I jakten på orsaken till flimrande oljetryckslampa på min SAAB 9000 -96 (som KANSKE bara berodde på havererad turbo) har jag ändå plockat ner tråget för att kolla silen som var ganska OK. Passade på att kolla oljetrycksregulatorn, kolven satt fast ordentligt och var sjukt repig, följaktligen blev jag nojig på om det finns annat som är skadat.
Plockade ner oljepumpen, fick knappt in ett 0,05 bladmått mellan yttersidan på det yttre drevet och transmissionskåpan som Haynes anger som tolerans (lite luddigt angivet). Tog ut dreven och nu funderar jag på om dom är OK, ytorna ser svarvade ut, ungefär som bromsskivor, lite räffliga och det låter när man drar nageln över, jag hade kanske trott att dom skulle vara blanka som en lageryta. Se bilder och upplys mig!
Senast redigerat av awe den 2022-08-11 klockan 22:55.
Ja de är ganska slitna men en sån där konstruktion av pump ska vara fruktansvärt sliten innan den börjar äventyra trycket på allvar. Satt reduceringen fast så har du nog det primära felet där först och främst. Dreven skulle jag väl bara snygga till lite om det är nå vassa grader och sen låta det vara. Det är ändå inslitet mot kåpan.
OK, tack! Får nöja mig med att det var svårt att få in ett 0,05 bladmått.
Reduceringsventilen satt så hårt att jag fick ta en M10-bult och prova mig fram med olika tjocklekar av mässingsfolie i olika koniska former innan det bet såpass att den gick att få ut (se bifogad bild).
Förmodligen är det som du säger att det var det som var det primära felet.
Nu är jag även lite orolig för hur cylinderloppet ser ut, svårt att se in, försökte fota med makro men det blev inte bra.
Senast redigerat av awe den 2022-08-12 klockan 17:07.
ja det såg ju inte så bra ut. Bör nog putsas till lite.........såga ett spår i en axel och riv remsor av våtslippapper och linda på och kör försiktigt med borrmaskin. Själva kolven ska ju glida hur lätt som helst.
Senast redigerat av Moderator den 2022-08-20 klockan 22:27.
Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras