Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Vevaxellägesgivare samma sak som tändlägesgivare?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Vevaxellägesgivare samma sak som tändlägesgivare?

    Hej!

    En fråga till er som vet mer än jag.
    Är vevaxellägesgivare samma sak som tändläges/varvtalsgivare?
    Tittar man i bildelsbasen så finns inte vevaxellägesgivare under givare dock finns det något som heter Varvtals / tändlägesgivare som jag som lekman tycker ser likadan ut.
    Är det samma sak men med olika benämningar?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 509
    Det är nog samma sak men leta alltid rätt på artikelnumret på delen som du behöver så kan du söka efter rätt del som passar din bil
    https://www.esaabparts.com/
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 764
    Medlem#
    8758
    Jag gissar att det är samma 9-5 -98 som du pratat om i ett annat bloginlägg.

    Det finns en vevaxellägesgivare på din bil, och den används för allt som har med rotationslägen att göra. Andra bilar kan ha flera givare.

    Så det du hittar på bildelsbasen som heter tändlägesgiveare eller varvtalsgivare till just din motor är rimligen samma sak.

    Men, en reflektion, en vevaxelgivare tappar magnitisering med tiden, så det är direkt olämpligt att byta till en äldre begagnad givare. Det som är att rekommendera är, om behov finns, att skaffa en ny original eller Bosch (som tillverkar originalgivaren), tänk dock på att Bosch är ett av de vanligare märkena att förfalska, så välj inköpskälla noga om du skaffar en Bosch. En billig kina-givare kan ge problem snabbt igen, och dessutom avvika i problembild från original.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Tack för svaren, det var som jag misstänkte.
    Kärt barn har ju som bekant många namn.

    Är inte samma 9-5 utan sonens -01.
    Men det spelar ju ingen roll.
    Näe blir ingen begagnad kollade mest där för att se prisbilden på beg.delar.

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 225
    Medlem#
    12120
    Jag köpte ju en triscan som har funkat bra i vad blir det, 9mån ? nu, mycket billigare än original iaf.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Tändlägesgivare stendöd 9000
    Av Nanne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-10-14, 22:16
  2. Vevaxellägesgivare
    Av Liapos i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-08-26, 17:27
  3. vevaxellägesgivare???
    Av Berra_900_t8 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-04, 08:13
  4. Är vevaxellägesgivare samma sak som pulsgivare? 9-5
    Av Jonke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 12:08
  5. Vevaxellägesgivare
    Av J.K Nilsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-03-13, 16:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •