Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Är oljepumpen sliten? 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    27

    Är oljepumpen sliten? 9000

    I jakten på orsaken till flimrande oljetryckslampa på min SAAB 9000 -96 (som KANSKE bara berodde på havererad turbo) har jag ändå plockat ner tråget för att kolla silen som var ganska OK. Passade på att kolla oljetrycksregulatorn, kolven satt fast ordentligt och var sjukt repig, följaktligen blev jag nojig på om det finns annat som är skadat.
    Plockade ner oljepumpen, fick knappt in ett 0,05 bladmått mellan yttersidan på det yttre drevet och transmissionskåpan som Haynes anger som tolerans (lite luddigt angivet). Tog ut dreven och nu funderar jag på om dom är OK, ytorna ser svarvade ut, ungefär som bromsskivor, lite räffliga och det låter när man drar nageln över, jag hade kanske trott att dom skulle vara blanka som en lageryta. Se bilder och upplys mig!
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av awe den 2022-08-11 klockan 22:55.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    Ja de är ganska slitna men en sån där konstruktion av pump ska vara fruktansvärt sliten innan den börjar äventyra trycket på allvar. Satt reduceringen fast så har du nog det primära felet där först och främst. Dreven skulle jag väl bara snygga till lite om det är nå vassa grader och sen låta det vara. Det är ändå inslitet mot kåpan.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    27
    OK, tack! Får nöja mig med att det var svårt att få in ett 0,05 bladmått.

    Reduceringsventilen satt så hårt att jag fick ta en M10-bult och prova mig fram med olika tjocklekar av mässingsfolie i olika koniska former innan det bet såpass att den gick att få ut (se bifogad bild).
    Förmodligen är det som du säger att det var det som var det primära felet.
    Nu är jag även lite orolig för hur cylinderloppet ser ut, svårt att se in, försökte fota med makro men det blev inte bra.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av awe den 2022-08-12 klockan 17:07.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    ja det såg ju inte så bra ut. Bör nog putsas till lite.........såga ett spår i en axel och riv remsor av våtslippapper och linda på och kör försiktigt med borrmaskin. Själva kolven ska ju glida hur lätt som helst.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    27
    Tack men jag beställde en ny.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-08-20 klockan 22:27. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    Ok men jag tänkte mest på loppet i huset. Lär väl vara lika illa där?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    27

    Är oljepumpskåpan sliten? SAAB 9000

    Jag har tidigare frågat om slitna oljepumpsdrev, nu upptäckte jag att oljepumpskåpan också är repig, frågan är om det är normalt. Se bilder!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •