Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Montering Hirschvinge OG9-5 SC

  1. #1

    Montering Hirschvinge OG9-5 SC

    Nån som har koll på hur ska hirsch-vingen på 9-5 kombin ska monteras?

    Enligt en jag frågade på SAAB får man bara med ett rengöringsmedel + ett lim när man beställer vingen. Han var lite osäker om monteringen. Ska den verkligen bara limmas fast eller ingår inte skruvar för montering trots att detta behövs?

    Tack på förhand!

    /Ulf

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Hej!

    Det stämmer nog bra att man limmar Hirschvingen. Det är väl något "Sikaflex" liknande massa som man använder som blir stark som bara den när det härdar, även om det fortfarande är lite flexibelt.

  3. #3
    Vart kan man få i sådant lim ?

    Jag har en vinge på lackering .Och jag hade funderat på att borra och skruva + limma!

    Jag har ett skruv-hål på varje sida!

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av jocke44
    Vart kan man få i sådant lim ?
    Tag t.ex. kontakt med http://www.sika.se/ och fråga efter lämplig produkt.

    Citat Ursprungligen postat av jocke44
    Jag har en vinge på lackering .Och jag hade funderat på att borra och skruva + limma!

    Jag har ett skruv-hål på varje sida!
    Är det en Hirsch vinge du har? Är du isåfall säker på att det är hål för att bulta fast vingen? För jag har för mig att vi har kommit fram till att det bara är "upphängningshål för lackeraren" som fanns på Hirsch vingarna. Men det kanske har varierat.

    Däremot på USA vingen, som bl.a. jag har, så är det ett hål i var ända med gängor i för fastskruvning.

  5. #5
    Han jag köpte den av ,sa att det var en hirch.

    För jag har ett hål på varje sida, med gäng.Känns väldigt veka,, men jag vet inte?

    Sitter en takvinge fast med bara lim?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    377
    Sikaflex finns t o m att köpa i närmsta Clas Ohlson-butik :P

    Sen det med limmet vetetusan, har Aero-vingen på min kombi och ytterfästena borde ju vara samma...känns som om den borde vara skruvad trots allt!

    men jag kan ju ha fel

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367
    En på jobbet monterade på en hirsch vinge på sin nya 9-5 Den limmades på av Saab. Även Aero vingen som jag har på min bil är fastlimmad av Saab.

    Båda eftermonterade.

  8. #8
    Är det någon som har hört talas ,om en vinge som har lossnat?

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Pebben
    Sikaflex finns t o m att köpa i närmsta Clas Ohlson-butik :P
    Jovisst finns Sika hos CO. Men Sika har många olika produkter för olika ändamål.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    377
    Ja, det är klart nån kompetent måste ju hjälpa en att välja rätt förstås! :P

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skara
    Inlägg
    597
    Är Aero orginal vingen limmad? den med 3fästen.. från fabrik så vill säga?
    9-3SS Vector 2,2TiD

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    491

    Montering av Hirschvinge, 9-5 kombi

    Hur monsteras hirschvingen på 9-5 kombi?


    Har sökt lite på forumet men är inte helt säker på hur jag ska göra

    Som jag fattat det så köper jag sånt där svart klet "sikaflex" från Claes Ohlsson, och sen lägger jag en rund sträng på anläggningsytan mot bakluckan, trycker dit vingen och låter det fästa

    Är det så lätt??

    Fredrik
    9-5 Vector -02
    900 SET Cab -96

  13. #13
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941

    Re: Montering av Hirschvinge, 9-5 kombi

    Jag vet ej den exakta preceduren som förespråkas. Men att Hirsch vingen limmas med "Sikaflex" av rätt modell eller liknande produkt stämmer.
    Om det skall läggas som en ring vet i tusan. Jag skulle nog lagt en sträng ca centimetern från kanten runt om på vingens anligningsyta. Detta för att få en tätning runt om. Sen skulle jag lagt en större klick i mitten för fästets skull. Men jag kan vara ute på hal is.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-02-14 klockan 09:02. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  14. #14
    Den sitter monterad med en skruv i varje sida, plus att den skall limmas fast med rutlim.

  15. #15
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Den där skruven har inte jag sett på någon monterad Hirsch vinge. Har ändå kollat bakom plastpuggarna på de få jag fått tillfälle/möjlighet att kontrollera.
    Vad är det för typ av skruv & var skall den sitta?
    Senast redigerat av Moderator den 2024-02-14 klockan 09:02. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  16. #16
    Grundladd Turborulles avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    277

    Re: Montering av Hirschvinge, 9-5 kombi

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Jag vet ej den exakta preceduren som förespråkas. Men att Hirsch vingen limmas med "Sikaflex" av rätt modell eller liknande produkt stämmer.
    Om det skall läggas som en ring vet i tusan. Jag skulle nog lagt en sträng ca centimetern från kanten runt om på vingens anligningsyta. Detta för att få en tätning runt om. Sen skulle jag lagt en större klick i mitten för fästets skull. Men jag kan vara ute på hal is.
    Låter klart vettigt. Dock bör man nog kolla ordentligt vilken sorts Sikaflex men använder. Och vara noga med att maskera ordentligt, både på bilen och vingen. Det är ingen höjdare att försöka torka bort Sikaflex. Jag har nåtat ett par hundra meter nåt på ett båtdäck, jag vet....
    BMW 328 GT M-sport
    Tidigare: og900 turbo 3d 1980, og900 turbo 3d 1981, og900i 3d 1985, Volvo 744 GLE 1988, 9000 CSE 1994, 9-5 Aero SC 2004
    https://www.garaget.org/Turborulle

  17. #17
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941

    Re: Montering av Hirschvinge, 9-5 kombi

    Helt klart måste man ha rätt typ av produkt. Turborulle skrev nu att rutlim ska användas. Det är ju bra drag i sådant.
    Ja nåta teakdäck är en historia för sig. Men där har man ofta andra möjligheter, såvida man inte kletar på gelcoaten.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-02-14 klockan 09:02. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik9999
    Den sitter monterad med en skruv i varje sida, plus att den skall limmas fast med rutlim.
    Den där skruven har inte jag sett på någon monterad Hirsch vinge. Har ändå kollat bakom plastpuggarna på de få jag fått tillfälle/möjlighet att kontrollera.
    Vad är det för typ av skruv & var skall den sitta?
    Sitter inte under plast pluggarna utan längre ut mot kanten på luckan.
    Så sitter i alla fall min Hirsch vinge fast och även på andra bilar som jag sett. Men är mycket möjligt att det finns dom som bara limmar dit den också.

  19. #19
    Grundladd Turborulles avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    277

    Re: Montering av Hirschvinge, 9-5 kombi

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Helt klart måste man ha rätt typ av produkt. Turborulle skrev nu att rutlim ska användas. Det är ju bra drag i sådant.
    Ja nåta teakdäck är en historia för sig. Men där har man ofta andra möjligheter, såvida man inte kletar på gelcoaten.
    Gelcoat!!??!! Fy skäms! Här handlar det bara om riktiga båtar...

    "Thumbnail"
    BMW 328 GT M-sport
    Tidigare: og900 turbo 3d 1980, og900 turbo 3d 1981, og900i 3d 1985, Volvo 744 GLE 1988, 9000 CSE 1994, 9-5 Aero SC 2004
    https://www.garaget.org/Turborulle

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Tips:
    Vid klet och smet på sidan om... Don´t touch it utan... Ta först vanligt Yes diskmedel blandat med lite vatten och spraya på med en blomspruta och torka sedan av med blandningen aplicerad på en trasa/eller fingret.

    Diskmedelsblandningen gör att tätningsmassan/siliconet/sikaflex etc. inte fäster och kletas ut på ytorna brevid. Torka sparya torka spraya tills du fått bort allt.

    Överkurs: Sprayat Yes/vatten funkar även för få snygga fogar vid tätning av vindrutor, lyktor, husvagnar, tätning mot kakel, tvättställ... Kort sagt på alla ställen där du vill ha en snygg fog/minimalt med klet på sidan om.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

Liknande ämnen

  1. Monteringsmall för Hirschkopia OG9-5 SC
    Av asppie i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-07-19, 21:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •