Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Li-ion batterier till skruvdaragare som ej tar laddning

  1. #1
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555

    Li-ion batterier till skruvdaragare som ej tar laddning

    Skulle ladda batterier till en skruvdragare häromdagen.

    Men inget av dom ville laddas, laddaren går igång men stänger sen av sig.

    BCL1415 till dåvarande Hitachi.

    Finns det något att göra eller är dom skrot?

    Har läst på nätet att det kan vara farligt att ge dom en kort laddning, kan bli brandfarliga efteråt.

    Någon med input.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Jag har räddat batteripack baserade på 18650-celler från såväl laptops som elverktyg genom att mäta igenom cellerna, hitta den ledsna och sen ladda den separat i en speciell rekonditioneringsladdare.

    Den laddaren har jag köpt från ebay för många år sedan och den både rekonditionerar och mäter återstående kapacitet.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Brukar vara skrot, vissa batterier t.ex från makita har ett chip i sig som sätter en flagga om batterispänningen sjunker för långt och då vägrar makitas laddare att ladda batteriet.
    I ditt fall så verkar batteriet innehålla 4st 18650 celler om batteriet är på 1.5Ah vilket tyder på väldigt gammal batteriteknologi, moderna batterier är på 2.5Ah/cell eller mer.
    Det är rätt mycket besvär att renovera batteripacken men om du eller någon ska göra detta så köper dom flesta batterier från https://eu.nkon.nl/
    Jag gillar Panasonic och LG:s celler.
    https://www.youtube.com/watch?v=a2PduhWqtC8

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Har läst på nätet att det kan vara farligt att ge dom en kort laddning, kan bli brandfarliga efteråt.
    Rent generellt, om det inte är LiFePo4-batterier, mixtra inte med dem. Övriga allmänt förekommande Li-ion batterier kan börja brinna om man misshandlar dem. LiFePo4 brinner inte om man inte lägger våldsam överspänning på någon cell, och även då är det gaserna som utsöndras som är det mest farliga (det är elektrolyten som är problemet) och inte branden i sig.

    Om man ändå vill mixtra med batterierna, gör det utomhus på en eldfast yta - du kommer i praktiken inte kunna släcka batteribränder på Li-Ion-batterier (frånsett då LiFePo4).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Skulle ladda batterier till en skruvdragare häromdagen.

    Men inget av dom ville laddas, laddaren går igång men stänger sen av sig.
    Har jag fattat s´det rätt: "batterier"= fler än ett alltså. "laddaren" = en alltså.

    Jag har och har haft div Hitachi/Hikoki elverktyg. Men har aldrig råkat ut för att batterier ej tar laddning. Om flera batterier inte går att ladda i en laddare kan det vara laddaren och inte batterierna som spökar. Svårt att veta. Men det kan nog vara värt att testa med andra batterier och/eller annan laddare. Som vanligt gäller det att identifiera felet innan man lagar det. Fast det kanske du redan gjort...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    En laddare, 2st batterier.

    Laddaren börjar ladda ser det ut som, sen efter ett tag så klickar det till i laddaren och sen slår den av och börjar blinka rött.
    Därför tror jag att det är batterierna.

    Det är säkert inte LiFePo4-batterier.

    Men nu var det dags att ta fram dom hemma och ladda så inte samma sak sker.
    Senast redigerat av RZ den 2022-08-08 klockan 14:39.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Jag har med en gammal Hitachi skruvdragare jag köpte nya ersättningsbatterier på eBay skickades från Frankrike och funkar fin fint.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #8
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Det finns lite olika Hitachiladdare. Men de jag har kommit i kontakt med lyser rött under laddning och blinkar långsamt när batteriet är fulladdat. Blinkar det snabbt indikerar det att batteriet är kass. Men det har jag aldrig sett. Används skruvdragaren lite och sällan? Då behövs kanske inte full kapacitet varför beg batterier kan vara ett prisvärt alternativ. Kanske oxo att samtidigt uppgradera skruvdragaren till 18V, 36V eller multivolt.

    Visserligen OT, erkänner.
    Om man nu kör med Hitachi/Hikoki verktyg är det ett alternativ att skaffa en HiKOKI WR36DB. Det är en skaplig mutterdragare som drivs med multivolt. Stark batterimaskin med 1.050Nm i åtdragningsmoment och hela 1.650Nm i lossningsmoment. 18V laddare klarar dessa multivolt batterier. Lossar lätt tex hjulskruvar och navmuttrar. Har testat. Och nej det är ingen lågprisprodukt. Verkligen inte. Men kanske något att ha utkik efter på rea eller som begagnat.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Fick aldrig ordning på den gamla skruvdragaren.
    Har använt en annan under altanbygget nu under hösten.
    Köpte på mig en ny skruvdragare och mutterdragare under Swedol-dagar, båda Hikoki.

    Skruvdragaren https://www.swedol.se/borrskruvdraga...v-6458787.html

    Mutterknacken blev denna, mycket lättare än den Mr.O rekommenderade och har ett lossningsmoment på stöddiga 600nm trots att det är 18V.
    https://www.swedol.se/catalogsearch/result/?q=WR18DH
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-01-22, 13:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •