Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

Ämne: 9000 Turbo 1988: En magentabrun räddningshistoria

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 695
    Medlem#
    8758
    Det som typiskt händer i R12-systemen är att trycket läcker ut resulterande i att kompressorn skär, har för mig att det fanns ett problem med att tryckvakterna inte såg det - haft skurna kompressorer 3 ggr på 9000 R12-system. Tyvärr måste man ofta fylla systemet och varmköra innan man märker om kompressorn skurit - var med vid en av felsökningarna när just detta var fallet, kompressorn gick i c:a 3 minuter innan den var varmkörd och man kunde höra problemen.

    Om systemet stått öppet under en längre tid är det nog rätt mycket som behöver städas.

    Trycken skiljer, men det går ganska bra att köra med R12-inställningar för R134a, problemet är oljorna, den oljan som ett R12-system normalt är fylld med ställer till det med R134a. Det är inte omöjligt att det förmodade AC- haveriet berodde just på en dålig R134a-konvertering.
    Senast redigerat av Långmilare den 2022-08-16 klockan 13:23.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #22
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 103
    Medlem#
    4869
    Så kontentan verkar vara att man kan spara sig rätt mycket bekymmer genom att lyfta över ett fungerande R134a-system.

    Då bilen står i sommarstugan så kommer det finns gott om tid under vintern att leta och köpa delar, så det är ingen direkt panik.
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 695
    Medlem#
    8758
    Japp - det man måste lösa är problemet med torkfiltrets placering samt (om man inte hittar en B202 -93) kompressorn (eller kanske bara kompressorns remskiva - vet inte skillnaderna mellan B202 och B234 kompressor artikelnumren), utrymmet där det sitter på 92-98 finns inte på tidigare modeller (det sitter med muttrarna som håller spolartanken på den nya positionen för 92-9.

    Även om man blir tvungen att tömma systemet för lite fixande är det en stor fördel att utgå från känt fungerande saker.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #24
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 103
    Medlem#
    4869
    Då vi i stort sett är ikapp allt som skett under semestern och denna dessutom, till mitt stora förtret, nu är slut så blir det inte lika täta uppdateringar på kärran. Men, helgen har spenderats i stugan och då blev det självfallet lite jobb.

    20220820_123022.jpg

    Då irriterande position på tempnålen noterats under tidigare körningar så inleddes lördagen med en tripp till Örebro för att köpa ny termostat. Detta med två diskmedelspåsar cirkulerande i kylsystemet. Kylvätskan i bilen är förvisso nybytt då tidigare ägare nyligen bytt vattenpump, men den såg ändå grisig ut.

    20220820_142419.jpg 20220820_143449.jpg 20220820_143411.jpg 20220820_143510.jpg

    Det som syns på bilderna är hur äckligt det blev efter att kylvätskan tappats av och systemet fyllts med första vattensköljningen. Skulle säga att det var på tiden med en rengöring. Kylvätskebehållaren var full med äckel efter tömningen. Denna utsattes sedermera för sand+vatten+skaka.

    20220820_151326.jpg

    Mycket bättre. Systemet sköljdes med rent vatten fyra gånger innan det var tillräckligt rent för att hälla i glykolblandning. Vore intressant att utsätta behållaren för väteperoxid och uv-ljus för att se om den klarnar upp i färgen. Men det är ett senare ingrepp i så fall. Tyvärr så gjorde rengöringen och termostatbytet inget för temperaturen. Renligheten i systemet får vara resultat nog och tempen får bli ett senare bekymmer.

    Eftersom 9000 är en fantastisk bil på alla sätt och vis, och därmed visar aktuell spänning i elsystemet, så blev jag fundersam över vad jag uppfattar som en låg spänning. Vid körningen till Örebro så pendlade denna mellan 13,4 volt på lägre varv och 13,8 på högre. VHB säger att regulatorn strävar efter att hålla spänningen under 14 volt, så jag kanske får släppa min tanke på 14,4 och leva med det som det är. Vad är normalt för dessa kärror?

    När vi ändå är inne på vad som visas i EDU. Min visar endast utetemperatur. DTE och de olika förbrukningarna fungerar ej. Ibland så visas även grafiken för automatlåda.. Misstänker att något inte står rätt till. Kolla artnr på vad som sitter där kanske är en bra start, såvida ingen känner igen beteendet och kan säga direkt vad som är knas.

    Den skarpögde noterar även lysande lampa för spolarvätskenivå. Det är en felindikering eftersom det är fel på nivågivaren. Så en ny/fungerande sådan behöver inskaffas.

    20220820_160004.jpg

    Min initiala tanke var att flottören var felmonterad, men efter att ha snurrat den några varv och sedan även demonterat den för provkörning så konstateras att kretsen är sluten oavsett om flottören ligger emot sensorn eller ej. Metallbiten i flottören ser ut att ha försvunnit med tiden.

    Som bekant så var bilen behäftad med ett antal besiktningsanmärkningar. De som återstår är handbroms och vindruta. Handbromsvajrar inhandlades förra veckan och nu fanns tillfälle att montera dessa. Då jag hade en ny mittkonsol bland alla inredningsdetaljer jag hämtade i Dalarna så var det ett ypperligt tillfälle att även montera denna då den hade kryare lock för förvaringsfacket. Panelen för fönsterhissar och taklucka var ovillig att sitta kvar i den gamla mittkonsolen, så förhoppningsvis löses detta bekymmer också.

    20220820_185848.jpg 20220820_185843.jpg 20220820_185857.jpg

    Vid demontering av den gamla konsolen så upptäcktes en kul grej.

    20220820_192537.jpg

    Hand upp, den som är skyldig :-)

    Nu är vajrarna bytta och med lite mer justering så kan även denna anmärkning anses avklarad. Fann några fler ställen i bilen där det gick att skruva dit lite skruvar som tidigare saknades. Det blir bättre och bättre!

    Nedan är några tillkortakommanden som i sinom tid ska åtgärdas, när delar hittas.

    20220820_110036.jpg 20220820_110028.jpg

    Någon har haft den sällsynt dåliga smaken att ta bort emblemen. Det ska synas att man kör turbo!

    20220820_110053.jpg

    Glasen till instegsbelysningen saknas på båda högerdörrar.

    20220820_151746.jpg

    Dörrsidan på förardörren är vattenskadad och är svullen både här och där. Så får det inte vara.

    Vi avrundar inlägget med en fråga. Förutsatt att jag köper den nyare vindrutan vi talat om tidigare, räcker det med följande sats för att ploppa dit rutan? https://saabklubben-reservdelar.se/9...ster/listsats/ Jag pratar nu utifrån glasmästarens perspektiv, jag har ingen avsikt att göra bytet själv, så lim etc behöver vi inte diskutera.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av znorc den 2022-08-21 klockan 21:07.

  5. #25
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 159
    Medlem#
    12120
    Var det inte problem i själva instrumentet (lödningar?) som kunder orsaka felindikering av temperatur på dessa ? ..iofs har jag för mej det brukar bli tvärt om, att nålen hänger då.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #26
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 103
    Medlem#
    4869
    Tål att undersökas! Jag ska ändå plocka ur instrumentet för att kolla EDU.
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 695
    Medlem#
    8758
    Om du plockar ut huvudinstrumentet, tejpa gärna glaset först för att undvika repor eftersom du måste fiffla med anslutningarna medan du lyfter, och det går att repa glaset mot de två skruvinfästningarna i överkant om man inte ser upp.

    Det är mässingsmuttrar som släpper med tiden, man kan löda dem för att fixa det permanent - men se upp med att det är två lager med skruvar, löd inte de yttre innan man fixat de inre. Eller rengör bara, det håller rätt länge. Det kan resultera både i att mätarna går ner och upp i teorin, men jag har bara sett att de visar lägre än tänkt.

    Det mer sannolika är att de visar den riktiga temperaturen, och på modeller upp till -94 så behöver tempen gå till 90C vid kylarens utlopp, vilket brukar bli c:a kl 10, innan kylfläkten startar - men det finns en dellösning på problemet, nämligen AC-kylfläkt som fanns för varma marknader, som går samtidigt som AC-kompressorn, och därmed tar hand om problemet när det är som värst.

    Från 95 så sköts fläkten av EDU:n, och reglerar mycket smartare.

    Upp till -89 så var EDU-varianterna mera hårdvirade, och kabelstammarna skiljde för olika varianter. Så försök att laga den som sitter där.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #28
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 602
    Medlem#
    7660
    Kul projekt! Din spänningsvisning verkar ganska lik den i min 86a och jag har kört ca. 1500 mil med den så utan problem.

    Angående tempmätaren så lägger sig min bil nominellt i mitten nu med ny vattenpump, termostat och kylare, men man ser tydligt att temperaturen ökare lite vid hårdare körning. Verkar vara helt ofiltrerat Min kylfläkt startar ca. 5mm från det röda området.
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '86 9000 Turbo, ’04 9-5 Aero SC -espressosvart
    @schwrtzwrks - Garaget

  9. #29
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 103
    Medlem#
    4869
    Tackar för tipsen! Ser ut ett bli en sväng till stugan även denna helg. Måste passa på medan vädret fortfarande är njutbart.
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  10. #30
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 906
    Angående voltmätningen så mät på batteriet och jämför hur
    mycket "fel" den visar. Kan skilja 0,5 volt. Men då vet man.

  11. #31
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 666
    Snyggt jobbat! Snart får vi se en parallellbild med din schyssta og900 hoppas jag B-)
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83
    Polestar 2 -22

  12. #32
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 103
    Medlem#
    4869
    Det bidde ingen vända till stugan denna helg. Då vädergudarna bestämde sig för att dumpa 20 mm regn och jag mekar under bar himmel så valde jag annan aktivitet.

    Lurar lite på att åka dit på torsdag och "jobba hemifrån" på fredagen. Då går det att flexa ut och lämna in bilen för rutbyte, ty ruta är levererad till skadeverkstaden och jag var i Skattkätt i fredags för att hämta sista listsatsen för rutan hos Saabklubben.

    Att göra kommande besök:
    Byta gasfjädrar till bakluckan (jag är trött på att få den i huvudet)
    Mäta spänning vid batteriet och jämföra med EDU
    Byte motorfäste höger fram (kan prioriteras ner)
    Köra till skadeverkstaden för rutbyte

    3 användare gillar detta inlägg


    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  13. #33
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 103
    Medlem#
    4869
    Under gångna helgen så blev det äntligen att bilen lämnades in för rutbyte. Förhoppningsvis hittar den tillbaka inom två veckor eller så.

    På väg till skadeverkstaden så noterades att tempmätaren vandrar, istället för att ligga konsekvent högt. Den klättrar långsamt för att sedan något raskare gå ner till "klockan 9". Det här är vid färd på landsväg, så att det skulle vara den typen av pendling som sker med min 900 vid kökörning utesluter jag.
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  14. #34
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 103
    Medlem#
    4869
    Så var det då dags för en ny uppdatering!

    Skadeverkstaden tog hand om bilen i torsdags kväll och så igår blev det till att hämta bilen och åka rakt över vägen till bilprovningen.

    DSC_0425.jpg

    Success! Rutan, belysning och alla anmärkningar utom handbromsen godkändes utan problem. Handbromsen godkändes med mycket god vilja och rätt "knyck" i spaken. Jag visste redan innan att justeringen var lite vajsing. Ska göra om den vid tillfälle, men det blir nästa säsong. Nu väntar vintervila.

    DSC_0426.jpg

    Sprickfri ruta monterad. Kundmottagaren nämnde att killen som gjorde bytet fick kämpa lite. Tydligen är det inte så vanligt nu för tiden med ruta, gummilist och dekorlist på det sättet som det är utformat på 9000. Hur som så blev resultatet bra och det minimala rostangreppet som var i rutramen togs om hand. De gjorde även ett fint jobb med att täcka fönstret för chassinr. Det som skämmer nu är torkararmarna och dessa har följt med hem för lackering.

    På vägen till stugan så fiskade jag upp en uppsättning Aero 16". Dessa är egentligen avsedda för en kommande CD, men jag hade svårt att hålla mig.

    DSC_0437.jpg

    Såå mycket bättre än de 17" JP-fälgarna som satt där innan. Trots att däcken på 16-tummarna är sopslut och av det nya heta märket "First Stop Speed" så kändes dessa hjul väsentligt bättre att köra med på den korta provturen som gjordes. Om någon är spekulant på 17" JP-fälgar så kommer dessa att bli till försäljning, vad det lider. Tanken är framgent att renovera och förse 16-tummarna med nya däck. Någon som har koll på vilken färg det ska vara på "centrum" på Aero16 med polerad kant?

    Efter en del budande på Tradera så har även lite emblem kommit på plats.

    DSC_0440.jpg

    Som synes saknas turbo-emblemet. Förhoppningsvis kan jag hitta ett rimligt prissatt till våren. Fina emblem till framskärmarna ligger och väntar på montering, men jag fokuserade på bakdelen idag. Runda Saab-emblemet som sitter på nu är ett klistermärke som låg i bilen vid köp. Det ska bytas ut mot ett riktigt emblem vid tillfälle.

    DSC_0441.jpg

    Här skådar vi ett högst trängande interiört behov. Det skriver vi också upp för 2023-säsongen. Då jag aldrig bytt innertak tidigare så vill jag ha god tid på mig och inte stressa.

    Detta är troligtvis sista riktiga uppdateringen för 2022. Det kan hända att jag plockar ur mätarhuset och pysslar med detta under vintern. Om inte annat så vore det trevligt att polera bort reporna i plasten på det.

    4 användare gillar detta inlägg


    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 695
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av znorc Visa inlägg
    På väg till skadeverkstaden så noterades att tempmätaren vandrar, istället för att ligga konsekvent högt. Den klättrar långsamt för att sedan något raskare gå ner till "klockan 9". Det här är vid färd på landsväg, så att det skulle vara den typen av pendling som sker med min 900 vid kökörning utesluter jag.
    Beteendet att tempmätaren klättrar för att sedan ramla ner lite snabbare är konsistent med att den inte lyckas kyla ordentligt så fläkten behöver dra igång.

    Skulle ju också kunna vara en dålig termostat, dock.

    Annars, om kylaren är dålig eller igensatt så kanske den behöver att fläkten går för att kunna kyla ordentligt. Andra alternativ är att termostaten är en piratvariant som saknar "locket" som delvis blockerar cirkulationen till kupévärmen, ytterligare saker är om bilen är utrustad med värmare då detta stör cirkulationen, eller att det är något fel på luftflödet runt kylaren (sitter luftskärmarna under fronten på plats? - har sett att de saknas på enstaka bilar, troligen som resultat av någon mindre påkörning).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #36
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 103
    Medlem#
    4869
    Spännande. Jag skrev ett inlägg som jag sen skulle gå in och redigera. Då var det borta. Hur som, vi börjar om..

    Jag hade bilen igång på tomgång under en ganska lång stund medan jag pumpade däcken. Då gick temperaturen högre än vid körning innan fläkten kickade igång.

    Termostaten är ny, dock ej original. Inköpet skedde på en lördag och då fanns bara Mekonomen att tillgå. Jag noterade dock inga uppenbara skillnader mot en original. Den byttes i samband med att kylsystemet rengjordes och monterades åt rätt håll.

    Bilen har värmare och med tanke på hur "snickeboa" installationen ser ut i övrigt så skulle det inte förvåna mig om det även påverkar flödet negativt. Har funderat på att plocka bort värmaren pga detta och även för att funktionen är högst osäker. Det kan åtminstone vara värt att utesluta den ur kretsen för att se om beteendet ändras.

    Värt att notera i sammanhanget är att det verkar pysa från kylarlocket även utan att det är nämnvärt tryck i systemet, så nytt lock står först på listan. Det här upptäcktes först i samband med den långa tomgångskörningen.
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    144
    Hej!

    En kulör som används på några renoveringar är VWLD7W.

    Den ser riktigt bra ut och är orginallik.

    Googlar du koden ser du den på Passar typ -02, Steel Gray.

    Mvh

    Mathias

  18. #38
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 695
    Medlem#
    8758
    Den vanliga silverfärgen på fälgarna var exakt samma som färgkod 247, så jag skulle gissa att den mörkare gråa även den fanns som vanlig färg i den tidseran.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Misständer 900 T8 1988
    Av Loffe_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-02, 22:15
  2. Vaccumproblem 9000 2.0T -1988
    Av boppen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 20:37
  3. Vill ej ladda högre än 0,35 Saab 9000 års. 1988
    Av Flopparn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-09, 18:29
  4. Saab 9000 Turbo 1988 seg motor
    Av davidblumberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-09-02, 04:36
  5. Saab 9000 turbo 1988
    Av ErRE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-29, 12:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •