Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Halvslappt bälte bak OG9-5

  1. #1
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 368

    Halvslappt bälte bak OG9-5

    Yo!
    Halvslappt bälte höger bak. OG9-5 2007
    Vad göra åt ett bälte som tappat "schwungen" när det skall rulla tillbaka?


    /David
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 695
    Medlem#
    8758
    Ett "nytt" från skroten. Du vill inte försöka reparera ett säkerhetsbälte. Samma på alla 2006-2010 5D icke US.

    Tänk på att bältet bara går att rulla ut när sitter riktat rätt, det är lite trickigt att rikta det rätt så man kan rulla ut det när man har det löst (och höger sida skiljer sig därför från vänster sida). Finns f.ö. ingen elektronik eller pyroteknik på det.

    En hel del att lossa för att komma åt det (stora delar av bagageinredningen), men inget svårt.

    Man bör dock studera WIS först eftersom det inte är riktigt uppenbart vad som måste tas och var man börjar (bakluckestammen och bagagerumsbelysningen), samt vad som är utdragbara clips och vad som är plastploppar som måste öppnas.

    Kan vara bra att öva på att plocka ett från en självplockskrot, och så man kan plocka med lite clips på köpet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 240
    Medlem#
    6770
    Jag har fått bra resultat från tvätt och silikon. Ut med hela bältet och fäst en påsklämma eller nåt sånt över bältet så det inte rullar in. Varmt vatten med såpa och borste sen tvätta ordentligt. Låt torka och spreja bältet med silikonspray. Spreja silikon också där bältena glider över styrningar. Klart

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    4458
    Som Benny säger. Se till att bältet torkar riktigt i utdraget läge innan man lägger på silikon och låter det rulla upp igen. Man kan också försöka tvätta slitsarna/öppningarna/styrningarna där bältetet löper i panelen innan man lägger på silikon där. Det bygger ofta på mycket skit där.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 368
    Tack för svar! Skall testa tvätt först alternativt ett bättre begagnat. Ingen pyro? Är ni säkra?
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 695
    Medlem#
    8758
    Japp, jag har bytt höger bak på min 9-5 2005 (väven hade en rejäl mekanisk skada) så jag har gjort proceduren. Det är bara 2 eller 3 bultar som måste lossas när man tagit bort allt som var i vägen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 160
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    Jag har fått bra resultat från tvätt och silikon. Ut med hela bältet och fäst en påsklämma eller nåt sånt över bältet så det inte rullar in. Varmt vatten med såpa och borste sen tvätta ordentligt. Låt torka och spreja bältet med silikonspray. Spreja silikon också där bältena glider över styrningar. Klart
    Nej nej nej NEJ

    ALDRIG silikonspray på bälten, ALDRIG.

    Dels är det inte bra för bältet, dels drar det till sej smuts, och dessutom är det väldigt äckligt att få på sej.


    Det brukar räcka med att bara tvätta och torka bältet, påsklämma är bra (jag brukar modda dom så dom klämmer lösare) och sen tvättar jag med schampo, alltså för människohår, helst oparfymerat barnschampo.

    Sen ska bätet torka i utsträckt läge innan det rullas in igen.

    Det räcker i 9 fall av 10 skulle jag säga, jag har både gjort det på egna bilar och i forntiden när jag jobbade med bilar.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Varnar för bälte ej på OG9-5
    Av Jonas k i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-09-23, 23:23
  2. [LÖST] Kärvande bälte NG9-3
    Av snurrbo i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-05-20, 19:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •