Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: 9000 Turbo 1988: En magentabrun räddningshistoria

  1. #1
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 044
    Medlem#
    4869

    9000 Turbo 1988: En magentabrun räddningshistoria

    Ni vet hur det är.

    Man ligger och vrider och vänder sig, kommer inte till ro, kan inte sova.

    Efter ett tag ger man upp och rycker åt sig mobilen och scrollar igenom lite annonser.

    I vanliga fall bara brukar sökandet resultera i ett par sparade annonser som sedan glöms bort. Denna gång så bet sig varan kvar i minnet och efterföljande dagar togs orimligt mycket tankeverksamhet upp av den.

    Samma sekund som första meddelandet skickades så var saken klar. Jag kommer att köpa en till bil.

    Vad är det då jag köpt?

    Mina damer och herrar, jag ger er en magentabrun 9000 turbo från 1988. Denna vagn är försedd med oxblodsröd skinninredning, glastaklucka, all tänkbar utrustning och en lång lista av behov.

    20220629_150023.jpg 20220629_150034.jpg 20220629_150042.jpg 20220629_150055.jpg

    Bilen har gått 31 400 mil och har inte besiktats sedan 2014. Merparten av sitt liv har den gått i Norrland, så hopp om hyfsat rostfri stomme finns - även om det exteriöra lämnar en del att önska.

    Redan vid avhämtning så började det klias i huvudet. Lysande (!) och ingen bromsservo, men ABS-kontrollampan slocknar vid motorstart. Spännande.

    Då jag saknar lämpligt körkort och fordon så får kamraten rycka in och agera chaufför. X3 med 6-cylindrig dieselspis är en perfekt dragtraktor.

    20220629_185549.jpg

    Kärran kommer att få stå i sommarstugan. Gräsmattan där är "perfekt" att skruva på så länge det finns maltdryck lättillgängligt, vilket brukar vara fallet. T ex så går kamkedjebyte på NG9-5 V6 alldeles utmärkt att utföra där.

    När bilen väl kommit till sitt nya hem så blev genast åtgärdslistan längre.

    20220702_150948.jpg

    Här saknas något. Det visste jag dock om innan köp. En japsdämpare hade med rätta avlägsnats av föregående ägare.

    20220702_150834.jpg 20220702_150842.jpg

    Det här ser inte helt original ut. En föraning om vad som komma skall.

    20220702_150910.jpg

    Intressant att ABS-lampan slocknar trots att inte ens huvudreläet är monterat. Misstankarna stärks.

    20220702_173130.jpg

    För att ett ABS-system ska fungera så skulle jag säga att man behöver i runda slängar fyra givare. En per hjul. På denna vagn har man valt att avlägsna de två främre och klippa kablarna. Nåväl, det är ett senare problem. Högsta prio är att få igång servon.

    20220713_200953.jpg

    Mekstunden sponsras av Stigbergets ÖL. En ljus lager på 4,5% som seglat upp som en favorit i 33 cl-kategorin. 12,90 kr/burk och verkar vara beställningssortiment i en hel del av Systembolagets butiker.

    Åter till ämnet.

    Då 87-88 verkar ha en egen ABS-klump med längsmonterad pump utlöstes en mildare huvudvärk. Kan det räcka att byta bara elmotorn? Den är ju stum. Donatormotor finns från ett 900-aggregat, men vad jag förstått så behöver den polvändas för att gå åt rätt håll. Inga konstigheter, men helt irrelevant eftersom det sen visade sig att även hydraulpumpen i sig var stum. Kanske inte så konstigt då bromsvätskan var kolsvart och säkert hade en vattenhalt som överstiger Östersjöns. Ridå. Bromsservon och ABS får vänta.

    10 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2022-08-14 klockan 21:45. Anledning: "§9.1 Försäljning och annonsering får inte förekomma i forumet. Som privatperson ska du använda Köp & Sälj."
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  2. #2
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    Kul projekt! Ska följas

    2 användare gillar detta inlägg


    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Kul tråd. Skriv ett PM om du behöver ett fint standard avgas, eller bara en slutdämpare.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 044
    Medlem#
    4869
    Dags att inventera lite ytterligare vad jag köpt.

    20220702_151032.jpg 20220702_151048.jpg 20220702_151059.jpg

    Som synes låg det en hel del i bilen.

    20220702_152735.jpg

    Lite prydligare och lättöverskådligt. En del jag behöver, en annan del som kommer avyttras. Nu är bilen tom och det går att städa den.

    20220702_180535.jpg

    Mycket trevligare.

    Ramlade över en blocket-annons där en äldre herre rensade sitt förråd. Mors 9-3 SC fick rycka ut på en sväng till Dalarna.

    20220726_165451.jpg

    Tre fräscha dörrsidor (mina är svullna pga att vattenskärmen suttit fel), en sprickfri ovansida till panelen, en mittkonsol och en hel del lister och smådelar. Väl värt resan!
    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Kul tråd. Skriv ett PM om du behöver ett fint standard avgas, eller bara en slutdämpare.
    Tack! Just den biten är dock löst för stunden. Köpte en originaldämpare från Orio där fästet svetsades om för att passa på min årsmodell. Tråden är just nu en summering av vad som hänt främst den senaste månaden.

    - - - Uppdaterad - - -

    Fortsättning på bromsservo/ABS-problematiken.

    Fick hugg på ett ABS-aggregat av rätt årsmodell i Polen. Tyvärr så drog säljaren fötterna efter sig och jag bestämde mig för att dra en rövare.

    Jag köpte ett aggregat från en nyare bil, dvs med tvärställd hydraulpump. ABS-blocket från mitt gamla aggregat flyttades över till det "nya" och sladden till tryckvakten förlängdes för att kunna nå till den nya positionen. Nu finns det bromsservo! Då kontrollampan är kopplat till något annat, har inte kollat vad ännu (misstänker generatorlampan), så får ABS-systemet vila så länge. Fokus är att åka till besiktningen och få en rejäl arbetsorder innan det blir för mycket pengarullning och huvudkliande. Går det väl så kanske det investeras i nya givare till framhjulen.

    I samband med att klumpen monterades så spolades hela systemet ur rejält med ny bromsvätska. Eller ja, jag försökte.

    20220727_215711.jpg

    Fan.

    De två främre luftningsnipplarna behövde knappt övertygas innan de släppte. Den ena baknippeln gick efter lite knackande, smörjande och eldande. Den på bilden ville inte. Kanske inte så konstigt då den var så rostad att jag fick slå på en mindre hylsa. Ett bättre begagnat ok plockades på skroten och sitter nu där.

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2022-08-14 klockan 21:46. Anledning: "§9.1 Försäljning och annonsering får inte förekomma i forumet. Som privatperson ska du använda Köp & Sälj."
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Kul projekt, Fredrik! Just 9000 turbo CC av dom tidiga årsmodellerna är en favvo hos mig.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Den ser förhållandevis frisk ut i plåten. Skinnklädseln är i riktigt fint skick. Jag hade samma färg på inredningen i min 9000CDi men plysch. Skinn är säkert mycket skönare även om Saabs plysch var ganska trevlig den med.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  7. #7
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Hade nog gått att få ur nippeln med en migsvets, men har du redan löst det så..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 044
    Medlem#
    4869
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Kul projekt, Fredrik! Just 9000 turbo CC av dom tidiga årsmodellerna är en favvo hos mig.
    Samma här! Sen vill jag komplettera med en CD innan facelift samt en CS Aero. Sen är jag komplett vad gäller 9000.

    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Den ser förhållandevis frisk ut i plåten. Skinnklädseln är i riktigt fint skick. Jag hade samma färg på inredningen i min 9000CDi men plysch. Skinn är säkert mycket skönare även om Saabs plysch var ganska trevlig den med.
    Alla dörrar behöver bytas, skärmkanter bak är mer eller mindre ledsna. Framskärmarna går att använda. Inredningen är i förvånansvärt bra skick! Bara innertaket som hänger, men sånt går ju att lösa.

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Hade nog gått att få ur nippeln med en migsvets, men har du redan löst det så..
    Det jag hade tillgång till var slägga, rostlösare och en hyfsad blåslampa. Jag vågade inte elda tillräckligt hårt med tanke på slangen som låg precis intill. Hur som, nu är det löst.

    Vad som inte visas på bild vid bromsmecket är att bakaxeln fick århundradets "pad slap". Skivorna var rostiga och befintliga belägg lossnade det återstående friktionsmaterialet ifrån, så jag smackade dit de begagnade Greenstuff-beläggen jag plockade från 900an nån vecka tidigare.

    - - - Uppdaterad - - -

    20220702_173506.jpg

    Urk. Bilen var tidigare i sitt liv försedd med ett Cargard 950S-larm. Tidigare ägare berättade att den drog ur batteriet med det inkopplat, så det har lite halvt avlägsnats.

    Då jag inte vill ha sånt här ormbo i bilen så begick jag en dödssynd.

    Jag började röra vid ett urkopplat larm som fortfarande tillät att bilen startades.

    20220807_181634.jpg

    Mycket urk-urk är det.

    20220807_175828.jpg

    För huvudvärksinducerande larm-mek rekommenderar jag en ljus tysk lager, Münchner Hell från Paulaner. Finns på de flesta Systembolag. Den tar udden av den värsta huvudvärken från larmet utan att inducera en egen värk.

    20220807_194651.jpg 20220807_194639.jpg

    Några mystiska kablar försvann bakåt i bilen så hela högersidan demonterades i jakt på dessa. I samband med det så avlägsnades även resterna av en baslådeinstallation. Under denna operation så besannades även farhågor jag tidigare haft, att bilen skulle vara "sönderskruvad". Det saknas skruvar eller sitter fel både lite här och där. Tur att jag hade sortimentlådor med mig från tidigare bilar.

    Gissa min besvikelse när merparten av de mystiska kablarna visade sig sluta i några avklippta tåtar. Antiklimax.

    Som smör på moset så gick inte startmotorn efter att kablaget avlägsnats. Varför bröt jag mot budordet? Du skola icke ofreda ett urkopplat larm!

    Minns ni de byglade kontakterna från första posten?

    20220702_150834.jpg

    De gula kablarna i det här kontaktstycket går till solenoiden. De två röda kablarna tar en omväg in bakom handskfacket där de är ihopkopplade för att tillåta motorstart. Lätt fixat. Men likväl startar inte bilen. Den går bara på startmotorn. Suck.

    Efter en stunds klurande så visar det sig att kontakten på fördelaren glidit av i samband med problemet som avhandlas i nästa inlägg. Fortsättning följer..

    2 användare gillar detta inlägg


    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Angående ABS:en så finns det i grunden 3 varianter av betydelse, den första varianten med 48 kuggar på ABS-kransarna (87-89), andra varianten (Mark II) med 96 kuggar (90-92), samt Mark IV med 96 kuggar (men Mark II levde kvar på bilar med TCS).

    Varianten med 48 kuggar är svåra att underhålla, i verkstadshandboken eller något servicemeddelande rekommenderas att tillfälligt använda delar från andra varianten för att kunna läsa ut fel. 90-91 kräver dock en specialadapter i dess specialkontakt för ABS-diagnostik, det blev ordning på detta först på 92 - men detta var inte ett problem i själva aggregatet.

    Om du hittar ett fungerande Mark II-aggregat 90-92 kan det därför vara en fördel att byta till detta (kräver byte av ABS-kransar). Problemet med varianter innan Mark IV är att de slits (eftersom kompressorn håller trycket uppe hela tiden), och det finns inga nya delar till dem.

    För att stoppa in Mark IV behöver du dra om bromsrören till bakhjulen eftersom det är en enkel krets på Mark II, men den stora fördelen med detta är att Mark IV sällan går sönder - undantaget hjulsensorerna men de är (i princip - det fanns mekaniska skillnader på tidiga sensorers montage) samma för alla varianter - dessa är förbrukningsvara (sladdarna vickas av, med glapp som följd, med tiden, min erfarenhet är att i snitt 1-2 byten av givare behövs per 25000 mil) och nyproduceras, dock inte original. Samt att du behöver vakuum, eftersom ABS 87-92 använder kompressorn istället för vakuumservo för servoeffekten.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 044
    Medlem#
    4869
    Mycket bra information! Stort tack!

    För stunden så tänker jag att systemet får leva som det är. Jag kände mig lite stygg som besiktade med vetskap om att kontrollampan var fulkopplad. Exakt hur besiktningen gick kommer att avhandlas i ett framtida inlägg, men låt oss säga att den gick så pass bra att frågan hur jag ska behandla ABS-systemet är högst relevant.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Vfr den 2022-08-16 klockan 09:39. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  11. #11
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Fyfan vad jag hatar gamla larm, jag har en bil där jag försökt koppla ur larmet men gått bet, en gjuten låda med en massa svarta kablar som försvinner upp underinstrumentbrädan, och kopplar man ur allt startar inte blien, blää..

    Sitter ett cargard i fieron med, har inte vågar mej på att frösöka koppla ur skiten än..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #12
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Kul projekt!
    Det började direkt klia i mina fingrar, tänk så kul att få gå loss med en uppsjö olika kemikalier några borstar och penslar samt en högtryckstvätt på den där!

    Jag tycker det är ganska kul att ta bort gamla larm och reda ut gamla kablage som folk har mixtrat med, i alla fal sådana som är mer eller mindre amatörmässigt installerade, det brukar vara ganska tydligt vilka kretsar man brutit upp och var man har tjuvat sig på med matning, centrallåsstyrning m.m..

    För övrigt, jag har monteringsanvisning som PDF för Cargard 950 S om någon råkar vara intresserad...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 044
    Medlem#
    4869
    Så kommer vi då till nästa bekymmer. Bilen gick påtagligt fett. Det både luktade och rök en hel del. Så ska det inte vara.

    Tidigare ägare uppgav att bilen hade ca 200 hk. Vid frågeställning så framkom att detta var information från ägare ytterligare ett steg bak i tiden. "Det sitter box från Aero i den." Hmm. Mig veterligen finns ingen 9000 Aero 1988. Som f d anställd på Maptun så har jag sett en hel del konstiga trim. Det vankas därmed upptäcktsfärd för att ta reda på vad tusan som sitter i bilen.

    Komponentkontroll! Efter en stunds letande i verkstadshandboken så hittades en behändig tabell med komponentnummer.

    20220802_184451.jpg

    Stämmer.

    20220802_190146.jpg

    Japp. Stämmer också.

    original_70939211-3591-414f-bc1d-b7e0d4969505_20220807_212631.jpg

    Vääänta lite nu. 3,0 bar? Enligt listan ska här sitta en 2,5-barsregulator. Kan det vara..?

    20220802_183236.jpg

    Japp, det kan det! Röd APC, man tackar. 190 hk? Då är det inget märkligt med komponentnummer i alla fall. Kan det vara nån spridare som fastnat i öppet läge?

    I samband med ett annat arbete (det blev för tråkigt med bränslet) så skymtade något i ögonvrån.

    https://youtu.be/lox4JWHulgI

    Eh. Det här är inte rätt. Vi har ett internläckage i regulatorn.

    I min enfald så trodde jag sedan att det var samma 3-barsregulator som sitter på og900. Varför använda EPC när man kan göra felaktiga antaganden? Nåväl, en bred köpesannons lades ut och en 3-barsregulator från en 900 hämtades och mont.. Nej, det gjorde det inte. Det går inte att montera från en 900, ty av någon anledning så är det olika gängor på anslutningarna. Det finns säkert goda anledningar till det, men spontana frågan är "Varför, Saab? Varför?". Det blev minst sagt smolk i bägaren då regulator med rätt nr endast verkar sitta på tidiga 9000. Men jag kanske får väga upp de olika gängorna mot att någon hade den goda smaken att göra vakuumnipplarna transparanta. Jag har varit med om internläckage i regulatorer tidigare, men i det här fallet så låg det längre ner på listan över felsökningsåtgärder.

    Efter lite surande och tjurande kläcktes en idé. Vi bygger en adapter! Som tur var fick jag med slangen som hörde till den nya regulatorn, så att tolka gängan och hitta rätt pinaler var en baggis.

    20220808_154716.jpg

    En tripp till Örebro och 217 kr hos Hydroscand senare så var den "nya" regulatorn på plats. Och vilken skillnad i gång! Inga rökmoln, inga misständningar. Bara jämn och fin motorgång, som sig bör. Det var även i samband med detta som bortrensningen av larmet till synes förhindrade motorstart. Vid närmare eftertanke så tittade jag närmare i området och fann att kontakten till fördelaren halkat av, så ingen varvtalssignal hittade fram.

    Nu när bilen både går och stannar så vankas det besiktning. Vi har dock några fel kvar att åtgärda. Redan innan besiktning så vet jag att den inte kommer att gå igenom, men jag behöver inte ge besiktningsmannen (för det var en man) mer ammunition än han redan har.

    Rutan är sprucken bortom allt hopp att gå igenom och handbromsverkan kan närmast beskrivas som "blygsam" för vänster sida och "önsketänkande" för högersidan. Justeringen är i ändläge så stark misstanke om sträckta vajrar föreligger. Det får vara så för stunden.

    Vad som däremot går att ordna är vindrutespolningen. Då denna direktörsvagn har i det närmaste all utrustning som gick att uppbringa 1988 så sitter där en bensinvärmare. Funktion högst okänd. Detta ger konsekvensen att spolarbehållaren är flyttad från sin behändiga position framför batteriet till inuti höger framskärm. Om vi säger såhär: Jag vet inte vad den monterades med 1988, men jag är ganska säker på att det inte var med den bockade svetstråd som den nu sitter upphängd med. Trots numera kry pump så kommer det dock inget spol. Bilen levererades med framskärmen demonterad och jag utgår från att det var där föregående ägare gissade att felet med den uteblivna spolningen låg. Det ena utesluter inte det andra och efter lite multimetrande (jag tror det är facktermen) så hittades problemet.

    20220807_175053~2.jpg

    Här flödar inte många elektroner. Efter att elektronblockaget putsats bort så infinner sig 12 volt även vid spolarpumpen och rutan får sitt välförtjänta bad.

    Förbesiktningen fortsätter och det konstateras att både skyltbelysning och position-/bromsljus behöver nya lampor. Inga problem, det tar vi på vägen till besiktningen. Yolo.

    Det är för övrigt i detta skede som jag lär mig att det förutom P21/5w även finns P21/4w. Tyvärr så infann sig denna kunskap 15 min innan besiktning och utanför en butik vars sortiment inte inkluderar P21/4w-lampor. Prestigeförlust intågande. Man får helt enkelt inte anmärkningar på belysning på besiktning. Det är en principfråga.

    Vad blev då resultatet av besiktningen?

    20220809_133152_2.jpg

    Inga jobbiga överraskningar! Sidoblinkersen behagade att ta timeout mellan förbesiktning och faktiskt besiktning. Den är nu för tiden högst välmående. Klonket i framvagnen visade sig vara glapp krängningshämmarstag. Den högt ställda strålkastaren justerades på plats men anmärkningen togs av okänd anledning inte bort.

    Då återstår alltså handbroms och ruta. Ruta för årsmodellen har utgått, men det finns till senare årsmodeller. Antar att skillnaden är att den är värmedämpande och har fönster för chassinummer. Bör således ej vara ett problem att montera, men om någon besitter annan kunskap och insikt tas denna tacksamt emot.

    Nya handbromsvajrar är inhandlade och spaken är urtagen för att få ena örat för justeringen svetsat, då denna släppt.

    Nu har vi i mångt och mycket kommit ikapp till nutid, så det finns inte överdrivet mycket till backlog att rapportera från.

    10 användare gillar detta inlägg


    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  14. #14
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Underbart, Fredrik!

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    193
    Hej!

    Härlig läsning, tack!

    Mvh

    Mathias

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Inget problem att montera "fel" vindruta Jag skulle nog föröka se till att måla för hålet för chassinumret från baksidan, enklast om man kan göra det innan montage, men det går nog oavsett. Man kommer dock att se överkanten av målningen från insidan i vissa vinklar. Alternativet är att sätta något roligt där eller återanvända hålet till något annat - men vindrutetorkaren rengör inte den ytan.

    Men däremot så kommer solsensorn som finns för ACC 90-93 att bli lite lurad med de nya vindrutorna, men ACC 85-89 har ingen solsensor så det bör vara lugnt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 044
    Medlem#
    4869
    Nog har även 85-89 solsensor? Jag har en sensor i höger högtalargaller som såg minst sagt eftermarknad ut och efter en djupdykning i VHB så fick jag reda på att det är en solsensor. VHB benämner den "solgivare", men jag antar att det är samma sak.

    När vi ändå är inne på ACC så kan jag nämna att den har en förkärlek till att blåsa varmluft oavsett vilken temperatur som begärs. Kör jag kalibrering och sedan inte trycker på någon knapp så kommer något mindre varm luft, men så snart jag rör en knapp eller startar om bilen är det varmt igen. Tanken är på sikt att få fart på AC:n och konvertera till R134, men det är nog en hel del jobb med att byta packningar, serviceanslutningar, tryckvakt (?), ta reda på varför det gick sönder till att börja med. Att få den att blåsa något sånär rätt temperatur känns som en bra start, om än mindre prioriterat.
    Senast redigerat av Vfr den 2022-08-16 klockan 09:38. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  18. #18
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Jag fick löda om varenda lödning i ACC-enheten på min CDE '96, det var ett digert jobb men löste många av ACC-problemen jag hade, fralförallt att palenen slocknade och fläkten stannade lite slumpmässigt, allra helst när det regnade..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av znorc Visa inlägg
    Nog har även 85-89 solsensor? Jag har en sensor i höger högtalargaller som såg minst sagt eftermarknad ut och efter en djupdykning i VHB så fick jag reda på att det är en solsensor. VHB benämner den "solgivare", men jag antar att det är samma sak.

    När vi ändå är inne på ACC så kan jag nämna att den har en förkärlek till att blåsa varmluft oavsett vilken temperatur som begärs. Kör jag kalibrering och sedan inte trycker på någon knapp så kommer något mindre varm luft, men så snart jag rör en knapp eller startar om bilen är det varmt igen. Tanken är på sikt att få fart på AC:n och konvertera till R134, men det är nog en hel del jobb med att byta packningar, serviceanslutningar, tryckvakt (?), ta reda på varför det gick sönder till att börja med. Att få den att blåsa något sånär rätt temperatur känns som en bra start, om än mindre prioriterat.
    Missade att den bara hette "givare" i EPC på 85-89, ska mycket riktigt sitta en "givare solljusintensitet" i höger högtalargaller.

    Spjällmotorerna för 85-89 är likströmsmotorer med pottar på, vet inte så mycket om dem, men jag misstänker att resistansbanan är en möjlig felkälla. På 90-98 med ACC II så används istället stegmotorer och är en mer robust lösning.

    R12 systemen är tyvärr mycket mer felbenägna än R134a-systemen, och ett R134a-system (92/93-98 ) kan relativt enkelt tas ut av två personer utan att släppa trycket - men höger hjulhusvägg måste modifieras (eller annan fix) om man ska kunna lyfta in det i 85-91 (som har en annan - i mitt tycke bättre - rördragning för AC:n), samt att du måste hitta en B202 -93 för rätt kompressor (4382735). (Och man måste byta till stegmotorer för att köra ACC II, men det bör gå utmärkt att köra ett R134a-system med ACC I - om man vill - om man får till det mekaniskt.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #20
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 044
    Medlem#
    4869
    Inte ska du komma här nu och förstöra mina simpla planer med en massa fakta och insikter som kräver höjd ambitionsnivå. Min tanke var enbart att byta tätningar där så är möjligt, serviceanslutningar, tryckvakt (det är väl olika tryck för R12 och R134a?) och sen hoppas att systemet är någorlunda tätt och därmed fungerar vid en fyllning.
    Senast redigerat av Vfr den 2022-08-16 klockan 09:38. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

Liknande ämnen

  1. Misständer 900 T8 1988
    Av Loffe_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-02, 22:15
  2. Vaccumproblem 9000 2.0T -1988
    Av boppen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 20:37
  3. Vill ej ladda högre än 0,35 Saab 9000 års. 1988
    Av Flopparn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-09, 18:29
  4. Saab 9000 Turbo 1988 seg motor
    Av davidblumberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-09-02, 04:36
  5. Saab 9000 turbo 1988
    Av ErRE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-29, 12:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •