Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Få tätt anslutningar till bränslefilter

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    35

    Få tätt anslutningar till bränslefilter

    Gav mig på att byta bränslefilter på en 9-5 -99 men får det inte tätt i anslutningarna trots nya banjobultar och kopparbrickor, rengjort ytorna och försökt dra åt så hårt man vågar/kan.

    Läste nu på forumet att det tydligen är vanligt på 9-5 att kopparbrickor inte blir tätt (trots att det var vad som satt där innan), utan att det ska vara gummistålbrickor a.k.a. "tredopackningar".

    Var köper ni sådana? Hittade hos Swedol och kullager.se, men det står inget om huruvida de tål bensin eller ej.

    Var ej i lager på Maptun, Speedparts verkar inte ha alls.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 695
    Medlem#
    8758
    Japp, det är 2 st sådana här: https://webshop.saabparts.com/produc...bparts/4443883

    samt 2 st sådana här: https://webshop.saabparts.com/search?term=4161162

    du bör köpa, går även att köpa från Orio via Speedparts och Maptun.

    Kopparbrickor kan man få mjuka genom att glödga dem (kristallstrukturen ändras), de härdar när man utsätter dem för tryck eller långsamt med tiden (dvs. dra åt en gång - om man drar åt hårt och sedan lossar dem fungerar inte som tänkt, eftersom mekanismen inte är att de fjädrar utan flyter ut första gången man drar åt). Troligen för mycket som kan gå fel med att göra detta rätt och därför man bytt till Tredo.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    35
    Tack, får bli sådana då. Testade att demontera och glödga de nya kopparbrickorna och montera igen - hjälpte inte ett dugg.

    Finns det förresten något knep för att förhindra att banjokopplingarna och slangarna följer med skruven när man spänner åt dem? Eller är det bästa att vrida dem lite åt "fel" håll innan man börjar spänna åt, och sedan låta dem följa med?

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 160
    Medlem#
    12120
    Är det nya kopparbrickor så är dom redan glödgade, men ska man återanvända dom är det bra att glödga själv. (Går bra att göra med vanlig gasol, det blir tillräckligt varmt)

    Ett gammalt dieselmekknep är att dra åt bulten lite lagom hårt, slå till den med en hammare och sen dra lite till, så har du deformerat brickan efter underlaget och det brukar bli tätt.

    Dock inte helt enkelt på just ett bränslefilter..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Bränslefilter till min 9-5 2.0 ´99
    Av GlennB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2020-02-03, 07:47
  2. hur få bort anslutningar på bränslefilter??
    Av Loke67 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-26, 09:01
  3. [LÖST] Angående anslutningar från Volvoturbon till motorn på 9000
    Av Speedy_00 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-08, 16:39
  4. Anslutningar till turbo
    Av Oskarsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-22, 15:50
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-19, 17:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •