Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Fylla på AC själv? Sånna där kit med med köldmedium och läcktätare. Vad tänker ni?

  1. #1
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336

    Fylla på AC själv? Sånna där kit med med köldmedium och läcktätare. Vad tänker ni?

    Tja!

    Nu är det varmt i min bil (OG9-5 MY07). Kompressorn går igång och systemet håller tryck men inte såpass att det blir kallt. Det var tre år sen jag gjorde en AC-service på "riktig" firma. Är det dags igen? (Det var dyrt.)

    Kan inte hjälpa det men GDS-kitten som finns att köpa på nätet ser med sin prisbild intressanta ut. Jag förstår vad är och inte riktig R134:a medium.

    Undrar bara om de funkar (eller inte). Ser ju massa vittnen på att de gör det. Har ju under lopp hängt här och lärt mej massa och skulle vilja veta vad ni säger.

    Det som får mej att rynka på ögonbrynen är att de är brandfarliga. Vet att de var okunniga människor som för några år sen som körde med något annan ämne (kan det varit butan?) som som slutade illa. Bilen brann upp helt enkelt. Inte det man vill!



    /Dave
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Inget som jag skulle prova med på en bil som inte är irreversibelt på gränsen att dömas ut (och därmed alternativet är att köra utan AC är acceptabelt ) - om läcktätningen inte fungerar så står du med ett system som är kontaminerat och åtminstone kostar extra hos AC-firman.

    Vad gjorde de på AC-servicen egentligen? Låter som du haft otur, vi har inte haft någon bil med R134a som krävt mer en AC-reparation över sin livstid (R12-systemen var betydligt mer felbenägna).

    Jag skulle åka tillbaka till firman eller åka till AC Eurotrans i Vallentuna(som jag använt tidigare) och låta dem göra en felsökning.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Jag fick den där vanliga AC-servicen gjord. Läcksökning, kollade att det höll trycket, tömning o fyllning. Kanske inte i den ordningen? Det är en firma som jobbat med SAAB i många decennier och jag har stort förtroende för dem. Har alltid blivit nöjd med hjälpen jag fått ifrån dem. Oftast gör jag det mesta själv och köper en del delar från dem och får mycket råd från dem.

    Du menar att man kan komma tillbaka tre år efter o hävda nått rätt? På ett AC-system som är så gammalt?


    /David
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Intressant. Jag har aldrig gjort någon service på AC-systemen utom när de har börjat uppvisa problem, på min gamla 9-5 har arbetet inskränkt sig till påfyllning (med obligatorisk läcksökning - inget hittades - men att göra det är myndighetskrav för att få fylla på) en gång, vilket var när bilen var c:a 15 år och kyleffekten mattats av - detta var en ren upptoppning (AC-killen beräknade det från kvarstående tryck) utan föregående tömning.

    På en av våra 9000 hade vi fel på en slangpressning vid ett tillfälle, läckte en aning i en slangpressning.

    Men om man gjort läcksökning så ska du ha fluorescerande vätska i AC:n, så du bör kunna hitta läckaget själv med en UV-lampa, för om det försvunnit på 3 år så bör det vara något som börjat läcka på riktigt och inte bara "naturligt" läckage (genom packningar och slangväggar).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Åk tillbaka till din ursprungliga verkstad. Har hänt att de inte skruvat åt anslutningsmutter/lock korrekt och att det därmed långsamt läckt gas. Vilket tryck hade resp har du i ditt AC-system?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Nej, det lär inte finnas någon form av garanti eller goodwill kvar på detta. Troligen har systemet ett mindre läckage någonstans. Fyllde de spårmedel så går det ju att syna systemet själv med UV-lampa.

    Vanliga ställen där det läcker på 9-5 är slangpressningarna på rören som går på subframe. Ofta kan man se att de är så ärgade att de tom spruckit. Nyligen såg jag en nyfylld bil (ca två veckor gammalt) där det började läcka i en sådan skarv när bilen stod på tomgång och trycket blev högt. När det läckt "färdigt" så var det fortfarande så pass mycket tryck kvar att kompressorn startade...

    Jag håller mig också borta från fulfix. En vanlig AC-service med avtappning, vacuumsugning (läcksökning) och sen återfyllning R134a brukar kosta 1500-2000kr beroende på firma i min hemstad.

    4 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    AC service blir ju som sagt billigare och billigare så de där gds grejerna börjar ju bli lite ur tiden annat än för de som verkligen inte vill lägga ut en spänn extra. Är ju skillnad för typ 10 år sen då det ändå var ganska dyrt relativt sett. Idag finns det ju de som fyller för under tusenlappen. Sen tillkommer väl läcksökning och sånt om man misstänker det. Vet inte om jag ens skulle orka klydda med nåt själv för de pengarna....

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ


  8. #8
    Jag betalade 1200kr för 825 gram. Det var helt klart värt pengarna

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  9. #9
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Tja!

    Nu är det varmt i min bil (OG9-5 MY07). Kompressorn går igång och systemet håller tryck men inte såpass att det blir kallt. Det var tre år sen jag gjorde en AC-service på "riktig" firma. Är det dags igen? (Det var dyrt.)
    Det kan vara spjällproblem också.. det verkar jag ha på min 05'a.

    Kan inte hjälpa det men GDS-kitten som finns att köpa på nätet ser med sin prisbild intressanta ut. Jag förstår vad är och inte riktig R134:a medium.
    Dom som säljs i sverige innehåller normalt HC ja. (i princip gasol)

    Från asien kan du fortfarande köpa riktig R134a på burkar för "hemfyllning", tills för ett par år sen gick det även att köpa från italien, mycket praktiskt.. tyvärr kom
    EU-byråkraterna tillslut ikapp och det går inte längre.

    Undrar bara om de funkar (eller inte). Ser ju massa vittnen på att de gör det. Har ju under lopp hängt här och lärt mej massa och skulle vilja veta vad ni säger.
    Det fungerar absolut, problemet är väl mer att du "skitar ner" systemet med en gas som det inte är avsett för, så dels vet du inte hur olika packningar, oljor och
    annat reagerar, dels kommer inte kylfirmorna vilja ta i systemet med tång efteråt.

    Sen är det ju det vanliga att du som privatperson har svårt att veta hur mycket du ska fylla, i synnerhet när det är en "obekant" gasblandning mellan R134a och HC.

    Detta problemet får du även om du får tag i R134a, du kan gå på tabeller över temperatur/tryck, men rätt sätt är ju att tömma systemet, och sen fylla med specificeras mängd i gram.

    Det som får mej att rynka på ögonbrynen är att de är brandfarliga. Vet att de var okunniga människor som för några år sen som körde med något annan ämne (kan det varit butan?) som som slutade illa. Bilen brann upp helt enkelt. Inte det man vill!
    Brandfarliga är egentligen skit samma, det är ett mycket större problem med en varm motor och massor av bensin i bilen, länder där kylmaffian inte är lika mäktig (tex australien) har kört HC i AC-system i bilar hur länge som helst utan problem.

    Ska man vara sån så blir R134A oerhört giftig när den hettas upp också, vilket nog är ett större problem än brandfarligheten hos HC.

    Grejen är att kylmaffian är LIVRÄDDA att bli av med deras guldkalv, alltså mönsterskyddade/patenterade gasblandningar som dom tar extremt bra betalt för, så dom lägger enorma pengar på lobbying så att ej patenterabara/skyddbara gaser ska förbjudas.
    HC är ju i princip gasol och kan inte skyddas, dessutom går den inte som F-gas vilket gör att deras idiotiska svindyra cetrtifiering/ackrediteringssprocesser (som drar in mycket pengar) inte heller spelar någon roll, ALLA får syssla med HC.
    Money talks.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    AC service blir ju som sagt billigare och billigare
    Va ?

    Det blir snarare dyrare och dyrare för varje år av flera skäl, balnd annat ökas nån skatt på R134a med tid.

    Är ju skillnad för typ 10 år sen då det ändå var ganska dyrt relativt sett. Idag finns det ju de som fyller för under tusenlappen. Sen tillkommer väl läcksökning och sånt om man misstänker det. Vet inte om jag ens skulle orka klydda med nåt själv för de pengarna....
    Det var betydligt billigare för 10 år sen, eller snarare mindre dyrt.

    Dom idag som göre "billiga" AC-servicar har en hel radda med pytteliyten text om att som INTE ingår, tex så brukar bara några gram köldmedel ingå, och resten är svindyrt, i princip gäller priset bara om du har ett fungerande system som som tömmer, trycktestar och en fyller med in egen gas igen, och kanske några gram till, och det ska dom ofta ha typ 1200-1500 spänn för, allt annat än billigt.

    Visa mej den firman som fyller ett tomt system för under tusenlappen idag.. jag tror inte du hittar nån som gör det för under 2000 heller.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Från asien kan du fortfarande köpa riktig R134a på burkar för "hemfyllning", tills för ett par år sen gick det även att köpa från italien, mycket praktiskt.. tyvärr kom
    EU-byråkraterna tillslut ikapp och det går inte längre.
    R134a verkar det som man inte får hantera som privatperson i Sverige sedan 2008-01-01 - men HFC134a som är samma molekyler (men kan ha mer fukt) fanns det inte samma restriktioner på, jag vet inte om det kryphålet är tilltäppt.

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Brandfarliga är egentligen skit samma, det är ett mycket större problem med en varm motor och massor av bensin i bilen, länder där kylmaffian inte är lika mäktig (tex australien) har kört HC i AC-system i bilar hur länge som helst utan problem.

    Ska man vara sån så blir R134A oerhört giftig när den hettas upp också, vilket nog är ett större problem än brandfarligheten hos HC.
    Ja, gasol används numera i nästan alla andra kylanläggningar än i bilar... Om det ska vara någon personfara så måste en stor del av systemets kylmedia tömmas i kupén, inte ventileras ut, sedan ska man inte märka detta, och man ska få en gnista - inte särskilt sannolikt scenario. Och hur många kylar/frysar har ni hört om som exploderat för att de läckt gasol?

    När det gäller R134a och framför allt R1234yf så får man däremot rejält giftiga produkter om det läcker lite ut i kupén och man utsätter det för övertemperatur som t.ex. en cigarrett.

    Så jag ser det som milt vansinne att förbjuda gasol och tillåta R134a / R1234yf i bilar.

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Långmilare den 2022-08-04 klockan 18:22.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Alla större kylanläggningar går ju mot CO2. Ju lägre GWP värde desto mer intressant för lagstiftare.

    Jag tycker inte heller att själva fyllningsmomentet av R134a har blivit dyrare. Priset har legat hyfsat still i ca 10 år iaf. Men effekter av inflation/globala leveranskedjor/krig har väl kanske inte slått igenom ännu. Bara en gissning.
    Senast redigerat av Hyvens den 2022-08-05 klockan 14:18. Anledning: Stavning
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Ja, gasol används numera i nästan alla andra kylanläggningar än i bilar... Om det ska vara någon personfara så måste en stor del av systemets kylmedia tömmas i kupén, inte ventileras ut, sedan ska man inte märka detta, och man ska få en gnista - inte särskilt sannolikt scenario. Och hur många kylar/frysar har ni hört om som exploderat för att de läckt gasol?

    När det gäller R134a och framför allt R1234yf så får man däremot rejält giftiga produkter om det läcker lite ut i kupén och man utsätter det för övertemperatur som t.ex. en cigarrett.

    Så jag ser det som milt vansinne att förbjuda gasol och tillåta R134a / R1234yf i bilar.
    Alltså, det händer att kylar och frysar går läck och exploderar. Risken är dock väldigt liten eftersom gasmängden i ett kylskåp är så väldigt liten. Kanske du har noterat att det finns varningar på dessa som säger att de inte får förvaras i små utrymmen? Detta är av brandsäkerhetsskäl. Om man får ett läckage så ska alltså den brandfarliga gasen snabbt kunna spridas ut i rummet varvid gashalten sjunker under den gräns där blandningen inte längre är antändbar. I en bil så ser förhållandena mycket annorlunda ut, en kupé har en mycket liten volym luft och ac-systemet innehåller en betydligt större mängd gas. Därtill så sitter hela systemet väldigt oskyddat i fronten och under huven ifall man skulle vara inblandad i en olycka vilket kan starta en brand under huven. Har användningen av gasol som kylmedel i mobila kylaggregat orsakat bränder och dödsfall? Svaret på den frågan är ja, det finns kända fall.

    När det gäller gaser som R1234yf så har de helt andra brandegenskaper än gaser som R600a eller R290. De är närmast omöjliga att få eld på under verkliga förhållanden, det intervall då de är brännbara är mycket smalt, den energimängd som krävs för att antända en gasblandning är hög och flamhastighet och värmefrigörelse vid brand är väldigt låg jämfört med R290 och R600a. Man genomförde också mycket omfattande studier för att bevisa detta innan gasen togs i bruk. När det gäller R134a så är den inte brännbar.

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Alla större kylanläggningar går ju mot CO2. Ju lägre GWP värde desto mer intressant för lagstiftare.
    Tyvärr så kräver också dessa väldigt höga arbetstryck.

  13. #13
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    I en bil så ser förhållandena mycket annorlunda ut, en kupé har en mycket liten volym luft och ac-systemet innehåller en betydligt större mängd gas. Därtill så sitter hela systemet väldigt oskyddat i fronten och under huven ifall man skulle vara inblandad i en olycka vilket kan starta en brand under huven.
    Under huven är det dels välventilerat, dels påverkar det inte kupen speciellt mycket, sannolikheten att det skulle hinna bli rätt blandning som sen antänds är väldigt liten, ja om det inte redan brinner men då har man ju andra problem.

    Och som sagt, flera av de gaser som används (tex R134a) blir extremt giftiga när dom hettas upp, exempelvis av en brand.

    Har användningen av gasol som kylmedel i mobila kylaggregat orsakat bränder och dödsfall? Svaret på den frågan är ja, det finns kända fall.
    har du nån referens till det ?

    Det finns nån australiensisk undersökning som säger att faran i princip är obefintlig, tyvärr har jag inte nån länk till den, men om jag förstod det rätt togs den fram när man
    skulle tillåta HC i mobila AC-system. (Jag TROR den postades på zatzy, och det forumet finns väl kvar som readonly, så vill man verkligen så kanske man kan söka där)

    När det gäller gaser som R1234yf så har de helt andra brandegenskaper än gaser som R600a eller R290. De är närmast omöjliga att få eld på under verkliga förhållanden,
    Problemet är väl att när du hetter upp den över ~400 grader C så bildar den riktigt otrevliga ämnen (framföraltl väteflourid), vilket är ett större problem.. fast det har ju kylmaffian aktivt försökt att dölja förstås.

    https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4tefluorid

    När det gäller R134a så är den inte brännbar.
    ..Men giftig när den hettas upp den med..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    Jag är nog ett varnande exempel för de där gasolkiten man kan köpa. Jag fyllde min AC med detta för några år sen, bara någon dag efteråt så gick kompressorn sönder (inte helt bevisat att det var gasolens fel dock). Eftersom mitt system var fyllt med någon blandning av gasol och R134a så fick AC firman släppa ut allt i luften (kunde inte tas om hand av deras system)

    Speedyverkstäderna tar 1495 kr för vacuumsugning och fyllning, inte så illa när gasolkiten går på runt 500 kr. Det är ju ingen man behöver göra varje år om systemet är friskt i övrigt. Möjligen det kan vara befogat om man har en skrothög som skall leva en sommar.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


  15. #15
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Hade lite oljud i min kompressor samt att den kylde dåligt, så jag köpte flaska med "propan/isobutan" (R290 om jag inte misstar mig) med olja i & körde i systemet därefter kylde den bättre & oljudet försvann. Detta var 2018 & AC´n fungerar fortfarande!

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 SS 1,8t -04

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Har fyllt ett tomt system där jag bytt kondensor samt vacuumsugit och fyllt, med manometer och fuskgas.
    Det systemet började kyla lite efter en liten flaska men behövdes nästan en hel flaska till innan den var nöjd.(törstig rackare)

  17. #17
    I motorrummet står det exakt vikt (g) R134a gas som systemet skall fyllas med.
    Senast redigerat av turbo4ever den 2022-08-24 klockan 20:47.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    I mitt fall så visste jag att det var nästan 2st fulgasflaskor som motsvarade mängden R134a men måste säga att det inte är helt lätt att väga dessa småflaskor medans man fyller.

Liknande ämnen

  1. Fylla på köldmedium AC i Göteborg?
    Av manganish i forum Göteborg med omnejd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-08-01, 10:20
  2. 9-5 ACC, försökte fylla själv..
    Av profilnamn i forum Allmänt
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2014-07-28, 02:01
  3. fylla på a/c själv ?
    Av topline i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-06-17, 11:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •