Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Kopplar inte ur ibland, NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    71

    Kopplar inte ur ibland, NG9-3

    Hej,
    Jag har ett skumt fel på min Saab ng9-3 Aero MY05.
    Den kopplar inte ur ibland, pedalen fastnar i nedtryckt läge, och jag får lyfta upp den och trampa ner igen, ibland flera ggr för att få i växel.
    2 av 3 ggr jag kör fungerar det utmärkt, kopplingen tar långt ner, men inga problem att koppla ur och växla. Körde fyra 1 timmas turer i helgen och första gången gick det bra i 45 min, sedan strulade det. Gång två gick bra i ca 30 min. Gång tre dagen efter fungerade det bra och vid körning 4 fungerade det bra i typ 40 min.

    Har bytt komplett koppling på firma med original slavcylinder för knappt 3 år sedan. Efter bytet ställdes bilen av på hösten. Våren därefter fungerade det ok de första körningar, men sedan började strulet. Efter kontakt med verkstad visade det sig att de inte bytt bromsvätska (vilket jag trodde ingick). Då gjordes detta eftersom det var ett tag sedan. Bromsvätskan var dålig och riktigt seg enl verkstaden, men de sa att de noga "spolat" igenom systemet med mycket ny vätska för att säkerställa att allt var bytt. Enl dom är slaven bytt och luftad enl rätt metod (ska vara gamla Saab mekar på den verkstaden).

    Kan jag fått en slavcylinder som inte var korrekt eller har ni några bra förslag eller tankar?

    Enormt störande när man inte kan växla ordentligt och resten av familjen vägrar att köra bilen pga detta.

    Tacksam för hjälp, om någon har några idéer.
    Senast redigerat av hecke09 den 2022-08-15 klockan 08:33.
    Saab 9-3 CAB AERO -05
    Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Låter mer som att de luftat felaktigt och satt dit grejerna tomma och sen försökt lufta ur. Det är tidsödande och krångligt och kan betyda att de inte får ut all luft.
    På dessa bör man lufta slaven separat med växellådan lös och sen montera den. Konstruktionen är lite dum på dessa med slavcylindern sist i kedjan och luftnippeln sitter på röret till slavcylindern. Det normala är att luftnippeln är sist och då är det enklare att lufta på normalt vis. Sätter man dit grejerna tomt och bara luftar så tar sig vätskan till luftnippeln bara och bara en liten del tar sig ner i slaven där luft blir kvar.
    Det enklaste för dig är att koppla vacuum på behållaren på nåt vis och sen låta det stå så ett tag. Då kan man man få den luft som ligger i slaven att sakta krypa uppåt och upp i burken.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Fast med luft i systemet så brukar dragläget bara flyttas nedåt. Inte att det fungerar bra ibland och ibland inte alls. Jag tror på att huvudcylindern krånglar, eller eventuellt reduceringsventilen som sitter monterad utanpå.

    Vad var anledningen till kopplingsbytet?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    jo det är också sant men det är ändå tryckplattan som är den primära "returfjädern" för hela systemet. Med korrekt luftat system, alltså fullt så ska det ju till en våldsamt trasig huvudcylinder om inte pedalen ska returnera till ursprungsläge. Då ska ju liksom allt returflöde gå förbi kolven och i retur till burken och hur ska det gå till liksom. Då skulle det vara mer sannolikt att det sprutade ur cylindern vid pedalerna.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    71
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Vad var anledningen till kopplingsbytet?
    Svar: Kopplingen började slira pga lite för högt moment för tryckplattan.

    Tack för svaren och er expertis.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-08-28 klockan 20:51. Anledning: Lagat trasigt citat
    Saab 9-3 CAB AERO -05
    Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Det är till 99% din huvudcylinder som är defekt.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    71
    Ja, du har säkert rätt. Luftningen genomförd utan någon förändring.
    Huvudcylindern nu hemma och ska bytas.
    Misstänker att det blir att lämna in den för jag har inga luftningsverktyg.
    Tittat i WIS och rent mekmässigt verkar det vara ”lätt”.
    Några mektips?
    Kan man tex byta den hemma och hoppas på att ta sig någonstans för luftning, eller är det uteslutet?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-09-05 klockan 12:27. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3 CAB AERO -05
    Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    71
    Huvudcylindern nu bytt, och det verkar fungera!
    Kört några dagar och so far so good.
    Tack för supporten!

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 CAB AERO -05
    Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startar ibland inte och ibland går den bra OG9-5 B2x5
    Av oollaa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-01, 01:06
  2. [LÖST] Kopplar inte ur 9000
    Av Robban_GBG20 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-05-11, 21:07
  3. [LÖST] Spikningar ibland och ibland inte? og900s
    Av svante_turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-04-27, 21:46

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •