Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Kan man suga upp olja från manuell växellåda på 9-5 -99?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    35

    Kan man suga upp olja från manuell växellåda på 9-5 -99?

    Tänkte skölja och byta olja i växellådan på min 9-5 -99, och införskaffade 6 liter originalolja från Speedparts.

    Att lossa påfyllningspluggen var inga större problem, men när det kommer till avtappningspluggen och nivåpluggen... lyckas precis få i en ganska kort insex i avtappningen, har dock inte känt efter hur hårt den sitter än. Nivåpluggen däremot verkar ju snudd på omöjlig att komma åt (nerifrån iallafall)?

    Har ett par oljesugar liggande, så jag började fundera på om man kan suga upp olja genom påfyllningshålet istället? Gjorde så på en 9000 en gång i tiden, och det fungerade ju bra. Men där fanns ju både mätsticka (om jag inte minns fel?) och gott om plats å andra sidan..

    Undrar alltså om det är möjligt att komma ner tillräckligt för att överhuvudtaget suga upp någonting, eller sitter det en massa grejer ivägen innanför påfyllningspluggen? Den minsta oljesugen jag har är ca 5mm ytterdiameter på slangen.

  2. #2
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 581
    Medlem#
    3183
    nivåpluggen behöver du inte bry dig om.
    Bara att slå i 1.8L efter att du tömt ur.
    Svårt att avgöra om du kan suga upp oljan, beror på hur böjlig röret är, och om du verkligen kommer ner till botten.
    Jag skulle inte lita på det. Bättre att jobba loss bottenpluggen.
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  3. #3
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    614
    Jag har för mig att det finns ett särskilt Saab-verktyg som är som en lång, märkligt vriden spaghetti just för att komma åt nivåpluggen, men som sagt, var noga med volymerna så måste du inte öppna den.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 340
    Medlem#
    2555
    Om du tar bort däcket på den sidan så kanske du kommer åt med förlängare.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    493
    Jag hade lite droppar under bilen som höll i sig i veckor efteråt, och jag hällde i 1.8.
    Så antingen var det ändå för mycket kvar som trycktes ut via packningen, eller (förhoppningsvis) så samlades det olja i nån grop i en balk som sakta sipprade fram.
    Dropparna försvann till slut, och nu 2 år senare går fortfarande kärran bra.

  6. #6
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 581
    Medlem#
    3183
    Jag har alltid bara hällt i 1.8L i alla mina bilar med kortlåda. I många år. Aldrig några problem.

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    35
    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
    Jag har alltid bara hällt i 1.8L i alla mina bilar med kortlåda. I många år. Aldrig några problem.
    Fick loss avtappningspluggen. Men just som jag skulle hälla på den nya oljan (inköpt från Speedparts, https://shop.speedparts.se/sv/sidor/mtf0063.html ) så kollade jag på etiketten på dunkarna, och det slog mig att jag kände igen MTF0063. Läste någon tråd häromdagen att den inte var bra i äldre växellådor.

    Vågar jag använda MTF0063-oljan i en 9-5 -1999 års modell?? Växellådan har redan (sedan 10 år tillbaka) lite problem med backen som måste lirkas i. Kommer lådan haverera totalt om jag använder MTF-oljan, trots att jag tänkt skölja 2 gånger?

    Borde jag köpa något annat istället, t.ex. Redline?

    Man blir ju helt nojjig när man läser här om synkringar som havererar efter några veckor av denna olja... konstigt att Speedparts rekommenderar den?!

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 340
    Medlem#
    2555
    Kom inte den original till 9-5?

    Hällde den i en 9000 -95 för längesen, den var nyrenoverad men det sket sig. Gulmetallen pallade inte, så en renovering till och sen den gamla vanliga 10w-40.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 361
    Medlem#
    8644
    Den infördes i produktion 1/1 2002, så tidiga 9-5:or kom med gamla oljan.

    BadCash81: Bara köra. Skölj lådan som du tänkt, sen är det bara köra och se glad ut.

    Jag har kört med MTF0063 i olika diverse "kort-lådor" sedan 2011 i ng900, 9000, og9-3 som alla kommit med gamla oljan från fabrik och aldrig haft några problem. Jag har visserligen inte haft isär alla lådor för inspektion, men dom har inte gått med någon mjukkörning.
    Visst, det är min personliga erfarenhet, men med tanke på hur många som kör med MTF0063 utan problem i gamla kortlådor så kan du nog sova gott om nätterna
    Senast redigerat av Echonator den 2022-07-26 klockan 20:38.
    Saab 9³ 2.0T Sport Cab -99 St1
    Saab 9³ Aero Coupé -01 --> Projektet återuppståndelsen!
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08 St1
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    35
    Tack för lugnande besked

    Problemet är ju bara att man hittar inlägg som säger att MTF0063 kommer förstöra lådan direkt, sedan hittar man inlägg som säger att det är den bästa oljan, efter det ett inlägg som säger att Redline är bäst och sedan ett inlägg som säger att Redline kommer förstöra lådan... lutar väl på att köra på MTF-oljan nu när den redan är inhandlad, och märker jag något konstigt med växlarna så får det väl bli ny sköljning och byte till något annat... verkar helt sanslöst att det inte finns någon "rätt" olja som ingen har fått en havererad växellåda av...

  11. #11
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 581
    Medlem#
    3183
    Kör du på MTF. Det har jag oxå gjort i alla år.
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  12. #12
    Jag körde motul gear 300 på min ng93 med 5 växlade funkar finfint, tog den pg modernare olja plus den var billigare an MTF0063
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    35
    Suck, dags för nästa problem...

    Tappade ut och hällde på ny olja, körde ca 30 sekunder med hjulen i luften på 1'ans växel (enligt Speedparts instruktioner för sköljning). Tappade ur igen och skulle skölja andra gången, men då startar inte bilen...

    Motorn går runt men den tänder aldrig. Inga som helst problem att starta 20 min tidigare.

    Kan motorn ha blivit "sur"? Det verkar ju kunna hända om man kallstartar och sedan stänger av snart igen, kanske speciellt om man inte varvar något.

    Har testat att byta tändstift men hjälpte ej. Vad gör man?

    Läste någonstans att man kunde hälla i olja i cylindrarna för att få upp kompressionen om det är så att man kört en kort stund och cylindrarna "tvättats" rent av att bli sura.. vågar man testa det? Bara att hälla i en matsked i varje cylinder och prova att starta? Måste man göra något mer? Läste något om att koppla bort spridare - hur gör jag det, och behövs det?

    Tacksam för all hjälp, måste ju få igång motorn så jag kan skölja ur växellådan ordentligt en andra gång...

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 695
    Medlem#
    8758
    Ta reda på vad som skett innan du börjar trixa. De två saker som kan avlida plötsligt på det där sättet är tändkassett och bensinpump - och i en -99 får man mindre förvarning på om tändkassetten håller på att avlida eftersom viss diagnos saknas.

    De två första testerna är att provbyta med en känt fungerande tändkassett och att mäta bensinpumpens strömförbrukning i säkringscentralen: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1401399

    Jag förutsätter att du inte har Nyckel accepteras ej i SID och att du har soppa i tanken?

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    35
    Inga felmeddelanden i SID'en och 75% tank.

    Har varken en extra tändkassett eller amperemeter liggandes, så finns det något annat jag kan testa?

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 695
    Medlem#
    8758
    Du kan prova att trycka på schrader-ventilen på fuel-railen. Det ska finnas rejält tryck där även efter avslag, så använd oömma kläder.

    Att testa tändkassetten är det bara att leta upp en.

    Ett första tips är att skriva in vilken ort du bor på i din profil så kanske någon i närheten erbjuder sig att hjälpa dig med att testa med en känt fungerande.

    3 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    35
    Testade att trycka på fuel-railens schraderventil, var noll tryck där. Bilen hade då stått stilla över natten, så slog igång tändningen och testade igen, fortfarande inget tryck. Noterade även att jag inte hörde det sedvanliga surrandet när jag slog på tändningen (det är väl bränslepumpen?).

    Fick tag i en multimeter också i morse, hände ingenting när jag mätte mellan säkring 24 och säkring 19, 0 ampere. Kollade för säkerhets skull att det var 12V på säkring 24 också, och det var det.

    Det låter väl som bränslepumpen? Men det kan väl också vara reläet? Hur tar jag isåfall reda på vilket av dem?

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 695
    Medlem#
    8758
    Säkring 19 ligger efter reläet.

    Teoretiskt kan det vara ledningarna från säkringen resp jord fram till pumpen, men det är mycket ovanligt. Det som är vanligt är att pumpen ger upp tvärt när den är utsliten, vilket brukar ske inte så långt efter 25000 mil.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    35
    Låter troligt då, den har gått ca 27000 om jag inte minns fel.

    Kan det vara en bidragande faktor att framvagnen står uppe på pallbockar iochmed oljebytet i växellådan? Vill dra mig till minnes att jag hade problem att starta en gång för några år sedan när jag stod i bakåtlut...

    Är denna satsen på Speedparts (https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...p/1022694.html) ett bra val?

    Behöver jag något mer för att få ihop det? Specialverktyg, slangar, skarvar, etc? Surt att behöva beställa (och vänta) flera gånger för att man glömde någon detalj...
    Såg någon tråd som nämnde att man var tvungen att klippa av slangar och skarva ihop dem, men det gällde en BioPower - i mitt fall är det en 2.0T -99 Kombi?

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 516
    Några har lyckats tillfälligt få igång pumpen genom att slå med en träbit under tanken.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. Trög växellåda NG9-3 6-vxl manuell
    Av Lithox i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2020-12-09, 08:38
  2. Missljud från manuell växellåda i friläge OG9-3
    Av KvejkarN i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-07-01, 21:32
  3. Oljebyte manuell växellåda
    Av wankel89 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-11-11, 11:11
  4. Olja manuell växellåda OG9-5?
    Av c20let2k i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-06-30, 22:03
  5. manuell växellåda backväxel
    Av Silversaab95 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-03-30, 22:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •