 967
    Medlem#
    ja
    Biltemas enkla verktyg har funkat fint för mig. Det funkar säkert utmärkt. Smart att prova några gånger så man lär sig hur man skall göra för att få det bra.
    Om man ändå skall byta slangar kan man ju uppgradera och montera stålomspunna slangar.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    268
    Medlem#
    9929
    Efter att ha frigjort lite tid så har vissa framsteg och snedsteg gjorts. Skarvade röret till HB under bilen:

    IMG_20221002_202642.jpg

    Fick dock inte till det tillräckligt bra med röret VB som jag bytte i skarven i torpeden då det läckte lite vid testning...

    Dels var det svårt att inte få rören att vika sig när man skulle dra ihop honan och hanen, tror att det satt lite gammal rost inuti 'honkopplingen'. Att man var tvungen att ta i för kung och fosterland innebar att jag även började dra hankopplingen/nippeln rund.
    IMG_20221002_202702.jpg

    Surt med läcka när man skulle vara duktig och dra hela vägen fram istället för att skarva under.

    Hur skulle ni ha gjort för att försöka åtgärda debaclet med den läckande skarven vid torpeden?

    Möjligt att jag kanske har rör så det räcker för att kona om det nya röret med ny nippel. Eller ska man försöka ersätta röret mellan abs-aggregatet och ned till torpeden med en ny honkoppling/typ E? Andra finurliga lösningar?

    Bara så jag inte missförstått - visst ska det vara bubbelkona överallt?

    Stort tack på förhand
    Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 903
    röret ser väldigt kort ut? Är ju som vikt efter nippeln direkt? Det är nog där problemet ligger. Skarvar man rör mot rör på det här viset så måste rören ligga rakt mot varann utan att spänna och sen räcker det att dra ganska normalt. Ska inte behövas att dra så hårt. Har du tur så är det ju bara det nya röret som är skadat, har du dragit väldigt hårt så är ju risken dock överhängande att du skadat även det främre.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    268
    Medlem#
    9929
    Tack för svar, nja röret var inte för kort utan det är tyvärr en produkt av mina åtdragningsförsök. Känns som du är inne på att det finns en risk att jag lyckats skada det främre röret - är det lurigt att byta, tänker främst på hur man undviker att tömma systemet när man lossar uppe vid om det är abs-aggregatet?
    Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II

  7. #7
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 225
    Medlem#
    12120
    Sitter det en skruvskarv där original alltså, som du anslöt till ? (har ett svagt minne att det är så)

    Harb du tillräckligt med rör hade jag dragit dit en skarv istället, känns enklast, men troligen har du inte fått till konan helt ?

    I värsta fall kan du ju ha dubbla skarvkopplingar och en bit rör till.

    Trycker du in bromspedalen lite så hindrar du behållaren från att tömmas, men du kommer ju ändå få lufta hela kretsen..

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #8
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 276
    Medlem#
    7182
    Vill man lossa den övre där så är det trångt, men går fint med en kråkfot på förlängare. Går att få på plats genom diverse håligheter ovanför subframe man kan sedan dra lös skarven med en till kråkfot och förlängare nedåt.

    Eftersom Saab är sköna när de designar saker ibland så ligger skarven högre upp på senare bilar (ev. bilar med ESP) än äldre. En 1999 är rörskarven bra mycket mer åtkomlig än en 2005 t ex. De äldre har inte heller olika kopplingar i bil/rör utan samma koppling i bil får båda rören, det är väl en förbättring de gjorde på senare bilar antar jag så att man inte ska vända dem fel BMW och VAG har gjort det ännu svårare och kör M12 på ena röret och M10 på andra så det ju lite samma sak.

    Tycker det är enklare att byta hela vägen fram, har gjort det på de senaste bilarna för att slippa skarva under bil och tar även ned tanken och tar ned rören i sin helhet och använder de som mall för att bocka de nya.
    Ska man vara petig och uppfylla besiktningens faktiska krav att rör inte får nöta mot annat rör eller nöta mot kaross så känns det väldigt svårt att byta och garantera att det inte gör det på några punkter sen går det väl oftast igenom en efterkontroll ändå men...

  9. #9
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 225
    Medlem#
    12120
    Inte speciellt svårt att peta i rören i hållarna över tanken/bakaxeln (iaf inte på kombin) såvida inte hållarna går sönder vi demontering, och då rör dom inte varann. ..Om hållarna går sönder skyddar man lämpligen röret med typ bränsleslang och klamrar det vis stöden eller nåt annat lämpligt, vilket också är godkänt.

    jag skulle aldrig acceptera att rören gnider mot metall för min egen säkerhets skull om inte annat.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #10
    En bekant ska byta på sin 9-5 kombi nu.
    Går det byta utan att plocka ner tanken undrar han?

    Jag har bytt på flertal 9-5or. Men alltid tagit ner tanken för att veta om att rördragningen blir bra.
    Allt handlar väl om hur noggrann man är...

  11. #11
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 225
    Medlem#
    12120
    Den blir ju inte sämre för att man inte tar ner tanken, däremot är det ju en del pill..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    268
    Medlem#
    9929
    I mitt fortfarande pågående byte så släppte jag bara ned tanken något, gick att få till dragningen ändå men det är ju trångt bitvis.
    Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II

  13. #13
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 225
    Medlem#
    12120
    Ja, det är ju pilligt, men jag har inte släppt ner tanken på nån av 95'orna jag bytt på, mestadels för att man kan ge sej den på att tankbanden går sönder då.. (Bra tillfälle att byta dock.)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #14
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 276
    Medlem#
    7182
    Rördragningen vid sidan om tanken/bränslefiltret etc tycker jag ser jobbigast ut att få bra utan att släppa ned tanken (kanske inte behöver ned helt)
    Jag gör hellre (även om jag helst inte gör dem alls...) just bromsrör lite för noga än slarvigt, att få en underkänd efterkontroll efter byte av bromsrör är inget jag är sugen på att vara orsaken till

    Sen blir man ju lite nyfiken när man läser om mästermekaniker som bytt båda rören på grusuppfart på två pallbockar liggandes på en wellpapp i duggregn på precis under 1tim typ, den rördragningen är nog inte så fin

  15. #15
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 225
    Medlem#
    12120
    Ska man bli underkänd på ett bromsrörsbyte får man ju ha tummen rejält mitt i handen. Det är inte speciellt svårt, använd godkända koplingar, gör korrekta konor, kontrollera att det inte läcker och att rören inte går emot nåt, då blir det godkänt.

    Jag brukar iofs dra lite alternativ väg precis vid bränslefiltret, mest frö att jag inte tycker det är värt krånglet att göra som original när det inte finns nån direkt fördel.

    Jag har gjort det med pallbockar, på garageuppfarten, liggandes på en liggbräda flera gånger, det tog säkerligen över en timme dock.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    268
    Medlem#
    9929
    Hej igen,

    tänkte att jag ska försöka lösa upp problemen med det inkontinenta bromsröret de närmsta dagarna. Skarvade det främre röret högre upp mot torpeden med en klämringskoppling:
    IMG_20221020_093443.jpg
    Har nu därför med mig mycket kopparnickel rör ned under bilen för att kunna göra en ny skarv där.
    Kikade även på hur den gamla något misshandlade skarven såg ut:
    IMG_20221020_093252.jpg
    IMG_20221020_093319.jpg


    Ser inte den ut att vara dubbelkonad?

    Köpte ett gäng m10x1 kopplingar på biltema:
    IMG_20221020_100820.jpg
    IMG_20221020_100758.jpg

    Spelar det någon roll vilka jag använder av kopplingarna eller bör jag använda någon annan typ av skarv/koppling för att skarva ihop kopparnickelrören ( jag ska även göra om skarven/koningen som kommer bakifrån)? Om jag ska använda han/hon-skarvarna från biltema - vilken koning bör jag använda?

    Väldigt tacksam för kloka inspel för att undvika fler bromsvätskefestivaler när man ligger och kryper under bilen...
    Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 574
    Medlem#
    6973
    Har du inte möjlighet att kona en hona så köp en skarv och kona 2st hanar istället.

    https://www.biltema.se/bil---mc/bilr...arv-2000018610
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    268
    Medlem#
    9929
    Tack för svar - kanske blir enklast att göra som du föreslår. Har biltemas enklaste koningsverktyg enligt ovan.
    Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II

  19. #19
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 225
    Medlem#
    12120
    Det där ser ut som en dubbelkona, inte bubbelkona ja.


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. frågor kring canbus
    Av mab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-06-05, 00:57
  2. Frågor ang. bromsrörsbyte 9000 -89
    Av Kokodril i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-07-19, 10:12
  3. Vad har Ni för kommentarer kring BS Tunertest 2005?
    Av Jompa X40 Nordic i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-06-29, 11:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •