Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Glapp ABS-styrdon NG9-3

  1. #1

    Glapp ABS-styrdon NG9-3

    Får ibland på guppig väg upp fel i display på ABS och antispinn. Vid omstart av bilen fungerar allt normalt och verkstad med tech 2 har ej fått fram sparade felkoder.

    Trodde att det berodde på glapp i ABS sensor. Har dock felsöka utan problem men när jag tog tag och skakade på konektorn till ecu så fick jag fram samma fel på ABS och antispinn igen. Har rengjort konektorn men problemet kvar står.. är det ny ecu som gäller eller finns annan lösning?

    Säljaren skall stå för felet så kostnadsmässigt är det lugnt, hoppas jag...

    Bil saab 2008, xwd, 2.8 v6.

    Uppdatering. Satte fast modulen med stripes så den inte kunda skaka lika mycket , då dök felkod u0212 upp förlorad kommunikation med rattstångskontrollmodul.

    Så min egen amatörmässigt utredning visar att nått är glappt i styrdon till ABS och eventuellt ecu. Eventuellt är lösningen att plocka ur styrmodulen och se över kontakterna.

    Men jag är rätt kass på bilar och tar gärna råd
    Senast redigerat av svebban den 2022-07-31 klockan 22:38.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Exakt var upplever du glapp? Motorns ecu eller styrdonet till ABS?

  3. #3
    Styrdonet till abs.
    Ursäkta ihopblandning av ord

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    då är det nog enklast att skicka abs modulen på rep. Brukar ju vara benen från kontakten och ner i själva kretskortet som lödningarna vibrerar sönder på. Kan vara en del delikata lödjobb involverat så man ska nog inte försöka själv om man inte har nån vana. Köpa beg brukar mest bli krångel. Bättre att laga det som sitter där på dessa.

  5. #5
    Fann en video som visade vad som skulle göras. Fick använda lödpennan för första gången och nu finns inga felkoder eller glapp kvar. Hoppas det håller länge då det var en drös med timmar för att fixa det

    3 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Länka gärna videon hit?

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. ABS styrdon -00 9-5 tcs
    Av Petta-77 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-21, 20:57
  2. kallibrering av styrdon
    Av Tim900turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-20, 00:06

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •