Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Vibrationer och ryckighet NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Emmaboda
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -

    Vibrationer och ryckighet NG9-3

    Gäller ng9-3 1.8i -07 23tn mil

    Har börjat få problem med körningen och hoppighet vid körning. Problemen fanns inte när jag köpte bilen för 2mån sedan, då hade jag perfekt väghållning och inga vibrationer. Har dock kört 500-1000mil sedan dess. Bakdäcken är i bra skick, framdäcken är torrspuckna men med bra mönsterdjup har testat olika däcktryck med samma resultat.
    Vill mest bara dubbelkolla om det kan vara något annat än däcken då jag ska köpa nya vinterdäck + fälgar till vintern men vill inte att de skulle slitas mer än nödvändigt ifall det skulle vara något annat...

    har följande symptom:

    Har blivit "ryckig" eller "ojämn" när man ska köra iväg från stillastående, ned ojämn menar jag ungefär att den är ryckig som om framhjulen inte är balanserade eller inte får bra grepp. Blivit LITE bättre med lägre däcktryck(2,0 bar). Testat ner till 1,8 bar utan förbättring.

    Känner varenda liten ojämnnhet i vägen i hastigheter mellan 30-50 km/h. Har även vibrationer i ratten i denna hastighet.

    Vibrationer i ratten i princip alla hastigheter över det, vibrationerna ökar dock vid 110 km/h för att minska NÅGOT i 140 km/h+

    Vid körning på grusvägar hoppar bilen runt som om den kört på en studsmatta.

    Inga missljud, men känns hackigt när jag kör på ojämna vägar, känns som om det kommer från framvagnen, dock osäker.

    Ryckt i det mesta i framvagnen men inte hittat något som uppenbart glappar. Fjädrar ser bra ut och bilen är inte ihopsjunken varken fram eller bak, snarare tvärtom.

    Inga vibrationer alls vid tomgång eller fullgas till 6000rpm vid stillstående, lika mycket vibrationer oavsett växel och varvtal vid körning och vid frikoppling i motorvägsfart.

    Höger bak bromsskiva är betydligt mer sliten än VB och beläggen har börjat skära i skivan (ska bytas inom kort och bromsok ska kontrolleras).

    Bilen drar inte åt något håll och väghållningen känns bra, tar snäva kurvor fint i höga hastigheter.

    Rycker till lite vid släpp av gas i låga hastigheter, inget alls i höga hastigheter, oavsett växel.

    Tror ni nya däck och fälgar fram och bak + fyrhjulställning löser problemen eller låter det som något annat?

    Däcken fram är från 2017 och vet inte hur långt de körts.. somsagt är de torrspruckna på sidorna men med ok mönsterdjup, inte snedslitna. Var inga problem när jag köpte bilen, har inte heller gjort något med framvagn sedan jag köpte bilen heller, enda som gjorts är led konvertering,oljebyte,kupe,luftfillter. Strumpan till flexröret var helt av och hade glidit iväg, värmeskölden över bakre lambda lös vilken jag klippte bort.
    Går bra i motor och bilen är fullservad enl servicebok. Inga vibrationer från motor.
    Saab 9-3 SS 1,8i -07
    Saab 9-5 Aero 270hk Vector -02 - RIP
    Saab 9-3 1,8t Linear - 05 - RIP
    Saab 9-5 Vector 2,3t Aut -04 -Såld

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Torrspruckna däck!!!

    Dimension?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Emmaboda
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Det jag misstänkte!
    Men ville vara helt säker då jag inte har tillgång till andra däck och inte känner för att köpa nya sommardäck såhär i slutet av Juli..


    Osäker på dimension nu.. Kan kolla och lägga upp sen när jag har bilen!

    Kan passa på att fråga vilken dimension och storlek på däck och fälg som rekommenderas för bäst komfort nu när jag ändå snart ska köpa nytt?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Delaminering inne i däck? Inte så lämpligt att köra fort med bilen innan problemet är identifierat och löst.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Ytterby, Kungälvs kommun
    Inlägg
    140
    Medlem#
    9699
    Hej. På din beskrivning om att det känns som obalans i låg hastighet och även hög så skulle jag tro på att något eller några däck har börjat separera. Det slutar ofelbart med punktering eller explosion. Åk snarast till en gummiverkstad och få dem undersökta och eventuellt utbytta.
    Snacka inte om att "inte byta i juli"! Det är din säkerhet och andra medtrafikanters säkerhet du sätter på spel om du får en explosion på något av däcken. Det är en billig livförsäkring att ha bra däck. Din bils väghållning är inte bättre än de 4 handflatestora ytorna på däcken. Därför ska man inte chansa. När du behöver sommardäcken som bäst är eftersommaren och under hösten.
    // Johan

    Nuvarande: 96TT -63, ng900 Cab 2,0T -95, og9-3 Aero T7 Coupé -99, ng9-5 Vector 2,0 Hirsch 260hk XWD -10
    Tidigare: (96 V4, -69 såld)(99 X7, -73 såld)(99 Turbo CC -78, såld)(9-3 SE Turbo -00, skrotad)(9-3 LTT -99, skrotad)(9-3 LTT -99, skrotad)

  6. #6
    Förutom ovan bör kräningshämmarstag, stötdämpare, axiallager (eventuellt även stödlager) samt framvagnsbussningar undersökas och sannolikt bytas.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Emmaboda
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Undersökt det mesta förutom bussningarna, ser eller känner inga fel, men det behöver ju sånla inte betyda BM285094284SE att det känns konstigt att allt skulle fallera på 2mån..


    Citat Ursprungligen postat av Tegaturbo Visa inlägg
    Hej. På din beskrivning om att det känns som obalans i låg hastighet och även hög så skulle jag tro på att något eller några däck har börjat separera. Det slutar ofelbart med punktering eller explosion. Åk snarast till en gummiverkstad och få dem undersökta och eventuellt utbytta.
    Snacka inte om att "inte byta i juli"! Det är din säkerhet och andra medtrafikanters säkerhet du sätter på spel om du får en explosion på något av däcken. Det är en billig livförsäkring att ha bra däck. Din bils väghållning är inte bättre än de 4 handflatestora ytorna på däcken. Därför ska man inte chansa. När du behöver sommardäcken som bäst är eftersommaren och under hösten.
    Kan mycket väl stämma.. iallafall höger framdäck har ganska mycket torrsprickor..

    Får bli att köpa ett par begagnade sommardäck och sätta fram och se om det blir någon skillnad ändå..

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Torrsprickor och separering är vitt skilda saker.

    Vi råkade ut för detta helt plötsligt förra året med separering, det kom fort över en dag.
    Äckligaste jag kört. Detta var 18" och gummiverkstan kunde hjälpa oss direkt. Båda framdäcken var helt livsfarliga.
    Kan rädda liv att vara snabb och kolla samt byta.

    Detta kostade en del, men otroligt värt det.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Hade ni kört med för lågt lufttryck eller varför separerade däcken?
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Emmaboda
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    OT:
    På min första bil(en sliten ford focus) råkade jag ut för en däckexplosion mitt på en riksväg på natten det kan nog vara något av det obehagligaste jag kört.. Var förmodligen pga en punktering eller dåligt lufttryck som gjorde att däcket slets ner t corden på någon dag...

    ONT:

    Lät någon annan köra med bilen som kanske inte är lika nojjig som jag(efter historian med 9-5an, kolla tidigare tråd)

    Han tyckte mest att framdäcken kändes obalanserade + dålig hjulställnin. Han frågade om det inte var så att jag kört på en kant eller liknande, kom då på att jag faktiskt kört på en liten skogsväg med relativt djupa hål i vägen, kan mycket väl ställt till hjulställningen...

    På min förra bil fick jag samma problem efter att ha kört ut till en kund på en skogsväg med 30-50cm djupa hål...

    värt o gör en framhjulställning med skicket på nuvarande däck?

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Troligen snedslitna däck bak och att dom hamnade fram den säsongen, det var inte jag som bytte den gången.
    Nya däck och 4-hjulsinställning gjordes på den bilen.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Uteslut sommardäcken genom att montera vinterhjulen (sic) och se ifall problemet består eller försvinner.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Emmaboda
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Har inga vinterdäck som passar.. annars hade jag testat det redan...

    Ryckte i allt jag kunde i framvagnen återigen, inget glapp alls, dämpningen känns bra vid körning och fjädrarna är hela och fina.
    Lät även någon annan ta en tur med bilen och även han tyckte att det kändes som däcken..

    Försöker leta rätt på ett par bra begagnade sommardäck och sen göra en 4-hjulsställning, ena framdäcket hade ju behövt bytas i vilket fall som helst
    Senast redigerat av Moderator den 2022-07-27 klockan 13:38. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3 SS 1,8i -07
    Saab 9-5 Aero 270hk Vector -02 - RIP
    Saab 9-3 1,8t Linear - 05 - RIP
    Saab 9-5 Vector 2,3t Aut -04 -Såld

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    Emmaboda
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Tänkte uppdatera lite, testade att höja trycket i däcken till 2,6bar under en långresa, gjorde susen för vibrationerna i hög hastighet men gjorde nästan saken sämre i låg hastighet.

    Gissar på att hjulen(egentligen v fram) inte är runt och får väl bita i det sura äpplet och köpa nya sommardäck..

    Upptäckte dock en lite udda grej nu när jag kollat, vänster fram fälg blir betydligt smutsigare av bromsdamm än resterande hjul, skivan är inte ny men heller inte jättesliten..

    Ska känna efter om vänster fram är varmare än de andra nästa gång jag kör en runda..

Liknande ämnen

  1. Vibrationer! 9-5 SC, 07
    Av peppelito i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-16, 09:42
  2. Vibrationer
    Av LinköpingRacing i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-05, 17:44
  3. Vibrationer 9-3!
    Av bagarn_old i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-10, 10:19
  4. Vibrationer
    Av Tomsan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-23, 11:36
  5. Vibrationer.......
    Av Frege i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-23, 22:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •