Ni vet hur det är.
Man ligger och vrider och vänder sig, kommer inte till ro, kan inte sova.
Efter ett tag ger man upp och rycker åt sig mobilen och scrollar igenom lite annonser.
I vanliga fall bara brukar sökandet resultera i ett par sparade annonser som sedan glöms bort. Denna gång så bet sig varan kvar i minnet och efterföljande dagar togs orimligt mycket tankeverksamhet upp av den.
Samma sekund som första meddelandet skickades så var saken klar. Jag kommer att köpa en till bil.
Vad är det då jag köpt?
Mina damer och herrar, jag ger er en magentabrun 9000 turbo från 1988. Denna vagn är försedd med oxblodsröd skinninredning, glastaklucka, all tänkbar utrustning och en lång lista av behov.
20220629_150023.jpg 20220629_150034.jpg 20220629_150042.jpg 20220629_150055.jpg
Bilen har gått 31 400 mil och har inte besiktats sedan 2014. Merparten av sitt liv har den gått i Norrland, så hopp om hyfsat rostfri stomme finns - även om det exteriöra lämnar en del att önska.
Redan vid avhämtning så började det klias i huvudet. Lysande (!) och ingen bromsservo, men ABS-kontrollampan slocknar vid motorstart. Spännande.
Då jag saknar lämpligt körkort och fordon så får kamraten rycka in och agera chaufför. X3 med 6-cylindrig dieselspis är en perfekt dragtraktor.
20220629_185549.jpg
Kärran kommer att få stå i sommarstugan. Gräsmattan där är "perfekt" att skruva på så länge det finns maltdryck lättillgängligt, vilket brukar vara fallet. T ex så går kamkedjebyte på NG9-5 V6 alldeles utmärkt att utföra där.
När bilen väl kommit till sitt nya hem så blev genast åtgärdslistan längre.
20220702_150948.jpg
Här saknas något. Det visste jag dock om innan köp. En japsdämpare hade med rätta avlägsnats av föregående ägare.
20220702_150834.jpg 20220702_150842.jpg
Det här ser inte helt original ut. En föraning om vad som komma skall.
20220702_150910.jpg
Intressant att ABS-lampan slocknar trots att inte ens huvudreläet är monterat. Misstankarna stärks.
20220702_173130.jpg
För att ett ABS-system ska fungera så skulle jag säga att man behöver i runda slängar fyra givare. En per hjul. På denna vagn har man valt att avlägsna de två främre och klippa kablarna. Nåväl, det är ett senare problem. Högsta prio är att få igång servon.
20220713_200953.jpg
Mekstunden sponsras av Stigbergets ÖL. En ljus lager på 4,5% som seglat upp som en favorit i 33 cl-kategorin. 12,90 kr/burk och verkar vara beställningssortiment i en hel del av Systembolagets butiker.
Åter till ämnet.
Då 87-88 verkar ha en egen ABS-klump med längsmonterad pump utlöstes en mildare huvudvärk. Kan det räcka att byta bara elmotorn? Den är ju stum. Donatormotor finns från ett 900-aggregat, men vad jag förstått så behöver den polvändas för att gå åt rätt håll. Inga konstigheter, men helt irrelevant eftersom det sen visade sig att även hydraulpumpen i sig var stum. Kanske inte så konstigt då bromsvätskan var kolsvart och säkert hade en vattenhalt som överstiger Östersjöns. Ridå. Bromsservon och ABS får vänta.