Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Köra AC med öppet fönster?

  1. #1
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400

    Köra AC med öppet fönster?

    Efter flera års undran tänker jag att jag borde ha en förklaring på detta:

    En gång i tiden fick jag lära mig att kör man AC:n så ska bilfönster vara stängda. Öppet fönster - AC-kompressor av. Punkt. Detta för att AC:n inte skulle anstränga sig för att kyla ner hela atmosfären...

    Men numera kör ju varenda bil med öppna fönster på sommaren, i Barcelona, Paris, Köln och Berlin kör i princip alla bilar med alla fönster öppna när det är 30-35 grader varmt trots att de kör bilar som rimligen borde ha automatisk klimatanläggning med AC. Jag kan inte tänka mig att alla dessa hundratusentals bilister slår av kompressorn bara för det.

    Är detta verkligen bekymmersfritt för klimatanläggningen - hur funkar det här egentligen?
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Ingen AC lär kunna kämpa mot ett stort inflöde av 30-35 gradig luft. Det skulle ju kunna finnas någon automatik som stänger av kompressorn om ett fönster öppnas men jag har ingen aning om någon har gjort så. Det som händer annars är ju att kompressorn kommer att köra kontinuerligt till ingen nytta. Kör verkligen varenda bil med öppna fönster? I USA har jag aldrig sett något sådant fenomen. Stora delar av USA är väldigt varmt på sommaren och ibland även väldigt fuktigt. Länge sedan jag var i södra Europa så ingen koll där. I Sverige brukar folk köra med stängda fönster. Det kan ju vara så att de med öppna fönster har trasig AC. Eller så är det snikmodeller av bilar utan AC. I Spanien finns det bilar med små och extremt slöa motorer som vi aldrig har sett i Sverige. Det fungerar nog dåligt att montera en AC-kompressor på en sån motor.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Nytta och nytta, det rä väl skönt om det blåser kallt på en även om fönstren är öppna ?

    Tror knapapst ACän tar skada av detta, det är nog bara det att det inte är så ekonomiskt att köra den fullt hela tiden.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #4
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av cedete Visa inlägg
    Men numera kör ju varenda bil med öppna fönster på sommaren, i Barcelona, Paris, Köln och Berlin kör i princip alla bilar med alla fönster öppna när det är 30-35 grader varmt trots att de kör bilar som rimligen borde ha automatisk klimatanläggning med AC.
    Konstigt. Kanske vill de spara energi nu när bränslet är dyrt.
    Citat Ursprungligen postat av cedete Visa inlägg
    Jag kan inte tänka mig att alla dessa hundratusentals bilister slår av kompressorn bara för det.
    Varför inte? Vill man spara energi är väl hela grejen att slå av ACn.

    Citat Ursprungligen postat av cedete Visa inlägg
    Är detta verkligen bekymmersfritt för klimatanläggningen - hur funkar det här egentligen?
    1)Ja. 2)ACn kyler luften som fläkten blåser in i kupén. 30-35C är inte speciellt varmt om man jämför med hur varmt det kan bli i en bil som stått i solen en varm sommardag i södra Europa.

    Kör man cab i lugn takt en solig varm dag med över 30C i skuggan vill man såklart köra nedcabbat. Men utan skuggande tak kan det bli riktigt oskönt varmt. Naturligtvis vill man ha sval luft från fläkten. Då är ACn räddningen. Inte för att "värma upp universum". Utan snarare för att det är skönt med sval luft.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2021
    Ort
    Järfälla
    Inlägg
    56
    Medlem#
    -
    Det finns väl motorcyklar med AC?
    9-5 Griffin -10. 9-3x -10

Liknande ämnen

  1. Larmar vid öppet fönster NG9-3
    Av mickeforsberg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-07-29, 08:44
  2. Skrikande fönster 9-3 sc -09
    Av Druva i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-30, 23:07
  3. Polska fönster
    Av 5xaero i forum Off Topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-15, 00:24
  4. Slöa fönster
    Av tesoro i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-07-14, 09:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •