Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Ojämn tomgång svårtstartad NG9-3 B207 BioPower

  1. #1

    Ojämn tomgång svårtstartad NG9-3 B207 BioPower

    9-3 SC 1,8t BioPower -07

    Har en bil som haft problem ett tag med att bli mer och mer svårstartad, i början fungerade det med att tanka E85 men nu är det ungefär samma om man kör på E85 / E10. Den startar alltid men det tar allt från 1-15 Sek, Ryker oftast då. Samt ibland verkar den inte komma igång på alla cylindrarna direkt. När den väl går funkar den bra, Möjligen något törstig.

    Vilket får mig att tro att den får för mycket soppa. Tändstift har jag testat byta men gör ingen större skillnad.

    Ibland när den står på tomgång tänder den motorlampan och då säger den
    -P0172 to rich bank 1
    -P0300 misfire cylinder

    Postar lite bilder på loggar från min obd 2 läsare tycker den ena syre givaren beter sig lite konstigt.

    Är det någon som har erfarenhet av detta? Tips på felsökning som kan hitta vad det beror på.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av tozaren den 2022-08-29 klockan 20:18.
    Saab 93 2,0T SE -02

  2. #2
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Bränsletrycksregulator skulle jag ha börjat med, dessa brukar ha tendens att börja läcka och ställa till med lite märkliga fel. Tar inte mer än 30min~ att byta. Men det skulle även kunna vara spridarna som håller på att ge upp.

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Batteriet borde kollas först.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Batteriet är laddat nyligen och då indikerade laddaren inget konstigt, batteriet klarar också dra runt startmotorn utan några konstigheter. så är inte så säker på det, mäter jag spänningen så är den också ok.

    - - - Uppdaterad - - -

    Bränsletrycksregulatorn kanske kan vara något ska titta på det. kan man felsöka denna på annat sätt?

    Spridare har jag varit inne på också, har prövat med spridarrengöring några gånger men inte gjort någon större skillnad.
    Saab 93 2,0T SE -02

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    492
    Medlem#
    12744
    prova byt bränsletrycksregulator det sitter litet filter i dom vilket kan klegga igen
    om inte det hjälper så skulle jag nog funderar på spridare
    har för mig att just 07 hadde känsliga sådana från fabrik
    9-5 2.0t 08 biopower

  6. #6
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770
    Hoppar in i tråden. Har en likadan bil i familjen med liknande problem. Nu ska jag byta btr och kolla om det blir nån skillnad.

    1 användare gillar detta inlägg

    Afb


  7. #7
    Beställde en ny igår så ska bli intressant och se om det gör någon nytta annars får det kanske bli vidare kontroll av spridare men det känns som ett större ingrepp.
    Saab 93 2,0T SE -02

  8. #8
    Så nu är BTR utbytt vilken skillnad, bilen startar direkt, ingen orolig tomgång fantastiskt vad en lite komponent kan göra. Synd att man har levt med problemet 1 år men inte lyckats hitta någon bra lösning tidigare. Tack för hjälp och tips!

    Angående skicket på den gamla så var det så kallade filtret helt slut, trillande sönder när jag tog ut den, samt packningen runt den var helt upplöst. så var lite orolig att detta tagit sig till spridarna också.

    4 användare gillar detta inlägg


    Saab 93 2,0T SE -02

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2021
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    17
    Medlem#
    14115
    Lånar tråden lite! Kul att det hjälpte! Hur går bilen i övrigt vid kallstart och körning därefter? Min kan va lite ryckig och ojämn tills tempgivaren börjar röra sig. När motorn är varm går den jämnt och bra.

    Har haft samma symptom med ojämn gång på min 9-3 2.0t BP -08 (Hirsch programvara) men utan felkoder. Bytte också BTR som ramlade isär vid demontering och det blev bättre. Har även torkat rent i själlhuset och rengjort LMM och det blev lite lugnare gång och bättre vid körning på lågvarv (Normalkörning) oavsett bränsle i tanken E85, 95, 98. Upplever att den går jämnast på 98 och mest effekt helt klart på E85.

    Har dock noterat att bilen går lite ojämnare och tjurig efter jag tankat fullt. Speciellt vid kallstart på morgonen. Läst att det kan vara EVAP-ventilen eller ventil i tanklock. Har inte märkt att det "pyser" när jag lättar på tanklocket och skruvar i det med tre-klick som står i instruktionen.
    Beställt EVAP-ventil för några hundringar. Skall bytas och även kolla slangar och anslutningar. Hoppas det löser problemet. Nästa steg är att kolla spridare. Skicka iväg på rengöring/renovering. Har redan kört i Redline Sl 1 2 ggr.


    Har någon tips på företag som rengör spridare och vad man ska tänka på när man demonterar så är det välkommet.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-10-18 klockan 16:44. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    432
    Medlem#
    -

    Saab 9-3 2008 med felkod P0172

    Hej! Jag försöker hjälpa en kompis med sin 9-3 som har felkod P0172, den är svårstartad och går på 3 burkar låter det som. Söker man på koden så får jag allt från dåligt batteri eller bränsletrycksregulator. Någon som vet eller har haft den här koden.
    Saab 9-5 Vector -03

  11. #11
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    T8 P0172: Bränsleadaption Multiplikativ. Minvärde, Luft/Bränsle för Fet.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    432
    Medlem#
    -
    BTR är bytt och bilen som ny. Själva filtret i btr:n var trasigt i olika delar men fick ur allt och bilen går som den ska..
    Saab 9-5 Vector -03

Liknande ämnen

  1. Ojämn tomgång felkod p0300 NG9-3 B207
    Av tommyimo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2021-04-12, 23:48
  2. [LÖST] Ojämn tomgång ng9-3 B207
    Av Flairr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-03-11, 02:14
  3. [LÖST] CE, P0101 och ojämn tomgång NG9-3 B207
    Av ritte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2017-06-22, 21:44

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •