Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Sportfjädring

  1. #1

    Sportfjädring

    Hejsan.

    Jag söker nya fjädrar och dämpare. Jag har för mig att dämpare och fjädrar är identiska på Signum/croma/9-3/Vectra c.

    Men fjäder/dämpar sats är 500-1000kr billigare om man köper Fiat Crona eller Opel Signum satsar. Non som vet om dom är identiska?

    Mvh

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Originalfjädrar är inte identiska.
    Varken mellan olika bilmärken eller mellan olika modeller eller inom samma modell eller ens samma årsmodell.

    Skall du montera något annat än original? I så fall finns det inga regler för vad som är rätt eller fel. Det beror på vad man vill ha för förändring mot original. Sportsatser finns ju oxo olika. Dvs alla sportsatser är inte likvärdiga med exakt samma egenskaper.

    Det är svårt att veta om en sats som inte är testad på en viss bil funkar utan att ha provat. Men skall den monteras på en Fiat Croma är det säkert smart att välja en sats avsedd till just Fiat Croma. Osv.

    Visst, 1000 spänn är tusen spänn och kan man spara en tusenlapp är det säkert klokt. Men att montera fjädrar och dämpare som visar sig inte funka är ju bara dumsnålt. Speciellt med tanke på att det man sparar inte ens räcker till en full tank. Men kass fjädring/chassi får man leva med betydligt längre. Det är nog smartare att satsa på begagnade delar om priset är viktigt.

    2 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Stötdämpare fram skiljer mot Opel med avseende på infästning av kablage till hjulsensor/nav. Stötdämpare bak vill jag minnas har en annan infästning i karossen. Fjädrar skiljer med avseende på den vikt som är avsedd för respektive axel.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Har inköpt en 9-3 ttid Aero att plocka delar ifrån. Får testa om fjädringen fungerar på croma

Liknande ämnen

  1. Sportfjädring för Saab 9-3 XWD
    Av saab_4ever i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-04-20, 06:28
  2. Högbent sportfjädring?
    Av Loveborn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-31, 22:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •